Ustawa skarbowa na okres od 1 kwietnia 1930 r. do 31 marca 1931 r.

USTAWA SKARBOWA
z dnia 29 marca 1930 r.
na okres od 1 kwietnia 1930 r. do 31 marca 1931 r.

Na mocy art. 44 Konstytucji ogłaszam ustawę następującej treści:
Art.  1.

Załączonym budżetem administracji na okres od 1 kwietnia 1930 do 31 marca 1931 (rok budżetowy 1930/31) upoważnia się Rząd do czynienia wydatków zwyczajnych do kwoty 2.750.596.801 zł, wydatków nadzwyczajnych do kwoty 171.378.936 zł, łącznie zatem do sumy 2.921.975.737 zł.

Art.  2.

Załączonem do budżetu na rok 1930/31 ogólnem zestawieniem planów finansowo - gospodarczych przedsiębiorstw, niewydzielonych z administracji państwowej, oraz wpłat do Skarbu i dopłat ze Skarbu Państwa do przedsiębiorstw, z tejże administracji wydzielonych, ustala się:

a)
dla przedsiębiorstw państwowych:

rozchody zwyczajne w kwocie 1.841.240.898 zł,

rozchody nadzwyczajne w kwocie 271.077.952 zł;

b)
dla monopolów państwowych:

rozchody zwyczajne w kwocie 722.639.998 zł,

rozchody nadzwyczajne w kwocie 22.000.000 zł.

Na pokrycie rozchodów zwyczajnych i nadzwyczajnych przedsiębiorstw i monopolów państwowych służą wpływy zwyczajne i nadzwyczajne tychże przedsiębiorstw i monopolów.

Art.  3.

Jako pokrycie ustalonych w art. 1 wydatków administracji w kwocie 2.921.975.737 zł, oraz dopłat do niektórych przedsiębiorstw państwowych, niepokrytych wpływami tychże przedsiębiorstw, w kwocie 18.946.124 zł, w łącznej zatem kwocie 2.940.921.861 zł służą:

a)
dochody administracji w kwocie 1.901.418.584 zł,
b)
wpłaty przedsiębiorstw państwowych w kwocie 180.436.984 zł,
c)
wpłaty monopolów państwowych w kwocie 956.881.000 zł,

łącznie zatem dochody w kwocie 3.038.736.568 zł.

Art.  4.

W częściach budżetu od 1 do 18 w paragrafach, obejmujących wydatki osobowe, preliminuje się kredyty, przeznaczone na wypłatę w roku budżetowym 1930/31 funkcjonariuszom państwowym, jak również osobom, otrzymującym zaopatrzenie emerytalne, wdowie lub sieroce, dodatków miesięcznych do uposażenia, względnie zaopatrzenia, w wysokości, określonej w ustępie 1 art. 5 ustawy skarbowej z dnia 22 czerwca 1928 roku (Dz. U. R. P. Nr. 67, poz. 622).

Z nadwyżki budżetowej, przewidzianej w art. 3 w sumie 97.814.707 zł, przeznacza się:

A) kwotę 25.000.000 zł na dotację dla Państwowego Banku Rolnego celem uruchomienia co najmniej w tej wysokości ulgowego kredytu krótkoterminowego dla drobnych rolników, zwrotnego w ciągu 1 - 3 lat,

B) kwotę 65.000.000 zł na wypłatę reszty zaległego za rok 1928 dodatku mieszkaniowego:

a) funkcjonarjuszom państwowym, sędziom i prokuratorom, jak również osobom, otrzymującym zaopatrzenie emerytalne, wdowie lub sieroce;

b) pracownikom przedsiębiorstw i monopolów państwowych w drodze podwyższenia wydatków zwyczajnych tych przedsiębiorstw;

c): 1) nieetatowym pracownikom kolejowym, stałym, dziennie płatnym, objętym art. 102, 103 i 116 ustawy z dnia 9 października 1923 r. o uposażeniu funkcjonarjuszów państwowych i wojska (Dz. U. R. P. Nr. 116, poz. 924);

2) pracownikom dziennie płatnym, pobierającym uposażenie według grup uposażenia pracowników państwowych, tudzież pracownikom kontraktowym;

3) emerytom, uprawnionym do pobierania zaopatrzenia emerytalnego na podstawie rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 30 września 1926 r. (Dz. U. R. P. Nr. 94, poz. 551) - zamian za dodatek mieszkaniowy, jednorazowego zasiłku w wysokości 40 % ich miesięcznego wynagrodzenia lub zaopatrzenia.

Przy wypłacie powyższych dodatków mieszkaniowych, względnie zasiłków, mają analogiczne zastosowanie postanowienia rozporządzeń Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 17 sierpnia 1927 r. (Dz. U. R. P. Nr. 73, poz. 632), z dnia 13 września 1927 r. (Dz. U. R. P. Nr. 81, poz. 699), z dnia 26 listopada 1927 r. (Dz. U. R. P. Nr. 104, poz. 902) z dnia 17 grudnia 1927 r. (Dz. U. R. P. Nr. 112, poz. 948).

Powyższe kwoty mają być wypłacane stopniowo w miarę wpływu nadwyżki budżetowej.

W miarę wypłaty dodatku, względnie zasiłku, wymienionych w punkcie B), funkcjonariuszom przedsiębiorstw i monopolów państwowych oraz emerytom, otrzymującym zaopatrzenie z funduszów tychże przedsiębiorstw i monopolów - zmniejsza się o odnośne kwoty, przewidziana w art. 3, wpłata tych przedsiębiorstw i monopolów państwowych do Skarbu Państwa, względnie zwiększa się przewidziana w tymże artykule dopłata Skarbu Państwa do niektórych przedsiębiorstw państwowych.

Wszelkie wynagrodzenia dodatkowe, pobierane przez funkcjonarjuszów państwowych i przedsiębiorstw państwowych, jak remuneracje, specjalne dodatki, z wyjątkiem przewidzianych załączonym budżetem dodatków reprezentacyjnych, oraz dodatków, których wysokość określa ustawa, wynagrodzenia za nadzór i udział we władzach różnych instytucyj i t. d., nie mogą łącznie wynosić więcej, niż wysokość uposażenia zainteresowanego pracownika, określona przez ogólne ustawy lub umową, zawartą z pracownikiem kontraktowym.

Art.  5.

Wszystkie wydatki państwowe mogą być uskuteczniane tylko na cele, wymienione w rubrykach budżetu państwowego, i w granicach kredytów, w tych rubrykach ustalonych, przy uwzględnieniu postanowień art. 4.

Wszelkie kredyty, preliminowane w budżecie na rok 1930/31, będą otwierane miesięcznie przez Ministra Skarbu, który ma prawo kredyty, preliminowane w paragrafach, otwierać pozycjami i w tych wypadkach przenosić kredyty z pozycji na pozycję w obrębie paragrafu.

Przepis o miesięcznem ustalaniu wysokości kredytów nie dotyczy części 2-a, 2-b i 3 budżetu.

Uposażenie funkcjonarjuszów państwowych i osób wojskowych, pełniących służbę zagranicą, ustala w granicach preliminarza budżetowego części 5 Minister Spraw Zagranicznych w porozumieniu z Ministrem Skarbu. Wykaz szczegółowy tych uposażeń według poszczególnych stanowisk w polskich urzędach zagranicznych jest załącznikiem do preliminarza budżetowego i stanowi prawną ich podstawę.

Art.  6.

Otwieranie kredytów, nieobjętych budżetem, ani też upoważnieniami, zawartemi w art. 4, może nastąpić tylko na wniosek Ministra Skarbu, uchwalony uprzednio w drodze ustawodawczej, pod warunkiem, że równocześnie zostaną uzyskane nowe, wystarczające źródła pokrycia.

Przed uchwaleniem takiego wniosku wolno robić wydatki na cele, nieprzewidziane w budżecie, albo też na cele przewidziane, ale w granicach wyższych, niż je budżet określa, względnie niż na to pozwala art. 7, tylko w czasie, gdy sesja Sejmu jest zamknięta, względnie, gdy Sejm jest rozwiązany, a przytem nastąpiła klęska żywiołowa lub inny; wypadek nagły tego rodzaju, że odroczenie wydatków z nim związanych na czas, potrzebny do zwołania nadzwyczajnej sesji sejmowej, lub w razie rozwiązania Sejmu - na czas do zebrania się nowego Sejmu mogłoby przynieść niepowetowaną szkodę Państwu.

Wydatek taki musi się opierać na uchwale Rady Ministrów, która jest obowiązana w terminie tygodniowym ogłosić tę uchwałę w "Monitorze Polskim", przesłać do wiadomości Najwyższej Izby Kontroli, a jednocześnie przedłożyć Sejmowi wniosek w sprawie kredytów dodatkowych.

Za ścisłe przestrzeganie przepisów, zawartych w art. 5 i 6, są Ministrowie osobiście odpowiedzialni.

Art.  7.

Minister Skarbu ma prawo na wniosek właściwej władzy naczelnej w razie potrzeby:

1)
przenosić kredyty między paragrafami, obejmującemi wydatki rzeczowo - administracyjne, w obrębie każdego działu poszczególnych części budżetu zwyczajnego administracji, względnie w obrębie każdego działu planów finansowo-gospodarczych przedsiębiorstw i monopolów państwowych. O powyższych przeniesieniach zawiadamia Minister Skarbu natychmiast Najwyższą Izbę Kontroli;
2)
zwiększać wydatki zwyczajne, przewidziane w planach finansowo - gospodarczych przedsiębiorstw i monopolów państwowych, z wyjątkiem wydatków osobowych, stałemi etatami przewidzianych, o ile zmiany te nie spowodują zmniejszenia wpłaty do Skarbu Państwa lub zwiększenia dopłaty na rzecz danego przedsiębiorstwa lub monopolu państwowego;
3)
przenosić kredyty ze wszystkich paragrafów części 6 na paragraf 17 działu 9 budżetu zwyczajnego "Rezerwa zaopatrzenia";
4)
w planie finansowo - gospodarczym "Funduszu obrotowego reformy rolnej", stanowiącym załącznik do paragrafu 18, działu 5, części 16 budżetu wydatków nadzwyczajnych, Minister Skarbu ma prawo zwiększać wydatki, przewidziane w tym planie, jak również ustalać nowe wydatki, w planie tym nieprzewidziane, o ile zmiany te nie spowodują powiększenia dotacji ze Skarbu Państwa na rzecz wymienionego funduszu;
5)
Minister Skarbu ma prawo, w miarę uzyskania pokrycia z nowych lub zwiększenia się wpływów z istniejących źródeł dochodowych, zwiększać o sumę najwyżej 10.000.000 zł wydatki, przewidziane w części 20, paragrafy 1 i 2, dział 1 i 2 budżetu zwyczajnego na przedterminową spłatę długów państwowych.

Prawa, przyznane Ministrowi Skarbu w punkcie 1, ustępu 1 niniejszego artykułu, przysługują odnośnie do części 2-a i 2-b Marszałkom Sejmu i Senatu z tą zmianą, że Marszałkowie Sejmu i Senatu mają prawo przenosić kredyty z paragrafów i na paragrafy, obejmujące wydatki osobowe. To samo prawo odnośnie do części 3 budżetu przysługuje Prezesowi Najwyższej Izby Kontroli.

Przeniesienia kredytów nie mogą być dokonywane na:

§ 11, dz. 1, cz. 4,
§ 10 " 5 " 5,
§ 12 " 5 " 5,
§ 12 " 9 " 6,
§ 10 " 1 " 7,
§ 10 " 1 " 8.
Art.  8.

Kredyty, przewidziane w załączonym budżecie, ważne są do dnia 31 marca 1931 r. Po tym dniu mogą być kredyty na cele budowlane i na rezerwę zaopatrzenia (część 6, dz. 9, § 17 budżetu zwyczajnego) zużyte w ciągu okresu, nieprzekraczającego trzech miesięcy, pod warunkami, które ustali Minister Skarbu.

Art.  9.

Fundusze propagandowy i reprezentacyjny w części 5 budżetu podlegają zwykłej kontroli Najwyższej Izby Kontroli.

Art.  10.

Upoważnia się Ministra Skarbu do udzielania związkom samorządu terytorialnego i gospodarczego z zapasów kasowych pożyczek na termin nie dłuższy, niż 12 miesięcy, i do wysokości, nieprzekraczającej 20 % rocznej sumy podatków, pobieranych przez kasy skarbowe na rzecz związków samorządowych, jako całości.

Art.  11.

Upoważnia się Ministra Skarbu do udzielenia z zapasów kasowych Skarbu Państwa - o ile płynne zapasy przewyższają 200.000.000 zł kredytów krótkoterminowych w wysokości 100.000.000 zł na cele podniesienia produkcji drobnego rolnictwa.

Art.  12.

Upoważnia się Ministra Skarbu do pobierania w okresie od 1 kwietnia 1930 do 31 marca 1931 nadzwyczajnego dodatku w wysokości 10 % do uiszczanych w tym okresie podatków bezpośrednich, podatków pośrednich, opłat stemplowych, podatku spadkowego i od darowizn, jako też do wpłacanych, względnie przymusowo ściąganych, zaległości wyżej wymienionych danin.

Powyższy dodatek nie będzie pobierany od podatku dochodowego od uposażeń służbowych (dział II ustawy o państwowym podatku dochodowym Dz. U. R. P. z r. 1925 Nr. 58, poz. 411), podatku od lokali i placów niezabudowanych, podatku majątkowego, daniny lasowej, opłat stemplowych, przewidzianych w art. 102 ustawy z dnia 1 lipca 1926 r. o opłatach stemplowych (Dz. U. R. P. Nr. 98, poz. 570), opłat celnych, jak również do dodatków samorządowych.

Art.  13.

Ustawa niniejsza wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą obowiązującą od dnia 1 kwietnia 1930 r.

Na czas trwania niniejszej ustawy zawiesza się działanie przepisu o upoważnieniu Prezesa Najwyższej Izby Kontroli do przenoszenia kredytów w obrębie całej części 3 budżetu (ustęp 3 art. 29 ustawy z dnia 3 czerwca 1921 r. o Kontroli Państwowej, Dz. U. R. P. Nr. 51, poz. 314).

Art.  14.

Wykonanie niniejszej ustawy porucza się Ministrowi Skarbu.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  1

Preliminarz budżetowy na rok 1930/31

1 Załącznik:

-zmieniony przez art. 1 ustawy z dnia 3 lutego 1931 r. o dodatkowych kredytach na rok 1930/31(Dz.U.31.11.52) z dniem 1 kwietnia 1930 r.

- zmieniony przez art. 1 ustawy z dnia 12 lutego 1931 r. o dodatkowych kredytach na rok 1930/31 (Dz.U.31.36.264) z dniem 1 kwietnia 1930 r.

- zmieniony przez obwieszczenie Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 3 lipca 1930 r. o sprostowaniu błędów w załączniku do ustawy skarbowej z dnia 29 marca 1930 r. (Dz.U.30.52.441) z dniem 29 lipca 1930 r.

- zmieniony przez art. 1 ustawy z dnia 21 marca 1931 r. o dodatkowym kredycie na budowę gmachuMinisterstwa Robót Publicznych(Dz.U.31.39.338) z dniem 27 kwietnia 1931 r.

Zmiany nie zostały naniesione na tekst.

Zmiany w prawie

Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1930.24.221

Rodzaj: Ustawa
Tytuł: Ustawa skarbowa na okres od 1 kwietnia 1930 r. do 31 marca 1931 r.
Data aktu: 29/03/1930
Data ogłoszenia: 01/04/1930
Data wejścia w życie: 01/04/1930