Wykaz zajętych nieruchomości niehipotekowanych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 15 grudnia 1932 r.
o wykazie zajętych nieruchomości niehipotekowanych.

Na podstawie art. XXII przepisów wprowadzających prawo o sądowem postępowaniu egzekucyjnem (Dz. U. R. P. z 1932 r. Nr. 93, poz. 804) zarządzam co następuje:
§  1.
Każdy sąd grodzki prowadzi wykaz zajętych nieruchomości niehipotekowanych, położonych w jego okręgu (art. 656 § 2 k. p. c.).
§  2.
Dla każdej nieruchomości prowadzi się osobny wykaz, w którym uskutecznia się wszystkie wpisy, dotyczące tej nieruchomości.
§  3.
Wykaz zawiera: nagłówek i siedem rubryk.

Nagłówek obejmuje: numer bieżący wykazu, oznaczenie miejscowości i gminy, gdzie nieruchomość jest położona, numer, nazwę nieruchomości oraz imię i nazwisko właściciela.

W rubrykach wymienia się:

w pierwszej - numer bieżący wpisu;

w drugiej - dokładne oznaczenie nieruchomości;

w trzeciej - imię i nazwisko właściciela, jeżeli zaś jest kilku właścicieli, także w jakiej części nieruchomość do każdego z nich należy;

w czwartej - przedmiot zajęcia z zaznaczeniem, czy zajęciu podlega cała nieruchomość, czy jej część wydzielona, czy też część ułamkowa całej nieruchomości;

w piątej - rodzaj wierzytelności egzekwowanej lub roszczenia zabezpieczonego z oznaczeniem ich wysokości;

w szóstej - treść wzmianki o wszczęciu egzekucji lub o zarządzeniu tymczasowem (art. 656, 761, 856 k. p. c.) z oznaczeniem numeru bieżącego załącznika, podstawy wpisu i wierzyciela egzekwującego;

w siódmej - zmiany i wykreślenia, dotyczące wzmianki o wszczęciu egzekucji lub o zarządzeniu tymczasowem, przedmiotu zajęcia, osoby wierzyciela i wierzytelności egzekwowanej lub roszczenia zabezpieczonego z wymienieniem podstawy zmian i wykreśleń.

Wpisy w rubrykach szóstej i siódmej podpisuje prowadzący wykaz z uwidocznieniem daty wpisu.

§  4.
Poszczególne wykazy powinny być oznaczone nazewnątrz napisem: "Wykaz zajętych nieruchomości niehipotekowanych" oraz numerem bieżącym.
§  5.
Jeżeli stronice, przeznaczone na poszczególny wykaz, zostały już całkowicie zużyte na poprzednie wpisy, wpisy te zaś nie zostały jeszcze wykreślone, należy na dalsze wpisy wszyć nowe stronice bezpośrednio po wpisach zakończonych; jeżeli natomiast poprzednie wpisy zostały całkowicie wykreślone, należy dla danej nieruchomości założyć nowy wykaz, dawny zaś wykaz należy w nagłówku na pierwszej stronie oznaczyć czerwonym atramentem słowami: "wykaz zamknięty".
§  6.
W razie zmiany osoby właściciela nieruchomości należy przy wpisie do istniejącego już wykazu uwidocznić tę zmianę w nagłówku wykazu, nazwisko zaś poprzedniego właściciela należy przekreślić czerwonym atramentem.
§  7.
Dokumenty, będące podstawą wpisów w wykazie, - należy wszywać do wykazu w kolejności wpływu.
§  8.
Wykaz zajętych nieruchomości niehipotekowanych prowadzi sekretarz sądowy pod nadzorem sędziego.
§  9.
Wpisy do wykazu mogą nastąpić tylko na podstawie postanowienia sądu, powziętego na wniosek komornika lub strony, chyba że sam tytuł wykonawczy już zawiera postanowienie sądu w tej mierze.

W razie jednak umorzenia postępowania egzekucyjnego z powodu niepopierania egzekucji w ciągu trzech lat (art. 562 k. p. c.) komornik zawiadamia o tem sąd, który zarządzi z urzędu wykreślenie odpowiednich wpisów.

§  10.
Na każdym wniosku, wpływającym do wykazu, sekretarz sądowy powinien oznaczyć datę i godzinę wpływu, jeżeli zaś wniosek dotyczy już dokonanego wpisu, zaznaczyć w wykazie w rubryce szóstej lub siódmej numer załącznika, którym wniosek jest oznaczony.
§  11.
Wpisy do wykazu następować będą według kolejności wpływu wniosków.

Przed ostatecznem załatwieniem wniosku wcześniejszego nie można na podstawie wniosku późniejszego zarządzić wpisu, dotyczącego tego samego przedmiotu.

§  12.
Każdy wpis powinien być oddzielony od następnych linją poprzeczną.

Wpisy i części ich, pozbawione znaczenia wskutek następnych zmian i wykreśleń, należy przekreślić czerwonym atramentem.

§  13.
Jeżeli wniosek dotyczy nieruchomości, dla której założony już jest wykaz, należy we wniosku wskazać numer wykazu.
§  14.
Jeżeli wniosek nie odpowiada warunkom formalnym, prawem przepisanym, stosuje się art. 141 k. p. c.
§  15.
Jeżeli postanowienie zapadło całkowicie zgodnie z wnioskiem, na wniosku odbija się pieczątkę: "Sąd Grodzki w ........ postanawia zgodnie z wnioskiem".

Postanowienia, odmawiające wpisu w całości lub w części, oraz postanowienia, powzięte z urzędu, powinny zawierać uzasadnienie.

§  16.
Po załatwieniu wniosku sekretarz sądowy powinien stosownie do postanowienia wnieść wpisy do wykazu.

Równocześnie należy przekreślić w rubryce 6-ej lub 7-ej wzmiankę, wniesioną w myśl § 10. Należy to również uczynić, jeżeli sąd odmówił wpisu.

§  17.
Każdy sąd grodzki powinien prowadzić skorowidz alfabetyczny zajęć według nazwisk dłużników, z powołaniem się przy każdem nazwisku na numer wykazu oraz według nazw nieruchomości.

Bezpośrednio po dokonaniu wpisu w wykazie sekretarz, prowadzący wykaz, powinien stosownie do okoliczności wpisać lub wykreślić właściwe nazwisko w skorowidzu.

§  18.
Po uprawomocnieniu się postanowienia o przysądzeniu własności nieruchomości (art. 109 k. p. c.), bądź o umorzeniu egzekucji, sąd z urzędu zarządzi wykreślenie z wykazu wszystkich wpisów i zamknie wykaz (§ 5).
§  19.
Po założeniu wykazu dla nieruchomości, położonej w obrębie kilku sądów, sąd, który założył wykaz, zawiadamia o tem wszystkie sądy, w których okręgu nieruchomość jest położona.

Jeżeli kilka sądów założyło wykaz dla tej samej nieruchomości, wówczas wszystkie sądy prześlą wykazy z załącznikami temu sądowi, którego komornik prowadzi egzekucję w myśl art. 653 § 2 k. p. c.

Wpisy, dokonane w przysłanych wykazach, zostaną przeniesione do wykazu powyższego sądu z zachowaniem kolejności, jaka im służy zależnie od czasu wpływu wniosków.

§  20.
Wykaz zajętych nieruchomości niehipotekowanych oraz skorowidz jest jawny.

Osoby interesowane mogą w godzinach, wyznaczonych przez sąd, pod nadzorem sekretarza przeglądać skorowidz oraz wykaz wraz z załącznikami i akta, dotyczące wykazu i sporządzać z nich notatki.

Na żądanie osób interesowanych wydaje się im odpisy, wyciągi i poświadczenia z wykazu i załączników.

§  21.
Rozporządzenie niniejsze obowiązuje na obszarze okręgów Sądów Apelacyjnych w Warszawie, Lublinie i Wilnie.
§  22.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1933 r.

ZAŁĄCZNIK 

Wzór do § 3.

Wykaz zajętych nieruchomości niehipotekowanych.

Nr. bieżący ............

Miejscowość ..........................

Gmina ......................

Nr. i nazwa nieruchomości ...........................

Imię i nazwisko właściciela ........................

Numer bieżący Oznaczenie nieruchomości Imię i nazwisko właściciela i część nieruchomości, jaka do niego należy Przedmiot zajęcia Wierzytelność egzekwowana lub roszczenie zabezpieczone Wzmianka o wszczęciu egzekucji lub o zarządzeniu tymczasowem Zmiany i wykreślenia, dotyczące wpisów w. rubrykach 4, 5 i 6
1 2 3 4 5 6 7

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024