Dodatki i premje aeronautyczne.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WOJSKOWYCH
z dnia 1 lipca 1927 r.
w porozumieniu z Ministrem Skarbu o dodatkach i premjach aeronautycznych.

Na mocy art. 91 ustawy z dnia 9 października 1923 r. o uposażeniu funkcjonarjuszów państwowych i wojska (Dz. U. R. P. № 116, poz. 924) i art. 2 ustawy z dnia 22 lipca 1925 r. (Dz. U. R. P. № 85, poz. 581) zarządza się co następuje:

Rozdział  I.

Dodatek aeronautyczny.

§  1.
Dodatek aeronautyczny I-ej kategorji przysługuje:
a)
pilotom oraz etatowym obserwatorom lotnictwa,
b)
pilotom sterowcowym wojska balonowego-załodze stałej oraz jednej jej rezerwie.

Dodatek aeronautyczny II-ej kategorji przysługuje:

c)
strzelcom płatowcowym lotnictwa,
d)
obserwatorom nieetatowym lotnictwa, to znaczy oficerom innych rodzajów broni, nie mającym przydziału do jednostek lotniczych, którzy otrzymali wyszkolenie obserwatora i powoływani są na ćwiczenia w charakterze obserwatorów lotniczych.

Dodatek aeronautyczny III-ej kategorji przysługuje:

e)
kontrolerom technicznym (oficerom i szeregowym) w fabrykach, w centralnych warsztatach lotniczych, w pułkowych i szkolnych warsztatach lotniczych, o ile kontrola ich polega na oblatywaniu,
f)
uczniom szkół i kursów lotniczych (przy Oficerskiej Szkole Lotnictwa oraz Centralnej Szkole Podoficerów Pilotów Lotnictwa),
g)
pilotom sterowcowym nie podpadającym pod punkt b), obserwatorom balonowym na uwięzi, pilotom i obserwatorom balonów wolnych, obserwatorom sterowców wojska balonowego.

Dodatek aeronautyczny IV-ej kategorji przysługuje:

h)
oficerom technicznym, mechanikom, radjotelegrafistom, fotografom i innym specjalistom lotnictwa, należącym do personelu zawodowego, o ile odbywają loty na samolotach w charakterze wykonawców swej służby.

Dodatek aeronautyczny V-ej kategorji przysługuje:

i)
uczniom szkół i kursów balonowych,
k)
mechanikom balonowym, radjotelegrafistom, zbrojmistrzom, fotografom oraz innym specjalistom szeregowym zawodowym, którzy wzlotów na sterowcach lub podnoszenia się na balonach na uwięzi i balonach wolnych dokonywają w charakterze wykonawców swej służby.
§  2.
Uprawnienia do pobierania jednego z wymienionych w § 1 niniejszego rozporządzenia dodatków aeronautycznych uzyskują:
a)
na przeciąg każdego kalendarzowego okresu 6 miesięcznego, to jest od 1 stycznia do 30 czerwca-za pierwsze półrocze i od 1 lipca do 31 grudnia-za drugie półrocze, wojskowi wymienieni w § 1 punkty a), b), c), g) niniejszego rozporządzenia, o ile w ubiegłym okresie 6-miesięcznym odbyli i wykonali przepisane ćwiczenia lotnicze z pomyślnym wynikiem oraz od pierwszego dnia następnego miesiąca po ukończeniu szkoły lub kursu balonowego lub lotniczego ci uczniowie szkół lotniczych i balonowych, którzy ukończyli szkołę względnie kurs z pomyślnym wynikiem i otrzymali przydział w jednostce lotniczej względnie balonowej;
b)
na przeciąg okresu wykonywania swych funkcyj w charakterze kontrolerów wojskowi wymienieni w § 1 punkt e) niniejszego rozporządzenia, o ile kontrola ich polega na oblatywaniu;
c)
na przeciąg każdego miesiąca w którym odbyli loty z pomyślnym wynikiem wojskowi wymienieni w punktach d), h) oraz k) § 1 niniejszego rozporządzenia.

Uczniowie szkół i kursów lotniczych, względnie balonowych wymienieni w § 1 punkty f), i) niniejszego rozporządzenia uprawnieni są do pobrania dodatku kat. III, względnie V, o ile ukończą szkołę z pomyślnym wynikiem-to znaczy zdołu po ukończeniu szkoły, za cały okres bytności w szkole.

§  3.
Zakres oraz rodzaj ćwiczeń wymaganych od dyplomowanego personelu latającego celem uzyskania prawa do dodatku aeronautycznego na okres półroczny (§ 2 pkt. a) niniejszego rozporządzenia) w czasie szkolenia (w szkołach, na kursach) pilotów, obserwatorów lotniczych i balonowych, za który przysługuje uczniom w razie pomyślnego ukończenia dodatek lotniczy zdołu, reguluje instrukcja lotnicza. Piloci i obserwatorzy po otrzymaniu dyplomów i odznak w szkołach uzyskują automatycznie prawo do dodatku lotniczego właściwej kategorji po wypełnieniu warunków, wymaganych przez instrukcję lotniczą.
§  4.
W razie choroby, wywołanej służbą lotniczą lub wypadkiem lotniczym, przysługuje personelowi latającemu dodatek aeronautyczny przez cały czas choroby w przeciągu 6-ciu miesięcy. Wyjątkowo w ciężkich wypadkach czasokres pobierania dodatku aeronautycznego może być przedłużony do jednego roku.
§  5.
Dodatki aeronautyczne dla personelu uprawnionego do otrzymania dodatku w myśl § 1 punkty a), b), c), g) niniejszego rozporządzenia są płatne miesięcznie zgóry. Reszta personelu, uprawniona do otrzymania dodatku w myśl § 1 punkty d), e), f), h), i), k) niniejszego rozporządzenia, otrzymuje dodatki i premje miesięcznie zdołu.

Rozdział  II.

Premje aeronautyczne.

§  6.
a) Personel latający otrzymuje premje w wysokości 25 mnożników za każdą godzinę nadprogramową za loty nocne, ilość płatnych godzin nadprogramowych (za loty nocne) nie może przekroczyć 30 godzin na półrocze, Premje te są płatne zdołu po upływie półrocza.

Za lot nocny uważa się lot wykonany w godzinę po zachodzie słońca do godziny przed wschodem słońca.

b)
instruktorzy piloci szkół lotniczych, sterowcowych i eskadr treningowych za każdy lot z uczniem na płatowcu otrzymują niezależnie od dodatku aeronautycznego premje w wysokości:
oficerowie 0,4 mnożników
podoficerowie 0,3 "
c)
Instruktorzy oficerowie szkół balonowych 0,3 mnożników za każde wzniesienie się na balonie z uczniem.

Premje przewidziane w punktach a), b) są płatne miesięcznie zdołu.

Loty z uczniem nie mogą w żadnym razie być traktowane jako loty nadprogramowe, uprawniające do pobierania premji aeronautycznej, przewidzianej w punkcie a) niniejszego paragrafu.

§  7.
Piloci warsztatowi oblatujący w fabrykach lub w warsztatach lotniczych nowe lub wychodzące z remontu płatowce otrzymują niezależnie od dodatku lotniczego premje odbiorcze:
a)
za każdy płatowiec nowowynalezionego systemu oblatany po raz pierwszy-w wysokości 256 mnożników,
b)
za każdy płatowiec nowy systemu już znanego oblatany po raz pierwszy-w wysokości 64 mnożników.

Pod oblataniem płatowców nowego systemu już znanego należy rozumieć ostateczne jego oblatanie i przyjęcie przez pilota kontrolującego, niezależnie od ilości wykonanych lotów w związku ze stopniową regulacją płatowca.

c)
za każdy płatowiec oblatany po reperacji, lub po transporcie wymagającym zmontowania-w wysokości 39 mnożników.

Premje te są płatne miesięcznie zdołu.

§  8.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą obowiązującą od dnia 1 lipca 1927 r.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1927.78.681

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Dodatki i premje aeronautyczne.
Data aktu: 01/07/1927
Data ogłoszenia: 08/09/1927
Data wejścia w życie: 01/07/1927, 08/09/1927