Zmiany i uzupełnienia taryfy towarowej polskich kolei żelaznych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOLEI ŻELAZNYCH
z dnia 23 lutego 1924 r.
o zmianach i uzupełnieniach taryfy towarowej polskich kolei żelaznych.

Na mocy dekretu z dnia 7 lutego 1919 r. o tymczasowem przekazaniu Ministrowi-Komunikacji prawa wydawania przepisów o przewozie pasażerów, bagażu 1 towarów, oraz ustalania taryf przewozowych na kolejach polskich (Dz. P. P. P. № 14, poz. 152) i w porozumieniu z Ministrami Skarbu - oraz Przemyślu i Handlu zarządza się co następuje:
§  1.
W części II Taryfy towarowe] polskich kolei żelaznych "Postanowienia taryfowe" (Dz. U. R. P. z 1923 r. № 136, poz. 1134) wprowadza się zmiany j uzupełnienia następujące:

P. 15 otrzymuje brzmienie następujące:

"15. Za przesyłki całowagonowe-oprócz przewozu towarów, wyszczególnionych w p. 16-przewoźne oblicza się za wagę rzeczywistą przesyłki, najmniej jednak albo za 10.000 kg. według odpowiedniej klasy wagonowej rubryka b), albo za 15.000 kg., względnie przy ładowności wagonu mniejszej niż 15.000 kg. - za ładowność wagonu, według odpowiedniej klasy wagonowej rubryka c), zależnie od tego, które obliczenie da opłatą mniejszą. W tych wypadkach, kiedy nadawca zażądał na piśmie podstawienia wagonu określonej ładowności, przewoźne oblicza się za wagę rzeczywistą, najmniej za ładowność podstawionego stosownie do żądania wagonu".

W p. 17 w ust. e) wstawia się na początku pozycję "meble gięte nierozebrane"; w tymże P- 17 w ust. i) (Dz. U. R. P. z 1924 r. № 8, poz. 84) dodaje się zdanie: "oprócz parafiny, .wazeliny i wosku ziemnego".

W p. 18 w ust. a) skreśla' się w wierszu trzecim słowa "w ostatnim wypadku".

W p. 30 po słowach' "Jeżeli towary" wstawia się zdanie "wyszczególnione w p, 26", a w końcu tegoż p. 30 dodaje siej zdanie:. "Wyjątek stanowią przesyłki węgla kamiennego i brunatnego, koksu, brykietów, oraz miału węglowego i koksowego, za przewóz których w wagonach krytych dopłaty się nie pobiera".

W p. 65 w wierszu ostatnim liczbę "2.000" zmienia się na "1.000"

W p. 66 do wykazu towarów przestrzennych dodaje się: "kadzie aluminjowe (z gr. 68)".

W p. 67 z wykazu towarów skreśla się "filmy kinematograficzne wyświetlone (obrazy)".

W p. 70 liczbę. "7.500" zmienia się na "5.000".

W p. 99 w ust 3) opłatę "30 jednostek taryfowych" zmienia się na "120 jednostek taryfowych".

W p. 100 w ust. E skreśla się p. 2, a w "1-ym wykazie opłat miejscowych" wysokość opłat zmienia się w sposób następujący:

OPŁATY Jednostek taryfowych za wagon
A. Wszystkie towary z wyjątkiem towarów z grupy 47, poz. a, b i c B. Węgiel i inne towary z grupy 47, póz. a, b i c
do 15 ton ponad 15 ton do 15 ton ponad 15 ton
A. Przewoźne stacyjne 900 1.100 750 900
B. Opłata za przestawienie 600 750 500 600
C. Opłata za przewóz między stacją taryfową, a ładownią publiczną 500 600 400 500
D. Opłata za podstawienie 200 200 180 180
E. Oplata za przewóz powrotny 400 400 400 400

Punkt 101 w obecnej redakcji skreśla się, a na jego miejsce wprowadza się nowy p. 101 o brzmieniu następującem:

"101. Za przewóz towarów, zwłok i zwierząt niżej wymienionemi kolejami prywatnemi w komunikacji" tak wewnętrznej, jak i bezpośredniej z inne-mi kolejami, przewoźne oblicza się ze, zwyżką 50% w stosunku do opłat, podanych w częściach III i IV niniejszej taryfy. Za przewozy dokonywane według taryf wyjątkowych (część V taryfy) przewoźne oblicza się ze zwyżką 25%.

a) W okręgu Krakowskim:

Chabówka-Zakopane, Nowy Targ-Granica Państwa pod Suchąhorą;

Kraków-Kocmyrzów z odgałęzieniem Czyżyny- Mogiła;

Muszyna-Krynica;

Piła-Jaworzno;

Tarnów-Szczucin;

Trzebinia-Skawcę z. łącznicą Trzebinia dworzec kolei lokalnej, Trzebinia dworzec główny i Trzebinia- 'Siersza Wodna.

b) W okręgu Lwowskim

Borki Wielkie-Grzymałów;

Drohobycz,-Truskawiec Zdrój;

Lwów-Bełżec;

Lwów (Kleparpw)-Jaworów;

Lwów-Podhajce;

Lwów-Stojanów;

Tarnopol-Zbaraż.

c) W okręgu Stanisławowskim:

Delatyn-Kołomyja-Stefanówka;.

Kołornyjikie koleje rniejscowe:. Kołomyja-Słoboda Rungurska Kopalnia z odgałęzieniem Kołomyja- Przedmieścia Nadwórniańskie - Szeparowce - Kniaźdwór;

Wschodnio-Galicyjskie koleje miejscowe:

1) Biała Czortkowska-Zaleszczyki;

2) Ternopol-Kopyczyńce;

3) Wygnanka - Iwanie Puste z odgałęzieniem Teresin-Skała."

W "Wykazie opłat dodatkowych" wprowadza się zmiany i uzupełnienia następujące:

W p. 2 "Opłaty za ważenie" wszystkie opłaty podnosi się z "2, 15, 40. 60 i 30 jednostek" do: "3, 25, 60, 90 i 45 jednostek".

W p. 6 "Opłaty za przechowanie przesyłek" wszystkie opłaty podnosi się z "2, 3, 6 i 10 jednostek" do: 3, 5, "9 i 15".

W p. 7 w wykazie artykułów "Przep. Przew.", zamieszczonym pod nagłówkiem, dodaje się art. 59 i 74".

W tymże p. 7 w ust. B "Zajęcie torów" w wierszu drugim po słowach: "i t. p.)," dodaje się "próżne lub ładowne".

W p. 9 "Opłaty za dodatkowe zlecenia" opłaty, wskazane w uwadze podnosi się z "2 i. 200" do "3 i 300".

W p. 10 "Opłaty za nowe nadanie przesyłki" opłaty podnosi się z "2 i 200" do "3 i 300".

§  2.
W części III Taryfy "Nomenklatura i klasyfikacja towarów" wprowadza się zmiany i uzupełnienia następujące:

W gr. 16 "Oleje i tłuszcze" pozycja b) uzupełnia się nazwami: "i palmowego oraz oleiny";

W gr. 33 "Tłuszcze zwierzęce" w pozycji d) dodaje się wyraz "oczyszczony", a nadto wprowadza, się nową pozycją: "a. Tran rybi surowy, nieoczyszczony-II-V".

W gr. 37 "Skóry wyprawione z włosiem do uwagi 1) dodaje się ustęp: "za przesyłki futer kosztownych przewoźne oblicza się według p. 67 Postan. taryfowych".

W gr. 40 "Wyroby z kości i t. d." wprowadza się nową pozycję d): "d. Rogi mielone (mąka rogowa)-II-VII".'

W gr. 41 "Materjały drzewne z pozycji k) skreśla się słowa "oraz zrzyny, wióry i opiłki korkowe", natomiast wprowadza się nową pozycję:

"m. Zrzyny, wióry i opiłki korkowe-II1)-VII".

W gr. 43 "Wyroby z drzewa" w pozycji k) wprowadza się przy klasie wagonowej odsyłacz 4), zaś w uwadze 4) dodaje się pozycję- "meble gięte nierozebrane".

W gr. 49 "Ropa naftowa" w uwadze, oznaczonej gwiazdką (Dz. U. R. P. z r. 1924 № 8, poz. 84) po słowach "przetworów naftowych" dodaje się "oprócz parafiny, wazeliny i wosku ziemnego".

W gr. 65 "Wyroby z żelaza", do pozycji i) do« daje się nazwę "odważniki"'.

W gr. 70 "Pierwiastki chemiczne" i t. d. w pozycji k) zamiast "octan wapna" ma być "octan wapnia"; poz. a) tejże grupy 70 uzupełnia się nazwą: "kwas siarkawy".

W gr. 71 "Smoła węglowa" w poz. c) skreśla się nazwę "solwentuol".

W gr. 72 "Barwniki" w tytule dodaje się po słowie "Barwniki" wyrazy "i farby".

W gr. 78 "Mydło" pozycję c) uzupełnia się nazwą "Mydło naftenowe".

W gr. 79 "Kosmetyka" wprowadza się przy klasie przesyłek drobnych odsyłacz 6), a w rubryce "Uwagi" zamieszcza się, uwagą:

"6) Za przesyłki olejku różanego przewoźne oblicza się według p. 67 Postanowień taryfowych".

W gr. 90 "Tkaniny" w poz. c) i w gr. 91 "nafty" wprowadza się przy klasie przesyłek drobnych odsyłacz 4), a w rubryce "Uwagi" zamieszcza się uwagę:

"4) Za przesyłki aksamitu, tiulu i innych materyj z czystego jedwabiu przewoźne oblicza się według p. 67 Postan. taryfowych".

W gr. 98 "Futra", wprowadza się przy klasie przesyłek drobnych odsyłacz 2),' a w uwadze 2) po słowach "Za przesyłki" dodaje się "futer kosztownych".

W grupach 1, 2. 3, 5, 22, 24, 29, 41, 47, 48, 49, 55, 56, 53, 59, 60, 62, 65, 66, 70, 74, 76 i 85 przy tytułach grup dodaje się odsyłacz**), a iv rubryce "Uwagi" zamieszcza się przy odnośnych grupach uwagę treści następującej:

"**) Patrz część V "Taryfy wyjątkowe",

§  3. 1
Cześć V "Taryfy wyjątkowe" otrzymują brzmienie następujące:

CZĘŚĆ V.

Taryfy wyjątkowe.

A. Taryfy wyjątkowe wewnętrzne.

Taryfa wyjątkowa № 1.

Na przewóz zwierząt domowych zarodowych (z gr. 22) wewnątrz Państwa Polskiego.

1. Obszar ważności. Od wszystkich stacyj do wszystkich stacyj kolei .polskich.

2. Opłaty. Przewoźne za przesyłki zwierząt domowych zarodowych (go rozpłodu), pojedynczych lub partjami wagonowemi, oblicza się według taryf normalnych ze zniżką 25%.

3. Warunki stosowania. Do przesyłek dołączane być powinny świadectwa Ministerstwa Rolnictwa i Dóbr Państwowych, Zarządu stadnin państwowych, Państwowych zakładów chowu koni lub Towarzystw Rolniczych, Izb Rolniczych, albo Towarzystwa Gospodarczego we Lwowie i Związków Kółek Rolniczych.

Taryfa wyjątkowa Na 2.

Na przewóz zwierząt i ptaków dzikich (z gr. 24) do ogrodu zoologicznego w Poznaniu.

1. Obszar ważności. Od wszystkich stacyj kolei polskich do Poznania.

2. Opłaty. Przewoźne za zwierzęta i ptaki dzikie, umieszczone w klatkach, oblicza się w przesyłkach tek drobnych, jak i wagonowych według klasy: IX, rubryka b), za wagę rzeczywistą przesyłki. Pasza dla zwierząt przewozi się bezpłatnie w ilości 10 kg. siana, trawy lub słomy oraz 3 kg. ziarna na każdą sztukę. Dozorca opłaca połowę biletu kl. Iii.

3. Warunki stosowania. Przesyłka powinna być adresowana na imię "Ogrodu zoologicznego w Poznaniu".

Taryfa wyjątkowa № 3.

Na przewóz następujących materjałów drzewnych (z gr. 41) do zużycia wewnątrz Państwa Polskiego i drzewa opadowego (z gr. 42) oraz wełny drzewnej (z gr. 43):

A. Budulca obrobionego i nieobrobionego, sklepów telegraficznych i telefonicznych, kostek brukowych, podkładów/, drzewa kopalnianego, celulozowego i osikowego - dla celów/ gospodarczych, określonych niżej w "Warunkach stosowania" p. A.

B. Budulca obrobionego i nieobrobionego oraz drzewa użytkowego - bez względu na przeznaczenie przesyłki i charakter odbiorcy.

1. Obszar ważności. Od wszystkich stacyj do wszystkich stacyj kolei polskich.

2. Opłaty. Przewoźne za przesyłki całowagonowe oblicza się:

a) za przesyłki budulca obrobionego, podkładów i sleeprów oraz deseczek fornierowych sklejanych i. niesklejanych (poz. b), d) i) z gr. 41) - według klasy B tablicy opłat przewozowych do taryf wyjątkowych";

b) za przesyłki budulca nieobrobionego, drzewa użytkowego, drzewa osikowego, kostek brukowych i słupów telegraficznych i telefonicznych (poz. a), c), g) i h) z gr. 41) oraz wełny drzewnej (poz. f) z gr. 43)-według klasy E tablicy opłat przewozowych do taryf wyjątkowych;

c) za przesyłki drzewa kopalnianego i celulozowego (poz. e) i f) z gr. 41) oraz drzewa opałowego i odpadków przy obróbce drzewa (poz. a), b) i d) z, gr. 42) -- według klasy F tablicy opłat przewozowych do taryf wyjątkowych

Uwaga. Przy przesyłkach załadowanych do wagonów 30-tonnowych i przewożonych na odległość powyżej 300 km. opłaty powyższe obniża się o 10%

3. Przy przesyłkach, adresowanych do stacyj granicznych, nadawca powinien w liście przewozowym zamieścić określenie "do zużycia wewnątrz Państwa Polskiego

Taryfa wyjątkowa № 4.

Na przewóz kamieni surowych, łupanych kruszonych nieobrobionych, tłucznia (szabru, szutru, płyt chodnikowych) i kostek brukowych (z gr. 55), piasku i żwiru (2 gr. 55) oraz szlaki i żużli (2 gr. 48) do budowy dróg publicznych lub brukowania ulic wewnątrz Państwa Polskiego.

1. Obszar ważności. od wszystkich stacyj do wszystkich stacyj kolei polskich.

2. Opłaty. Przewoźne za przesyłki całowagonowe oblicza się według klasy G.

3. Warunki stosowania. Do przesyłek powinny być dołączane świadectwa organów Ministerstwa Robót Publicznych, samorządów powiatowych lub magistratów, stwierdzające przeznaczenie przesyłki do budowy lub utrzymania dróg albo brukowania ulic.

Uwaga. Taryfa niniejsza rozciąga się również na przewozy wapienia surowego, adresowane do hut i cukrowni, oraz gliny zwyczajnej i ogniotrwałej do cegielni i zakładów ceramicznych, jak również piasku do hut szklanych.

Taryfa wyjątkowa № 5.

Na przewóz cegły, dachówek, rur i sączków (dren) glinianych i piaskowych, niepolewanych (2 gr. 60), do zużycia wewnątrz Państwa Polskiego.

1. Obszar ważności. Od wszystkich stacyj do wszystkich stacyj kolei polskich.

2. Opłaty. Przewoźne za przesyłki całowa-gonowe oblicza się:

za odległość od 1 do 100 km. - według klasy IX,

za odległość od 101 do 150 km. -- według jednakowej opłaty 48 groszy za 100 kg.,

za odległość powyżej 150 km. - według klasy G tablicy opłat przewozowych do taryf wyjątkowych

3. Warunki stosowania. W liście przewozowym nadawca powinien zamieścić określenie "do zużycia wewnątrz Państwa Polskiego".

Taryfa wyjątkowa № 6.

Na przewóz węgla kamiennego i brunatnego, koksu i. brykietów węglowych, oraz miału węgłowego i koksowego (z gr. 47).

1. Obszar ważności. Od wszystkich ładowni, względnie stacyj kopalnianych Krajowych do wszystkich stacyj kolei polskich.

2. Opłaty, Przewoźne za przesyłki całowagonowe oblicza się:

A 1) za węgiel kamienny i brunatny, koks oraz brykiety węglowe, załadowane do wagonów niekrytych:

za odległość od 1 do 400 km. według klasy VIII,

za odległość od 401 do 50,0 km. według jednakowej opłaty 102 jednostek taryfowych za 100 kg.,

za odległość powyżej 500 km. według klasy IX rubryka b) bez wzglądu na ładowność wagonu.

2) Za węgiel kamienny i brunatny, koks oraz brykiety węglowe, załadowane go wagonów krytych:

za odległość od 1 do 400 km. według klasy VIII,

za odległość od 401 do 600 km. według jednakowej opłaty 102 jednostek taryfowych za 100 kg.,

za odległość powyżej 600 km. według klasy IX rubryka c).

B. Za miał węglowy i koksowy - według klasy IX.

3. Warunki stosowania. W liście przewozowym nadawca powinien zamieścić określenie: "do zużycia wewnątrz Państwa Polskiego". Przy przesyłkach miału węglowego i koksowego,- nadawcą może być tylko krajowa kopalnia węgla, przyczem grubość ziaren miału nie może przekraczać 15 mm.: wymiar ten powinna kopalnia nadająca wymienić w liście przewozowym.

Taryfa wyjątkowa № 7.

Na przewóz rud cynku, ołowiu, miedzi i siarki (z gr. 48 i fosforytów (z gr. 74).

1. Obszar ważności. Od wszystkich stacyj do wszystkich stacyj kolei polskich.

2. Opłaty. Przewoźna za przesyłki całowagonowe oblicza się według klasy IX.

3. Warunki stosowania. Przesyłki rudy powinny być adresowane bezpośrednio do hut krajowych lub fabryk chemicznych z zaznaczeniem w liście przewozowym; "do zużycia wewnątrz Państwa Polskiego",

Taryfa wyjątkowa № 8.,

Na przewóz rumowiska budowlanego (z gr. 62).

1. Obszar ważności. Od wszystkich stacyj kolei polskich do stacyj kopalnianych.

2. Opłaty. Przewoźne za przesyłki całowagonowe oblicza się według klasy G.

3. Warunki stosowania. Przesyłki winny być wysyłana pod adresem kopalń krajowych.

Taryfa wyjątkowa № 9.

Na przewóz następujących nasion siewnych: zbóż (z gr. I), traw pastewnych (z gr. 2), roślin ogrodowych i warzywnych, oraz drzew owocowych i leśnych (z gr. 8) i sadzeniaków ziemniaczanych (z gr. 3) do zużycia wewnątrz Państwa Polskiego.

1. Obszar ważności. Od wszystkich stacyj do wszystkich stacyj kolei polskich.

2. Opłaty. Przewoźne za przesyłki zwyczajne drobne, nie przenoszące wraz z tarą 1020 kg., oblicza się według taryf normalnych, obniżonych o 25%.

3. Warunki stosowania. Do przesyłek dołączone powinny być świadectwa Ministerstwa Rolnictwa i Dóbr Państwowych, Towarzystw lub. Izb Rolniczych, albo Towarzystwo Gospodarczego we Lwowie i Związków Kółek Rolniczych, jak również Związku Zachodniego Przemysłu Cukrowniczego w Poznaniu. Przesyłki powinny być nadawane w workach plombowanych.,

Taryfa Wyjątkowa № 9-a. (Obowiązuje do dnia 10 września 1924 r.).

Na przewóz żyta siewnego (z gr. 1).

1. Obszar ważności. Od i do wszystkich stacji, należących do okręgu Dyrekcji Kolei Państwowych w Gdańsku, z wyjątkiem stacji położonych na obszarze w. m. Gdańska.

2. Opłaty. Przewoźne za przesyłki zwyczajne drobne, pół - lub całowagonowe żyta siewnego oblicza się według taryfy normalnej, zniżonej o 50%.

3. Warunki stosowania. Do przesyłek dołączane powinny być świadectwa Pomorskiej Izby Rolniczej

Taryfa wyjątkowa № 10.

Na przewóz siana (z gr. 5)i słomy.

1. Obszar ważności. Od wszystkich stacyj do wszystkich; stacyj. kolei 'polskich.

2. Opłaty. Przewoźne za przesyłki całowagonowe oblicza się:

za odległość od 1 do 220 km, według klasy VIII, za odległość od 221 do 300 km. według jednakowej opłaty 71 jednostek taryfowych za 100 kg., za odległość powyżej 300 km. według klasy IX.

3. Warunki .stosowania. W liście przewozowym nadawca powinien obok nazwy towaru zamieście określenie: "do zużycia wewnątrz Państwa Polskiego".

Taryfa wyjątkowa № 11.

Na przewóz ziemniaków świeżych {2 gr. 3) do zużycia wewnątrz Państwa Polskiego.

1. Obszar ważności. Od wszystkich stacyj do wszystkich stacyj kolei .polskich.

2. Opłaty. Przewoźna za przesyłki pół- i cało-wagonowe oblicza się według kl. IX.

3. Warunki stosowania. W liście przewozowym nadawca powinien obok nazwy towaru zamieścić określenie: '"do zużycia wewnątrz Państwa Polskiego".

Taryfa wyjątkowa № 12.

Na przewóz następujących nawozów sztucznych: siarczanu amonu i siarczanu potasu (z gr. 70), azotniaku chorzowskiego i jaworzniańskiego, superfosfatu, żużli Thomasa, soli potasowej (kainitu) kałuskiej i stebnickiej, wapna do nawożenia i wapna defekacyjnego z cukrowni (z gr. 74) oraz gipsu (z gr. 52), da zużycia wewnątrz' Państwa Polskiego.

1. Obszar :ważności. Od wszystkich stacyj oprócz stacyj granicznych (z wyjątkiem stacji Chorzów) co wszystkich stacyj kolei polskich,

2. Opłaty. Przewoźna przy przesyłkach pół- i całowagonowych oblicza się:

a) przy przesyłkach siarczanu amonu, siarczanu potasu superfosfatu, żużli Thomasa oraz azotniaku chorzowskiego i jaworzniańskiego według klasy LX,

b) przy przesyłkach soli potasowej (kainitu) kałuskiej i stebnickiej, mielonego gipsu surowego oraz wapna do nawożenia i wapna defekacyjnego według. klasy G.

3. Warunki stosowania. Przesyłki powinny być adresowana na imię krajowych organizacyj rolniczych mianowicie: Towarzystw Rolniczych (w tem Towarzystwa Gospodarczego we Lwowie), Izb Rolniczych, Związków, Kółek, Syndykatów Rolniczych, Centrali Spółdzielczych Stowarzyszeń Rolniczo - Handlowych oraz Kooperacji. Rolnej (Kooprolna), albo też przewożone za świadectwami tychże organizacyj lub Ministerstwa Rolnictwa i Dóbr Państwowych.

Uwaga. Taryfę wyjątkową № 12 stosuje się również do przewozów soli potasowych kałuskich i stebnickich, wapna oraz siarczanu potasu do fabryki chemicznej "Azot" w Jaworznie do fabryk sody, jak również do przewozów wapna do państwowej fabryki związków azotowych w Chorzowie.

Taryfa wyjątkowa №13.

Na przewóz lnu i konopi międlonych lub czesanych, lnu i konopi niemiędlonych (słomy lnianej i konopnej) oraz paku! (z gr. 85) do krajowych międlarni i przędzalni

1. Obszar ważności. Od wszystkich stacyj, do wszystkich stacyj kolei polskich.

2. Za przesyłki całowagonowe przeważne oblicza się:

a) za len i konopie międlone lub czesane według klasy V,

b) za Sen i konopie niemiędlone (słomę) oraz pakuły według klasy VIII.

3. Warunki stosowania. Przesyłki powinny być adresowane do krajowych międlarni i przędzalni z zaznaczeniem w liście przewozowym: "do zużycia wewnątrz Państwa Polskiego".

Taryfa wyjątkowa № 14,

Na przewóz łodzi sportowych (z grupy 127).

1. Obszar ważności. Od wszystkich stacyj do wszystkich stacyj kolei polskich.

2. Opłaty. Przewoźne za przesyłki drobne pół- i całowagonowe oblicza się według taryf normalnych ze zniżką 50%.

3. Warunki stosowania. Do przesyłek powinny być dołączane świadectwa Warszawskiego Towarzystwa Wioślarskiego lub Okręgowego Związku Tow. Wioślarskich w Poznaniu.

Taryfa wyjątkowa 15.

Na przewóz przetworów naftowych (z gr. 49) w obrocie wewnętrznym Państwa Polskiego.

1. Obszar ważności. Z rafineryj naftowych, położonych przy następujących stacjach kolejowych: Dziedzice, Gorlice, Iwonicz, Jasio, Jedlicze, Kołomyja, Krosno, Limanowa, Ligola Pszczyńska, Stanisławów, Trzebinia, Ustrzyki i Zagórzany, Sopów, Lisko-Łukawica i Olszanica-do wszystkich stacyj kolei polskich.

2. Opłaty. Przewoźne za przesyłki całowagonowe oblicza się według normalnych klas taryfowych podanych w Nomenklaturze i klasyfikacji towarów (część III Taryfy), ze zniżką następującą;

A. Przy przesyłkach do stacji okręgów dyrekcyjnych: warszawskiego, radomskiego i wileńskiego:

z Limkanowej z Ustrzyk i ze Lwowa Podzamcza z innych stacji
a) benzyny, eteru naftowego, gazoliny, ligroiny, wazeliny i parafiny 25% 10% 20%
b) nafty oczyszczonej, nafty destylowanej, olejów smarowych, smarów i oleju parafinowego 30% 15% 25%
c) wszystkich innych przetworów naftowych, oprócz wosku ziemnego 35% 20% 30%

B.Przy przesyłkach do stacji wszystkich innych okręgów dyrekcyjnych:

z Limkanowej z Ustrzyk i ze Lwowa Podzamcza z innych stacji
a) benzyny, eteru naftowego, gazoliny, ligroiny, wazeliny i parafiny 20% 50% 15%
b) wszystkich innych przetworów naftowych, oprócz wosku ziemnego 25% 10% 20%

3. Warunki stosowania. Zniżki powyższe stosuje się tylko do przesyłek, nadawanych na odległość powyżej 100 km.

Taryfa wyjątkowa № 16.

Na przewóz przyborów wiertniczych używanych (z gr. 66).

1. Obszar ważności. Od stacyj przy krajowy kopalniach nafty do innych stacyj kopalnianych zagłębia naftowego.

2. Opłaty. Przewoźne za przesyłki całowagonowe oblicza się według kl. V.

3. Warunki stosowania. Przesyłki powinny być adresowane do krajowych kopalni nafty ze wskazaniem w liście przewozowym "przybory wiertnicze używane".

TARYFA WYJĄTKOWA № 22.

Na przewóz miału węglowego (z gr. 47).

1. Obszar ważności. Ze stacji Kostuchna i Brada do Dziedzic.

2. Opłaty. Przewoźne za przesyłki całowagonowe miału węglowego oblicza się:

ze st. Kostuchna - po 25 gr. za każde 100 kg.
" " Brada - " 30 " " " 100 "

3. Warunki stosowania. Przesyłki powinny być adresowane do fabryki brykietów w Dziedzicach.

TARYFA WYJĄTKOWA № 23.

(Obowiązuje do dnia 31 grudnia 1924 r.)

Na przewóz rudy żelaznej (z gr. 48), szmelcu żelaznego (z gr. 63) oraz kamienia wapiennego (z gr. 55).

1. Obszar ważności. Od wszystkich stacyj kolei polskich do stacyj, przy których znajdują się huty żelazne.

2. Opłaty. Przewoźne za przesyłki całowagonowe oblicza się:

za rudę i szmelc żelazny - według klasy IX ze zniżką 20%;

za kamień wapienny - według klasy G tablicy opłat przewozowych do taryf wyjątkowych.

3. Warunki stosowania. Przesyłki powinny być adresowane do krajowych hut żelaznych.

TARYFA WYJĄTKOWA № 24.

(Obowiązuje do dnia 31 grudnia 1924 r.)

Na przewóz żelaza i stali surowych, i w półfabrykatach (z gr. 63) oraz wyrobów z żelaza, stali, blachy i drutu (z gr. 65).

1. Obszar ważności. Ze stacyj: Będzin, Chebzie, Częstochowa, Dąbrowa Górnicza, Huta Laury, Katowice, Królewska Huta, Niekłań, Nowy Bytom, Ostrowiec, Siemianowice Śl., Skarżysko, Sosnowiec, Szarlej, Wielkie Hajduki, Wierzbnik i Zawiercie-do wszystkich stacyj kolei polskich.

2. Opłaty. Przewoźne za przesyłki całowagonowe oblicza się według taryf normalnych ze zniżką 20%.

3. Warunki stosowania. Nadawcą może być tylko krajowa huta żelazna.

TARYFA WYJĄTKOWA № 25.

Na przewóz cegły (z gr. 60).

1. Obszar ważności. Od stacji Grębocin do do stacji Toruń-Szkolna.

2. Opłaty. Przewoźne za przesyłki całowagonowe cegły glinianej lub piaskowej niepolewanej, bez opakowania, oblicza się według opłaty po 30 groszy za 100 kilogramów

TARYFA WYJĄTKOWA № 31.

Na przewóz mleka (z gr. 27).

1. Obszar ważności. Od wszystkich stacyj kolei polskich do stacyj kolei okręgu katowickiego.

2. Opłaty. Przewoźne za przesyłki mleka w wagonach specjalnych oblicza się według klasy VI, rubryka c), za wagę załadowanych naczyń w stanie pełnym, najmniej za 7.500 kilogramów

B. Taryfy wyjątkowe wywozowe, przywozowe i tranzytowe.

Taryfa, wyjątkowa I.

Na wywóz zagranicę żelaza i stali handlowych, blachy oraz drutu (z gr. §3) wyrobów z żelaza, stali, blachy i drutu (z gr. 65) oraz maszyn i aparatów (z gr. 66).

1. Obszar ważności. Od stacyj: Będzin, Bielsko, Bogucice, Borysław, Bydgoszcz, Chebzie, Cieszyn, Częstochowa, Dąbrowa Górnicze, Dziedzice, Grudziądz. Huta Laury, Katowice, Kielce, Końskie, Kraków, Królewska Hula, Lublin, Łódź, Mikołów, Mniszek pod Grudziądzom, Myszków, Niekłań, Mowy Bytom, Olkusz,. Ostrowiec, Oświęcim, Poznań, Radom, Radomsk, Rybnik, Siemianowice 51., Skarżysko, Sławków, Sosnowiec, Suchedniów, Szarlej, Szydłowiec, Toruń, Trzebinie, ustroń, Warszawa, Węgierska Górka, Wielkie Hujduki, Zagórzany, Zawiercie, Żory - do wszystkich stacyj granicznych oraz do Gdańska-Neufahrwasser".

2. Opłaty. Przewoźne za przesyłki całowagonowe oblicza się za całą odległość przewozu, nie wyłączając kolei na obszarze W. M. Gdańska:

a) za przesyłki żelaza i stali handlowych, blachy i drutu (poz. c), d) i e) z gr. 63): za Odległość od 1 do 200 km. - Według Wąsy VI,

za odległość od 201 do 300 krn. - Według jednakowej opłaty 150 groszy za 100 kg., za odległość powyżej 300 km. - według klasy VII;

b) za przesyłki wyrobów oraz maszyn' i aparatów (z gr. 65 i 66):

za odległość od 1 do 200 km według klasy V,

za odległość od 201 do 300 km. według jednakowej opłaty 145 jednostek taryfowych za 100 kg.,

za odległość powyżej 300 km. według klasy VI.

3. Warunki stosowania. Przesyłki powinny być dowiezione do stacji nadania drogą kołową lub bocznicą prywatną i nadawane do przewozu za listami przewozowemi komunikacji międzynarodowej. Przy przesyłkach .do Gdańska lub do stacyj granicznych z Łotwą, .Rosją lub Ukraina, za listami przewozowemi wewnętrznemi, przewoźne oblicza się według taryf normalnych i dopiero po złożeniu w terminie 4-miesięcznym dowodu o dokonanym wywozie zagranicę celną, Bądź drogą kolejową, bądź morską (przez okazanie wtórnika nowego listu przewozowego, względnie konosamentu na dalszy transport morski) przy jednoczesnem przedłożeniu pierwotnego listu przewozowego, będzie, zwracana różnica opłat pomiędzy opłatą pobraną według taryf normalnych, a należną według taryfy wyjątkowej. Podania reklamacyjne wnosić należy do tej Dyrekcji kolejowej, w której obrębie znajduje się wyjściową stacja graniczna.

Taryfa wyjątkowa II.

Na wywóz zagranicą wyrobów ze szkła (z gr. 53). wyrobów z porcelany, fajansu i majoliki (z gr. 59), i wyrobów glinianych i terrakotowych oraz z masy kamiennej i szamotowej (z gr. 60).

1. Obszar ważności. Od wszystkich stacyj kolei polskich, przy których znajdują się huty szklana lub zakłady ceramiczne (oprócz stacyj granicznych) do Śniatyna, Załącza, Turmontu i do Gdańska-Neufahrwasser.

2. Opłaty. Przewoźne za przesyłki całowagonowe oblicza się za całą odległość przewozu, nie wyłączając kolei na obszarze W. M. Gdańska:

a) przy przesyłkach w opakowaniu: wyrobów szklanych i porcelanowych - według kl. V, innych wyrobów ceramicznych według klasy VI;

b) przy przesyłkach wszelkich wyrobów bez opakowania lub luźno przekładanych słomą, sianem lub t. p. według kl. Viii.

3. Warunki stosowania. Przesyłki powinny być dowiezione do stacji nadania drogą kołową lub bocznicą prywatną. Stacją nadania nie może być stacja graniczna. Przesyłki do Rumunji powinny być nadawane za listami przewozowemi komunikacji międzynarodowej. Przy przesyłkach do Gdańska lub Turmontu za listami przewozowemi wewnętrznemi przewoźne oblicza się według taryf normalnych i dopiero po złożeniu w terminie 4-miesięcznym dowodu o dokonanym wywozie zagranicą celną, bądź drogą kolejową, bądź morską (przez okazanie wtórnika nowego listu przewozowego, względnie konosamentu na dalszy transport morski) przy jednoczesnem przedłożeniu pierwotnego listu przewozowego będzie zwracana różnica opłat pomiędzy opłatą pobraną według taryf normalnych, a należną według taryfy wyjątkowej. Podania o zwrot różnicy opłat składać należy do tej Dyrekcji P. K. P., w której-obrębie, znajduje się stacja graniczna.

Taryfa wyjątkowa III.

Na wywóz zagranice zapałek (z gr. 76).

1. Obszar ważności... Od wszystkich stacyj kolej polskich do wszystkich stacyj granicznych oraz do Gdańska.

2. Opłaty. Przewoźne' za przesyłki całowagonowe oblicza się według klasy Vi za całą odległość przewozu.

3. Warunki stosowania. Przesyłki powinny być nadawane za listami przewozowemi komunikacji międzynarodowej, oprócz przesyłek do Gdańska, przy których stosuje się listy przewozowe wewnętrzne.

Taryfa wyjątkowi IV..

Na przewóz ropy naftowej (z gr. 49) do rafineryj krajowych przy udowodnionym wywozie z tychże rafineryj przetworów naftowych zagranicę.

1. Obszar ważności. Od stacyj kolejowych, położonych przy kopalniach nafty, do wszystkich krajowych rafineryj nafty.

2. Opłaty. Przewoźne za przesyłki całowagonowe oblicza się według klasy IX.

3. Warunki stosowania.

(1) Przesyłki powinny być adresowane do krajowych rafinerji nafty.

(2) Przewoźne oblicza się przy nadaniu według stawek klasy VI. Zniżkę według taryfy niniejszej wypłaca się rafinerji w drodze, zwrotu po udowodnieniu wysłania zagranice produktów.

(3) Rafinerja, ubiegająca się o przyznanie zniżki, winna nie później, jak przed upływem roku od czasu sprowadzenia ropy udowodnić, że wywiozła zagranicą produkty rafinerji w ilości conajmniej 82% wagi tej ropy, do której żąda zastosowania niniejszej taryfy wyjątkowej. Dla uzyskania zniżki taryfowej rafinerja obowiązana jest w powyższym terminie przedłożyć tej Dyrekcji Kolei Państwowych, w której obrąbie się znajduje:

a) listy przewozowe na sprowadzoną ropę,

b) oryginały lub wtórniki listów przewozowych, dotyczących wysyłki produktów zagranice" albo zaświadczenie Urzędowe o dokonanym wywozie zagranicę produktów rafinerii. Za zaświadczenie takie, obok świadectw granicznych Urzędów celnych, uważać najeży również zaświadczenia technicznej Kontroli* skarbowej, zawierające wierzytelny odpis poświadczenia granicznego Urzędu celnego, przez który, dany transport przetworów naftowych wyszedł poza granicę celną Państwa.

(4) Dyrekcje Kolei Państwowych mogą udzielać rafinerjom zaliczki do wysokości 75% prowizorycznie obliczonej zniżki taryfowej na podstawie zaświadczeń technicznej Kontroli skarbowej, douczonych do wykazów szczegółowych, sporządzonych relacjami przesyłek z tym jednak warunkiem, że moment wydania zaliczki i moment przedstawienia usprawiedliwiających ją dowodów dostosuje się do okresu rocznego, zastrzeżonego w ustępie 3.

(5) Po przedstawieniu dowodów, wymienionych wyżej pod punkt, a) i b) następuje ostateczne wyrównanie przyznanej zniżki.

(6) W wypadku niedotrzymania warunków, przewidzianych w ustępach A i 5-ym, rafinerja obowiązana jest zwrócić zaliczką bez prawa jakichkolwiek roszczeń do kolei z tego tytułu.

Uwaga. Taryfę wyjątkową IV stosuje się również przy przewozie ropy naftowej do fabryki chemicznej "Azot" w Jaworznie przy udowodnionym wywozie zagranicę przetworów chemicznych w ilości i na warunkach, ustalonych wyżej dla rafinerji naftowych.

Taryfa wyjątkowa V.

Na wywóz zagranicę przetworów naftowych (z gr. 49).

1. Obszar ważności. Od stacyj kolejowych, położonych przy krajowych rafineriach nafty do wszystkich stacyj granicznych oraz do Gdańska i Gdyni.

2. Opłaty. Przewoźne za przesyłki całowagonowe oblicza się według niżej podanej tablicy stacyjnej, we wszystkich innych relacjach przewozowych, tablicą tą nieobjętych, przewoźne oblicza się według następujących klas taryfowych.

a) za benzynę, gazolinę, ligroinę, wazeliną, parafinę i świece parafinowe kl. VI

b) za naftę oczyszczoną (świetlną), oleje smarowe, smary i olej parafinowy VII

c) za oleje gazowe, motorowe, solarowe, mieszankę opałową, smoły naftowe (asfalt, gudron, mazut), koks naftowy, ropał niskoprocentowy VIII.

Przy przesyłkach ze stacyj: Dziedzice, Gorlice, Iwonicz, Jasio, Jedlicze, Kołomyja, Krosno, Limanowa, Ligotą Pszczyńska, Stanisławów, Trzebinia, Ustrzyki i Żagórzany obiaty te obniżają się ponadto w stopniu następującym:

1) przy przesyłkach przetworów naftowych, wymienionych w p. a):

z Ustrzyk o 5%

z innych stacyj o 15%

2) przy przesyłkach przetworów, wymienionych w pp. b) i c):

z Ustrzyk o 10%

z innych stacyj o 20%.

Zniżki powyższe stosuje się tylko do przesyłek, nadawanych na odległość 100 km.

3. Warunki stosowania.

(1) Przesyłki powinny być nadawane za listami międzynarodowemi, oprócz przesyłek do Gdańska i Gdyni, przy których stosuje się listy przewozowe wewnętrzne.

(2) W tych wypadkach kiedy w braku odnośnych umów kolejowych (z Rosją, Ukrainą i Łotwą), przesyłki adresowane będą tylna do stacyj granicznych, przewoźne oblicza się według taryf 'normalnych i dopiero po złożeniu dowodu o -dokonanym" wywozie przesyłki zagranicą (przez okazanie oryginału lub wtórnika nowego listu przewozowego, zaświadczenia granicznego Urzędu celnego lub zaświadczenia technicznej Kontroli skarbowej, zawierającej wierzytelny odpis poświadczenia granicznego (Urzędu celnego), oraz przy jednoczesnem. przedłożeniu pierwotnego listu przewozowego, będzie zwracana różnica opłat pomiędzy opłatą pobraną według taryfy normalnej, a należną według niniejszej taryfy wyjątkowej. Reklamacje należy wnosić" w ciągu terminu 9-miesięcznego do tej Dyrekcji P. K. P., w obrąbie której znajduje się rafinerja wysyłająca.'

(3) Ten sam sposób obliczenia przewoźnego- według taryf normalnych ze zwrotem w ciągu 9 miesięcy różnicy opłat po udowodnionym wywozie przetworów naftowych za granicę celną-stosuje się takie do przewozów do Gdańska i -Gdynią O ile przesyłki do Gdańska mają już przy nadaniu przez rafinerję korzystać ze zniżonych opłat wywozowych tablicy stacyjnej, muszą być one adresowane do organizacyj sprzedaży przetworów danej rafinerji w Gdańsku, która złoży Ministerstwu Kolei Żelaznych deklarację, obowiązującą ją:

a) do przedkładania Dyrekcji P. K. P. w Gdańsku miesięcznych, potwierdzonych przez miejscowy Urząd celny wykazów, zawierających ilość, jakość i pochodzenie (z które] mianowicie rafinerji) przetworów naftowych, które opuściły skład danej organizacji sprzedaży na inny użytek, a nie na wywóz za granice, celną,

b) do wyrównywania różnic między opłatą uiszczoną według zniżonej taryfy wyjątkowej, a opłatą według taryfy do Gdańska - loco, nie później niż ostatniego dnia miesiąca, w którym dane ilości przetworów' naftowych opuściły skład odnośnej organizacji sprzedaży. Przy obliczaniu różnicy przewoźnego miarodajny będzie taryfa, obowiązująca w dniu wypłaty lej różnicy.

TABLICA STACYJNA DO TARYFY WYJĄTKOWEJ V *).

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Taryfa wyjątkowa VI.

Na wywóz węgla kamiennego, koksu, brykietów węglowych oraz miału węglowego i koksowego (z gr. 47}.

1. Obszar ważności. Od wszystkich ładowni, względnie stacyj kopalnianych krajowych do wszystkich stacyj granicznych oraz do stacyj na obszarze W. M. Gdańska i do Gdyni.

2. Opłaty. Przewoźne za przesyłki całowagonowe oblicza się za całą odległość przewozu, nie wyłączając kolei na obszarze W. M. Gdańska:

A 1) Za węgiel kamienny i brunatny, koks oraz brykiety węglowe, załadowane do wagonów niekrytych:

za odległość od 1 do 400 km. według klasy VIII,

za odległość od 401 do 500 kro. według jednakowej opłaty 102 jednostek taryfowych za 100 kg.,

za odległość powyżej 500 km. według klasy IX rubryka b) bez względu na ładowność wagonu;

2) za węgiel kamienny f brunatny, kok;; oraz brykiety węglowe, załadowane do wagonów krytych:

za odległość od, 1 do 400 km. według klasy VIII,

za odległość od 401 do 600 km. według jednakowej opłaty 102 jednostek taryfowych za 100 kg.,

za odległość powyżej 600 km. według klasy IX rubryka c).

B. Za miał węglowy S koksowy - według klasy IX.

3. Warunki stosowania. Stacją nadania może być tylko stacja kopalniana krajowa. Przesyłki powinny być nadawane za listami komunikacji międzynarodowej, oprócz przesyłek do obszaru W. M. Gdańska, do Gdyni i do stacyj granicznych z Łotwą, Rosją i Ukrainą przy których stosuje się listy przewozowe wewnętrzne. Przy przesyłkach miału węglowego, i koksowego, nadawcą może być tylko krajowa kopalnia węgla przyczem grubość ziaren miału nie może przekraczać 15 mm.; wymiar ten powinna kopalnia nadająca wymienić w liście przewozowym.

Taryfa wyjątkowa VII.

Na przewóz rudy żelaznej wszelkiej, w tej liczbie rudy manganowej, pirytów i t. p, oraz rud cynku i ołowiu (z gr. 48 fosforytów (z gr. 74) z Gdańska i z Gdyni.

1. Obszar ważności. Z Gdańska lub Gdyni do wszystkich stacyj kolei polskich.

2. Opłaty. Przewoźne za przesyłki całowagonowe oblicza się według klasy IX za cala odległość przewozu nie wyłączając kolei na obszarze W. M. Gdańska.

3. Warunki stosowania. Opłaty według niniejszej taryfy stosuje się do wszelkich przesyłek rudy żelaznej z Gdańska lub z Gdyni, adresowanych do hut krajowych lub fabryk chemicznych z zaznaczeniem w liście przewozowym "do zużycia wewnątrz Państwa Polskiego".

Taryfa wyjątkowa VIII.

Na wywóz. materjałów drzewnych obrobionych i nieobrobionych (z gr. 41) oraz klepek beczkowych (z gr. 43) i fryzów.

1. Obszar ważności. Od wszystkich stacyj kolei polskich do wszystkich stacyj granicznych oraz do stacyj na obszarze W. M. Gdańska i do Gdyni oraz do Zemgale.

2. Opłaty. Przewoźne za przesyłki całowagonowe materjałów drzewnych, wymienionych w poz. od a) do i) grupy 41 oraz klepek beczkowych z grupy 43 nomenklatury (część III taryfy), oblicza się za całą odległość przewozu, nie wyłączając kolei na obszarze W. M. Gdańska:

za odległość od 1 do 380 km. według klasy VII,

za odległość od 381 do 600 km. według jednakowej opłaty 132 jednostek taryfowych za 100 kg.,

za odległość powyżej 600 km. według klasy VIII.

3. Warunki stosowania. Przesyłki powinny być nadawane za listami przewozowemi międzynarodowemi, oprócz przesyłek' do obszaru W. M, Gdańską i do Gdyni oraz do Zemgale oraz do stacyj granicznych z Łotwa, Rosją i Ukrainą, przy których stosuje się listy przewozowe wewnętrzne.

Taryfa wyjątkowa IX.

Na wywóz zagranicę ziemniaków świeżych (z gr. 3).

1. Obszar ważności. Od wszystkich stacyj kolei polskich do granicy Państwa pod Turmontem lub do Gdańska-Neufahrwasser..

2. Opłaty. Przewoźne za przesyłki całowagonowe oblicza się za całą odległość przewozu, nie wyłączając kolei na obszarze W. M. Gdańska:

za odległość od 1 do 200 km.-według kl. VIII,

za odległość od 201 do 300 km. według jednakowej opłaty 90 groszy za 100 kg.,

za odległość powyżej 300 km. - według kl. IX

Taryfa wyjątkowa X.

Na wywóz zagranicę cementu (z gr. 61),

1. Obszar ważności. Od stacyj koleji polskiej przy których znajdują się cementownie, do Śniatyna, Załącza i do Gdańska i Gdyni.

2. Opłaty. Przewoźne za przesyłki całowagonowe oblicza się za całą odległość przewozu, nie wyłączając kolei na obszarze W. M. Gdańska, według klasy IX rubryka b) bez względu na ładowność wagonu.

3. Warunki stosowania. Przesyłki do Rumunji powinny być nadawane za listami komunikacji międzynarodowej.

Taryfa wyjątkowa XI.

Na wywóz zagranicę cynku surowego S walcowanego (blacha cynkowa) z gr. 64.

1. Obszar ważności. Od stacyj polskich kolej żelaznych, przy których znajdują się huty cynkowe do Gdańska.

2. Opłaty. Przewoźne za przesyłki całowagonowe oblicza się za całą odległość przewozu, nie wyłączając kolei na obszarze W. M. Gdańska, według klasy IV.

3. Warunki stosowania. Przesyłki powinny być dowiezione do stacji nadania drogą, kołową lub bocznicą prywatną.

Taryfa wyjątkowa XVII.

Na wywóz zagranicą soli kuchennej (z gr. 50).

1. Obszar ważności. Od stacji Gniezno, Inowrocław, Ciechocinek" Wieliczka i Bochnia do wszystkich stacji granicznych oraz do Gdańska i Gdyni oraz do granicy Państwa pod Zebrzydowicami.

2. Opłaty. Przewoźne za przesyłki całowagonowe oblicza się według Klasy IX za całą odległość przewozu, nie wyłączając kolei na obszarze w. m. Gdańska.

3. Warunki stosowania. Przesyłki powinny być nadawane za listami przewozowemi komunikacji międzynarodowej; przy przesyłkach do stacji Zemgale, Niegoriełoje, Szepietówka i Wołoczyska stosuje się listy przewozowe wewnętrzna. Przy przesyłkach do Gdańska i Gdyni przewoźne oblicza się początkowo według klasy normalnej VII za całą odległość przewozu i dopiero po złożeniu Dyrekcji Gdańskiej w terminie 4-miesięcznym dowodu o dokonanym wywozie zagranicę drogą morską (przez okazanie konosamentu) oraz przedłożeniu pierwotnego listu przewozowego, zwracana będzie różnica opłat pomiędzy taryfą normalną a niniejszą taryfą wyjątkową.

TARYFA WYJĄTKOWA XX.

Na przewóz cegły, dachówek, rur i sączków (dren) glinianych i piaskowych niepolewanych (z gr. 60).

1. Obszar ważności. Od wszystkich stacyj kolei polskich do wszystkich stacyj granicznych oraz do stacyj na obszarze w. m. Gdańska.

2. Opłaty. Przewoźne za przesyłki całowagonowe oblicza się za całą odległość przewozu, nie wyłączając kolei na obszarze w. m. Gdańska:

za odległość od 1 do 100 km.-według klasy IX,

za odległość od 101 do 150 km. - według jednakowej opłaty 48 groszy za 100 kg.,

za odległość powyżej 150 km. - według klasy G tablicy opłat przewozowych do taryf wyjątkowych

TARYFA WYJĄTKOWA XXI.

Na przewóz bawełny (z gr. 84).

1. Obszar ważności. Z Gdyni i Gdańska do wszystkich stacyj kolei polskich.

2. Opłaty. Przewoźne za przesyłki pół- i całowagonowe oblicza się według klasy III za łączną odległość przewozu.

TARYFA WYJĄTKOWA XXII.

Na przewóz surowca żelaznego (odlewniczego, zwierciadlanego), hematytu oraz stopów żelaznych (ferromangan, ferrosilicium i t. p.) z gr. 63.

1. Obszar ważności. Z Gdyni i Gdańska do wszystkich stacyj kolei polskich.

2. Opłaty. Za przesyłki całowagonowe przewoźne oblicza się za łączną odległość przewozu:

za surowiec żelazny - według klasy VIII, za hematyt i stopy żelazne - według klasy VII. W uwadze do Tablicy opłat przewozowych do taryf wyjątkowych, (Dz. U. R. P. № 35, poz. 376), oznaczonej **), po wyrazach "materjałów drzewnych" dodaje się: "oraz koksu i miału koksowego.

TARYFA WYJĄTKOWA XXIII.

Na tranzytowy przewóz zwierząt domowych żywych (z gr. 22).

1. Obszar ważności. Od stacji Zemgale do granicy Państwa pod Zebrzydowicami.

2. Opłaty. Przewoźne za przesyłki całowagonowe oblicza się według taryf normalnych ze zniżką 20%

Taryfa wyjątkowa XXIV.

Na przewóz celulozy (drzewnika) z gr. 45.

1. Obszar ważności. Od stacji Wrocławek do Gdańska.

2. Opłaty. Przewoźne za przesyłki calowego-nowe oblicza się według klasy VII za całą odległość przewozu, nie wyłączając kolei na obszarze w. m. Gdańska.

TARYFA WYJĄTKOWA XXV.

Na przewóz tłuszczów roślinnych i kwasów tłuszczowych (z gr. 16) i tłuszczów zwierzęcych (z gr. 33).

1. Obszar ważności. Z Gdańska do wszystkich stacyj kolei polskich.

2. Opłaty. Przewoźne za przesyłki całowagonowe oblicza się według klasy V za całą odległość przewozu, nie wyłączając kolei na obszarze w. m. Gdańska.

3. Warunki stosowania. Przesyłki powinny być adresowane do krajowych fabryk chemicznych lub przetworów tłuszczowych %

§  4.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem 1 marca 1924 r.
1 § 3:

- zmieniony przez § 5 rozporządzenia z dnia 29 marca 1924 r. (Dz.U.24.30.303) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 kwietnia 1924 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.

- zmieniony przez § 3 rozporządzenia z dnia 29 marca 1924 r. (Dz.U.24.30.303) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 kwietnia 1924 r. Zmiany częściowo nie zostały naniesione na tekst.

- zmieniony przez § 4 rozporządzenia z dnia 16 maja 1924 r. (Dz.U.24.43.455) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 czerwca 1924 r.

- zmieniony przez § 2 rozporządzenia z dnia 4 czerwca 1924 r. (Dz.U.24.49.502) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 czerwca 1924 r.

- zmieniony przez § 4 rozporządzenia z dnia 17 czerwca 1924 r. (Dz.U.24.52.531) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 1924 r. Zmiany częściowo nie zostały naniesione na tekst.

- zmieniony przez § 3 rozporządzenia Ministra Kolei z dnia 22 lipca 1924 r. (Dz.U.24.66.646) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 sierpnia 1924 r. Zmiany częściowo nie zostały naniesione na tekst.

- zmieniony przez § 1 rozporządzenia Ministra Kolei z dnia 22 lipca 1924 r. (Dz.U.24.66.647) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 sierpnia 1924 r.

- zmieniony przez § 4 rozporządzenia z dnia 18 października 1924 r. (Dz.U.24.94.882) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 listopada 1924 r. Zmiany częściowo nie zostały naniesione na tekst.

- zmieniony przez § 1 rozporządzenia Ministra Kolei z dnia 7 listopada 1924 r. (Dz.U.24.97.905) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 listopada 1924 r.

- zmieniony przez § 1 rozporządzenia Ministra Kolei z dnia 10 listopada 1924 r. (Dz.U.24.98.908) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 listopada 1924 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024