Rozgraniczenie obowiązków opiekuńczych związków komunalnych.

ROZPORZĄDZENIE
PREZYDENTA RZECZYPOSPOLITEJ
z dnia 6 marca 1928 r.
o rozgraniczaniu, obowiązków opiekuńczych związków komunalnych. *

Na podstawie art. 44 ust. 6 Konstytucji i ustawy z dnia 2 sierpnia 1926 r. o upoważnieniu Prezydenta Rzeczypospolitej do wydawania rozporządzeń z mocą ustawy (Dz. U. R. P. Nr. 78, poz. 443) postanawiam co następuje:
Art.  1.

Obowiązkiem gmin wiejskich i miejskich jest bezpośrednie wykonywanie opieki społecznej, polecającej na udzielaniu poszczególnych świadczeń, wymienionych w art. 3 ustawy z dn. 16 sierpnia 1923 r. o opiece społecznej (Dz. U. R. P. Nr. 92, poz. 726), bądź w naturze bądź w postaci zasiłków pieniężnych.

Art.  2.

Powiatowe związki komunalne oraz miasta, wydzielone z powiatowego związku komunalnego, obowiązane są zorganizować i prowadzić zakłady opieki nad matką i dzieckiem, nad sierotami oraz nad starcami i niezdolnemi do pracy.

Art.  3.

Gminy wchodzące w skład powiatowego związku komunalnego mogą prowadzić zakłady wymienione w art. 2, o ile wymagać tego będą warunki życiowe ludności oraz liczba potrzebujących opieki zakładowej.

Art.  4.

Na wniosek wydziału powiatowego wojewoda, z którym, w tym względzie współdziała z głosem stanowczym wydział wojewódzki numer obowiązać gminę; wchodzącą w skład powiatowego związku komunalnego, do prowadzenia jednego lub więcej zakładów wymienionych w art. 2, o ile liczba potrzebujących opieki zakładowej w gminie wynosi co najmniej połowę liczby osób, korzystających z opieki zakładowej tej samej kategorji w zakładach powiatowego związku komunalnego, przyczem powiatowy związek komunalny obowiązany jest udzielić gminnie na zorganizowanie zakładu niezbędnej pomocy materjalnej.

Postanowienie powyższe nie uwalnia, powiatowego związku komunalnego od obowiązku prowadzenia zakładów tej samej kategorji.

Art.  5.

Wojewódzkie związki komunalne, a do czasu ich wprowadzenia międzykomunalne związki powiatów i miast wydzielonych z powiatowych związków komunalnych, obowiązane będą zorganizować i prowadzić zakłady dla poszczególnych kategoryj dzieci i dorosłych, wymagających opieki specjalnej.

Art.  6.

Powiatowe związki komunalne i miasta wydzielone z powiatowych związków komunalnych mogą się łączyć w związki międzykomunalne celem prowadzenia zakładów wymienionych w art. 5 na zasadach ustalonych przez Ministra Pracy i Opieki Społecznej w porozumieniu z Ministrem Spraw Wewnętrznych.

Art.  7.

Obowiązek prowadzenia zakładów wymienionych w art. 2 i 5 odnosi się również do m. st. Warszawy.

Art.  8.

Minister Pracy i Opieki Społecznej w porozumieniu z Ministrem Spraw Wewnętrznych w drodze rozporządzenia określi szczegółowo zakłady, jakie w myśl art. 2 niniejszego rozporządzenia mają zorganizować i prowadzić powiatowe związki komunalne i miasta z nich wydzielone, oraz zakłady, jakie w myśl art. 5 niniejszego rozporządzenia mają zorganizować i prowadzić wojewódzkie związki komunalne, tudzież określi sposób ustalenia liczby miejsc w zakładach oraz wyznaczy terminy zorganizowania poszczególnych kategoryj zakładów, nadto określi koszta, jakie gminy obowiązane są zwracać związkom komunalnym wyższego rzędu z tytułu opieki zakładowej za osoby posiadające w tych gminach prawo do opieki społecznej.

Art.  9.

Za miasta wydzielone z powiatowych związków komunalnych w województwach: krakowskie, lwowskiem, stanisławowskiem i tarnopolskiem w rozumieniu rozporządzenia niniejszego należy uważać te miasta, które, według ostatniego urzędowego spisu ludności, liczą więcej niż 25.000 mieszkańców.

Art.  10.

Wykonanie rozporządzenia niniejszego porucza się Ministrowi Pracy i Opieki Społecznej w porozumieniu z Ministrem Spraw Wewnętrznych.

Art.  11.

Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia i obowiązuje na całym obszarze Rzeczypospolitej z wyjątkiem województw pomorskiego, poznańskiego i śląskiego.

* Z dniem 28 lutego 1950 r. zakres działania i uprawnienia Ministra Pracy i Opieki Społecznej, dotyczące spraw opieki społecznej nad dziećmi do lat trzech oraz nad kobietami ciężarnymi i karmiącymi, przechodzą na Ministra Zdrowia, zgodnie z ustawą z dnia 4 lutego 1950 r. (Dz.U.50.6.49).

Zmiany w prawie

MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia

Ministerstwo Zdrowia chce, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego - Subfunduszu rozwoju profilaktyki. W planach jest też zniesienie limitu określonego na br. i tym samym zwiększenie puli środków na finansowanie tzw. nadwykonań świadczeń opieki zdrowotnej udzielanych osobom do ukończenia 18. roku życia.

Grażyna J. Leśniak 17.11.2025
Orzeczenie sądu po latach nie usunie skutków decyzji PIP

Resort pracy opublikował trzecią już wersję projektu zmian w ustawie o PIP. Chce, żeby nawet wtedy, gdy decyzja inspektora pracy, stwierdzająca istnienie stosunku pracy, zostanie uchylona przez Głównego Inspektora Pracy albo decyzja GIP - uchylona przez sąd, to stwierdzony w niej stosunek pracy będzie trwał - od dnia doręczenia pracodawcy decyzji okręgowego inspektora pracy do dnia jej uchylenia przez GIP albo do dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu albo do rozwiązania stosunku pracy, jeśli rozwiązanie to nastąpiło przed wydaniem prawomocnego orzeczenia. Utrzymano największe kontrowersje i pogłębiono wątpliwości - wskazują prawnicy.

Grażyna J. Leśniak 15.11.2025
Właśnie mija pierwsza rocznica niewdrożenia dyrektywy o minimalnym wynagrodzeniu

W sobotę, 15 listopada 2025 roku, minie rok, kiedy Polska powinna wdrożyć unijną dyrektywę w sprawie adekwatnych wynagrodzeń minimalnych w Unii Europejskiej. Tymczasem nie dość, że prace nad projektem ustawy o minimalnym wynagrodzeniu w łonie rządu się nie zakończyły, to nie wiadomo nawet, jaki będzie ostateczny kształt projektu.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2025
Jest trzecia wersja projektu zmian w ustawie o PIP, której nikt nie widział

Odpowiedzialność odszkodowawcza za błędne decyzje inspektorów pracy, możliwość uchylenia rygoru natychmiastowej wykonalności decyzji przez Głównego Inspektora Pracy lub sąd oraz wprowadzenie możliwości przekształcenia umowy cywilnoprawnej w umowę o pracę maksymalnie do trzech lat wstecz - to trzy zmiany, które do trzeciej wersji projektu zmian w ustawie o PIP wprowadziło MRPiPS. Partnerzy społeczni, którzy dziś byli na spotkaniu w ministerstwie, nowej wersji projektu nie otrzymali. Nie ma go też na stronach Rządowego Centrum Legislacji.

Grażyna J. Leśniak 13.11.2025
Od 2026 roku istotne zmiany w rozporządzeniu KPKiR

Nowy rok to najczęściej nowe przepisy w różnych dziedzinach – i tak również jest tym razem. Zmiany nie ominą również podatników prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze, korzystających z uproszczonej księgowości w postaci podatkowej księgi przychodów i rozchodów – a właściwie osób, które tę księgowość prowadzą. Zmiany te będą przede wszystkim techniczne, w zakresie prowadzenia KPiR, dlatego powinny na nie zwrócić szczególną uwagę właśnie osoby odpowiedzialne za te księgi.

Urszula Sałacińska-Matwiejczyk 13.11.2025
Sejm za poprawkami Senatu do ustawy o układach zbiorowych pracy

Sejm przyjął legislacyjne poprawki Senatu do ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych. Przygotowane w resorcie pracy regulacje umożliwiają w ramach układów zbiorowych m.in. wynegocjowanie nowych uprawnień w miejscu pracy, takich jak czas pracy, podwyżki czy wymiar urlopu. Teraz regulacja trafi do podpisu prezydenta.

Grażyna J. Leśniak 05.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1928.26.232

Rodzaj: Rozporządzenie z mocą ustawy
Tytuł: Rozgraniczenie obowiązków opiekuńczych związków komunalnych.
Data aktu: 06/03/1928
Data ogłoszenia: 10/03/1928
Data wejścia w życie: 10/03/1928