Zm.: rozporządzenie z dnia 31 marca 1932 r. o koncesjonowanej sprzedaży wyrobów tytoniowych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SKARBU
z dnia 23 grudnia 1932 r.
w sprawie zmiany rozporządzenia Ministra Skarbu z dnia 31 marca 1932 r. o koncesjonowanej sprzedaży wyrobów tytoniowych.

Na podstawie art. 8, 10 i 17 ustawy ż dnia 18 marca 1932 r. o utworzeniu państwowego przedsiębiorstwa "Polski Monopol Tytoniowy" (Dz. U. R. P. Nr. 26, poz. 240) zarządzam co następuje:
§  1.
W rozporządzeniu Ministra Skarbu z dnia 31 marca 1932 r. o koncesjonowanej sprzedaży wyrobów tytoniowych (Dz. U. R. P. Nr. 27, poz. 266) wprowadza się następujące zmiany:
a)
ustęp 2 § 9 otrzymuje następujące brzmienie:

"Hurtownie rejonowe będą miały wyznaczane bądź odrębne dla każdej, bądź wspólne dla dwóch lub więcej hurtowni rejony sprzedaży; w przypadkach wyznaczenia dla hurtowni wspólnego rejonu, przedsiębiorstwa detalicznej sprzedaży wyrobów tytoniowych, znajdujące się w ustanowionym dla danych hurtowni wspólnym rejonie, mogą zaopatrywać się w wyroby tytoniowe w dowolnej hurtowni wspólnego rejonu".

b)
skreśla się ustęp końcowy § 9 oraz ustęp przedostatni § 10,
c)
w § 16 skreśla się ustęp końcowy,
d)
§ 21 otrzymuje następujące brzmienie:

"W razie zmiany cen wyrobów tytoniowych, różnica cen w stosunku do zapasu wyrobów tytoniowych, posiadanego przez hurtowników, koncesjonarjuszów sklepów samoistnych oraz koncesjonarjuszów przedsiębiorstw detalicznej sprzedaży wyrobów tytoniowych, posiadających zezwolenia na odprzedaż tych wyrobów innym detalistom, obliczona przy uwzględnieniu rabatu, przysługującego koncesjonariuszowi, podlega wyrównaniu bądź na rzecz koncesjonarjuszów, bądź też na rzecz przedsiębiorstwa "Polski Monopol Tytoniowy", zależnie od tego, czy cena danych wyrobów tytoniowych została obniżona, czy podwyższona.

Postanowienia ustępu poprzedniego mają zastosowanie tylko w stosunku do zapasu wyrobów tytoniowych, posiadanego przez koncesjonarjuszów, o których mowa w tym ustępie, w granicach zapasu określanego przez Dyrekcję Polskiego Monopolu Tytoniowego w myśl § 19 p. c).

Zmiany cen wyrobów tytoniowych, o ile chodzi o innych koncesjonarjuszów, aniżeli wymienionych w ustępie pierwszym niniejszego paragrafu, nie powodują w stosunku do wyrobów pobranych przed zmianą cen, ani obowiązku dopłat ze strony koncesjonarjuszów na rzecz Polskiego Monopolu Tytoniowego, jeżeli ceny 'zostały podwyższone, ani bonifikaty na rzecz koncesjonarjuszów różnicy cen, jeżeli ceny zostały zniżone, choćby pobrane przed zmianą ceny wyroby nie zostały jeszcze przez koncesjonarjuszów sprzedane.",

e)
skreśla się ustęp 2 § 25,
f)
w § 30 dodaje się punkt f) o następującem brzmieniu:

"jeżeli koncesjonarjusze uchylają się od przewidzianego w § 21 obowiązku wyrównania na rzecz Polskiego Monopolu Tytoniowego różnicy cen od posiadanych zapasów wyrobów tytoniowych w przypadkach, gdy ceny zostały podwyższone.".

g)
§ 31 otrzymuje następujące brzmienie:

"Cofnięcie koncesji za co najmniej trzymiesięcznem wypowiedzeniem może nastąpić po przynajmniej dwukrotnem stwierdzeniu w ciągu roku kalendarzowego przez władzę powołaną do cofania koncesji, iż koncesjonariusz naruszył obowiązki, wynikające z postanowień punktów a), c), d), e), f), g), h) lub j) § 19.".

h)
§ 32 otrzymuje następujące brzmienie:

"Koncesje na hurtową sprzedaż wyrobów tytoniowych mogą być cofane za jednorocznem wypowiedzeniem w następujących przypadkach:

a) w razie przeprowadzania zmian w organizacji hurtowych sprzedaży wyrobów tytoniowych, polegających na skasowaniu hurtowni lub zmniejszeniu ich liczby w danej miejscowości lub rejonie, bądź na przejęciu hurtowej sprzedaży wyrobów tytoniowych w danej miejscowości lub rejonie przez sam Polski Monopol Tytoniowy, względnie jeden z jego zakładów, bądź też na zmianie rejonu danej hurtowni.

Cofnięcie koncesji z powodu zmiany rejonu może być zarządzone pomimo możliwości przeprowadzenia takiej zmiany na zasadzie postanowień § 10.

b) jeżeli hurtowa sprzedaż wyrobów tytoniowych może być oddana innemu koncesjonariuszowi na korzystniejszych od dotychczasowych warunkach dla przedsiębiorstwa "Polski Monopol Tytoniowy".

Cofnięcie koncesji w tym przypadku może być zarządzone pomimo możliwości obniżenia dotychczasowemu koncesjonarjuszowi przyznanego mu rabatu (§ 16)."

k)
§ 33 skreśla się,
l)
§ 42 otrzymuje następujące brzmienie:

"Niezależnie od innych przepisów Dyrekcja Polskiego Monopolu Tytoniowego może w czasie do 28 lutego 1933 r. cofnąć bez wypowiedzenia każdą koncesję na hurtową sprzedaż wyrobów tytoniowych w razie zajścia jednego z następujących warunków:

1) w przypadkach przewidzianych w § 31,

2) w przypadkach przewidzianych w p. a) § 32, jeżeli zmiany w organizacji hurtowych sprzedaży wyrobów tytoniowych, wymienione w tym punkcie, nastąpiły lub będą przeprowadzane w czasie od dnia 1 kwietnia 1932 r.,

3) w przypadkach przewidzianych w p. b) § 32. Koncesjonariuszowi, któremu cofnięto koncesję na podstawie postanowień niniejszego paragrafu, należy wyznaczyć jednomiesięczny termin do zlikwidowania hurtowni, z prawem prowadzenia przez ten czas sprzedaży wyrobów tytoniowych."

§  2.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1932.116.965

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zm.: rozporządzenie z dnia 31 marca 1932 r. o koncesjonowanej sprzedaży wyrobów tytoniowych.
Data aktu: 23/12/1932
Data ogłoszenia: 28/12/1932
Data wejścia w życie: 28/12/1932