Zm.: rozporządzenie z dnia 31 marca 1932 r. o koncesjonowanej sprzedaży wyrobów tytoniowych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SKARBU
z dnia 23 grudnia 1932 r.
w sprawie zmiany rozporządzenia Ministra Skarbu z dnia 31 marca 1932 r. o koncesjonowanej sprzedaży wyrobów tytoniowych.

Na podstawie art. 8, 10 i 17 ustawy ż dnia 18 marca 1932 r. o utworzeniu państwowego przedsiębiorstwa "Polski Monopol Tytoniowy" (Dz. U. R. P. Nr. 26, poz. 240) zarządzam co następuje:
§  1.
W rozporządzeniu Ministra Skarbu z dnia 31 marca 1932 r. o koncesjonowanej sprzedaży wyrobów tytoniowych (Dz. U. R. P. Nr. 27, poz. 266) wprowadza się następujące zmiany:
a)
ustęp 2 § 9 otrzymuje następujące brzmienie:

"Hurtownie rejonowe będą miały wyznaczane bądź odrębne dla każdej, bądź wspólne dla dwóch lub więcej hurtowni rejony sprzedaży; w przypadkach wyznaczenia dla hurtowni wspólnego rejonu, przedsiębiorstwa detalicznej sprzedaży wyrobów tytoniowych, znajdujące się w ustanowionym dla danych hurtowni wspólnym rejonie, mogą zaopatrywać się w wyroby tytoniowe w dowolnej hurtowni wspólnego rejonu".

b)
skreśla się ustęp końcowy § 9 oraz ustęp przedostatni § 10,
c)
w § 16 skreśla się ustęp końcowy,
d)
§ 21 otrzymuje następujące brzmienie:

"W razie zmiany cen wyrobów tytoniowych, różnica cen w stosunku do zapasu wyrobów tytoniowych, posiadanego przez hurtowników, koncesjonarjuszów sklepów samoistnych oraz koncesjonarjuszów przedsiębiorstw detalicznej sprzedaży wyrobów tytoniowych, posiadających zezwolenia na odprzedaż tych wyrobów innym detalistom, obliczona przy uwzględnieniu rabatu, przysługującego koncesjonariuszowi, podlega wyrównaniu bądź na rzecz koncesjonarjuszów, bądź też na rzecz przedsiębiorstwa "Polski Monopol Tytoniowy", zależnie od tego, czy cena danych wyrobów tytoniowych została obniżona, czy podwyższona.

Postanowienia ustępu poprzedniego mają zastosowanie tylko w stosunku do zapasu wyrobów tytoniowych, posiadanego przez koncesjonarjuszów, o których mowa w tym ustępie, w granicach zapasu określanego przez Dyrekcję Polskiego Monopolu Tytoniowego w myśl § 19 p. c).

Zmiany cen wyrobów tytoniowych, o ile chodzi o innych koncesjonarjuszów, aniżeli wymienionych w ustępie pierwszym niniejszego paragrafu, nie powodują w stosunku do wyrobów pobranych przed zmianą cen, ani obowiązku dopłat ze strony koncesjonarjuszów na rzecz Polskiego Monopolu Tytoniowego, jeżeli ceny 'zostały podwyższone, ani bonifikaty na rzecz koncesjonarjuszów różnicy cen, jeżeli ceny zostały zniżone, choćby pobrane przed zmianą ceny wyroby nie zostały jeszcze przez koncesjonarjuszów sprzedane.",

e)
skreśla się ustęp 2 § 25,
f)
w § 30 dodaje się punkt f) o następującem brzmieniu:

"jeżeli koncesjonarjusze uchylają się od przewidzianego w § 21 obowiązku wyrównania na rzecz Polskiego Monopolu Tytoniowego różnicy cen od posiadanych zapasów wyrobów tytoniowych w przypadkach, gdy ceny zostały podwyższone.".

g)
§ 31 otrzymuje następujące brzmienie:

"Cofnięcie koncesji za co najmniej trzymiesięcznem wypowiedzeniem może nastąpić po przynajmniej dwukrotnem stwierdzeniu w ciągu roku kalendarzowego przez władzę powołaną do cofania koncesji, iż koncesjonariusz naruszył obowiązki, wynikające z postanowień punktów a), c), d), e), f), g), h) lub j) § 19.".

h)
§ 32 otrzymuje następujące brzmienie:

"Koncesje na hurtową sprzedaż wyrobów tytoniowych mogą być cofane za jednorocznem wypowiedzeniem w następujących przypadkach:

a) w razie przeprowadzania zmian w organizacji hurtowych sprzedaży wyrobów tytoniowych, polegających na skasowaniu hurtowni lub zmniejszeniu ich liczby w danej miejscowości lub rejonie, bądź na przejęciu hurtowej sprzedaży wyrobów tytoniowych w danej miejscowości lub rejonie przez sam Polski Monopol Tytoniowy, względnie jeden z jego zakładów, bądź też na zmianie rejonu danej hurtowni.

Cofnięcie koncesji z powodu zmiany rejonu może być zarządzone pomimo możliwości przeprowadzenia takiej zmiany na zasadzie postanowień § 10.

b) jeżeli hurtowa sprzedaż wyrobów tytoniowych może być oddana innemu koncesjonariuszowi na korzystniejszych od dotychczasowych warunkach dla przedsiębiorstwa "Polski Monopol Tytoniowy".

Cofnięcie koncesji w tym przypadku może być zarządzone pomimo możliwości obniżenia dotychczasowemu koncesjonarjuszowi przyznanego mu rabatu (§ 16)."

k)
§ 33 skreśla się,
l)
§ 42 otrzymuje następujące brzmienie:

"Niezależnie od innych przepisów Dyrekcja Polskiego Monopolu Tytoniowego może w czasie do 28 lutego 1933 r. cofnąć bez wypowiedzenia każdą koncesję na hurtową sprzedaż wyrobów tytoniowych w razie zajścia jednego z następujących warunków:

1) w przypadkach przewidzianych w § 31,

2) w przypadkach przewidzianych w p. a) § 32, jeżeli zmiany w organizacji hurtowych sprzedaży wyrobów tytoniowych, wymienione w tym punkcie, nastąpiły lub będą przeprowadzane w czasie od dnia 1 kwietnia 1932 r.,

3) w przypadkach przewidzianych w p. b) § 32. Koncesjonariuszowi, któremu cofnięto koncesję na podstawie postanowień niniejszego paragrafu, należy wyznaczyć jednomiesięczny termin do zlikwidowania hurtowni, z prawem prowadzenia przez ten czas sprzedaży wyrobów tytoniowych."

§  2.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024