Oddanie "Francusko-Polskiemu Towarzystwu Kolejowemu", Spółce Akcyjnej w Paryżu, kolei Herby Nowe-Gdynia z odnogą Siemkowice-Częstochowa do eksploatacji oraz udzielenie poręki państwowej.

USTAWA
z dnia 27 kwietnia 1931 r.
o oddaniu "Francusko-Polskiemu Towarzystwu Kolejowemu", Spółce Akcyjnej w Paryżu, kolei Herby Nowe - Gdynia z odnogą Siemkowice - Częstochowa do eksploatacji oraz o udzieleniu poręki państwowej.

Na mocy art. 44 Konstytucji ogłaszam ustawę następującej treści:
Art.  1. 1

1)
Upoważnia się Ministra Komunikacji do oddania "Francusko-Polskiemu Towarzystwu Kolejowemu" ("Compagnie Franco-Polonaise de Chemins de Fer"), Spółce Akcyjnej w Paryżu, zwanemu w następnych artykułach tej ustawy "koncesjonarjuszem", kolei państwowej od stacji Herby Nowe do stacji Inowrocław i od stacji Nowawieś Wielka do stacji Gdynia do dokończenia jej budowy i eksploatacji oraz odnogi tej kolei od stacji Siemkowice do węzła kolejowego w Częstochowie do budowy i eksploatacji na warunkach koncesyjnych, ustalonych w porozumieniu z wspomnianą Spółką dnia 30 marca 1931 r.
2)
Minister Komunikacji w porozumieniu z Ministrem Skarbu może za zgodą Spółki zmieniać wymienione w ust. (1) warunki koncesyjne.
Art.  2.

Nieruchomości, wchodzące obecnie w skład wymienionych w art. 1 linij kolejowych, pozostają własnością Państwa, nieruchomości zaś, które koncesjonarjusz nabędzie w celu budowy lub eksploatacji tych linij kolejowych, stają się z chwilą ich nabycia własnością Państwa.

Art.  3.
(1)
Upoważnia się Ministra Skarbu do udzielenia w porozumieniu z Ministrem Komunikacji poręki państwowej dla pożyczek obligacyjnych, które koncesjonarjusz zaciągać będzie zgodnie z p. 15 art. 16 ustawy z dnia 14 października 1921 r. o udzielaniu koncesji na koleje żelazne prywatne (Dz. U. R. P. Nr. 88, poz. 646) na pokrycie kosztów budowy i wyposażenia linij kolejowych, wymienionych w art. 1.
(2)
Poręka państwowa obejmuje spłatę kapitałów i odsetek oraz koszty obsługi pożyczek obligacyjnych i podatki zagraniczne od tych pożyczek.
Art.  4.
(1)
Celem zabezpieczenia wynikających z poręki państwowej uprawnień posiadaczy obligacyj, wymienionych w art. 3, służy posiadaczom tych obligacyj z mocy samej ustawy prawo zastawu na nieruchomościach państwowych, które wchodzą lub wejdą w skład linij kolejowych, wymienionych w art. 1, - z wyjątkiem nieruchomości na odcinku kolejowym z Kościerzyny do Somonina - z pierwszeństwem przed wszystkimi innymi wierzycielami.
(2)
Wymienione w ustępie poprzednim prawo zastawu służy posiadaczom obligacyj wszystkich emisyj z równym stopniem pierwszeństwa.
Art.  5.

W razie wygaśnięcia koncesji przed upływem jej terminu Minister Skarbu będzie władny w porozumieniu z Ministrem Komunikacji przejąć na Państwo pożyczki obligacyjne koncesjonarjusza i zabezpieczyć ich spłatę i oprocentowanie na wpływach brutto linij kolejowych, wymienionych w art. 1.

Art.  6.

Stosunek pracowników, pełniących służbę kolejową na linjach kolejowych, wymienionych w art. 1, lub w ich zarządzie - z wyjątkiem zatrudnionych na podstawie umowy o pracę - jest publiczno-prawny.

Art.  7.

Do stałych pracowników kolejowych koncesjonarjusza - z wyjątkiem zatrudnionych na podstawie umowy o pracę - będą miały zastosowanie przepisy o prawach i obowiązkach, o normach wynagrodzenia, pomocy leczniczej i uprawnieniach emerytalnych w zakresie każdocześnie obowiązującym w stosunku do pracowników stałych przedsiębiorstwa "Polskie Koleje Państwowe" z odpowiedniemi zmianami, które ze względu na odrębne warunki przedsiębiorstwa koncesjonarjusza ustalać będzie Minister Komunikacji w porozumieniu z Ministrami Skarbu oraz Pracy i Opieki Społecznej, po wysłuchaniu opinji koncesjonarjusza.

Art.  8.

Pracownicy przedsiębiorstwa "Polskie Koleje Państwowe", wyznaczeni przez Ministra Komunikacji do stałego pełnienia służby kolejowej na linjach kolejowych, wymienionych w art. 1, lub w ich zarządzie, przechodzą do służby kolejowej koncesjonarjusza z zachowaniem uprawnień, wynikających z czasu służby, zaliczonego im przez przedsiębiorstwo "Polskie Koleje Państwowe".

Art.  9.

Przepisy prawne z dziedziny świadczeń socjalnych będą miały zastosowanie do koncesjonarjusza w zakresie, obowiązującym przedsiębiorstwo "Polskie Koleje Państwowe".

Art.  10.

Wszelkie spory, mogące wyniknąć między Skarbem Państwa i koncesjonarjuszem na tle wykładni lub wykonania warunków koncesyjnych (art. 1), mogą być rozstrzygane przez sądy polubowne z wyjątkiem sporów, które według ustawy z dnia 14 października 1921 r. o udzielaniu koncesji na koleje żelazne prywatne (Dz. U. R. P. Nr. 88, poz. 646) są wyłączone z właściwości sądów i podlegają orzecznictwu władz administracyjnych.

Art.  11.

Wykonanie ustawy niniejszej porucza się Ministrowi Komunikacji, o ile chodzi o wykonanie artykułów 4 i 7 w porozumieniu z Ministrem Skarbu, o ile zaś chodzi o wykonanie artykułu 7 także w porozumieniu z Ministrem Pracy i Opieki Społecznej, natomiast wykonanie artykułów 3 i 5 Ministrowi Skarbu w porozumieniu z Ministrem Komunikacji.

Art.  12.
(1)
Ustawa niniejsza wchodzi w życie z dniem ogłoszenia w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej zarządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej o nadaniu koncesji na dokończenie budowy i eksploatację kolei od stacji Herby Nowe do stacji Inowrocław i od stacji Nowawieś Wielka do stacji Gdynia, oraz na budowę i eksploatację odnogi tej kolei od stacji Siemkowice do węzła kolejowego w Częstochowie.
(2)
Z chwilą wejścia w życie ustawy niniejszej tracą moc obowiązującą: ustawa z dnia 23 czerwca 1925 r. o budowie kolei Bydgoszcz - Gdynia (Dz. U. R. P. Nr. 74, poz. 513) i rozporządzenie Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 7 lutego 1928 r. w sprawie budowy kolei Herby - Inowrocław (Dz. U. R. P. Nr. 16, poz. 123).
1 Art. 1 zmieniony przez art. 1 ustawy z dnia 5 kwietnia 1939 r. (Dz.U.39.33.212) zmieniającej nin. ustawę z dniem 14 kwietnia 1939 r.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1931.40.350

Rodzaj: Ustawa
Tytuł: Oddanie "Francusko-Polskiemu Towarzystwu Kolejowemu", Spółce Akcyjnej w Paryżu, kolei Herby Nowe-Gdynia z odnogą Siemkowice-Częstochowa do eksploatacji oraz udzielenie poręki państwowej.
Data aktu: 27/04/1931
Data ogłoszenia: 28/04/1931
Data wejścia w życie: 28/04/1931