Organizacja przedsiębiorstwa państwowego "Polski Monopol Tytoniowy".

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SKARBU
z dnia 10 stycznia 1933 r.
o organizacji przedsiębiorstwa państwowego "Polski Monopol Tytoniowy".

Na podstawie art. 7 ustawy z dnia 18 marca 1932 r. o utworzeniu państwowego przedsiębiorstwa "Polski Monopol Tytoniowy" (Dz. U. R. P. Nr. 26, poz. 240) zarządzam co następuje:
§  1. 1
Zarząd przedsiębiorstwem "Polski Monopol Tytoniowy" należy do Dyrekcji Polskiego Monopolu Tytoniowego, podporządkowanej Ministrowi Skarbu.

Na czele Dyrekcji Polskiego Monopolu Tytoniowego stoi Naczelny Dyrektor Polskiego Monopolu Tytoniowego, odpowiedzialny wobec Ministra Skarbu za całokształt działalności przedsiębiorstwa.

Członkami Dyrekcji są ponadto Zastępca Naczelnego Dyrektora oraz dyrektorowie biur.

Minister Skarbu ustala w drodze zarządzeń organizację wewnętrzną Dyrekcji, tudzież zakres kompetencji Naczelnego Dyrektora. Zarządzenia te będą ogłaszane w "Monitorze Polskim".

§  2. 2
Do ważności zobowiązań i wszelkich aktów prawnych, podpisywanych bez osobnych pełnomocnictw w imieniu przedsiębiorstwa "Polski Monopol Tytoniowy", wymagane są podpisy dwóch członków Dyrekcji.

Podpisy te mają być umieszczone pod pieczęcią przedsiębiorstwa, którą stanowi pieczęć z godłem państwowym i oznaczeniem firmy przedsiębiorstwa w otoku pieczęci..

§  3.
Dyrekcja Polskiego Monopolu Tytoniowego decyduje samodzielnie we wszystkich sprawach związanych z działalnością przedsiębiorstwa, z wyjątkiem spraw zastrzeżonych dla Ministra Skarbu (§ 4).
§  4.
Do Ministra Skarbu należy:
a)
nadzór nad działalnością przedsiębiorstwa i ustalanie ogólnych wytycznych polityki gospodarczej przedsiębiorstwa,
b)
ustalanie organizacji wewnętrznej Dyrekcji Polskiego Monopolu Tytoniowego,
c)
decydowanie o tworzeniu i kasowaniu zakładów przedsiębiorstwa,
d)
ustalanie zasad stosunku służbowego i określanie praw i obowiązków pracowników przedsiębiorstwa,
e)
ustalanie planu finansowo - gospodarczego przedsiębiorstwa, decydowanie o zmianach w tym planie, zatwierdzanie obrachunków rocznych,
f)
decydowanie o podziale czystego zysku przedsiębiorstwa,
g)
decydowanie o tworzeniu przez przedsiębiorstwo funduszów, wysokości tych funduszów i dokonywaniu odpisów na nie,
h)
ustalanie zasad zaciągania przez przedsiębiorstwo pożyczek krótkoterminowych,
i)
ustalanie warunków udzielania przez przedsiębiorstwo kredytów towarowych,
j)
ustalanie norm wysokości zapasów wyrobów gotowych, surowców i materjałów pomocniczych,
k)
decydowanie w sprawach, zastrzeżonych osobnemi przepisami i w sprawach, które Minister Skarbu, zastrzeże do swej aprobaty na mocy oddzielnych zarządzeń.
§  5. 3
Decyzje w sprawach, w których Dyrekcja Polskiego Monopolu Tytoniowego i podległe jej organa przedsiębiorstwa występują na podstawie art. 10 ustawy o utworzeniu państwowego przedsiębiorstwa "Polski Monopol Tytoniowy" w charakterze władz i organów skarbowych, podpisuje Naczelny Dyrektor Polskiego Monopolu Tytoniowego albo kierownik zakładu, uprawniony do działania w charakterze władzy skarbowej lub upoważnieni do zastępowania ich w tym zakresie pracownicy Dyrekcji bądź zakładów.

Do dokumentów o charakterze publiczno-prawnym Dyrekcja Polskiego Monopolu Tytoniowego i podległe jej organa, uprawnione do występowania w charakterze władzy państwowej, używać będą pieczęci urzędowych z nazwą Dyrekcji lub uprawnionego organu w otoku pieczęci..

§  6.
Dyrekcji Polskiego Monopolu Tytoniowego podlegają:
a)
fabryki tytoniu,
b)
magazyny surowców,
c)
zakłady sprzedaży wyrobów tytoniowych,
d)
zakłady uprawy tytoniu,
e)
inne ewentualnie uruchamiane przez Dyrekcję Polskiego Monopolu Tytoniowego zakłady, służące do wykonywania zadań przedsiębiorstwa.

Organizację wewnętrzną zakładów monopolowych, ich zakres czynności oraz prawa i obowiązki kierowników tych zakładów normuje Dyrekcja Polskiego Monopolu Tytoniowego.

§  7.
Okresy obrachunków rocznych przedsiębiorstwa "Polski Monopol Tytoniowy" odpowiadają rocznym okresom budżetowym Państwa.

Rachunkowość przedsiębiorstwa normują oddzielne przepisy.

§  8.
Kapitały i fundusze przedsiębiorstwa stanowią:
a)
kapitał zakładowy,
b)
" obrotowy,
c)
fundusz inwestycyjny,
d)
" rezerwowy,
e)
" wykupu fabryk prywatnych,
f)
" amortyzacyjny,
g)
" ubezpieczeniowy,
h)
" opieki nad pracownikami przedsiębiorstwa.

Przedsiębiorstwo "Polski. Monopol Tytoniowy" posiadać będzie ponadto fundusz emerytalny, wspólny z przedsiębiorstwami "Państwowy Monopol Spirytusowy" i "Polski Monopol Solny"; statut tego funduszu ustali Minister Skarbu.

§  9.
Na fundusz amortyzacyjny przedsiębiorstwo "Polski Monopol Tytoniowy" odpisywać będzie corocznie:
a)
2 % od wartości murowanych zabudowań mieszkalnych,
b)
3 % od wartości murowanych zabudowań fabrycznych,
c)
5 % od wartości drewnianych zabudowań,
d)
10 - 15% od wartości maszyn i urządzeń technicznych,
e)
20 % od wartości środków przewozowych i lokomocji,
f)
10 % od wartości innych ruchomości.

Jako wartość przyjmowana będzie pierwotna cena nabycia bądź też koszt własny.

§  10.
Na fundusz ubezpieczeniowy przedsiębiorstwo odpisywać będzie corocznie l % od wartości posiadanego majątku i to dopóki fundusz ten nie osiągnie wysokości równej 10% wartości bilansowej majątku, poczem dotowanie funduszu ubezpieczeniowego ulega przerwaniu, a wznawia się w razie obniżenia się wskazanego wyżej stosunku.
§  11. 4
Przedsiębiorstwo "Polski Monopol Tytoniowy" może lokować swoje środki pieniężne w Narodowym Banku Polskim, a w innych bankach tylko za zgodą Ministra Skarbu.
§  12.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 1:

- zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 5 stycznia 1935 r. (Dz.U.35.15.81) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 marca 1935 r.

- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 28 sierpnia 1937 r. (Dz.U.37.66.505) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 września 1937 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 4 czerwca 1947 r. (Dz.U.47.45.237) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 czerwca 1947 r.

2 § 2:

- zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 5 stycznia 1935 r. (Dz.U.35.15.81) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 marca 1935 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 4 czerwca 1947 r. (Dz.U.47.45.237) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 czerwca 1947 r.

3 § 5 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 4 czerwca 1947 r. (Dz.U.47.45.237) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 czerwca 1947 r.
4 § 11 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 4 czerwca 1947 r. (Dz.U.47.45.237) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 czerwca 1947 r.

Zmiany w prawie

Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024