Wolna (nadwodna) burta statków morskich i międzynarodowe świadectwa wolnej burty.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA PRZEMYSŁU I HANDLU
z dnia 18 października 1933 r.
o wolnej (nadwodnej) burcie statków morskich i o międzynarodowych świadectwach wolnej burty. *

Na podstawie art. 4 i 7 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 24 listopada 1930 r. o bezpieczeństwie statków morskich (Dz. U. R. P. Nr. 80, poz. 632) oraz art. 2 ustawy z dnia 17 marca 1933 r. w sprawie ratyfikacji międzynarodowej konwencji o linjach ładunkowych, podpisanej w Londynie dnia 5 lipca 1930 r., wraz z protokółem końcowym, załącznikami I, II, III, IV, oraz aktem końcowym międzynarodowej konferencji o linjach ładunkowych z 1930 r. (Dz. U. R. P. Nr. 25, poz. 205), zarządzam co następuje:
§  1.
1.
Polskie statki handlowe morskie, odbywające podróże międzynarodowe, powinny być cechowane znakami wolnej (nadwodnej) burty i posiadać międzynarodowe świadectwo wolnej burty - zgodnie z przepisami i warunkami, ustanowionemu w międzynarodowej konwencji o linjach ładunkowych, podpisanej w Londynie dnia 5 lipca 1930 r., wraz z protokółem końcowym, załącznikami I, II, III, IV, oraz aktem końcowym międzynarodowej konferencji o linjach ładunkowych z 1930 r. (Dz. U. R. P. z 1933 r. Nr 95, poz. 737).
2.
Wyżej wymienionym obowiązkom podlegają również statki obce, znajdujące się w portach lub na wodach terytorjalnych polskich.
§  2.
Od obowiązków wymienionych w § 1 są zwolnione:
a)
okręty wojenne,
b)
jachty spacerowe,
c)
statki nieprzewożące ładunków ani pasażerów,
d)
statki rybackie, o ile służą wyłącznie dla celów rybołówstwa,
e)
wszelkie siatki polskie o pojemności brutto mniejszej niż 50 t.,
f)
wszelkie statki obce o pojemności brutto mniejszej niż 150 t.
§  3.
Statki, ocechowane znakami wolnej (nadwodnej) burty i posiadające międzynarodowe świadectwo wolnej burty, obowiązane są do przestrzegania postanowień wyżej wspomnianej konwencji z dnia 5 lipca 1930 r., dotyczących największego dopuszczalnego zanurzenia statku, zależnie od warunków klimatycznych, stref, obszarów okresowych oraz rodzaju przewożonych ładunków.
§  4.
1.
Obliczania i badania wolnej (nadwodnej) burty statków polskich dokonywają Urząd Morski lub wskazane przez Ministra Przemysłu i Handlu instytucje (towarzystwa) klasyfikacyjne, których spisy są ogłaszane w Dzienniku Urzędowym "Monitor Polski".
2.
Urząd Morski lub wskazane instytucje klasyfikacyjne wydają właścicielowi, armatorowi lub kapitanowi statku międzynarodowe świadectwo wolnej burty na dowód obliczenia wolnej (nadwodnej) burty i ocechowania statku w myśl przepisów konwencji z dnia 5 lipca 1930 r.
3.
Statek, który uzyskał międzynarodowe świadectwo wolnej burty powinien być nie rzadziej jak raz w ciągu każdych 12 miesięcy przedstawiany do oględzin tej instytucji, która świadectwo wydała.
§  5.
1. 1
Urząd Morski lub instytucja klasyfikacyjna, która dokonywa obliczenia i wydaje międzynarodowe świadectwo wolnej burty, stawia na świadectwie obok cechy wolnej burty swoje inicjały: Urząd Morski - inicjały M. Ż.; inicjały instytucyj klasyfikacyjnych ogłasza Minister Przemysłu i Handlu w Dzienniku Urzędowym "Monitor Polski" (§ 4 p. 1).
2.
Instytucje klasyfikacyjne obowiązane są do składania Urzędowi Morskiemu odpisów wszystkich dokonanych obliczeń wolnej burty statków polskich i rezultatów dokonanych oględzin, jak również zawiadomić o wypadkach niewykonania obowiązku, wymienionego w § 4 p. 3.
3.
Obliczanie i badanie wolnej (nadwodnej) burty jest dokonywane na koszt właściciela. Koszta te nie mogą być wyższe od norm, ustalonych przez Ministra Przemysłu i Handlu w drodze zarządzenia, ogłoszonego w Dzienniku Urzędowym "Monitor Polski".
§  6.
Nadzór nad przestrzeganiem w portach polskich postanowień konwencji z dnia 5 lipca 1930 r. sprawuje Urząd Morski.
§  7.
1.
Międzynarodowe świadectwo wolne] burty powinno stale znajdować się na statku.
2.
Na statkach polskich obowiązanych do posiadania międzynarodowego świadectwa wolnej burty, powinien znajdować się egzemplarz konwencji z dnia 5 lipca 1930 r. o linjach ładunkowych w wydaniu oficjalnem, lub poświadczony przez Urząd Morski.
§  8.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z wyjątkiem § 1, który uzyskuje moc obowiązującą w trzy miesiące od dnia ogłoszenia.
* Z dniem 24 marca 1942 r. zawiesza się moc obowiązującą nin. rozporządzenia na czas obowiązywania rozporządzenia z dnia 24 marca 1942 r. o wolnej (nadwodnej) burcie statków morskich i o międzynarodowych świadectwach wolnej burty (Dz.U.42.3.5), zgodnie z § 14 rozporządzenia zmieniającego.
1 § 5 ust. 1 zmieniony przez § 1 rozporządzenia Ministra Żeglugi z dnia 19 stycznia 1950 r. (Dz.U.50.4.33) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 lutego 1950 r.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1933.95.739

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Wolna (nadwodna) burta statków morskich i międzynarodowe świadectwa wolnej burty.
Data aktu: 18/10/1933
Data ogłoszenia: 05/12/1933
Data wejścia w życie: 05/12/1933, 06/03/1933