Regulamin dla Komitetu Likwidacyjnego do spraw byłych rosyjskich osób prawnych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SKARBU
z dnia 12 października 1928 roku
wydane w porozumieniu z Ministrami: Spraw Zagranicznych, Przemysłu i Handlu oraz Spraw Wewnętrznych o regulaminie dla Komitetu Likwidacyjnego do spraw byłych rosyjskich osób prawnych.

Na mocy art. 20 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 22 marca 1928 r. o likwidacji mienia byłych rosyjskich osób prawnych (Dz. U. R. P. Nr. 38, poz. 377) ustala się następujący regulamin dla Komitetu Likwidacyjnego do spraw b. rosyjskich osób prawnych.
§  1.
Sprawy, wchodzące w zakres czynności Komitetu Likwidacyjnego, a wynikające z wykonania postanowień rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 22 marca 1928 r. o likwidacji mienia b. rosyjskich osób prawnych, - wnosi na Komitet przewodniczący.
§  2.
Czynności przygotowawcze do obrad Komitetu załatwia przewodniczący przy pomocy personelu pomocniczego. Czynności powyższe może przewodniczący powierzać, w razie potrzeby, członkom Komitetu lub delegatom, za ich zgodą.
§  3.
Dla przygotowania spraw, wnoszonych na posiedzenia Komitetu Likwidacyjnego, mogą być tworzone specjalne komisje. Przewodniczących komisyj wyznacza, na wniosek przewodniczącego, Komitet z pośród swych członków i delegatów.

Ilość i skład członków komisyj określa Komitet.

Do udziału w pracach komisyj mogą być powoływani likwidatorzy oraz rzeczoznawcy.

§  4.
Przewodniczący kieruje biurem Komitetu Likwidacyjnego i wykonywa nadzór nad czynnościami personelu biurowego, którego jest bezpośrednim zwierzchnikiem.

Przewodniczący przyjmuje i zwalnia personel pomocniczy oraz ustala w porozumieniu z Komitetem jego płace.

Z pośród tego personelu przewodniczący w miarę potrzeby wyznacza: sekretarza Komitetu, księgowego oraz inne siły pomocnicze.

W liczbie personelu pomocniczego mogą być również urzędnicy państwowi, równorzędnie spełniający swe czynności służbowe, a przyjęci za zgodą ich władzy przełożonej.

§  5.
Przewodniczący kieruje wszystkiemi sprawami bieżącemi Komitetu samodzielnie, z wyjątkiem tych spraw, co do których powzięcie decyzyj należy do Komitetu Likwidacyjnego, lub które wniesie na Komitet z własnej inicjatywy albo na wniosek jednego z członków Komitetu. W tym ostatnim wypadku opinja Komitetu jest dlań miarodajną.
§  6.
Posiedzenie Komitetu Likwidacyjnego zwołuje przewodniczący w miarę potrzeby, lub na wniosek pisemny stałego członka Komitetu Likwidacyjnego.

O terminie posiedzenia Komitetu Likwidacyjnego przewodniczący powiadamia pisemnie członków Komitetu i delegatów, przesyłając im równocześnie szczegółowy porządek dzienny.

§  7.
Dla ważności uchwał Komitetu Likwidacyjnego konieczną jest obecność przewodniczącego lub jego zastępcy oraz 4-ch stałych członków Komitetu Likwidacyjnego względnie ich zastępców, jak również delegata zainteresowanego Ministra lub urzędu, o ile nie jest on reprezentowany w składzie stałych członków Komitetu Likwidacyjnego, tudzież delegatów: Prokuratorji Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej i Delegacji Polskiej w Mieszanej Komisji Rozrachunkowej.
§  8.
Uchwały Komitetu Likwidacyjnego zapadają zwykłą większością głosów, w razie zaś równości przeważa zdanie, za którem głosował przewodniczący. Głosują wszyscy obecni członkowie Komitetu względnie ich zastępcy oraz delegat zainteresowanego Ministra lub urzędu; przewodniczący głosuje na końcu. Nikt nie ma prawa wstrzymać się od głosowania. Delegat zainteresowanego Ministra lub urzędu ma prawo obecności na posiedzeniu i prawo głosowania tylko w tych sprawach, do których jest delegowany.

Członkowie Komitetu, przegłosowani w pewnych punktach, obowiązani są, mimo to, do udziału w naradach i do głosowania nad dalszemi punktami, podporządkowując się zapadłym już uchwałom (głosowanie stante concluso).

§  9.
Przewodniczący może wzywać na posiedzenia Komitetu rzeczoznawców i likwidatorów, celem wysłuchania ich opinji lub wyjaśnień, względnie wydania im zarządzeń.
§  10.
Uchwały Komitetu podpisuje przewodniczący oraz wszyscy obecni na posiedzeniu członkowie stali lub ich zastępcy oraz delegaci zainteresowanych Ministrów lub urzędów. Ci ostatni tylko te sprawy, do których są delegowani. Nikt nie może odmówić podpisu z tego powodu, że został przegłosowany.

Odpisy uchwał, przeznaczone dla stron, oraz teksty, przeznaczone do ogłoszenia w "Monitorze Polskim", podpisuje tylko przewodniczący.

§  11.
Z każdego posiedzenia Komitetu winien być sporządzony protokół dla wszystkich spraw, na posiedzeniu rozpoznanych.

W protokóle należy wymienić: obecnych na posiedzeniu, określić każdą sprawę, będącą przedmiotem obrad, oraz przedstawić zwięźle ich przebieg wraz z wynikiem każdego głosowania, wszelako bez zaznaczania, kto i jak głosował.

W wypadkach jednak gdy uchwała nie została powzięta jednogłośnie, na żądanie poszczególnych głosujących, odmienne ich zdania, vota separata i t. p. winny być zamieszczone w protokóle, jak również mogą być dołączone do protokółu motywy, uzasadniające takie odmienne zdanie.

Również delegatom Prokuratorji Generalnej i Delegacji Polskiej w Mieszanej Komisji Rozrachunkowej, względnie ich zastępcom, służy prawo żądania zamieszczenia w protokóle odmiennego ich zdania wraz z odpowiedniem umotywowaniem, w razie powzięcia przez Komitet uchwały, odbiegającej od zajętego przez nich stanowiska.

Protokóły są tajne, podpisuje je przewodniczący oraz sekretarz.

Protokół winien być odczytany na następnem zkolei posiedzeniu Komitetu i w razie braku sprzeciwów uważa się za przyjęty.

§  12.
Wpływy, osiągane z likwidacji mienia b. rosyjskich osób prawnych, a przewidziane w art. 6 punkt 4 powołanego na wstępie rozporządzenia, winny być składane do Banku Gospodarstwa Krajowego na rachunek Komitetu.

Drobniejsze kwoty, przeznaczone na pokrycie wydatków bieżących, do sumy pięciuset złotych (zł. 500), mogą być przechowywane w podręcznej kasie Komitetu.

§  13.
Czeki kasowe, asygnaty, względnie polecenia na podjęcie, przelew lub wydatkowanie sum, wymienionych wyżej w § 12, podpisuje przewodniczący lub jego zastępca, oraz członek stały Komitetu z ramienia Ministra Skarbu lub jego zastępca.
§  14.
Komitet Likwidacyjny prowadzi rachunkowość wpływów i wydatków wedle ogólnie przyjętych zasad.
§  15.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia

Ministerstwo Zdrowia chce, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego - Subfunduszu rozwoju profilaktyki. W planach jest też zniesienie limitu określonego na br. i tym samym zwiększenie puli środków na finansowanie tzw. nadwykonań świadczeń opieki zdrowotnej udzielanych osobom do ukończenia 18. roku życia.

Grażyna J. Leśniak 17.11.2025
Orzeczenie sądu po latach nie usunie skutków decyzji PIP

Resort pracy opublikował trzecią już wersję projektu zmian w ustawie o PIP. Chce, żeby nawet wtedy, gdy decyzja inspektora pracy, stwierdzająca istnienie stosunku pracy, zostanie uchylona przez Głównego Inspektora Pracy albo decyzja GIP - uchylona przez sąd, to stwierdzony w niej stosunek pracy będzie trwał - od dnia doręczenia pracodawcy decyzji okręgowego inspektora pracy do dnia jej uchylenia przez GIP albo do dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu albo do rozwiązania stosunku pracy, jeśli rozwiązanie to nastąpiło przed wydaniem prawomocnego orzeczenia. Utrzymano największe kontrowersje i pogłębiono wątpliwości - wskazują prawnicy.

Grażyna J. Leśniak 15.11.2025
Właśnie mija pierwsza rocznica niewdrożenia dyrektywy o minimalnym wynagrodzeniu

W sobotę, 15 listopada 2025 roku, minie rok, kiedy Polska powinna wdrożyć unijną dyrektywę w sprawie adekwatnych wynagrodzeń minimalnych w Unii Europejskiej. Tymczasem nie dość, że prace nad projektem ustawy o minimalnym wynagrodzeniu w łonie rządu się nie zakończyły, to nie wiadomo nawet, jaki będzie ostateczny kształt projektu.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2025
Jest trzecia wersja projektu zmian w ustawie o PIP, której nikt nie widział

Odpowiedzialność odszkodowawcza za błędne decyzje inspektorów pracy, możliwość uchylenia rygoru natychmiastowej wykonalności decyzji przez Głównego Inspektora Pracy lub sąd oraz wprowadzenie możliwości przekształcenia umowy cywilnoprawnej w umowę o pracę maksymalnie do trzech lat wstecz - to trzy zmiany, które do trzeciej wersji projektu zmian w ustawie o PIP wprowadziło MRPiPS. Partnerzy społeczni, którzy dziś byli na spotkaniu w ministerstwie, nowej wersji projektu nie otrzymali. Nie ma go też na stronach Rządowego Centrum Legislacji.

Grażyna J. Leśniak 13.11.2025
Od 2026 roku istotne zmiany w rozporządzeniu KPKiR

Nowy rok to najczęściej nowe przepisy w różnych dziedzinach – i tak również jest tym razem. Zmiany nie ominą również podatników prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze, korzystających z uproszczonej księgowości w postaci podatkowej księgi przychodów i rozchodów – a właściwie osób, które tę księgowość prowadzą. Zmiany te będą przede wszystkim techniczne, w zakresie prowadzenia KPiR, dlatego powinny na nie zwrócić szczególną uwagę właśnie osoby odpowiedzialne za te księgi.

Urszula Sałacińska-Matwiejczyk 13.11.2025
Sejm za poprawkami Senatu do ustawy o układach zbiorowych pracy

Sejm przyjął legislacyjne poprawki Senatu do ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych. Przygotowane w resorcie pracy regulacje umożliwiają w ramach układów zbiorowych m.in. wynegocjowanie nowych uprawnień w miejscu pracy, takich jak czas pracy, podwyżki czy wymiar urlopu. Teraz regulacja trafi do podpisu prezydenta.

Grażyna J. Leśniak 05.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1928.95.839

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Regulamin dla Komitetu Likwidacyjnego do spraw byłych rosyjskich osób prawnych.
Data aktu: 12/10/1928
Data ogłoszenia: 22/11/1928
Data wejścia w życie: 22/11/1928