Sprawozdania z działalności i rachunkowości instytucyj opiekuńczych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA PRACY I OPIEKI SPOŁECZNEJ
z dnia 23 listopada 1927 r.
o sprawozdaniach z działalności i rachunkowości instytucyj opiekuńczych.

Na podstawie art. 3 i 15 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dn. 22 kwietnia 1927 r. o nadzorze i kontroli nad działalnością instytucyj opiekuńczych (Dz. U. R. P. № 40, poz. 354) zarządzam co następuje:
§  1.
Stowarzyszenia, związki, instytucje i zakłady, które podlegają nadzorowi i kontroli w myśl art. 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 22 kwietnia 1927 r. o nadzorze i kontroli nad działalnością instytucyj opiekuńczych (Dz. U. R. P. Na 40, poz. 334), obowiązane są do przedkładania władzy nadzorczej po upływie każdego roku sprawozdań z działalności oraz sprawozdań rachunkowych.

Rok sprawozdawczy liczy się od 1 kwietnia do 31 marca. Roczne sprawozdania z działalności wraz ze sprawozdaniami rachunkowemi przedkładane być mają najpóźniej w 3 miesiące po upływie roku sprawozdawczego.

Stowarzyszenia, instytucje i związki, które posiadają dwa lub kilka zakładów, przedkładają niezależnie od sprawozdań, złożonych przez te zakłady, ogólne sprawozdania tym władzom nadzorczym, na terenie których znajduje się siedziba zarządu stowarzyszenia, związku lub instytucji.

Sprawozdania rachunkowe przed złożeniem ich władzy nadzorczej winny być sprawdzone przez organa rewizyjne danej instytucji. Sprawozdania powinny być z opatrzone podpisami osób do podpisywania upoważnionych.

§  2.
Sprawozdanie z działalności powinno określić przeznaczenie i charakter zakładu, wymienić osoby stojące na czele i kierujące zakładem, wykazać ilość personelu administracyjnego, wychowawczego, nauczycielskiego, instruktorskiego i pielęgniarskiego, opisać całoroczną pracę, podając ilość osób korzystających z opieki (z podziałem na dorosłych i dzieci, mężczyzn i kobiety oraz ze wskazaniem ilości osób utrzymywanych kosztem Państwa), dane dotyczące ruchu tych osób w ciągu roku i stanu zdrowotnego, iloczynu osób i dni utrzymania (osobodni), przeciętny wydatek na utrzymanie jednej osoby (wyżywienie, odzież, leczenie, wychowanie, ogólne koszta administracyjne i t. p.) oraz całkowitą sumę kosztów utrzymania osób, pozostających na utrzymaniu Państwa.

W zakładach, roztaczających opiekę nad dziećmi, należy w sprawozdaniu podzielić dzieci podług płci i wieku (do lat 3, od 4 do 14 lat, i powyżej 14 lat), podług wyznania, narodowości, pobieranej nauki. Również należy wskazać, jaki system wychowania jest stosowany.

§  3.
Wszystkie wskazane w § 1 stowarzyszenia, związki, instytucje i zakłady, te ostatnie bez względu na to, czy są zakładami samoistnemi, czy też stanowią część jakiejś instytucji, stowarzyszenia lub związku, muszą prowadzić według załączonych do rozporządzenia niniejszego wzorów następujące książki:

księgę kasową,

dziennik systemu amerykańskiego,

książkę magazynową,

książkę inwentarzową.

§  4.
Księga kasowa (załącznik № 1) musi zawierać zapisy wszystkich wpływów i wydatków, umieszczone w chronologicznym porządku. Każda pozycja dochodu i rozchodu musi być usprawiedliwiona dowodem.

Dziennik systemu amerykańskiego (załącznik № 2) musi być odzwierciadleniem obrotu i dlatego może posiadać odpowiednią do działalności danej instytucji lub zakładu ilość rachunków (kont), jednak wszystkie zakłady i instytucje muszą prowadzić w dzienniku następujące rachunki (konta):

kasy,

administracji,

żywienia,

bielizny, odzieży, obuwia,

opału i światła,

najmu lokali,

remontu i utrzymania porządku,

prania, kąpieli,

nauki i przyborów szkolnych,

lekarstwa i szpitali,

dochodów i kosztów utrzymania własnych nieruchomości i majątków,

procentów hipotecznych,

" od papierów wartościowych,

dochodów i wydatków wypływających z zapisów i legatów,

składek członkowskich,

ofiar,

zasiłków od instytucyj prywatnych i komunalnych,

zasiłków od Państwa na cele ogólne,

zasiłków od Państwa na cele specjalne,

podatków,

różnych dochodów,

wpływów za pracę wychowanków i pensjonarjuszy,

płac wychowankom i pensjonarjuszom za wykonywaną pracę.

Książka magazynowa (załącznik № 3 lub 3a) powinna posiadać oddzielne pozycje materjałów i artykułów, zapisanych w chronologicznym porządku: przychodu względnie rozchodu z podaniem daty, ilości oraz źródła przychodu względnie celu przeznaczenia.

Książka inwentarzowa (załącznik № 4) powinna zawierać spis numerowany wszystkich ruchomości z podaniem daty, źródła i ceny nabycia.

§  5.
W końcu roku sprawozdawczego prowadzone książki powinny być zamknięte.

Prowadzenie książek, o których mowa w §§ 3 i 4 niniejszego rozporządzenia, nie wyklucza prowadzenia ponadto przez zakłady, stowarzyszenia, związki i instytucje rachunkowości według dowolnego systemu i w zależności od potrzeb i przepisów.

§  6.
Roczne sprawozdanie rachunkowe składa się z:
1)
Rachunku dochodów i wydatków (§ 7).
2)
Preliminarza dochodów i wydatków na rok następny (§ 9).
3)
Bilansu, o ile dany zakład, stowarzyszenie, instytucja lub związek są w myśl prawa obowiązane do prowadzenia ksiąg handlowych, lub też o ile władza nadzorcza tego zażąda.
§  7.
Rachunek dochodów i wydatków powinien zawierać następujące pozycje:

W dochodach.

1)
Składki członkowskie.
2)
Ofiary.
3)
Dochody z własnych nieruchomości lub majątków.
4)
Procenty hipoteczne.
5)
" od papierów wartościowych.
6)
Zasiłki od instytucyj i osób prywatnych.
7)
Zasiłki od instvtucyj komunalnych.
8)
Zasiłki od Państwa na cele ogólne.
9)
Zasiłki od Państwa na cele specjalne.
10)
Wpływy na cele specjalne.
11)
Wpływy za prace, wykonaną przez wychowanków lub pensjonariuszy.
12)
Różne dochody.

W wydatkach.

1)
Administracja.
2)
Żywienie.
3)
Bielizna, odzież i obuwie (zakup, naprawa).
4)
Opał i światło.
5)
Najem lokalu.
6)
Remont i utrzymanie porządku.
7)
Pranie.
8)
Kąpiele.
9)
Nauka i pomoce szkolne.
10)
Lekarstwa i szpital.
11)
Koszty utrzymania własnych nieruchomości lub majątków.
12)
Procenty hipoteczne.
13)
Podatki
14)
Wypłaty z tytułu zapisów.
15)
Wydatki z zasiłków otrzymywanych od Państwa na cele specjalne.
16)
Wy płaty zarobków wychowankom lub pensjonarjuszom.
17)
Inne wydatki.
§  8.
O ile dany zakład nie nadsyła bilansu winien nadesłać przy rachunku dochodów i wydatków szczegółowe wykazy:
1)
salda kasowego,
2)
lokat i rachunków w bankach,
3)
funduszów specjalnych,
4)
lokat i długów hipotecznych,
5)
nieruchomości (z podaniem wartości),
6)
dłużników i wierzycieli,
7)
papierów procentowych,
8)
remanentu magazynu.
§  9.
Preliminarz na rok następny powinien być szczegółowo opracowany, umotywowany i zawierać w dochodzie przewidywane wpływy ze wskazaniem źródła i podstawy obliczenia, a w rozchodzie wszystkie pozycje przewidywanych wydatków również z podaniem podstawy obliczenia.

Preliminarz w swym układzie powinien dzielić się na tyle pozycyj, ile pozycyj zawiera rachunek dochodów i wydatków.

§  10.
Bezpośrednia władza nadzorcza (§ 1) po rozpatrzeniu nadesłanych sprawozdań z działalności i sprawozdań rachunkowych komunikuje swoje uwagi odnośnemu zakładowi, instytucji, stowarzyszeniu, lub związkowi z zaleceniem usunięcia zauważonych niedokładności, następnie - o ile nie jest zarazem władzą nadzorczą ostatniej instancji-przesyła nadesłane sprawozdania władzy nadzorczej II-ej instancji, załączając swoją opinją oraz informując o wydanych zarządzeniach.
§  11.
Władze nadzorcze II-ej instancji oraz bezpośrednie władze nadzorcze, o ile są zarazem władzami nadzorczemi ostatniej instancji przedkładać będą na podstawie zebranego materjału sprawozdawczego ogólne sprawozdania wraz z uwagami i wnioskami Ministerstwu Pracy i Opieki Społecznej.
§  12.
Stowarzyszenia, związki, instytucje i zakłady obowiązane są przedkładać władzom nadzorczym na każde ich żądanie dowody rachunkowo-kasowe.
§  13.
Niewykonanie niniejszego rozporządzenia przez zakłady, instytucje, stowarzyszenia i związki pociągnie za sobą zastosowanie art. 11 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dn. 22 kwietnia 1927 r. (Dz. U. R. P. № 40, poz. 354).
§  14.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życia z dniem 1 kwietnia 1928 r. i obowiązuje na całym obszarze Rzeczypospolitej z wyjątkiem województwa śląskiego.
ZAŁĄCZNIKI
..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  Nr 1.

WZÓR KSIĘGI KASOWEJ.

ZAŁĄCZNIK  Nr 2. 1

WZÓR DZIENNIKA.

ZAŁĄCZNIK  Nr 3.

WZÓR KSIĄŻKI MAGAZYNOWEJ.

ZAŁĄCZNIK  Nr 3a.

WZÓR KSIĄŻKI MAGAZYNOWEJ.

ZAŁĄCZNIK  Nr 4.

WZÓR KSIĄŻKI INWENTARZOWEJ.

1 Załącznik nr 2 zmieniony przez obwieszczenie Ministra Pracy i Opieki Społecznej z dnia 21 sierpnia 1928 r. o sprostowaniu błędu (Dz.U.28.87.775).

Zmiany w prawie

MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia

Ministerstwo Zdrowia chce, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego - Subfunduszu rozwoju profilaktyki. W planach jest też zniesienie limitu określonego na br. i tym samym zwiększenie puli środków na finansowanie tzw. nadwykonań świadczeń opieki zdrowotnej udzielanych osobom do ukończenia 18. roku życia.

Grażyna J. Leśniak 17.11.2025
Orzeczenie sądu po latach nie usunie skutków decyzji PIP

Resort pracy opublikował trzecią już wersję projektu zmian w ustawie o PIP. Chce, żeby nawet wtedy, gdy decyzja inspektora pracy, stwierdzająca istnienie stosunku pracy, zostanie uchylona przez Głównego Inspektora Pracy albo decyzja GIP - uchylona przez sąd, to stwierdzony w niej stosunek pracy będzie trwał - od dnia doręczenia pracodawcy decyzji okręgowego inspektora pracy do dnia jej uchylenia przez GIP albo do dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu albo do rozwiązania stosunku pracy, jeśli rozwiązanie to nastąpiło przed wydaniem prawomocnego orzeczenia. Utrzymano największe kontrowersje i pogłębiono wątpliwości - wskazują prawnicy.

Grażyna J. Leśniak 15.11.2025
Właśnie mija pierwsza rocznica niewdrożenia dyrektywy o minimalnym wynagrodzeniu

W sobotę, 15 listopada 2025 roku, minie rok, kiedy Polska powinna wdrożyć unijną dyrektywę w sprawie adekwatnych wynagrodzeń minimalnych w Unii Europejskiej. Tymczasem nie dość, że prace nad projektem ustawy o minimalnym wynagrodzeniu w łonie rządu się nie zakończyły, to nie wiadomo nawet, jaki będzie ostateczny kształt projektu.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2025
Jest trzecia wersja projektu zmian w ustawie o PIP, której nikt nie widział

Odpowiedzialność odszkodowawcza za błędne decyzje inspektorów pracy, możliwość uchylenia rygoru natychmiastowej wykonalności decyzji przez Głównego Inspektora Pracy lub sąd oraz wprowadzenie możliwości przekształcenia umowy cywilnoprawnej w umowę o pracę maksymalnie do trzech lat wstecz - to trzy zmiany, które do trzeciej wersji projektu zmian w ustawie o PIP wprowadziło MRPiPS. Partnerzy społeczni, którzy dziś byli na spotkaniu w ministerstwie, nowej wersji projektu nie otrzymali. Nie ma go też na stronach Rządowego Centrum Legislacji.

Grażyna J. Leśniak 13.11.2025
Od 2026 roku istotne zmiany w rozporządzeniu KPKiR

Nowy rok to najczęściej nowe przepisy w różnych dziedzinach – i tak również jest tym razem. Zmiany nie ominą również podatników prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze, korzystających z uproszczonej księgowości w postaci podatkowej księgi przychodów i rozchodów – a właściwie osób, które tę księgowość prowadzą. Zmiany te będą przede wszystkim techniczne, w zakresie prowadzenia KPiR, dlatego powinny na nie zwrócić szczególną uwagę właśnie osoby odpowiedzialne za te księgi.

Urszula Sałacińska-Matwiejczyk 13.11.2025
Sejm za poprawkami Senatu do ustawy o układach zbiorowych pracy

Sejm przyjął legislacyjne poprawki Senatu do ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych. Przygotowane w resorcie pracy regulacje umożliwiają w ramach układów zbiorowych m.in. wynegocjowanie nowych uprawnień w miejscu pracy, takich jak czas pracy, podwyżki czy wymiar urlopu. Teraz regulacja trafi do podpisu prezydenta.

Grażyna J. Leśniak 05.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1928.2.13

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Sprawozdania z działalności i rachunkowości instytucyj opiekuńczych.
Data aktu: 23/11/1927
Data ogłoszenia: 07/01/1928
Data wejścia w życie: 01/04/1928