Tryb i zasady prowadzenia rejestru małych towarzystw ubezpieczeń wzajemnych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SKARBU
z dnia 25 lutego 1928 r.
o trybie i zasadach prowadzenia rejestru małych towarzystw ubezpieczeń wzajemnych.

Na podstawie art. 29 ust, 2 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 26 stycznia 1928 r. o kontroli ubezpieczeń (Dz. U. R. P. Nr. 9, poz. 64) zarządzam co następuje:
§  1.
Rejestr małych towarzystw ubezpieczeń wzajemnych prowadzi Państwowy Urząd Kontroli Ubezpieczeń.
§  2.
Zarejestrowaniu podlegają:
a)
nazwa i siedziba towarzystwa,
b)
obszar działalności towarzystwa,
c)
działy ubezpieczeń,
d)
imiona, nazwiska i adresy osób uprawnionych do zarządzania sprawami towarzystwa i zakres ich uprawnień,
e)
otwarcie i ukończenie likwidacji oraz imiona, nazwiska i adresy organu likwidacyjnego; ogłoszenie i zniesienie upadłości oraz imiona, nazwiska i adresy zarządców masy upadłości.
§  3.
Wciągnięcie wpisu do rejestru następuje na zasadzie decyzji Państwowego Urzędu Kontroli Ubezpieczeń lub na zasadzie wyroków i decyzyj sądowych.
§  4.
1)
Decyzję o dokonaniu pierwszego wpisu do rejestru wydaje Państwowy Urząd Kontroli Ubezpieczeń z urzędu jednocześnie z udzieleniem towarzystwu zezwolenia na działalność.
2)
Decyzje o dokonaniu zmian wpisów dotyczących przedmiotów, których zmiana wymaga zezwolenia władzy nadzorczej, wydaje Państwowy Urząd Kontroli Ubezpieczeń z urzędu jednocześnie z udzieleniem zezwolenia na zmianę. Decyzje o wpisanie do rejestru likwidacji przymusowej oraz imion, nazwisk i adresów organu likwidacyjnego również ulegają ujawnieniu w rejestrze z urzędu.
3)
Decyzje o dokonaniu zmian wpisów na podstawie wyroków i decyzyj sądowych wydaje Państwowy Urząd Kontroli Ubezpieczeń z chwilą złożenia mu odnośnego tytułu sądowego.
§  5.
1)
Do zgłoszenia pozostałych zmian, ulegających zarejestrowaniu, obowiązani są:
a)
w odniesieniu do zmiany osób upoważnionych do zarządzania sprawami towarzystwa - władze zarządzające towarzystwa,
b)
w odniesieniu do otwarcia lub ukończenia likwidacji, oraz imion, nazwisk i adresów organu likwidacyjnego - organ likwidacyjny,
c)
w odniesieniu do ogłoszenia i zniesienia upadłości, oraz imion, nazwisk i adresów zarządców masy upadłości - zarządcy masy upadłości,
2)
Do zgłoszenia należy dołączyć, poświadczone przez notarjusza lub urząd gminny (magistrat), podpisy osób, których imiona i nazwiska ulegają wciągnięciu do rejestru.
§  6.
1)
Zgłoszenie ze strony osób do zgłoszenia obowiązanych ma nastąpić w ciągu 15 dni od daty zajścia wypadku, ulegającego zgłoszeniu. Zgłoszenie dokonuje się przez wniesienie podania. Podpisy na podaniu mają być poświadczone w sposób w art. 5 ust. 2 wskazany. Poświadczenia można zaniechać, jeżeli uwierzytelniony podpis znajduje się już w aktach rejestrowych.
2)
Jeżeli osoby obowiązane do zgłoszenia uchylają się od zgłoszenia, Państwowy Urząd Kontroli Ubezpieczeń może nałożyć na nie grzywnę przewidzianą w art. 88 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 26 stycznia 1928 r. o kontroli ubezpieczeń (Dz. U. R. P. Nr. 9, poz. 64), a niezależnie od tego może nakazać uskutecznienie wpisu z urzędu.
§  7.
Dla każdego towarzystwa będą prowadzone osobne akta rejestrowe, z których czynione będą wpisy do ksiąg rejestru. Treść wpisu ustala Państwowy Urząd Kontroli Ubezpieczeń.
§  8.
1)
Księgi rejestru winny mieć trwałą oprawę. Każdy tom oznaczony będzie rzymską literą według kolejności założenia. Stronice będą kolejno numerowane. Na ostatniej stronicy każdego tomu należy zaświadczyć ilość stronic. Księgi będą prowadzone według załączonego wzoru.
2)
Oprócz ksiąg rejestru i aktów prowadzony będzie skorowidz alfabetyczny zarejestrowanych towarzystw według pierwszej litery nazwy towarzystwa.
§  9.
Księgi rejestru oraz akta przechowywane będą pod nadzorem urzędnika wyznaczonego przez dyrektora Państwowego Urzędu Kontroli Ubezpieczeń. Urzędnik ten odpowiedzialnym będzie za całość i porządek ksiąg i aktów.
§  10.
1)
Każde towarzystwo wciągnięte będzie do rejestru pod numerem porządkowym.
2)
Dla każdego towarzystwa przeznaczone będą w rejestrze dwie równoległe strony. Jeżeli jest przewidziana większa ilość wpisów należy pozostawić dalsze wolne stronice.
3)
Wpisy, dotyczące każdego towarzystwa, będą miały oddzielną kolejną numerację. Każdy wpis ma być oddzielony od poprzedniego linją poprzeczną przez wszystkie rubryki. Równoczesne wpisy otrzymują tylko jeden numer kolejny. Przy każdym wpisie należy zaznaczyć datę wciągnięcia oraz numer aktu, na którym znajduje się decyzja Państwowego Urzędu Kontroli Ubezpieczeń, zarządzająca wciągnięcie wpisu do rejestru.
§  11.
1)
Gdy zostanie zmienione brzmienie nazwy towarzystwa, inne zaś wpisy nie ulegają ważniejszym zmianom, wzmianka o tem będzie uczyniona w rubryce, w której zapisana była nazwa dotychczasowa; w przeciwnym razie nowa nazwa winna być wciągnięta do rejestru pod nowym numerem porządkowym (art. 10 ust. 1), z zaznaczeniem przeniesienia przy dawnym i nowym wpisie.
2)
Zmiany i wykreślenia wpisów winny być umieszczane pod nowym numerem kolejnym w tej samej rubryce, w której znajduje się wpis zmieniony lub wykreślony. Wpisy poprzednie, których zmiany lub wykreślenia dotyczą, należy podkreślić czerwonym atramentem.
3)
Omyłki pisarskie i t. p. oczywiste błędy we wpisach winny być przekreślane czerwonym atramentem i prostowane w tej samej rubryce. Sprostowania ważniejsze winny być przez urzędnika prowadzącego rejestr omawiane w rubryce uwag, podawane do wiadomości osób interesowanych i ogłaszane trybem przepisanym. Przekreślone lub podkreślone czerwonym atramentem wpisy będą umieszczane w odpisach z rejestru tylko na żądanie stron lub w razie potrzeby.
§  12. 1
O wpisie do rejestru i o każdej zmianie tego wpisu winno towarzystwo podawać do publicznej wiadomości w trybie, który określać winien jego statut.
§  13.
1)
Rejestr małych towarzystw ubezpieczeń wzajemnych jest dla wszystkich dostępny do przeglądania, pod nadzorem urzędnika wymienionego w art. 9.
2)
Odpisy i wyciągi pism i dokumentów oraz wszelkiego rodzaju zaświadczenia z rejestru będą wydawane każdemu na żądanie, po uiszczeniu opłaty stemplowej, chyba że z mocy obowiązujących przepisów opłata się nie należy.
§  14.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

Wzór księgi rejestru małych towarzystw ubezpieczeń wzajemnych.

Numer porządkowy towarzystwa. Numer kolejny wpisu. Nazwa, siedziba i obszar działalności. Działy ubezpieczeń. Imiona, nazwiska i adresy osób uprawnionych do zarządzania sprawami towarzystwa i zakres ich uprawnień. Otwarcie i ukończenie likwidacji oraz imiona, nazwiska i adresy organu likwidacyjnego.

Ogłoszenie i zniesienie upadłości oraz imiona, nazwiska i adresy zarządców masy upadłości.

Nr. aktów. Data wpisu. Podpis urzędnika prowadzącego rejestr. Uwagi
1 § 12 zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 17 marca 1930 r. (Dz.U.30.25.227) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 kwietnia 1930 r.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024