Opłaty za prace katastralne na obszarze województw: poznańskiego i pomorskiego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SKARBU
z dnia 13 listopada 1931 r.
w sprawie opłat za prace katastralne na obszarze województw poznańskiego i pomorskiego.

Na podstawie §§ 38 i 55 ustawy z dnia 8 lutego 1867 r. dotyczącej podziału i poboru podatku gruntowego w sześciu wschodnich prowincjach Państwa i zażaleń przeciw nadmiernemu obciążeniu podatkiem gruntowym (Zb. ust. pr. str. 185), §§ 18 i 23 ustawy z dnia 21 maja 1861 r. o wprowadzeniu powszechnego podatku budynkowego (Zb. ust. pr. str. 317), § 14 ustęp 2 ustawy z dnia 14 lipca 1893 r. o zniesieniu bezpośrednich podatków państwowych (Zb. ust. pr. str. 119), oraz zgodnie z § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 września 1925 r. w sprawie zmiany kompetencji Ministra Robót Publicznych i Ministra Skarbu odnośnie spraw katastralnych w województwie poznańskiem i pomorskiem (Dz. U. R. P. Nr . 98, poz. 691) zarządzam co następuje:
§  1.
Za wykonane prace katastralne pobierać się będzie opłaty według następującej taryfy:
L p. Oznaczenie przedmiotu pracy, podpadającego opłacie gr Uwagi
A. Prace rysownicze i pisarskie:
1a Za kopje map katastralnych sporządzone na papierze rysunkowym przez przekłucie, oraz za użycie już istniejących map uzupełniających liczy się dla każdego obrębu taksę zasadniczą 12 40 Do l. p. 1.

Ilość punktów stanowi suma hektarów, parcel gruntowych i budowlanych, tudzież odcinków bonitacyjnych.

Ilości hektarów częściowo uwidocznionych parcel sąsiednich nie liczy się

Jeżeli skopjowane części jednego obrębu mieszczą się na kilku arkuszach i tworzą osobne
b Za kopje map katastralnych sporządzone na kalce płóciennej lub papierowej liczy się dla każdego obrębu, niezależnie od ilości kart danego obrębu taksę zasadniczą 6 rysunki na osobnym papierze, o odrębnych napisach i podpisach, taksę zasadniczą liczy się od każdego rysunku.
nadto za każdy punkt 20
2a Za uzupełnienie kopji przez zestawienie rysunku z odrębnych map uzupełniających, tudzież za wszelkie plany sporządzone w innej podziałce, niż odnośna mapa lub też w sposób odmienny od przyjętego w katastrze, jak również za odrysy szkiców polowych, tudzież za inne prace rysownicze niewymienione w niniejszej taryfie, oblicza się należność wedle zużytego czasu, licząc za każdą godzinę pracy 5 Do l. p. 2.

Przy uzupełnianiu kopij map katastralnych należy liczyć połowę stawki za półgodzinny czas pracy.

Do l. p. 1 i 2.

Za użyty arkusz papieru rysunkowego o formacie 1.000/666 mm. zalicza się stronom 4 zł., za arkusz kalki płóciennej 8 zł., za arkusz papierowej 2 zł., za połówki, ćwiartki i ósemki tych materjałów liczy się odpowiednią część ceny arkusza najmniej 1/8.

Stronom przysługuje prawo dostarczenia papieru lub kalki.

b Za uzupełnienie do stanu najnowszego lub ponowne poświadczenie przedłożonego przez strony odpisu, wyciągu lub kopji mapy, za sporządzenie planu podziału rent, oraz za inne niewymienione w taryfie prace pisarskie za każdą godzinę pracy 3
3a Za odbitki litograficzne map, od arkusza 24 Do l. p. 3.

Odbitek litograficznych

Władze i urzędy państwowe płacą tylko połowę należności za odbitki.

b Za odbitki zarysów polowych w formacie 12
4a Za odpisy i wyciągi z ksiąg i aktów katastralnych oraz za doniesienia o zmianach własności na formularzach wzór A lub B liczy się za każdą choćby częściowo zapisaną stronę druku 3 50 Do l. p. 4.

Strony tytułowej nie wlicza się. Formularze, których całość rozmieszczona jest na 2 stronach należy uważać za dwustronicowe, np. form. V - 13.

b Za odpisy protokółów pomiarowych, zawierających szkice graniczne liczy się za każdą choćby częściowo zapisaną stronę druku 5
5 Za wyciągi z matrykuły z podaniem nazwisk właścicieli sąsiednich parcel za każdą choćby rozpoczętą stronę druku 4 Do l. p. 1 - 5.

Za kopje, odpisy operatów katastralnych, sporządzone przez interesantów liczy się połowę należności taryfowej, bez względu na uwierzytelnienie tychże.

Do powyższych należności dolicza się wszelkie opłaty pocztowe i koszty opakowania.

Funkcjonariusze państwowi, sporządzający kopje, odpisy i wyciągi dla celów ściśle służbowych nie opłacają żadnych należności.

Żadnych należności nie opłacają też urzędnicy samorządowi, sporządzający wyciągi dla celów podatku drogowego. Wolne od opłat są dalej odpisy i wyciągi dla zawiązujących się spółek wodnych, tudzież dla okręgowych urzędów ziemskich w wypadkach przymusowego wykupna nieruchomości, oraz żądane przez państwowe zakłady dla umysłowo chorych dla zabezpieczenia Skarbu Państwa z tytułu leczenia, bez względu na to, czy prace te wykonuje zainteresowana władza własnemi siłami, czy też urząd katastralny.

B. Prace pomiarowe.
6 Za przeprowadzenie podziału gruntów lub zmiany granic, wykonane na żądanie stron interesowanych, zalicza się od każdej posiadłości opłatę pomiarową Do l. p. 6.

Opłaty oblicza się również za resztówki pozostające dotychczasowemu właścicielowi, jeżeli zmierzenie ich było konieczne dla upewnienia pomiaru lub przeprowadzenia podziału.

W razie żądania przeprowadzenia działu ściśle według określonych przez stronę warunków (np. ściśle określona powierzchnia), podwyższa się opłatę pomiarową o 50%.

W wypadkach, zasługujących na uwzględnienie izba skarbowa może w drodze wyjątku zniżyć opłatę do 50%.

Za pomiary dla władz państwowych liczy się faktycznie poniesione wydatki pomiarowe.

do 0,30 ha 30
od 0,30 do 0,50 ha 40
od 0,50 ha do 1.00 ha 50
za każdy dalszy ha 25
7 Za pomiar dróg, kolei, kanałów i t. p. tudzież za odrębnie przeprowadzone odgraniczenie gruntów, przyśpieszone oszacowania budynków i inne pomiary liczy się odszkodowanie ryczałtowe za każdy dzień pracy polowej po 50 Do l. p. 7.

Czas pracy łącznie z podróżą ponad 4 godziny liczy się jako pełny dzień, do 4 godzin jako pół dnia.

za pół dnia 25 Do l. p. 6 i 7.

Oprócz należności taryfowych strony są obowiązane do zwrotu kosztów za

a) sporządzanie potrzebnych dokumentów pomiarowych,

b) użycie przy pomiarze pomocników pomiarowych,

c) odszkodowania z tytułu użycia własnych instrumentów,

d) podróż koleją i furmanką na miejsce pomiaru,

e) opłaty pocztowe i koszty opakowania; strony są ponadto obowiązane do dostarczenia materjałów na znaki graniczne.

8 Za zbadanie, czy usterki, wyszczególnione w wykazie usterek z pierwszej rewizji operatu pomiarowego, zostały przez mierniczego przysięgłego prawidłowo usunięte, liczy się opłatę podstawową 5 50 Do l. p. 8.

Opłatę uiszcza się przy przedłożeniu operatu pomiarowego do przejęcia po raz drugi, trzeci i t. d. Rewizje operatów pomiarowych, sporządzonych przez własny personel władz i urzędów państwowych, są wolne od opłat.

a nadto za każdą ponownie zbadaną 1
Do l. p. 1 - 8.

Za niezwłoczne wykonanie prac powyżej wyszczególnionych, a zatem poza kolejnością, przyjętych, poprzednio zamówień, podwyższa się odnośne opłaty o 50%. W tym wypadku zamawiający winien pisemnie wyrazić swą zgodę.

C. Czynności urzędowe potrzebne do utrzymania w ewidencji operatów katastralnych.
9 Za przepisanie w operacie katastralnym zmian w posiadaniu opłacają nowonabywcy: Do l. p. 9.

Pobór tych należności na rzecz Skarbu Państwa uskutecznia się równocześnie z poborem podatku gruntowego i budynkowego na podstawie wymiaru dokonanego przez administrację katastralną.

Należność wymierza się od każdego poszczególnego aktu, mocą którego przechodzi własność nieruchomości od jednego właściciela do drugiego, przyjmując sumę czystego dochodu wszystkich gruntów względnie sumę wartości użytkowych wszystkich budynków, które mają być przepisane każdemu poszczególnemu nabywcy, o ile się je wpisuje na tej samej karcie księgi wieczystej.

Jeżeli zajdzie wypadek przepisania W operacie katastralnym nieruchomości na kilku nabywców, a nieruchomości, każdemu poszczególnemu nabywcy przypadające, mają otrzymać nową kartę w księdze wieczystej, wtedy należność opłaca każdy nowonabywca zosobna.

W razie przepisania pewnej nieruchomości na nowonabywców w niewydzielonych częściach natenczas rozdziela się wymierzoną należność na wszystkich nowonabywców w stosunku do wysokości udziałów.

Przy fizycznych, podziałach nieruchomości między współposiadaczy, opłacają należność wszyscy nowi właściciele, choć nawet nie zachodzi w rzeczywistości zmiana w posiadaniu.

W razie wydzielenia tylko części dla jednego współposiadacza, tenże opłaca należność z wydzielonej mu części.

Należności nie wymierza się, gdy nieruchomości:

a) nie wykazują czystego dochodu katastralnego lub wartości użytkowej,

b) wolne są od podatku gruntowego lub budynkowego,

c) przechodzą na własność Państwa,

d) prostuje się z powodu usterek, powstałych przez błędny wpis nazwiska właściciela, parcel, dochodu i t. p.,

e) ulegają zmianom na skutek scalenia.

a przy gruntach o czystym dochodzie katastralnym do 20 talarów 2
ponad 20 do 40 talarów 4
" 40 " 60 " 6
" 60 " 80 " 8
" 80 " 100 " 10
" 100 za każde następne 100 talarów więcej o 5
b przy budynkach o wartości użytkowej do 100 mk. złotych 2
ponad 100 do 200 mk. złotych 4
" 200 " 300 " " 6
" 300 " 400 " " 8
" 400 " 500 " "

ponad 500 za każde następne 500

10
mk. więcej o 5
§  2.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Z dniem tym traci moc obowiązującą rozporządzenie Ministra Skarbu z dnia 8 czerwca 1928 r. (Dz. U. R. P. Nr. 66, poz. 609) oraz rozporządzenie Ministra Skarbu z dnia 8 czerwca 1928 r. (Dz. U. R. P. Nr. 80, poz. 701).

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1931.108.840

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Opłaty za prace katastralne na obszarze województw: poznańskiego i pomorskiego.
Data aktu: 13/11/1931
Data ogłoszenia: 18/12/1931
Data wejścia w życie: 18/12/1931