Przepisy przewozowe dla bezpośredniej czeskosłowacko - sowieckiej komunikacji towarowej w tranzycie przez Polskę tudzież przez Niemcy i Polskę.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia 31 maja 1928 r.
wydane w porozumieniu z Ministrami: Sprawiedliwości, Przemyślu i Handlu oraz Rolnictwa w sprawie przepisów przewozowych dla bezpośredniej czeskosłowacko-sowieckiej komunikacji towarowej w tranzycie przez Polskę tudzież przez Niemcy i Polskę.

Na mocy art. 4 punkt 8 ustawy z dnia 12 czerwca 1924 r. o zakresie działania Ministra Kolei Żelaznych i o organizacji urzędów kolejowych (Dz. U. R. P. Nr. 57, poz. 580) oraz art. 2 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 24 września 1926 r. w sprawie ustanowienia urzędu Ministra Komunikacji (Dz. U. R. P. Nr. 97, poz. 567) zarządza się co następuje:
§  1.
Przewóz towarów i zwierząt w bezpośredniej komunikacji pomiędzy stacjami kolei czeskosłowackich, z jednej strony, a stacjami kolei Związku Socjalistycznych Republik Rad, z drugiej strony w tranzycie przez Polskę tudzież przez Niemcy i Polskę odbywa się na zasadzie Przepisów przewozowych, podanych w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
§  2.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem 1 lipca 1928 r.

ZAŁĄCZNIK 

PRZEPISY PRZEWOZOWE

dla bezpośredniej czeskosłowacko-sowieckiej komunikacji towarowej w tranzycie przez Polskę tudzież przez Niemcy i Polskę.

Niniejsze przepisy obowiązują w komunikacji towarowej pomiędzy stacjami kolei czeskosłowackich, z jednej strony, a stacjami kolei Związku Socjalistycznych Republik Rad, z drugiej strony, w tranzycie przez Polskę tudzież przez Niemcy i Polskę.

I.

Postanowienia ogólne.

Przy przewozie obowiązuje jako prawo umowne Berneńska Konwencja Międzynarodowa z dnia 14 października 1890 r. ze wszystkiemi dodatkami i postanowieniami wykonawczemi (według wydania f dnia 22 grudnia 1908 r.) oraz z ujednostajnionemi postanowieniami dodatkowemi Międzynarodowego Komitetu Transportowego, o ile w rozdziale II niniejszych przepisów nie przewidziano specjalnych postanowień.

II.

Postanowienia specjalne.

1.
Do art. 1 K. M. Zakres działania. Koleje, należące do komunikacji, włączone do niej stacje kolejowe oraz przejścia graniczne, przez które przewozi się towary i zwierzęta, określa taryfa dla bezpośredniej czesko - słowacko - sowieckiej komunikacji towarowej w tranzycie przez Polskę tudzież przez Niemcy i Polskę.
2.
Do art. 3 K. M. Przedmioty, wyłączone lub warunkowo dopuszczone do przewozu.

A. Oprócz przedmiotów, wymienionych w § 1, ustęp (1), punkty 1 i 2 postanowień wykonawczych do K. M., wyłącza się od przewozu za bezpośrednie-mi międzynarodowemi listami przewozowemi:

a)
Złoto i srebro w sztabach, drogie kamienie, perły prawdziwe, dokumenty i klejnoty.
b)
Zwłoki.

B. Dopuszcza się do przewozu warunkowo:

Platynę, pieniądze, monety i papiery wartościowe oraz inne kosztowności, w szczególności zaś futra kosztowne, mianowicie: bobry, lisy niebieskie, gronostaje, kuny, łasice kanadyjskie, wydry, karakuły, foki, wydry morskie, lisy srebrne, skunksy i sobole oraz wyroby z tych futer, tudzież filmy i dzieła sztuki.

Przy przewozie tych przedmiotów obowiązują zamiast ujednostajnionych postanowień dodatkowych do art. 3 K. M. warunki następujące:

a)
pieniądze, mnonety i papiery wartościowe tudzież platyna nie mogą być wysyłane z pozostawieniem na stacji ("bahnlagernd"-"gare restante");
b)
wszystkie przedmioty winny być dobrze zapakowane w szczelnie zamknięte beczki lub skrzynie, przyczem poszczególna sztuka nie może ważyć mniej niż 20 kg. Sztuki towaru powinny być opieczętowane, a pieczęcie umieszczone w zagłębieniu w ten sposób, aby zawartość nie mogła być wyjęta bez uszkodzenia pieczęci, ani też pieczęć uszkodzona przy przewozie lub czynnościach połączonych z przewozem. List przewozowy winien być opatrzony tą samą pieczęcią, którą opieczętowano przesyłkę;
c)
kolej ma prawo żądać, aby przesyłka była konwojowana;
d)
odszkodowanie, za wszelkie przedmioty, wymienione pod B, oblicza się na zasadzie ogólnych cen handlowych lub według zwykłej wartości, lecz nie może przewyższać 5 dolarów za 1 kg.
3.
Do art. 6 K. M. Treść listu przewozowego.

Międzynardowe listy przewozowe według załącznika do Taryfy, jakie mają być używane, winny być wydrukowane w językach: czeskosłowackim i rosyjskim, z dodaniem tekstu francuskiego lub niemieckiego.

Listy przewozowe mają być wypełniane w języku kraju nadania.

Nadawca powinien w liście przewozowym przepisać drogę przewozu, podając graniczne stacje przejściowe z jednego do drugiego kraju. Listy przewozowe, w których nie podano drogi przewozu, zwraca się nadawcy celem uzupełnienia.

Przesyłki nie mogą być nadawane do przewozu jako pośpieszne lub pośpieszne przyśpieszone.

4.
Do art. 7 K. M. Odpowiedzialność za wskazania i oświadczenia, zamieszczone w liście przewozowym. Sprawdzanie przez kolej żelazną. Dopłaty.

Kolej nie odpowiada za szkody, wynikające z nieprawidłowego oznaczenia w liście przewozowym stacji przeznaczenia lub też z przyjęcia prze-* syłki do przewozu na stację, nie uprawnioną do dokonywania niezbędnych czynności ekspedycyjnych.

W razie niezgodnego z rzeczywistością wskazania zawartości lub mniejszej wagi przesyłki, tudzież w razie przeciążenia wagonu załadowanego przez nadawcę, dopłaty za linję kolei Z. S. R. R. winny być uiszczane według taryf wewnętrznych tych kolei. Dopłaty oblicza się do lub od stacji, gdzie zmienia się szerokość toru.

Postanowienia wykonawcze i ujednostajnione postanowienia dodatkowe do art. 7 nie mają zastosowania na tych linjach.

5.
Do art. 10 K. M. Przepisy celne, podatkowe i policyjne.

Obowiązek nadawcy dołączenia do listu przewozowego dokumentów, niezbędnych do załatwienia formalności celnych, podatkowych i policyjnych rozciąga się również na dokumenty, wymagane przy wwozie, przewozie tranzytowym i wywozie towarów. W szczególności wymaganem jest dołączanie do dowodów na każdą przesyłkę do lub ze Z. S. R. R., oprócz innych niezbędnych dokumentów, jednego odpisu listu przewozowego z napisem: "odpis dla komory celnej", dla pogranicznych urzędów celnych Z. S. R. R.

O ile przepisy wewnętrzne dopuszczają składanie w granicznym urzędzie celnym dokumentów, niezbędnych do załatwienia formalności celnych, podatkowych i policyjnych, nadawca który skorzystał z prawa ich złożenia, winien wskazać dokładnie w liście przewozowym stację i urząd, gdzie złożono dokumenty.

6.
Do art. 11 K. M. Obliczanie przewoźnego. Przewoźne i inne opłaty oblicza się na drogę przewozu, przepisaną przez nadawcę, na zasadzie istniejących na tej drodze taryf bądź to wewnętrznych, bądź to bezpośrednich międzynarodowych. Kolej ma obowiązek stosowania taryfy bezpośredniej na części drogi przewozowej tylko o tyle, o ile jej zastosowania żąda wyraźnie nadawca w liście przewozowym, wskazując, na jakiej mianowicie części drogi przewozowej opłaty przewozowe należy obliczyć podług tej taryfy, i o ile wypełni warunki stosowania żądanej taryfy.

Na stacjach, które przekartowują przesyłki stosownie do zarządzeń władz kolejowych lub wskutek żądania nadawcy, powstałe na odległościach do tych stacyj opłaty przewozowe i inne przelicza się na walutę, w której są obliczane opłaty za dalszy przewóz.

Zamiany dokonywa się według urzędowego kursu kolejowego, należycie ogłoszonego przez kolej przerachowującą.

Opłatę za wypożyczenie opon na przestrzeń do granicy (stacji granicznej) Z. S. R. R. oblicza się według taryfy, obowiązującej na stacji nadawczej.

7.
Do art. 12 K. M. Uiszczanie przewoźnego.

Przewoźne zezwala się uiszczać zgóry częściowo tylko za przestrzeń do granicy (stacji granicznej) kraju wysyłającego, albo do granicy {stacji granicznej) państwa dalej położonego. Nie dozwala się uiszczania zgóry części przewoźnego w pewnej określonej sumie.

O ile, w razie frankowania, złożona kaucja nie pokrywa przewoźnego i innych należności, brakującą kwotę winien uiścić odbiorca. Należne opłaty przewozowe i inne pobiera się w walucie, jaką dopuszczają prawa kraju, w którym są one płacone.

Reklamacje nadpłatowe reguluje kolej, która pobrała opłaty przewozowe. O ile opłaty przewozowe i inne należności, obciążające przesyłkę, pobrano w części na stacji nadania, w części zaś na stacji przeznaczenia, reklamację reguluje kolej, która pobrała nadpłatę.

8.
Do art. 13 K. M. Zaliczenia.

1. Przesyłkę wolno obciążyć zaliczeniem wyłącznie w walucie kraju nadania. Przy przeliczaniu zaliczenia mają zastosowanie postanowienia do art. 11.

2. Za dowód obciążenia przesyłki zaliczeniem służy ostemplowany list przewozowy. Pozatem wydaje się bezpłatnie zaświadczenie o zaliczeniu.

Zaliczenia wypłaca się jedynie na zasadzie zaświadczeń o zaliczeniu.

3. Zaświadczenia o zaliczeniu wystawia się zawsze na imię nadawcy.

4. Zaliczenia wypłaca się dopiero po otrzyma-, niu przez stację nadawczą zawiadomienia stacji przeznaczenia o wpłaceniu zaliczenia przez odbiorcę.

5. Prowizję ża obciążenie przesyłki zaliczeniem oblicza raz tylko stacja nadawcza podług taryfy kraju nadania.

6. Zaliczki w gotowiźnie >nie są dozwolone,

9.
Do art. 14 K. M. Terminy dostawy.

Do terminów dostawy, przewidzianych w K. M. dolicza się dodatkowo terminy dostawy, obowiązujące na linjach kolei, uczestniczących w przewozie.

Jako termin dodatkowy na przeładunek z powodu różnicy szerokości toru dolicza się 1 dobę - 24 godzin.

10.
Do art. 15 K. M. Prawo nadawcy do rozporządzenia przesyłką.

1. Dodatkowe zlecenia nadawcy będą sporządzane według wzoru, podanego w Taryfie. Nie wykonywa się dodatkowych zleceń nadawcy kiedy ich wykonaniu sprzeciwiają się przepisy celne, podatkowe, finansowe, policyjne lub inne, wydawane pfźefc władze administracyjne.

2. Jeżeli nadawca polecił wydać przesyłkę iia stacji pośredniej, opłaty przewozowe pobiera się ża odległość do tej ostatniej podług taryf, stosowanych w komunikacji między stacją nadania i wspomnianą stacją pośrednią.

Jeżeli nadawca polecił zwrócić przesyłkę na stację nadania opłaty przewozowe oblicza się:

1. do stacji, na której przesyłkę zatrzymano, według taryf, stosowanych w komunikacji między tą stacją a stacją nadania;

2. od stacji reekspedycji do Stacji nadania według taryf, stosowanych na tej przestrzeni.

Jeżeli nadawca polecił przeekspedjować przesyłkę na inną stację, opłaty przewozowe oblicza się:

1. do stacji, na której przesyłkę zatrzymano, według taryf, stosowanych w komunikacji między tą stacją a stacją nadania;

2. od stacji reekspedycji do nowej stacji przeznaczenia według taryf, stosowanych w komunikacji między tenii dwiema stacjami/

11.
Do art. 18 K. M. Przeszkody w przewozie przesyłek.

Co do pobierania składowego względnie postojowego za przesyłki, zatrzymane w drodze, obowiązują przepisy tej kolei, w obrębie której przesyłkę zatrzymano.

12.
Do art. 38 i 403 K. M. Ubezpieczenie dostawy. Wysokość odszkodowania za przekroczenie terminu dostawy.

Ubezpieczenie dostawy jest niedopuszczalne.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024