Rozciągnięcie na przewozy kolejami wąskotorowemi zmian i uzupełnień taryfy towarowej polskich kolei żelaznych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOLEI
z dnia 25 lipca 1924 r.
o rozciągnięciu na przewozy kolejami wąskotorowemi zmian i uzupełnień taryfy towarowej polskich kolei żelaznych.

Na mocy ustawy z dnia. 12 czerwca 1924 r. o zakresie działania Ministra Kolei Żelaznych i o organizacji urzędów kolejowych (Dz. U. R. P. № 57, poz. 580), i w porozumieniu z Ministrami Skarbu, Przemysłu i Handlu oraz Rolnictwa i Dóbr Państwowych zarządza się co następuje:
§  1.
Na przewozy kolejami wąskotorowemi, stosującemi taryfą towarową polskich kolei żelaznych, a wyszczególnionemi w rozporządzeniu Ministra Kolei Żelaznych z dnia 28" grudnia 1923 r. (Dz. U. R. P. z 1923 r. № 137, poz. 1156), rozciąga się rozporządzenia Ministra Kolei z dnia 27 czerwca 1924 r. (Dz. U. R. P. № 36, poz. 579), z dnia 1 lipca 1924 r. (Dz. U. R. P. № 65, poz. 640) i z dnia 22 lipca 1924 r. (Dz. U. R. P. № 66, poz. 646), z następującemi odstępstwami i wyjątkami:

A. W części I taryfy ogólnej na przewóz towarów, zwłok i zwierząt "Przepisy przewozowe", rozciągniętej rozporządzeniem Ministra Kolei Żelaznych z dnia 26 lipca 1922 r. na przewozy kolejami wąskotorowemi (Dz. U. R. P. z 1922 r. № 60, poz. 545) wprowadza, się zmiany następujące:

Art. 53. otrzymuje brzmienie następujące:

"Art. 53. Przewóz bezpośredni.

1. Kolej jest obowiązana przewozić towary 8d i do wszystkich stacyj, otwartych dla ruchu towarowego, bez udziału zainteresowanych osób przy przejściu towarów z jednej kolei na drugą.

2. Wykaż kolei wąskotorowych, dokonywujących przewozu w komunikacji bezpośredniej z kolejami normalnotorowemi, winien być podany w taryfie.

(Post. Wyk.) Czasowo przewóz towarów kolejami wąskotorowymi dokonywany jest tylko w komunikacji wewnętrznej każdej kolei. Wyjątek stanowią wymienione niżej koleje wąskotorowe, które dokonywują przewozu towarów w komunikacji bezpośredniej z kolejami normalnotorowemi, mianowicie:

I. W obrębie Dyrekcji kolejowej Warszawskiej:

Koleje wąskotorowe państwowe: 1) Bialska-Podlaska, 2) Gosławicka, 3) Kujawskie, 4) Mława - Przasnysz, 5) Sierpc - Lubicz, 6) Ostrołęckie, 7) Rogów - Rawa - Biała i 8) Wieluńska.

II. W obrębie Dyrekcji Kolejowej Lwowskiej:

Koleje Wąskotorowe prywatne, pozostające pod zarządem państwowym: 1) Łupków - Cisna i 2) Przeworsk - Dynów.

III. W. obrębie Dyrekcji Kolejowej Wileńskiej:

a) stacja Nowogródek kolei wąskotorowej państwowej Nowojelnia - Nowogródek - Lubacz,

b) Święciańskiej koleje wąskotorowe prywatne, pozostające pod zarządem państwowym".

W art. 69 w ust. 2 Postanowienie wykonawcze (Dz. U. R. P. z 1923 r. № 137, poz. 1157) otrzymuje brzmienie następujące:

"(Post. Wyk.). Ma niżej wymienionych kolejach wąskotorowych Dyrekcyj: Warszawskiej, Lwowskiej i Wileńskiej, przy przewodach w komunikacji bezpośredniej z kolejami normalnotorowemi, przewoźne oraz inne opłaty mocją być, na życzenie nadawcy, przekazywane na odbiorcą w obu kierunkach przewozu, t. j. z wąskotorowej kolei na normalnotorową lub odwrotnie, mianowicie na kolejach"- 1) Bialskiej Podlaskiej, 2) Gosławickiej, 3} Kujawskich, 4) Mława~ Przasnysz - Ciechanów, 5) Sierpc .- Lubicz, 6) Ostrołęckich, 7) Rogów - Rawa - Biała, 8) Wieluńskiej, 9) Łupków - Cisną, 10) Przeworsk - Dyno w, 11) Święciańskich i 12) stacji Nowogródek kolei wąskotorowej Nowojelnia-Nowogródek - Lubcza",

W art. 72 skreśla się postanowienie wykonawcze II (Dz. U. R. P. z 1924 r. № 56, poz. 578) mianowicie: "(Post. Wyk.) II. Czasowo, przy przewozach bezpośredniej komunikacji kolei wąskotorowych: 1) Jędrzejów - Bogorja - Iwaniska - Staszów i 2) Miechów - Działoszyce z kolejami normalnotorowemi zaliczenia nie są. dopuszczalne".

Art. 75, ustalony dla kolei wąskotorowych rozporządzeniem z dnia 26 lipca 1922 r. (Dz. U. R. P. 2 1922 r. № 60, poz. 545) pozostaje bez zmiany.

B.
W częściach II, III i IV taryfy towarowej polskich kolei żelaznych (Dz. U. R. P. z 1923 r. № 136, poz. 1134), rozciągniętych rozporządzeniem Ministra Kolei Żelaznych z dnia 28 grudnia 1923 r. na przewozy kolejami wąskotorowemi (Dz. U. R. P. z 1923 r. № 137, poz. 1156) wprowadza się zmiany i uzupełnienia następujące:

We "Wstępie" (Dz. U. R. P. z 1923 r. № 137, poz. 1156) okres II "W komunikacji bezpośredniej i t. d." otrzymuje brzmienie następujące:

"II. W komunikacji bezpośredniej pomiędzy stacjami wąskotorowych kolei państwowych okręgu Warszawskiego, mianowicie: 1) Bialskiej Podlaskiej, 2) Gosławickiej, 3) Kujawskich, 4) Mława - Przasnysz - Ciechanów, 5) Sierpc - Lubicz, 6) Ostrołęckich, 7) Rogów - Rawa - Biała, 8) Wieluńskiej, oraz wąskotorowych kolei prywatnych, pozostających pod zarządem państwowym okręgu Lwowskiego, mianowicie: 1) Łupków - Cisną, 2) Przeworsk - Dynów, tudzież wąskotorowych kolei prywatnych, pozostających pod zarządem państwowym okręgu Wileńskiego, mianowicie: 1) Święciańskich oraz 2) stacją Nowogródek wąskotorowej kolei państwowej Nowojelnia - Nowogródek - Lubcza tegoż okręgu Wileńskiego z jednej strony, a stacjami kolei normalnotorowych, wymienionych we "Wstępie" do Taryfy towarowej polskich kolei żelaznych, z drugiej - przewoźne wraz z opłatami stacyjnemi oblicza się:

a) odzielnie za odległość wyżej wskazanych kolei wąskotorowych na zasadach ustalonych dla kolei wąskotorowych,

b) oddzielnie za odległość kolei normalnotorowych państwowych na zasadach, ustalonych dla kolei państwowych normalnotorowych,

c) oddzielnie za odległość kolei normalnotorowych prywatnych na zasadach, ustalonych dla kolei prywatnych normalnotorowych.

Długość odcinków normalnotorowych kolei państwowych powinna być przytem zsumowana i obliczenie przewoźnego dokonywane za łączną Ich długość, bez względu na to, czy odcinki te są oddzielone od siebie koleją prywatną, czy też koleją zagraniczną".

W części II "Postanowienia taryfowe i wykaz opłat dodatkowych":

W punkcie 13, w nowym ustępie trzecim (Dz. U. R. P. z 1924 r. № 66, poz. 646) w p. a) normą wagi "5.000 kg." zmienia się dla kolei wąskotorowych na "3.000 kg.".

W części III. "Nomenklatura i klasyfikacja towarów":

W gr. 22. "Zwierzęta i t. d." w poz. c) "cielęta i t. d." "normy załadowania 15, 20 i 25 zmienia się odpowiednio na 20, 25 i 30 oraz w poz. e) "Barany i t. d." normę załadowania "20" zmienia się na "30".

W gr. 58 "Szkło i t. d." poz. d) zmienią się w sposób następujący:

"d) Wszelkie inne wyroby ze szklą, oprócz szkła wodnego z gr. 70:

1) w opakowaniu szczelnem I-III,

2) owinięte w słomę lub siano i związane w paczki II-V.

W gr. 65. "Wyroby z żelaza i t d." poz. I) zmienia się w sposób następujący:

"I) Inne wyroby z żelaza, stall, blachy lub drutu:

1) w stanie odrobionym I-III,

2) w stanie nieobrobionym II-VI".

W części IV. "Tablice opłat przewozowych"

(Dz. U. R. P. z 1924 r. № 30, poz. 303 i № 52, poz. 531) dział 1 "Opłaty za przewóz towarów", ustalony dla kolei wąskotorowych rozporządzeniami z dnia 29 marca 1924 r. (Dz. U. R. P. № 30, poz. 305) i z dnia 27 czerwca 1924 r. (Dz. U. R. P. № 56, poz. 578) otrzymuje brzmienie według załącznika do niniejszego rozporządzenia.

Część V. "Taryfy wyjątkowe" nie ma zastosowania na kolejach wąskotorowych.

§  2.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem 1 sierpnia 1924 r.

ZAŁĄCZNIK 

Część IV.

TABLICE OPŁAT PRZEWOZOWYCH.

1. Opłaty za przewóz towarów *).

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Zmiany w prawie

Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Od dziś ważna zmiana dla niektórych kierowców

Nowe przepisy, które zaczną obowiązywać od wtorku, 10 września, zakładają automatyczny zwrot prawa jazdy, bez konieczności składania wniosku. Zmiana ma zapobiegać sytuacji, w której kierowcy, nieświadomi obowiązku, byli karani za prowadzenie pojazdu, mimo formalnego odzyskania uprawnień.

Robert Horbaczewski 09.09.2024
Będą zmiany w ustawie o działaniach antyterrorystycznych oraz w ustawie o ABW oraz AW

Rząd przyjął we wtorek projekt przepisów, który dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej, które dotyczą przeciwdziałania rozpowszechnianiu w Internecie treści o charakterze terrorystycznym. Wprowadzony zostanie mechanizm wydawania i weryfikowania nakazów usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do takich treści. Za egzekwowanie nowych przepisów odpowiedzialny będzie szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Od jego decyzji będzie się można odwołać do sądu.

Grażyna J. Leśniak 03.09.2024
Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024
Nalewki już bez barwników, soków i dodatkowych aromatów

We wtorek, 20 sierpnia, zaczęły obowiązywać przepisy rozporządzenia ministra rolnictwa dotyczące znakowania napojów alkoholowych. Z uwagi na tradycyjne praktyki produkcyjne stosowane przy wyrobie "nalewek", nowe zasady wykluczają możliwość ich barwienia, aromatyzowania czy też dodawania do nich soków owocowych.

Krzysztof Koślicki 20.08.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1924.66.649

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozciągnięcie na przewozy kolejami wąskotorowemi zmian i uzupełnień taryfy towarowej polskich kolei żelaznych.
Data aktu: 25/07/1924
Data ogłoszenia: 31/07/1924
Data wejścia w życie: 01/08/1924