Określenie właściwości, toku instancyj i trybu postępowania władz administracyjnych na obszarze objętym stanem wyjątkowym.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH
z dnia 12 lutego 1931 r.
w sprawie określenia właściwości, toku instancyj i trybu postępowania władz administracyjnych na obszarze objętym stanem wyjątkowym, wydane co do § 9 w porozumieniu z Ministrem Poczt i Telegrafów.

Na podstawie art. 19 i 20 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 16 marca 1928 r. o stanie wyjątkowym (Dz. U. R. P. Nr. 32, poz. 307) zarządza, się co następuje:
§  1.
Do zakresu działania powiatowych władz administracji ogólnej należy:

A. prawo wydawania i przeprowadzania zarządzeń przewidzianych w art. 6 pkt. 1 lit. a) i pkt. 1 lit. d), - w art. 7, - w art. 8 pkt. b), - w art. 9, - w art. 10 pkt. b), o ile zarządzenie to dotyczy obszaru jednego powiatu lub jego części - i w art. 10 punkty d), f);

B. prawo wydawania i przeprowadzania nakazów i zakazów oraz wydawania zezwoleń przewidzianych w art. 8 pkt. f) i w art. 10 punkty e), g), h).

§  2.
Do zakresu działania wojewódzkich władz administracji ogólnej należy:

A. prawo wydawania i przeprowadzania zarządzeń przewidzianych w art. 8 pkt. a), - w art. 10 pkt. b), jeżeli to zarządzenie dotyczy obszaru większego niż jeden powiat, - i w art. 10 pkt. c);

B. prawo wydawania i przeprowadzania nakazów i zakazów oraz wydawania zezwoleń przewidzianych w art. 8 punkty c), d) - i w art. 10 pkt. a.

§  3.
Zarządzenie zamiany wydalenia na konfinowanie lub internowanie, względnie konfinowania na internowanie, w warunkach przewidzianych w ustępie 3 pkt. 1 art. 6, należy do zakresu działania tej władzy administracji ogólnej, która wydała zarządzenie o wydaleniu względnie o konfinowaniu.
§  4.
Powiatowe władze administracji ogólnej, wydając zarządzenie zamiany wydalenia na konfinowanie lub internowanie, względnie zamiany konfinowania na internowanie, powinny postąpić w myśl ustępu ostatniego pkt. 1 art. 6.
§  5.
Odstawienie osoby internowanej do miejsca internowania następuje przymusowo - osoby zaś konfinowanej lub wydalonej do miejsca konfinowania lub do granicy obszaru, z którego następuje wydalenie, tylko wówczas, jeżeli władza uzna to za potrzebne.

Władza może określić w zarządzeniu konfinowania lub wydalenia drogę przejazdu osoby wydalonej lub konfinowanej, oraz dzień i godzinę opuszczenia obszaru, z którego wydalenie następuje, względnie zgłoszenia się w miejscu konfinowania.

§  6.
Zakaz zakładania nowych stowarzyszeń, związków lub ich oddziałów bez zezwolenia władz administracji ogólnej, wynikający z art. 10 pkt. a) dotyczy zarówno tych stowarzyszeń i związków, których rejestracja należy do władz administracji ogólnej jak i innych władz administracyjnych lub sądowych oraz tych, które nie podlegają obowiązkowi rejestracji lub zgłoszenia.
§  7.
Zarządzenia przewidziane w art. 8 lit. a), d), f) i w art. 10 lit. e) winny być wydane w drodze rozporządzeń i mają być ogłaszane w dzienniku wojewódzkim oraz podawane do wiadomości publicznej w sposób przyjęty w miejscu zastosowania.
§  8.
Władze administracji ogólnej wydają decyzje w wykonaniu art. 6 - 10 w drodze swobodnego uznania, w zakresie w tem rozporządzeniu przewidzianym.
§  9.
Decyzje władz administracji ogólnej wydane w wykonaniu uprawnień, wynikających z art. 6, 7, 8 i 10, należy doręczać na piśmie.

Decyzje władz administracji ogólnej w wykonaniu uprawnień, wynikających z art. 9 należy komunikować właściwym urzędom pocztowym na piśmie, telegraficznie lub telefonicznie. Decyzje telefoniczne należy potwierdzać na piśmie w ciągu 24 godzin. O decyzjach tych władze administracji ogólnej zawiadamiają równocześnie właściwe terytorjalne Dyrekcje Poczt i Telegrafów.

Decyzje z ustępu pierwszego i drugiego niniejszego paragrafu są natychmiast wykonalne, o ile w decyzji nie wskazano terminu późniejszego.

§  10.
Decyzje wydawane przez powiatowe władze administracji ogólnej w sprawach aresztowania, przeprowadzenia rewizji osobistej lub rewizji domowej (art. 6, pkt. a) i art. 7), mają być zasadniczo doręczane przed wykonaniem tych czynności.

Decyzja w sprawie aresztowania mieści w sobie zarazem uprawnienie do przeprowadzenia rewizji osobistej, zaś decyzja w sprawie przeprowadzenia rewizji domowej - uprawnienie zajęcia ujawnionych w czasie rewizji dokumentów oraz przedmiotów pozostających w związku z prowadzonem dochodzeniem.

Decyzja w sprawie aresztowania może być połączona w jednym nakazie z decyzją o przeprowadzeniu rewizji domowej.

§  11.
Jeżeli zwłoka grozi niebezpieczeństwem, decyzje z §§ 9 i 10 ogłasza się interesowanym ustnie. Ogłoszenie decyzji zastępuje jej doręczenie.

Osobie, której decyzję ogłoszono, przysługuje prawo żądania doręczenia decyzji na piśmie. Doręczenie powinno nastąpić w terminie 5 dni od dnia zgłoszenia żądania.

§  12.
Wniesienie odwołania nie wstrzymuje wykonania decyzji - o ile władza, która decyzję wydała, lub instancja odwoławcza na wniosek, lub z urzędu, nie postanowi inaczej.
§  13.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1931.31.219

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Określenie właściwości, toku instancyj i trybu postępowania władz administracyjnych na obszarze objętym stanem wyjątkowym.
Data aktu: 12/02/1931
Data ogłoszenia: 10/04/1931
Data wejścia w życie: 10/04/1931