Podwyższenie wysokości emisji 5% pożyczki konwersyjnej z r. 1924.

ROZPORZĄDZENIE
PREZYDENTA RZECZYPOSPOLITEJ
z dnia 26 lutego 1928 r.
w sprawie podwyższenia wysokości emisji 5% pożyczki konwersyjnej z r. 1924.

Na podstawie art. 44 ust. 6 Konstytucji i ustawy z dnia 2 sierpnia 1926 r. o upoważnieniu Prezydenta Rzeczypospolitej do wydawania rozporządzeń z mocą ustawy (Dz. U. R. P. Nr. 78, poz. 443) postanawiam co następuje:
Art.  1.

Wysokość emisji 5% pożyczki konwersyjnej z r. 1924, ustaloną rozporządzeniem Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 17 września 1926 r. (Dz. U. R. P. Nr. 96, poz. 561) na 150.000.000 zł., podwyższa się do 200.000.000 zł.

Art.  2.

Sześć pierwszych półrocznych rat umorzenia, przypadających na 50.000.000 zł., o które zostaje powiększona emisja 5% pożyczki konwersyjnej z r. 1924, a których suma wynosi 4.738.000 zł., zostaje uznanych za umorzone z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

Art.  3.

Plan umorzenia 5% pożyczki konwersyjnej z 1924 r. dla sumy 150.000.000 złotych, ustalony w załączniku do art. 2 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 17 września 1926 r. (Dz. U. R. P. Nr. 96, poz. 561), zostaje zastąpiony planem umorzenia 5% pożyczki konwersyjnej z 1924 r. dla sumy 200.000.000 złotych, załączonym do niniejszego rozporządzenia.

Art.  4.

Wykonanie niniejszego rozporządzenia porucza się Ministrowi Skarbu.

Art.  5.

Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

PLAN UMORZENIA 5% POŻYCZKI KONWERSYJNEJ Z 1924 R. DLA SUMY 200.000.000 ZŁOTYCH.

L. porz. raty: Termin płatności Spłata kapitału Spłata odsetek Rata półroczna Pozostaje do umorzenia
złotych złotych złotych złotych
7 1 lipca 1928 r. 3.440.000 4.526.200 7.966.200 177.608.000
8 2 stycznia 1929 r. 3.528.000 4.440.200 7.968.200 174.080.000
9 1 lipca 1929 r. 3.616.000 4.352.000 7.968.000 170.464.000
10 2 stycznia 1930 r. 3.704.000 4.261.600 7.965.600 166.760.000
11 1 lipca 1930 r. 3.796.000 4.169.000 7.965.000 162.964.000
12 2 stycznia 1931 r. 3.892.000 4.074.100 7.966.100 159.072.000
13 1 lipca 1931 r. 3.988.000 3.976.800 7.964.800 155.084.000
14 2 stycznia 1932 r. 4.088.000 3.877.100 7.965.100 150.996.000
15 1 lipca 1932 r. 4.192.000 3.774.900 7.966.900 146.804.000
16 2 stycznia 1933 r. 4.296.000 3.670.100 7.966.100 142.508.000
17 1 lipca 1933 r. 4.404.000 3.562.700 7.966.700 138.104.000
18 2 stycznia 1934 r. 4.512.000 3.452.600 7.964.600 133.592.000
19 1 lipca 1934 r. 4.624.000 3.339.800 7.963.800 128.968.000
20 2 stycznia 1935 r. 4.744.000 3.224.200 7.968.200 124.224.000
21 1 lipca 1935 r. 4.864.000 3.105.600 7.969.600 119.360.000
22 2 stycznia 1936 r. 4.984.000 2.984.000 7.968.000 114.376.000
23 1 lipca 1936 r. 5.103.000 2.859.400 7.967.400 109.268.000
24 2 stycznia 1937 r. 5.236.000 2.731.700 7.967.700 104.032.000
25 1 lipca 1937 r. 5.364.000 2.600.800 7.964.800 98.668.000
26 2 stycznia 1938 r. 5.508.000 2.466.700 7.974.700 93.160.000
27 1 lipca 1933 r. 5.640.000 2.329.000 7.969.000 87.520.000
28 2 stycznia 1939 r. 5.780.000 2.188.000 7.963.000 81.740.000
29 1 lipca 1939 r. 5.924.000 2.043.500 7.967.500 75.816.000
30 2 stycznia 1940 r. 6.072.000 1.895.400 7.967.400 69.744.000
31 1 lipca 1940 r. 6.224.000 1.743.600 7.967.600 63.520.000
32 2 stycznia 1941 r. 6.380.000 1.588.000 7.968.000 57.140.000
33 1 lipca 1941 r. 6.540.000 1.428.500 7.968.500 50.600.000
34 2 stycznia 1942 r. 6.704.000 1.265.000 7.969.000 43.896.000
35 1 lipca 1942 r. 6.872.000 1.097.400 7.969.400 37.024.000
36 2 stycznia 1943 r. 7.044.000 925.600 7.969.600 29.980.000
37 1 lipca 1943 r. 7.220.000 749.500 7.969.500 22.760.000
38 2 stycznia 1944 r. 7.400.000 569.000 7.969.000 15.360.000
39 1 lipca 1944 r. 7.584.000 384.000 7.968.000 7.776.000
40 2 stycznia 1945 r. 7.776.000 194.400 7.970.400 -

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1928.25.212

Rodzaj: Rozporządzenie z mocą ustawy
Tytuł: Podwyższenie wysokości emisji 5% pożyczki konwersyjnej z r. 1924.
Data aktu: 26/02/1928
Data ogłoszenia: 07/03/1928
Data wejścia w życie: 07/03/1928