Przekład.
W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ,
MY, IGNACY MOŚCICKI,
PREZYDENT RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ,
wszem wobec i każdemu zosobna, komu o tem wiedzieć należy, wiadomem czynimy:
W dniu dwudziestym siódmym marca tysiąc dziewięćset trzydziestego roku podpisany został w Budapeszcie między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Królestwa Węgierskiego drugi protokół dodatkowy do konwencji handlowej między Polską a Węgrami z dnia 26 marca 1925 r., o następującem brzmieniu dosłownem:
DRUGI PROTOKÓŁ DODATKOWY
do konwencji handlowej zawartej między Polska a Węgrami w Budapeszcie w dniu 26 marca 1925 r.
PREZYDENT RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
i
JEGO WYSOKOŚĆ NAJJAŚNIEJSZA REGENT KRÓLESTWA WĘGIER
ożywieni wspólnem pragnieniem ułatwienia obrotu kolejowego między Polską a Węgrami, biorąc pod uwagę zmiany stosunków prawnych w dziedzinie komunikacji kolejowej, jakie zaszły od czasu zawarcia konwencji handlowej między obu krajami,
zdecydowali zastąpić pewne postanowienia konwencji handlowej z dn. 26 marca 1925 r., dotyczące kwestyj komunikacji kolejowej, nowemi postanowieniami i wyznaczyli w tym celu jako swych pełnomocników:
Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej:
Pana Otmara ŁAZARSKIEGO, Chargé d'Affaires Polski w Budapeszcie, Radcę Legacyjnego,
Pana Janusza. BUTLERA, Radcę Ministerialnego, Kierownika Referatu komunikacji w Ministerstwie Przemysłu i Handlu Polski,
Jego Wysokość Najjaśniejsza Regent Królestwa Węgier:
Pana Alfreda NICKL de OPPAVÁR, Posła Nadzwyczajnego i Ministra Pełnomocnego, Dyrektora Sekcji Ekonomiczne) w Królewskiem Węgierskiem Ministerstwie Spraw Zagranicznych,
którzy, po zakomunikowaniu sobie nawzajem swych pełnomocnictw, uznanych za dobre i w należytej formie, zgodzili się na to, co następuje:
Postanowienia artykułu XIII konwencji handlowej z dn. 26 marca 1925 r., jak również postanowienia załączników C i D, włączając w to protokół końcowy, paragrafy V i VI do wspomnianej konwencji zostaną zastąpione postanowieniami niżej wskazanemi:
We wszystkich kwestjach, odnoszących się do komnunikacyj kolejowych, Wysokie Umawiające się Strony będą stosowały we wzajemnych stosunkach postanowienia konwencji i statutu co do ustroju międzynarodowego kolei żelaznych, powzięte i podpisane w Genewie w dniu 9 grudnia 1923 r., jak również postanowienia konwencji międzynarodowej, dotyczącej przewozu podróżnych i bagażów kolejami żelaznemi (C. I. V.) oraz konwencji międzynarodowej, dotyczącej przewozu towarów kolejami żelaznemi (C. I. M.), podpisanych W Bernie w dniu 23 października 1924 r.
We wszystkich kwestjach, odnoszących się do tranzytu międzynarodowego, Wysokie Umawiające się Strony będą stosowały we wzajemnych stosunkach postanowienia barcelońskiej konwencji i statutu z dn. 20 kwietnia 1921 r. o wolności tranzytu ze zmianami i zastrzeżeniami następującemi:
Do art. 2 statutu.
Jeżeli kraj graniczący z jednem z Umawiających się Państw, zamknie swą granicę z jakiegokolwiek bądź powodu dla obrotu bezpośredniego podróżnych lub towarów z przeznaczeniem do lub pochodzących ze wspomnianego Umawiającego się Państwa, to ostatnie nie będzie zobowiązane do udzielenia tranzytu podróżnych lub towarów między krajem wyżej wspomnianym a drugiem Umawiającem się Państwem, dopóki granica będzie pozostawała zamknięta na drogach przecinających ją komunikacyj.
Do art. 10 statutu.
Wysokie Umawiające się Strony oświadczają zgodnie, że postanowienia artykułu XIII w żadnym stopniu nie naruszają w niczem praw Rządu Polskiego kontrolowania i zakazywania tranzytu broni, amunicji i sprzętu wojennego, zgodnie z artykułem 22, alinea 4, Traktatu Ryskiego, podpisanego w dniu 18 marca 1921 r. między Polską z jednej strony a Republikami Rad Rosji, Ukrainy, i Białej Rusi z drugiej strony.
Niniejszy protokół będzie stanowił część integralną konwencji handlowej między Polską a Węgrami z dn. 26 marca 1925 r. Będzie on ratyfikowany i dokumenty ratyfikacyjne zostaną wymienione w Warszawie, gdy tylko to będzie możliwe. Wejdzie on w życie w chwili wymiany dokumentów ratyfikacyjnych i będzie trwał tak długo jak i konwencja handlowa z dn. 26 marca 1925 r., łącznie ze wszystkiemi jej aktami uzupełniającemi i protokółami późniejszemi.
Na dowód czego pełnomocnicy podpisali niniejszy protokół.
Sporządzono w Budapeszcie w podwójnym egzemplarzu dnia 27 marca 1930 r.
Zaznajomiwszy się z powyższym protokółem dodatkowym uznaliśmy go i uznajemy za słuszny zarówno w całości, jak i każde z zawartych w nim postanowień; oświadczamy, że jest przyjęty, ratyfikowany i potwierdzony i przyrzekamy, że będzie niezmiennie zachowany.
NA DOWÓD CZEGO, wydaliśmy Akt niniejszy, opatrzony pieczęcią Rzeczypospolitej.
W Warszawie, dnia 5 maja 1931 r.
4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.1931.81.639 |
| Rodzaj: | Umowa międzynarodowa |
| Tytuł: | Węgry-Polska. II Protokół dodatkowy do konwencji handlowej. Budapeszt.1930.03.27. |
| Data aktu: | 27/03/1930 |
| Data ogłoszenia: | 09/09/1931 |
| Data wejścia w życie: | 29/08/1931 |