Koncesjonowana sprzedaż wyrobów tytoniowych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SKARBU
z dnia 31 marca 1932 r.
o koncesjonowanej sprzedaży wyrobów tytoniowych.

Na podstawie art. art. 8, 10 i 17 ustawy z dnia 18 marca 1932 r. o utworzeniu państwowego przedsiębiorstwa "Polski Monopol Tytoniowy" (Dz. U. R. P. Nr. 26, poz. 240) zarządzam co następuje:

Postanowienia ogólne.

§  1.
Koncesje na sprzedaż wyrobów tytoniowych są przywiązane do osoby koncesjonariusza, nie podlegają dziedziczeniu, ani też nie mogą być odstępowane osobom trzecim bezpłatnie, czy też za wynagrodzeniem; wydzierżawienie koncesji lub przyjęcie wspólnika jest również zabronione.

Koncesjonarjusze obowiązani są prowadzić sprzedaż wyrobów tytoniowych osobiście. Powierzanie prowadzenia sprzedaży innym osobom (zastępcom) jest dopuszczalne tylko za zezwoleniem władzy, nadającej koncesję; do władzy tej, prócz ewentualnie wydania zezwolenia na prowadzenie sprzedaży przez zastępcę, należy także zatwierdzanie osoby zastępcy.

Koncesjonariuszom hurtowej sprzedaży wyrobów tytoniowych, będącym osobami fizycznemi, zezwolenia na prowadzenie sprzedaży przez zastępcę mogą być wydawane tylko w wyjątkowych wypadkach i na ściśle oznaczony okres.

§  2.
Koncesjonarjusze odpowiadają osobiście za czynności zastępców oraz personelu pomocniczego, związane z prowadzeniem sprzedaży wyrobów tytoniowych. Koncesjonarjusze obowiązani są do natychmiastowego usunięcia ewentualnie ustanowionego zastępcy, o ile zajdą lub zostaną ujawnione okoliczności, wykluczające daną osobę od pełnienia czynności zastępcy (§ 23).

Władza nadająca koncesję może zażądać od koncesjonariusza usunięcia ustanowionego zastępcy w określonym przez władze, terminie:

a)
o ile zastępca przy wykonywaniu koncesji narusza obowiązujące przepisy,
b)
w przedsiębiorstwach hurtowej sprzedaży wyrobów tytoniowych - o ile Dyrekcja Polskiego Monopolu Tytoniowego uzna, że wykonywanie przez zastępcę koncesji naraża interesy Polskiego Monopolu Tytoniowego na straty.
§  3.
Koncesje na sprzedaż wyrobów tytoniowych są przywiązane do określonej w dekrecie koncesyjnym siedziby przedsiębiorstwa; sprzedaż wyrobów tytoniowych może być wykonywana tylko w miejscowości i w lokalu (punkcie), w dekrecie koncesyjnym oznaczonym, a przy sprzedaży ruchomej lub okrężnej (§ 6 p. 4) tylko na określonych liniach komunikacyjnych względnie w określonym okręgu, terytorjalnym.

Przeniesienie przedsiębiorstwa sprzedaży wyrobów tytoniowych do innego lokalu w danej miejscowości lub otworzenie filji przedsiębiorstwa wymaga zezwolenia tej władzy, która koncesje nadaje.

Rodzaje koncesji na sprzedaż wyrobów tytoniowych.

§  4.
Koncesje na sprzedaż wyrobów tytoniowych dzielą się na:
a)
koncesje na sprzedaż hurtową (hurtownie tytoniowe),
b)
koncesje na sprzedaż detaliczną.
§  5.
Koncesje na hurtową sprzedaż wyrobów tytoniowych dzielą się na:
a)
koncesje na hurtownie tytoniowe rejonowe, t. j. hurtownie, mające prawo sprzedaży wyrobów tytoniowych detalistom wyznaczonego rejonu,
b)
koncesje na hurtownie tytoniowe rozdzielcze, t j. hurtownie, nadawane spółdzielczym stowarzyszeniom spożywców lub ich związkom, które to hurtownie mają prawo rozprzedaży wyrobów tytoniowych tylko pomiędzy uprawnione do wykonywania detalicznej sprzedaży wyrobów tytoniowych oddziały stowarzyszeń lub należące do związku stowarzyszenia spożywców.
§  6.
Koncesje na detaliczną sprzedaż wyrobów tytoniowych dzielą się na:

1. Koncesje na sklepy tytoniowe:

a)
samoistne, t. j. takie, które oprócz wyrobów tytoniowych, stanowiących główny przedmiot sprzedaży oraz znaczków stemplowych i pocztowych, blankietów wekslowych, tudzież losów loterji państwowej, sprzedają ewentualnie tylko gazety i inne perjodyczne czasopisma, karty do gry, przybory do palenia i zapalania,
b)
mieszane, t. j. połączone ze sprzedażą innych artykułów.

2. Koncesje na uliczną sprzedaż wyrobów tytoniowych, wykonywaną w budkach, skrzynkach itd.

3. Koncesje na domową sprzedaż wyrobów tytoniowych, wykonywaną w zakładach gastronomicznych.

4. Koncesje na sprzedaż ruchomą lub okrężną, t. j. sprzedaż detaliczną, nie związaną z pewnym stałym punktem, lecz prowadzoną w pewnym określonym okręgu terytorjalnym lub na określonych linjach komunikacyjnych (sprzedaż na wystawach, lub na ulicach uzdrowisk, w wagonach kolejowych i t. p.).

§  7.
Koncesjonariusze przedsiębiorstw hurtowej sprzedaży wyrobów tytoniowych nie mogą prowadzić sprzedaży detalicznej, o ile nie posiadają na to osobnej koncesji.
§  8.
Koncesjonarjuszom przedsiębiorstw detalicznej sprzedaży wyrobów tytoniowych z wyjątkiem koncesjonarjuszów posiadających koncesje, przewidziane w § 6 p. 1 lit. a) nie wolno odprzedawać wyrobów tytoniowych innym koncesjonariuszom detalicznym bez zezwolenia Dyrekcji Polskiego Monopolu Tytoniowego. Zezwolenia takie mogą być przez Dyrekcję Polskiego Monopolu Tytoniowego cofnięte bez podania powodów za jednomiesięcznym terminem wypowiedzenia.

Koncesjonariusze detaliczni uprawnieni do odprzedaży wyrobów tytoniowych innym detalistom mogą odprzedawać te wyroby tylko detalistom należącym do rejonu tej samej co odprzedawca hurtowni.

Koncesjonariusz samoistnego sklepu tytoniowego może być przez Dyrekcję Polskiego Monopolu Tytoniowego pozbawiony prawa do odprzedaży wyrobów tytoniowych innym detalistom bez podania powodów za jednomiesięcznym terminem wypowiedzenia.

Rejony.

§  9. 1
Wyznaczanie rejonów sprzedaży dla hurtowni rejonowych należy do Dyrekcji Polskiego Monopolu Tytoniowego.

Hurtownie rejonowe będą miały wyznaczane bądź odrębne dla każdej, bądź wspólne dla dwóch lub więcej hurtowni rejony sprzedaży; w przypadkach wyznaczenia dla hurtowni wspólnego rejonu, przedsiębiorstwa detalicznej sprzedaży wyrobów tytoniowych, znajdujące się w ustanowionym dla danych hurtowni wspólnym rejonie, mogą zaopatrywać się w wyroby tytoniowe w dowolnej hurtowni wspólnego rejonu.

§  10. 2
Dyrekcja Polskiego Monopolu Tytoniowego może dokonywać zmiany rejonów wyznaczonych dla hurtowni; przeprowadzenie takiej zmiany za zgodą koncesjonarjuszów może być dokonane w każdym czasie, bez zgody zaś - dopiero po zawiadomieniu koncesjonarjuszów o zamierzonej zmianie rejonu:
a)
na trzy miesiące naprzód - jeżeli zmiana rejonu powoduje zmiany w przydziałach detalistów do hurtowni, obniżające obrót hurtowni nie więcej niż o 15%;

dla oceny powyższego stosunku obrotów detalistów wyłączanych z rejonu, a ewentualnie i równocześnie włączanych do rejonu hurtowni, do obrotów hurtowni miarodajne są obroty wspomnianych detalistów i hurtowni w ostatnim roku kalendarzowym;

b)
na dwanaście miesięcy naprzód w pozostałych przypadkach.

Uprzedzanie koncesjonarjuszów o zamierzonej zmianie rejonu jest niepotrzebne, jeżeli zmiana ma spowodować powiększenie obrotów hurtowni.

Postanowienia powyższe mają zastosowanie również w razie zmian rejonów wspólnych, wyznaczonych dla kilku hurtowni.

Uprawnienia koncesjonarjuszów do sprzedaży wyrobów tytoniowych.

§  11.
Koncesjonariusze hurtowni tytoniowych oraz samoistnych sklepów tytoniowych mają prawo sprzedaży wszystkich wyrobów tytoniowych, dopuszczonych do sprzedaży w Państwie.

Koncesjonariusze sklepów tytoniowych mieszanych mają prawo sprzedaży tylko wyrobów Polskiego Monopolu Tytoniowego.

Koncesjonariusze sprzedaży ulicznej mają prawo sprzedaży tylko papierosów wyrobu Polskiego Monopolu Tytoniowego.

Koncesjonariusze domowej sprzedaży mają prawo sprzedaży tylko cygar i papierosów wyrobu Polskiego Monopolu Tytoniowego, papierosów zaś i cygar wyrobu gdańskiego monopolu i importowanych tylko w wypadku, gdy otrzymają na to specjalne zezwolenie Dyrekcji Polskiego Monopolu Tytoniowego. Zezwolenie takie może być w każdej chwili cofnięte bez podania powodów.

Uprawnienia koncesjonarjuszów sprzedaży ruchomej lub okrężnej określane będą w dokumencie koncesyjnym.

§  12.
Dyrekcja Polskiego Monopolu Tytoniowego może wyłączać od sprzedaży niektóre gatunki wyrobów tytoniowych w poszczególnych okręgach Państwa.
§  13.
Wyroby tytoniowe Polskiego Monopolu Tytoniowego oraz monopolu gdańskiego jako też i wyroby importowane winny być sprzedawane tylko w oryginalnych, bezpośrednich opakowaniach, zaopatrzonych etykietą względnie banderolą monopolową. Dyrekcja Polskiego Monopolu Tytoniowego może jednak zezwolić na sprzedawanie niektórych wyrobów na sztuki lub na wagę.

Pobieranie wyrobów tytoniowych.

§  14.
Hurtownie tytoniowe obowiązane są zaopatrywać się w wyroby tytoniowe wyłącznie we wskazanych im przez Dyrekcję Polskiego Monopolu Tytoniowego monopolowych zakładach.

Koncesjonariusze detaliczni obowiązani są zaopatrywać się w wyroby tytoniowe tylko w monopolowych zakładach lub w koncesjonowanych hurtowniach, do których zostali przydzieleni.

Koncesjonariusze detaliczni mogą zaopatrywać się w wyroby tytoniowe również u innych detalistów uprawnionych do odprzedaży (§ 8), znajdujących się w rejonie danej hurtowni (hurtowni, do której detalista został przydzielony).

§  15.
Koncesje na sprzedaż wyrobów tytoniowych uprawniają zarówno samych koncesjonarjuszów jak i osoby działające na podstawie ich pisemnego upoważnienia, do przewozu wyrobów tytoniowych z miejsc poboru tych wyrobów do lokalów przedsiębiorstw sprzedaży. Do przewozu upoważniają również książki lub inne dokumenty poborowe stwierdzające legalność dokonanego poboru wyrobów tytoniowych.

Rabaty.

§  16. 3
Koncesjonariusze przedsiębiorstw hurtowej sprzedaży wyrobów tytoniowych pobierają te wyroby z monopolowych zakładów za rabatem, wyznaczanym przez Dyrekcję Polskiego Monopolu Tytoniowego dla poszczególnych koncesjonariuszów w wysokości do 13% od ceny taryfowej, o ile chodzi o wyroby Polskiego Monopolu Tytoniowego i monopolu gdańskiego, oraz w wysokości do 8% o ile chodzi o wyroby tytoniowe zagraniczne.

Wymieniony w ustępie poprzednim rabat Dyrekcja Polskiego Monopolu Tytoniowego może zmieniać obniżając go lub podwyższając, nie wyżej jednak niż do ustalonej w poprzednim ustępie wysokości.

Obniżenie rabatu koncesjonowanym przedsiębiorstwom hurtowej sprzedaży za zgodą koncesjonariusza może być przeprowadzone w każdym czasie, bez zgody-za wypowiedzeniem koncesjonariuszowi dotychczasowego rabatu:

a)
na 3 miesiące naprzód w wypadkach przeprowadzenia takiej zmiany rejonu hurtowni, która powiększa obroty hurtowni o więcej niż 15%,
b)
na 12 miesięcy naprzód w pozostałych przypadkach.
§  17.
Rabat od ceny taryfowej wyrobów tytoniowych Polskiego Monopolu Tytoniowego oraz monopolu gdańskiego wynosi dla koncesjonowanych przedsiębiorstw detalicznej sprzedaży:
a)
7% dla domowej sprzedaży wyrobów tytoniowych,
b)
9% dla wszystkich innych detalicznych sprzedaży.

O ile jednak koncesjonariusze wymienieni pod b) zaopatrywać się będą w wyroby tytoniowe nie bezpośrednio w hurtowniach do których zostali przydzieleni, lecz w sklepach tytoniowych, uprawnionych do odprzedaży wyrobów tytoniowych innym detal stora wówczas otrzymywać będą rabat, ustalony na mocy wzajemnego porozumienia z koncesjonariuszem danego sklepu tytoniowego.

Rabat od ceny taryfowej wyrobów tytoniowych zagranicznych ustala się dla koncesjonowanych przedsiębiorstw detalicznej sprzedaży na:

a)
7% dla sklepów tytoniowych,
b)
4% dla przedsiębiorstw domowej sprzedaży wyrobów tytoniowych.
§  18.
Koncesjonariusze, prowadzący hurtową sprzedaż wyrobów tytoniowych, obowiązani są odstępować z przyznanego im w myśl § 16 rabatu, rabat należny koncesjonariuszom detalicznej sprzedaży wyrobów tytoniowych.

Obowiązki koncesjonarjuszów.

§  19.
Obowiązkiem koncesjonarjuszów przedsiębiorstw sprzedaży wyrobów tytoniowych jest należyte aprowidowanie odbiorców w wyroby tytoniowe oraz przestrzeganie przepisów, normujących sprzedaż wyrobów tytoniowych.

Koncesjonariusze obowiązani są w szczególności:

a)
do stałego wykonywania czynności sprzedaży, w dopuszczalnych dla danego przedsiębiorstwa godzinach handlu,
b)
do sprzedawania wyrobów tytoniowych ściśle po obowiązującej cenie,
c)
do posiadania stale przynajmniej minimalnego zapasu wyrobów tytoniowych, określanego przez Dyrekcję Polskiego Monopolu Tytoniowego w granicach do 7-dniowego przeciętnego obrotu danego przedsiębiorstwa sprzedaży,
d)
do utrzymywania lokalu sprzedaży w porządku i w czystości i zabezpieczania wyrobów tytoniowych od wpływów, ujemnie działających na jakość wyrobów,
e)
do wyłączania ze sprzedaży wyrobów tytoniowych nie nadających się do użytku (uszkodzonych lub zepsutych) i do odstępowania ich Polskiemu Monopolowi Tytoniowemu za zwrotem 70% ceny taryfowe) obowiązującej w chwili odstąpienia, jak również do wyłączania ze sprzedaży wyrobów tytoniowych nieświeżych, t. j. takich, które przekroczyły ustaloną przez- Dyrekcję Polskiego Monopolu Tytoniowego granicę zdatności konserwacyjnej. Wyroby nieświeże mają być zwracane Polskiemu Monopolowi Tytoniowemu za otrzymaniem ich równowartości w towarze,
f)
do umieszczania z zewnątrz lokalu handlowego na widocznem miejscu napisu (szyldu) według wzoru, ustalonego przez Dyrekcję Polskiego Monopolu Tytoniowego,
g)
do umieszczania na widocznem miejscu cennika wyrobów tytoniowych,
h)
do posiadania zapisku rewizyjnego, służącego do zapisywania" uwag organów, przeprowadzających kontrolę przedsiębiorstwa sprzedaży i do prowadzenia ksiąg, w których mają być notowane przychód i rozchód wyrobów tytoniowych o ile chodzi o hurtownie i sklepy tytoniowe z prawem odprzedaży, względnie tylko przychód o ile chodzi o inne przedsiębiorstwa detalicznej sprzedaży. Wzory i sposób prowadzenia ksiąg w poszczególnych rodzajach przedsiębiorstw sprzedaży ustala Dyrekcja Polskiego Monopolu Tytoniowego,
i)
do udzielania organom Polskiego Monopolu Tytoniowego i władzom skarbowym wszelkich wyjaśnień, związanych z prowadzeniem sprzedaży wyrobów tytoniowych i do umożliwiania im sprawdzania prowadzonych książek oraz posiadanych zapasów wyrobów tytoniowych,
f)
do przestrzegania instrukcyj Dyrekcji Polskiego Monopolu Tytoniowego, normujących pobór, sposób sprzedaży i przechowywania wyrobów tytoniowych.

Przedsiębiorstwa detalicznej sprzedaży wyrobów tytoniowych obowiązane są sprzedawać wyroby tytoniowe wszystkim zgłaszającym się konsumentom; postanowienie to nie stosuje się do przedsiębiorstw sprzedaży wyrobów tytoniowych wykonywanej przez spółdzielnie, o ile statut tych spółdzielni ogranicza prowadzenie sprzedaży tylko do członków spółdzielni.

§  20.
W razie cofnięcia lub wygaśnięcia koncesji, z wyjątkiem przypadków przewidzianych w § 28, p. b) i c), koncesjonariusze obowiązani są najdalej do dni 7 od dnia, w którym koncesja została cofnięta lub wygasła, odprzedać pozostałe w ich posiadaniu wyroby tytoniowe innym koncesjonariuszom, a w braku takich nabywców zwrócić wyroby najbliższemu zakładowi monopolowemu. Odprzedaż wyrobów tytoniowych względnie zwrot ich zakładowi monopolowemu następuje po cenie taryfowej w danej chwili obowiązującej, z potrąceniem rabatu, przysługującego koncesjonariuszowi, ustępującemu towar i z doliczeniem kosztów transportu przypadających na daną partję wyrobów.

W wypadku, gdyby koncesjonariusz nie zastosował się do obowiązku ciążącego na nim w myśl postanowień ustępu poprzedniego, Dyrekcja Polskiego Monopolu Tytoniowego oraz władze skarbowe (urzędy skarbowe akcyz i monopolów państwowych) uprawnione będą do przymusowego zajęcia tych wyrobów przez organa skarbowe za odszkodowaniem płatnem w myśl postanowień ustępu poprzedniego.

W razie wygaśnięcia koncesji w przypadkach przewidzianych w § 28 p. b) i c) władza nadająca koncesję może udzielić członkom rodziny zmarłego koncesjonariusza, względnie likwidatorowi mienia byłej osoby prawnej zezwolenia na dalszą sprzedaż wyrobów tytoniowych na czas potrzebny do zlikwidowania przedsiębiorstwa. Po upływie określonego w zezwoleniu terminu na jaki zostało ono wydane, pozostałe jeszcze wyroby mają być sprzedane z zachowaniem postanowień poprzednich ustępów niniejszego paragrafu.

Zmiany taryfy wyrobów tytoniowych.

§  21. 4
W razie zmiany cen wyrobów tytoniowych, różnica cen w stosunku do zapasu wyrobów tytoniowych, posiadanego przez hurtowników, koncesjonarjuszów sklepów samoistnych oraz koncesjonarjuszów przedsiębiorstw detalicznej sprzedaży wyrobów tytoniowych, posiadających zezwolenia na odprzedaż tych wyrobów innym detalistom, obliczona przy uwzględnieniu rabatu, przysługującego koncesjonariuszowi, podlega wyrównaniu bądź na rzecz koncesjonarjuszów, bądź też na rzecz przedsiębiorstwa "Polski Monopol Tytoniowy", zależnie od tego, czy cena danych wyrobów tytoniowych została obniżona, czy podwyższona.

Postanowienia ustępu poprzedniego mają zastosowanie tylko w stosunku do zapasu wyrobów tytoniowych, posiadanego przez koncesjonarjuszów, o których mowa w tym ustępie, w granicach zapasu określanego przez Dyrekcję Polskiego Monopolu Tytoniowego w myśl § 19 p. c).

Zmiany cen wyrobów tytoniowych, o ile chodzi o innych koncesjonarjuszów, aniżeli wymienionych w ustępie pierwszym niniejszego paragrafu, nie powodują w stosunku do wyrobów pobranych przed zmianą cen, ani obowiązku dopłat ze strony koncesjonarjuszów na rzecz Polskiego Monopolu Tytoniowego, jeżeli ceny 'zostały podwyższone, ani bonifikaty na rzecz koncesjonarjuszów różnicy cen, jeżeli ceny zostały zniżone, choćby pobrane przed zmianą ceny wyroby nie zostały jeszcze przez koncesjonarjuszów sprzedane.

Nadawanie koncesyj.

§  22.
Osoby, ubiegające się o koncesję na sprzedaż wyrobów tytoniowych, winny wskazać odpowiedni dla danego rodzaju przedsiębiorstwa lokal, w którym zamierzają prowadzić sprzedaż, a ponadto o ile chodzi o koncesję na hurtową sprzedaż wyrobów tytoniowych, wykazać się kapitałem lub kredytem, potrzebnym do prowadzenia przedsiębiorstwa.

Koncesje na sprzedaż wyrobów tytoniowych mogą być nadawane zarówno osobom fizycznym jak i prawnym.

§  23.
Nie mogą otrzymać koncesji na sprzedaż wyrobów tytoniowych, ani pełnić funkcji zastępcy koncesjonariusza:
a)
posłowie i senatorowie,
b)
osoby, pozostające w. służbie państwowej, cywilnej albo wojskowej, w przedsiębiorstwach państwowych, w służbie samorządowej lub instytucji publiczno - prawnej, choćby stosunek ich był kontraktowy, z wyjątkiem osób piastujących honorowo, t. j. bezinteresownie jakiś godność lub urząd w powyższych instytucjach,
c)
osoby, przeciw którym toczy się postępowanie karno-sądowe lub upadłościowe,
d)
osoby, skazane prawomocnym wyrokiem sadu karnego, o ile skazanie pociąga utratę zdolności do piastowania urzędu publicznego,
e)
osoby, zasądzone prawomocnie za przemytnictwo, nielegalną fabrykację lub sprzedaż wyrobów monopolowych, oszustwo i inne przestępstwa z chęci zysku, bądź za działalność antypaństwową,
f)
osoby niezdolne według ustaw cywilnych do zaciągania zobowiązań lub do swobodnego rozporządzania swym majątkiem,
g)
osoby nieposiadające obywatelstwa polskiego, o ile istniejące traktaty lub konwencje nie zawierają odrębnych w tym względzie postanowień.
§  24.
Przed wydaniem koncesji na sprzedaż wyrobów tytoniowych uprawnione do tego władze winny sprawdzić, czy osoba, która ma otrzymać koncesję, odpowiada wymogom wskazanym w § 22 i czy w stosunku do niej nie zachodzą przeszkody, wynikające z postanowień § 23.

W tym celu władze winny żądać od osób, ubiegających się o nadanie koncesji przedstawienia właściwych dowodów.

Przy nadawaniu koncesji na detaliczną sprzedaż wyrobów tytoniowych w miejscowościach wiejskich, urzędy skarbowe akcyz i monopolów państwowych mogą uskuteczniać nadawanie koncesyj przy zastosowaniu uproszczonego postępowania, nie żądając od zainteresowanego dowodów odpowiadających postanowieniom ustępów poprzednich, a ograniczając się jedynie do zebrania w najkrótszej drodze opinji o osobie, starającej się o koncesję i stwierdzenia, iż rozporządza ona potrzebnym lokalem; o ile chodzi o miasta, nadanie koncesji w trybie uproszczonego postępowania może być dokonane tylko prowizorycznie na okres nie dłuższy niż 6 miesięcy.

§  25. 5
Koncesje na sprzedaż wyrobów tytoniowych są nadawane bądź bezterminowo, bądź na określony czas.
§  26.
Nadanie koncesyj następuje przez doręczenie dokumentu koncesyjnego, wskazującego:
a)
przepisy, stanowiące podstawę prawną do nadania koncesji,
b)
osobę koncesjonariusza,
c)
rodzaj sprzedaży, na którą udziela się koncesję,
d)
czy koncesję nadaje się bezterminowo, czy też na pewien określony czas,
e)
miejscowość i lokal, w którym sprzedaż ma być prowadzona,
f)
termin rozpoczęcia sprzedaży.

O ile chodzi o koncesję na hurtową sprzedaż wyrobów tytoniowych, to w dokumencie koncesyjnym powinien być wskazany nadto rabat przyznany koncesjonariuszowi oraz rejon sprzedaży.

O ile chodzi o koncesję na przedsiębiorstwo sprzedaży ruchomej lub okrężnej (§ 6 pkt. 4), w dokumencie koncesyjnym powinny być określone uprawnienia przedsiębiorstwa do sprzedaży wyrobów tytoniowych.

§  27.
Koncesje na hurtową sprzedaż Wyrobów tytoniowych nadaje Dyrekcja Polskiego Monopolu Tytoniowego.

Koncesje na detaliczną sprzedaż wyrobów tytoniowych nadają urzędy skarbowe akcyz i monopolów państwowych.

Wygaśnięcie koncesji.

§  28.
Koncesja gaśnie w następujących wypadkach:
a)
w razie nierozpoczęcia sprzedaży w terminie, wskazanym przy nadawaniu koncesji, o ile koncesjonarjusz nie uzyskał od władzy, która koncesję nadała, przedłużenia terminu,
b)
w razie śmierci koncesjonarjusza,
c)
gdy przestaje istnieć osoba prawna, której koncesję nadano,
d)
w razie zrzeczenia się koncesji przez koncesjonarjusza,
e)
w razie upływu czasu, na jaki koncesja była nadana,
f)
o ile chodzi, o przedsiębiorstwa domowej sprzedaży wyrobów tytoniowych, gdy przestaje istnieć przedsiębiorstwo główne (przedsiębiorstwo gastronomiczne), z którem związane było prowadzenie domowej sprzedaży wyrobów tytoniowych. Orzekanie o wygaśnięciu koncesyj należy do władz, nadających koncesje.

Cofnięcie koncesji.

§  29.
Cofnięcie koncesji bez uprzedniego wypowiedzenia następuje, gdy:
a)
przedsiębiorstwo hurtowej sprzedaży wyrobów tytoniowych jest nieczynne dłużej niż przez 7 dni, a inne przedsiębiorstwa sprzedaży dłużej niż przez 14 dni, o ile koncesjonarjusz nie uzyskał zezwolenia władzy na czasowe zawieszenie sprzedaży,
b)
koncesjonariuszowi ogłoszono upadłość,
c)
koncesjonarjusz wydzierżawi lub odstąpi koncesję innej osobie, albo zawrze spółkę w celu wykonywania przedsiębiorstwa, na którego prowadzenie sam otrzymał koncesję, lub też powierzy prowadzenie przedsiębiorstwa nieupoważnionemu zastępcy,
d)
koncesjonariusz ponosi winę fałszywego prowadzenia przepisowych ksiąg w celu wprowadzenia w błąd organów Polskiego Monopolu Tytoniowego lub władz skarbowych,
e)
zajdą lub zostaną ujawnione okoliczności, wymienione w p. b) oraz d) - g) § 23 niniejszego rozporządzenia, które wykluczają daną osobę ad otrzymania koncesji.
§  30.
Cofnięcie koncesji bez wypowiedzenia może nastąpić w wypadkach:
a)
jeżeli koncesjonariusz przedsiębiorstwa hurtowej sprzedaży sprzedaje wyroby tytoniowe detalistom innego rejonu, lub jeżeli koncesjonariusz przedsiębiorstwa detalicznej sprzedaży pobiera wyroby' tytoniowe w innem, aniżeli mu wyznaczono przedsiębiorstwie sprzedaży,
b)
jeżeli koncesjonariusz udziela detalistom, przydzielonym do niego z poborem wyrobów tytoniowych, rabatu innego, niż rabatu przysługującego detaliście,
c)
jeżeli koncesjonariusz sprzedaje wyroby tytoniowe konsumentom po cenie innej, niż cena taryfowa,
d)
jeżeli koncesjonariusz uniemożliwia lub utrudnia organom Polskiego Monopoli Tytoniowego lub władz skarbowych przeprowadzanie kontroli przedsiębiorstwa sprzedaży,
e)
jeżeli przeciwko koncesjonariuszowi zostało wdrożone postępowanie upadłościowe,
f) 6
jeżeli koncesjonarjusze uchylają się od przewidzianego w § 21 obowiązku wyrównania na rzecz Polskiego Monopolu Tytoniowego różnicy cen od posiadanych zapasów wyrobów tytoniowych w przypadkach, gdy ceny zostały podwyższone.
§  31. 7
Cofnięcie koncesji za co najmniej trzymiesięcznem wypowiedzeniem może nastąpić po przynajmniej dwukrotnem stwierdzeniu w ciągu roku kalendarzowego przez władzę powołaną do cofania koncesji, iż koncesjonariusz naruszył obowiązki, wynikające z postanowień punktów a), c), d), e), f), g), h) lub j) § 19.
§  32. 8
Koncesje na hurtową sprzedaż wyrobów tytoniowych mogą być cofane za jednorocznem wypowiedzeniem w następujących przypadkach:
a)
w razie przeprowadzania zmian w organizacji hurtowych sprzedaży wyrobów tytoniowych, polegających na skasowaniu hurtowni lub zmniejszeniu ich liczby w danej miejscowości lub rejonie, bądź na przejęciu hurtowej sprzedaży wyrobów tytoniowych w danej miejscowości lub rejonie przez sam Polski Monopol Tytoniowy, względnie jeden z jego zakładów, bądź też na zmianie rejonu danej hurtowni.

Cofnięcie koncesji z powodu zmiany rejonu może być zarządzone pomimo możliwości przeprowadzenia takiej zmiany na zasadzie postanowień § 10.

b)
jeżeli hurtowa sprzedaż wyrobów tytoniowych może być oddana innemu koncesjonariuszowi na korzystniejszych od dotychczasowych warunkach dla przedsiębiorstwa "Polski Monopol Tytoniowy".

Cofnięcie koncesji w tym przypadku może być zarządzone pomimo możliwości obniżenia dotychczasowemu koncesjonarjuszowi przyznanego mu rabatu (§ 16).

§  33. 9
(skreślony).
§  34.
Prawo cofania koncesyj na przedsiębiorstwa detalicznej sprzedaży wyrobów tytoniowych przysługuje urzędom skarbowym akcyz i monopolów państwowych.

Prawo cofania koncesyj na przedsiębiorstwa hurtowej sprzedaży wyrobów tytoniowych przysługuje Dyrekcji Polskiego Monopolu Tytoniowego.

Specjalne przedsiębiorstwa sprzedaży wyrobów tytoniowych.

§  35.
Dyrekcja Polskiego Monopolu Tytoniowego może za zgodą Ministra Skarbu udzielać koncesyj na specjalne przedsiębiorstwa sprzedaży wyrobów tytoniowych, nie przewidziane w niniejszem rozporządzeniu, jako to: przedsiębiorstwa sprzedaży w automatach, przedsiębiorstwa sprzedaży na dworcach i linjach kolejowych i t. p.

Prawa i obowiązki koncesjonarjuszów przedsiębiorstw specjalnych co do:

a)
uprawnień do sprzedaży wyrobów tytoniowych,
b)
pobierania tych wyrobów,
c)
otrzymywania rabatu,

określane będą w dokumencie koncesyjnym odpowiednio do specjalnego rodzaju i warunków sprzedaży.

Cofanie koncesyj na specjalne przedsiębiorstwa sprzedaży oraz orzekanie o ich wygaśnięciu należy do Dyrekcji Polskiego Monopolu Tytoniowego.

Właściwość władz.

§  36.
Nadzór nad przestrzeganiem przez koncesjonarjuszów przepisów niniejszego rozporządzenia należy do władz nadających koncesje.

Dyrekcji Polskiego Monopolu Tytoniowego oraz upoważnionym przez nią organom Polskiego Monopolu Tytoniowego przysługuje prawo dokonywania lustracyj przedsiębiorstw detalicznej sprzedaży wyrobów tytoniowych i wydawania, w miarę potrzeby, zarządzeń doraźnych, o których powinien być bezzwłocznie powiadomiony właściwy urząd skarbowy akcyz i monopolów państwowych.

Izby skarbowe oraz urzędy skarbowe akcyz i monopolów państwowych obowiązane są do współdziałania z Dyrekcją Polskiego Monopolu Tytoniowego w sprawach wykonywania nadzoru nad przedsiębiorstwami hurtowej i specjalnemi przedsiębiorstwami sprzedaży, a w szczególności do współdziałania z Dyrekcją Polskiego Monopolu Tytoniowego w sprawach:

a)
kontroli ksiąg, prowadzonych przez koncesjonarjuszów,
b)
stwierdzania zapasów wyrobów tytoniowych, posiadanych przez koncesjonarjuszów.
§  37.
Przepisy zawarte w § 36 nie naruszają w niczem kompetencyj władz skarbowych, wynikających z postanowień ustawy karnej skarbowej.
§  38.
Do Dyrekcji Polskiego Monopolu Tytoniowego należy:
a)
ustalanie ilości i rozmieszczenie przedsiębiorstw hurtowej sprzedaży wyrobów tytoniowych,
b)
określanie rejonów hurtowni,
c)
określanie zasad, stosownie do których ma być organizowana detaliczna sprzedaż wyrobów tytoniowych,
d)
określanie sposobu przeprowadzania nadzozoru nad stosowaniem się koncesjonarjuszów do przepisów niniejszego rozporządzenia,
e)
wydawanie instrukcyj w sprawach kontrolowania ksiąg, prowadzonych przez koncesjonarjuszów.
§  39.
Odwołania od orzeczeń urzędów skarbowych akcyz i monopolów państwowych rozstrzygają izby skarbowe (Śląski Urząd Wojewódzki).

Odwołania od orzeczeń Dyrekcji Polskiego Monopolu Tytoniowego rozstrzyga Minister Skarbu.

Rozstrzygnięcie, zapadłe w II instancji, jest ostateczne w administracyjnym toku instancyj.

Odwołania winny być wnoszone najpóźniej w ciągu dni 14, licząc od dnia następnego po dniu doręczenia orzeczenia, za pośrednictwem tej władzy, która orzeczenie wydała.

Odwołanie wstrzymuje wykonanie orzeczenia władzy orzekającej aż do rozstrzygnięcia odwołania przez władze wyższej instancji. Wyjątek stanowią orzeczenia o zmianie rabatów dla przedsiębiorstw hurtowej sprzedaży wyrobów tytoniowych i przedsiębiorstw specjalnych; odwołania od tych orzeczeń nic wstrzymują wykonania orzeczenia, natomiast uchylenie lub zmiana orzeczenia powoduje co do wysokości rabatu odpowiednie skutki wstecz od daty, od której zaskarżone orzeczenie weszło w życie. W wypadkach, gdy chodzi o odwołania w sprawach orzeczeń o wygaśnięciu lub cofnięciu koncesji, jeżeli pozostawienie koncesjonarjusza w jego prawach mogłoby narazić interesy Polskiego Monopolu Tytoniowego na straty, władza orzekająca cofnięcie koncesji może zawiesić koncesjonariusza w jego prawach, aż do decyzji władzy odwoławczej.

§  40.
Dyrekcja Polskiego Monopolu Tytoniowego komunikować się będzie z urzędami skarbowemi akcyz i monopolów państwowych za pośrednictwem właściwych izb skarbowych (Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego); w wypadkach nagłych może jednak przesyłać swe zarządzenia bezpośrednio urzędom skarbowym akcyz i monopolów państwowych, przesyłając równocześnie odpisy tych zarządzeń izbom skarbowym (Śląskiemu Urzędowi Wojewódzkiemu).

O decyzjach swych w sprawie nadania i cofnięcia koncesyj oraz o ewentualnych wypadkach wygaśnięcia koncesyj na hurtową sprzedaż wyrobów tytoniowych i na specjalne przedsiębiorstwa sprzedaży Dyrekcja Polskiego Monopolu Tytoniowego będzie zawiadamiała właściwe izby skarbowe i urzędy skarbowe akcyz i monopolów państwowych.

Postanowienia przejściowe i końcowe.

§  41.
Przepisy zawarte w postanowieniach §§ 11, 16, 17 nie naruszają w niczem już zawartych lub zawieranych w przyszłości umów z zarządami monopoli zagranicznych co do wzajemnego dopuszczenia do sprzedaży wyrobów tytoniowych polskich i zagranicznych; o ileby z tych umów wynikał obowiązek dopuszczania do sprzedaży wyrobów zagranicznych w szerszym zakresie, aniżeli to wynika z postanowień § 11, lub za rabatem wyższym od przewidzianego W §§ 16 i 17, Dyrekcja Polskiego Monopolu Tytoniowego będzie uprawniona do wydawania odpowiednich zarządzeń w stosunku do koncesjonarjuszów.
§  42. 10
Niezależnie od innych przepisów Dyrekcja Polskiego Monopolu Tytoniowego może w czasie do 28 lutego 1933 r. cofnąć bez wypowiedzenia każdą koncesję na hurtową sprzedaż wyrobów tytoniowych w razie zajścia jednego z następujących warunków:
1)
w przypadkach przewidzianych w § 31,
2)
w przypadkach przewidzianych w p. a) § 32, jeżeli zmiany w organizacji hurtowych sprzedaży wyrobów tytoniowych, wymienione w tym punkcie, nastąpiły lub będą przeprowadzane w czasie od dnia 1 kwietnia 1932 r.,
3)
w przypadkach przewidzianych w p. b) § 32. Koncesjonariuszowi, któremu cofnięto koncesję na podstawie postanowień niniejszego paragrafu, należy wyznaczyć jednomiesięczny termin do zlikwidowania hurtowni, z prawem prowadzenia przez ten czas sprzedaży wyrobów tytoniowych.
§  43.
W okresie do dnia 30 czerwca 1932 r. obniżenie rabatów handlowych, posiadanych przez hurtownie tytoniowe w chwili wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, może być uskutecznione przez Dyrekcję Polskiego Monopolu Tytoniowego bez zgody koncesjonariusza za jednomiesięcznym terminem wypowiedzenia rabatu.
§  44.
W okresie do dnia 30 czerwca 1932 r. Dyrekcja Polskiego Monopolu Tytoniowego może bez zgody koncesjonarjuszów zmieniać granicę rejonów, wyznaczonych dla hurtowni rejonowych, zawiadamiając koncesjonariusza o zamierzonej zmianie granic rejonu na 1 miesiąc naprzód.
§  45.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 9 zmieniony przez § 1 lit. a) i b) rozporządzenia z dnia 23 grudnia 1932 r. (Dz.U.32.116.965) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 grudnia 1932 r.
2 § 10 zmieniony przez § 1 lit. b) rozporządzenia z dnia 23 grudnia 1932 r. (Dz.U.32.116.965) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 grudnia 1932 r.
3 § 16 zmieniony przez § 1 lit. c) rozporządzenia z dnia 23 grudnia 1932 r. (Dz.U.32.116.965) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 grudnia 1932 r.
4 § 21 zmieniony przez § 1 lit. d) rozporządzenia z dnia 23 grudnia 1932 r. (Dz.U.32.116.965) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 grudnia 1932 r.
5 § 25 zmieniony przez § 1 lit. e) rozporządzenia z dnia 23 grudnia 1932 r. (Dz.U.32.116.965) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 grudnia 1932 r.
6 § 30 lit. f) dodana przez § 1 lit. f) rozporządzenia z dnia 23 grudnia 1932 r. (Dz.U.32.116.965) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 grudnia 1932 r.
7 § 31 zmieniony przez § 1 lit. g) rozporządzenia z dnia 23 grudnia 1932 r. (Dz.U.32.116.965) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 grudnia 1932 r.
8 § 32 zmieniony przez § 1 lit. h) rozporządzenia z dnia 23 grudnia 1932 r. (Dz.U.32.116.965) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 grudnia 1932 r.
9 § 33 skreślony przez § 1 lit. k) rozporządzenia z dnia 23 grudnia 1932 r. (Dz.U.32.116.965) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 grudnia 1932 r.
10 § 42 zmieniony przez § 1 lit. l) rozporządzenia z dnia 23 grudnia 1932 r. (Dz.U.32.116.965) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 grudnia 1932 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024