Wysokość opłat za wykonywanie ekspertyz i projektów technicznych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA REFORM ROLNYCH
z dnia 11 października 1928 r.
wydane w porozumieniu z Ministrem Rolnictwa w sprawie wysokości opłat za wykonywanie ekspertyz i projektów technicznych.

Na podstawie art. 6 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 16 marca 1928 r. o przeprowadzaniu meljoracyj przy dokonywanej przez urzędy ziemskie przebudowie ustroju rolnego (Dz. U. R. P. Nr. 34, poz. 320) zarządza się co następuje:
§  1.
Za wykonanie ekspertyz i sporządzanie projektów technicznych będą pobierane opłaty, obliczane według norm, podanych w niniejszem rozporządzeniu.
§  2.
Za ekspertyzy meljoracyjne i hydrotechniczne opłata wynosi ryczałtem 200 zł. oraz:
a)
przy obszarach do 100 ha - po 50 gr. od każdego hektara, objętego ekspertyzą,
b)
przy obszarach do 200 ha - za pierwsze 100 ha - 50 zł., za każdy następny hektar po 40 gr.,
c)
przy obszarach powyżej 200 ha - za pierwsze 200 ha - 90 zł" za każdy następny hektar po 35 gr.
§  3.
1)
Za projekty techniczne pobierana będzie opłata ryczałtem 200 zł, oraz:

A) Przy obszarach objętych projektem do 250 ha:

a)
za projekty osuszania rowami otwartemi z ewentualnem stosowaniem nawodnienia drogą spiętrzenia wody w rowach zapomocą zastawek - po 13 zł. od każdego obszaru hektara, objętego projektem, lub po 11 zł. od każdego hektara, objętego projektem, gdy wskutek równomiernych spadów terenu punkty niwelacyjne brane są w odstępach 80-metrowych lub większych,
b)
za projekty drenowania po 14 zł. 50 gr. za każdy hektar obszaru, objętego projektem,
c)
za projekty nawodnienia oraz projekty stawów rybnych - po 16 zł. od każdego hektara obszaru, objętego projektem.

B) Przy obszarach, objętych projektem, do 500 ha: za pierwsze 250 ha będą pobierane opłaty według norm podanych pod A), za każdy zaś następny hektar - według cen jednostkowych, podanych pod A), obniżonych o 5%.

C) Przy obszarach, objętych projektem, ponad 500 ha: za pierwsze 500 ha będą pobierane opłaty według norm podanych pod B), za każdy zaś następny hektar - według cen jednostkowych, podanych pod A), obniżonych o 10%.

D) Za projekty regulacji rzeczek i strumieni wraz ze studjami na gruncie przy przeciętnej szerokości rzeczki lub strumienia w lustrze wody (przy normalnym stanie) do 3-ch metrów:

a)
za każdy kilometr niwelowany po 100 zł.,
b)
za zdjęcie przyległego pasa gruntów po 5 zł. od 1 ha.

E) Za projekty, określone w ust. D), jeżeli szerokość niwelowanej rzeki przekracza w lustrze wody 3 metry - dolicza się do opłaty oznaczonej w p. a) ust. D) po 20 zł. za każdy metr szerokości ponad 3 metry.

2)
Za zniwelowanie odpływów lub dopływów na gruntach, leżących poza granicami obszaru, objętego projektem, będzie liczone po 35 zł. od każdego kilometra.
3)
Jeżeli w obrębie terenu, podlegającego meljoracji, znajdują się obszary, na których ze względów uzasadnionych nie zostały zaprojektowane meljoracje, lecz obszary te nie mogły być pominięte przy dokonywaniu zdjęć do projektów i zostały zdjęte, to przy obliczeniach należności za sporządzanie projektów obszary takie winny być wyłączane z ogólnego obszaru, objętego projektem, a za wykonane na wyłączonych obszarach zdjęcia liczone będą opłaty w wysokości 5 złotych od 1 ha. Opłaty te ponosić będą właściciele gruntów, objętych ekspertyzami względnie projektami, według zasad, określonych w § 9.
4)
Za analizy mechaniczne gleby opłaty wynosić będą po 15 zł. za każdą analizę.
5)
Za projekty urządzeń wodociągowych będą pobierane opłaty w wysokości 5% sumy kosztorysowej.
§  4.
Za szczegółowe projekty kanałów i rowów, wyznaczonych na gruncie na podstawie ogólnych badań i poszukiwań niwelacyjnych terenu (bez szczegółowych zdjęć niwelacyjnych terenu i bez planu warstwicowego), pobierane będzie ryczałtem 200 zł. i po 60 zł. za każdy kilometr zaprojektowanego kanału lub rowu. Powyższe opłaty obejmują również koszty studjów terenu i wyznaczenia na gruncie osi projektowanych kanałów i rowów.
§  5.
Za projekty objektów (śluzy, mostki i t. p.) liczyć się będzie należność w wysokości 5% sumy kosztorysowej danego objektu.
§  6.
Opłaty wymienione w §§ 3, 4 i 5 będą pobierane za wykonywanie projektów w jednym egzemplarzu; za odrysy (kopje) projektów będą pobierane rzeczywiste koszty tych odrysów.
§  7.
1)
W przypadkach, gdy będą zachodziły okoliczności, wpływające na obniżenie kosztów wykonania ekspertyzy i sporządzania projektu (np. posiadanie planów sytuacyjnych, planów warstwicowych, wykonywanie dwu lub więcej ekspertyz lub projektów w siąsiadujących z sobą miejscowościach i t. p.) - stawki, podane w §§ 2, 3 i 4 będą przez okręgowe urzędy ziemskie redukowane odpowiednio do zmniejszenia się kosztów wykonania powyższych prac.
2)
Podane w §§ 2, 3 i 4 stawki mogą być przez okręgowe urzędy ziemskie obniżane również i wówczas, gdy prace są wykonywane przez personel tych urzędów, a to niezależnie od zniżek, oznaczonych w cz. 1.
§  8.
1)
W wypadkach, gdy tereny, na których projektowane są urządzenia meljoracyjne, są bardzo zabagnione i trudno dostępne, lub silnie zarośnięte i tem samem prace polowe stają się szczególnie uciążliwe i trudne, - ustanowione w § 3 i 4 opłaty mogą być przez okręgowe urzędy ziemskie według uznania podniesione w odniesieniu do całego lub części terenu, objętego projektem meljoracji, nie więcej jednak niż o 20%.
2)
Zwyżce, oznaczonej w cz. 1), nie podlegają:
a)
ryczałtowe opłaty,
b)
opłaty za projekty, sporządzane na posiadanych planach niwelacyjnych,
c)
opłaty za analizy gleby.
§  9.
Opłaty, ustalone w niniejszem rozporządzeniu, ponosić będą właściciele gruntów, objętych ekspertyzami, względnie projektami, w stosunku do obszaru ich gruntów, objętych wymienionemi ekspertyzami względnie projektami.
§  10.
Za ekspertyzy i projekty, wykonywane w czasie od dnia 1 kwietnia 1928 r. pobierane będą, tytułem zwrotu kosztów, opłaty według norm, podanych w niniejszem rozporządzeniu.
§  11.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia i obowiązuje na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej z wyjątkiem województwa śląskiego.

Zmiany w prawie

MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia

Ministerstwo Zdrowia chce, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego - Subfunduszu rozwoju profilaktyki. W planach jest też zniesienie limitu określonego na br. i tym samym zwiększenie puli środków na finansowanie tzw. nadwykonań świadczeń opieki zdrowotnej udzielanych osobom do ukończenia 18. roku życia.

Grażyna J. Leśniak 17.11.2025
Orzeczenie sądu po latach nie usunie skutków decyzji PIP

Resort pracy opublikował trzecią już wersję projektu zmian w ustawie o PIP. Chce, żeby nawet wtedy, gdy decyzja inspektora pracy, stwierdzająca istnienie stosunku pracy, zostanie uchylona przez Głównego Inspektora Pracy albo decyzja GIP - uchylona przez sąd, to stwierdzony w niej stosunek pracy będzie trwał - od dnia doręczenia pracodawcy decyzji okręgowego inspektora pracy do dnia jej uchylenia przez GIP albo do dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu albo do rozwiązania stosunku pracy, jeśli rozwiązanie to nastąpiło przed wydaniem prawomocnego orzeczenia. Utrzymano największe kontrowersje i pogłębiono wątpliwości - wskazują prawnicy.

Grażyna J. Leśniak 15.11.2025
Właśnie mija pierwsza rocznica niewdrożenia dyrektywy o minimalnym wynagrodzeniu

W sobotę, 15 listopada 2025 roku, minie rok, kiedy Polska powinna wdrożyć unijną dyrektywę w sprawie adekwatnych wynagrodzeń minimalnych w Unii Europejskiej. Tymczasem nie dość, że prace nad projektem ustawy o minimalnym wynagrodzeniu w łonie rządu się nie zakończyły, to nie wiadomo nawet, jaki będzie ostateczny kształt projektu.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2025
Jest trzecia wersja projektu zmian w ustawie o PIP, której nikt nie widział

Odpowiedzialność odszkodowawcza za błędne decyzje inspektorów pracy, możliwość uchylenia rygoru natychmiastowej wykonalności decyzji przez Głównego Inspektora Pracy lub sąd oraz wprowadzenie możliwości przekształcenia umowy cywilnoprawnej w umowę o pracę maksymalnie do trzech lat wstecz - to trzy zmiany, które do trzeciej wersji projektu zmian w ustawie o PIP wprowadziło MRPiPS. Partnerzy społeczni, którzy dziś byli na spotkaniu w ministerstwie, nowej wersji projektu nie otrzymali. Nie ma go też na stronach Rządowego Centrum Legislacji.

Grażyna J. Leśniak 13.11.2025
Od 2026 roku istotne zmiany w rozporządzeniu PKPiR

Nowy rok to najczęściej nowe przepisy w różnych dziedzinach – i tak również jest tym razem. Zmiany nie ominą również podatników prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze, korzystających z uproszczonej księgowości w postaci podatkowej księgi przychodów i rozchodów – a właściwie osób, które tę księgowość prowadzą. Zmiany te będą przede wszystkim techniczne, w zakresie prowadzenia KPiR, dlatego powinny na nie zwrócić szczególną uwagę właśnie osoby odpowiedzialne za te księgi.

Urszula Sałacińska-Matwiejczyk 13.11.2025
Sejm za poprawkami Senatu do ustawy o układach zbiorowych pracy

Sejm przyjął legislacyjne poprawki Senatu do ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych. Przygotowane w resorcie pracy regulacje umożliwiają w ramach układów zbiorowych m.in. wynegocjowanie nowych uprawnień w miejscu pracy, takich jak czas pracy, podwyżki czy wymiar urlopu. Teraz regulacja trafi do podpisu prezydenta.

Grażyna J. Leśniak 05.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1928.92.808

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Wysokość opłat za wykonywanie ekspertyz i projektów technicznych.
Data aktu: 11/10/1928
Data ogłoszenia: 06/11/1928
Data wejścia w życie: 06/11/1928