Taryfa na przewóz towarów w ruchu tymczasowym na budujących się linjach Kutno-Płock i Kutno-Zgierz.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOLEI ŻELAZNYCH
z dnia 8 lutego 1924 f.
w sprawie taryfy na przewóz towarów w ruchu tymczasowym na budujących się linjach Kutno-Płock i Kutno-Zgierz.

Na mocy dekretu z dnia 7 lutego 1919 roku o tymczasowem przekazaniu Ministrowi Komunikacji prawa wydawania przepisów o przewozie pasażerów, bagażu i towarów, oraz ustalania taryf przewozowych na kolejach polskich (Dz. P. P. P. № 14, poz. 152) i w porozumieniu z Ministrami Skarbu oraz Przemysłu i Handlu zarządza się co następuje:
§  1.
Na budujących się linjach kolejowych Kutno-Płock i Kutno-Zgierz zostaje dopuszczony, do czasu otwarcia ruchu normalnego, przewóz towarów na podstawie przepisów poniższych:
1)
Przewóz towarów, należących do właścicieli prywatnych, Odbywa się-tylko w miarę możności, o ile przewóz podobny nie przeszkadza budowie kolei, za zezwoleniami.
2)
Zezwoleń na przewóz udzielają: prezes Dyrekcji Budowy, względnie odnośni naczelnicy jej oddziałów.
3)
Po otrzymaniu pozwolenia na przewóz należy zamawiać wagony na stacjach końcowych Kutno lub Płock, względnie Kutno lub Zgierz, na ogólnych zasadach t. j. piśmiennie z pobraniem kaucji w wysokości postojowego za pierwszy dzień przetrzymania wagonu. Wagony dostarczane będą w zależności od posiadania wolnego taboru.
4)
Przewóz jest dokonywany tylko w ładunkach wagonowych na zasadzie listu przewozowego, zaopatrzonego w napis: "Dla ruchu tymczasowego na budującej się linji Kutno-Płock", względnie "Dla ruchu tymczasowego na budującej się linji Kutno-Zgierz".
5)
Opłaty taryfowe wyraża się w jednostkach taryfowych, równych 1/100 franka złotego, kurs którego będzie ogłaszany przez Ministra Skarbu.
6) 1
Za przewóz wagonu ładownego lub próżnego od stacji Kutno albo Płock, względnie Kutno albo Zgierz, do miejsca wyładowania lub naładowania i z powrotem, bez względu na odległość, pobiera się przy zamawianiu wagonu opłaty następujące:
a)
na linji Kutno-Płock po 3.400 jednostek taryfowych od wagonu,
b)
na linji Kutno-Zgierz po 42.00 jednostek taryfowych od wagonu.

Wyjątek stanowią wagony 30-tonnowe, za przewóz których opłaty powyższe pobiera się z podwyższeniem o 100%, czyli dwukrotnie.

Za przewóz wagonu ładownego lub próżnego do miejsca wyładowania lub naładowania i z powrotem po linji Kutno-Płock, względnie Kutno-Zgierz, pobiera się przy zamawianiu wagonu opłaty następujące:

Na odległościach kilometrów Na linji
Kutno-Płock Kutno-Zgierz
Za wagon, oprócz wagonów 30-tonnowych Za wagon 30 tonowy Za wagon, oprócz wagonów 30 tonnowych Za wagon 30-tonnowy
Jednostek taryfowych
od 1 do 15 5.100 10.200 6.300 12.600
od 16 do 30 5.950 11.900 7.350 14.700
od 31 i więcej 6.300 13.600 8.400 16.800
7)
Kolej nie ponosi żadnej odpowiedzialności za terminowość dostawy, jak również za straty wynikłe wskutek zaginięcia, braku wagi Tub uszkodzenia przesyłki.
8)
Nadawcy przysługuje prawo wyznaczenia dozorcy, towarzyszącego ładunkowi, za przejazd którego kolej osobnej opłaty nie pobiera.
9) 2
Naładowania i wyładowania wagonu dokonywa nadawca, względnie odbiorca przesyłki. Czynności ładunkowe powinny być dokonane w ciągu 6 godzin od chwili podstawienia wagonu. Za czas przetrzymania wagonu, stwierdzony przez funkcjonarjuszy Dyrekcji Budowy, stacja, przyjmująca wagon z powrotem (oprócz wagonów 30 tonnowych i wagonów-kotłów, czyli cystern), pobiera:
a)
za rozpoczętą pierwszą dobę (24 godziny) po upływie terminu, wolnego od postojowego i za jeden wagon - 1.200 jednostek taryfowych,
b)
za rozpoczętą drugą dobę i za jeden wagon - 1.200 jednostek taryfowych,
c)
za rozpoczętą trzecią i każdą następną dobę i za jeden wagon - po 1.800 jednostek taryfowych.

Za przetrzymanie zaś wagonów 30 tonnowych i wagonów-kotłów (cystern) pobiera się:

a)
za rozpoczętą pierwszą dobę (24 godziny) po upływie terminu, wolnego od postojowego i za jeden wagon - 1.800 jednostek taryfowych,
b)
za rozpoczętą drugą dobę i za jeden wagon - 1.800 jednostek taryfowych,
c)
za rozpoczętą trzecią i każdą następną dobą i za Jeden wagon - po 2.500 jednostek taryfowych.
10)
W razie uszkodzenia wagonu podczas czynności ładunkowych, wysokość odszkodowania winna być określona i pobrana dodatkowo od osoby, która wagon zamówiła, na stacji Kutno - lub Płock, względnie Kutno lub Zgierz.
11)
Jeżeli uszkodzenie wagonu nastąpi na miejscu naładunku lub wyładunku na linji i wagon wysłany być nie może, to wysokość odszkodowania określa naczelnik odnośnego oddziału Dyrekcji Budowy.
12) 3
Na życzenie właścicieli towarów prywatnych, po uprzedniem wyjednaniu przez nich zezwolenia Prezesa Dyrekcji Budowy, względnie odnośnych naczelników jej oddziałów, na terenie kolejowym stacyjnym, wyznaczonym przez władze kolejowe, mogą być składane czasowo, nie dłużej jednak, niż na przeciąg dni trzech, towary, podlegające naładowaniu i wysłaniu przez nadawców lub wyładowaniu i zabraniu przez odbiorców, z uiszczeniem opłaty po 400 jednostek taryfowych za każdą rozpoczętą dobę od ładunku całowagonowego z tem jednak, że część ładunku uważana być winna za ładunek całowagonowy. Opłata powyższa pobierana być winna od chwili złożenia towaru na terenie kolejowym bez żadnego terminu wolnego od tej opłaty.

Za tak złożone na terenie stacyjnym towary Dyrekcja Budowy nie ponosi żadnej odpowiedzialności za straty, wynikłe wskutek ich zaginięcia, braku lub uszkodzenia.

W razie nieusuniącia z terenu kolejowego, złożonego na nim towaru w wskazanym wyżej terminie 3-dniowym, Dyrekcji Budowy przysługuje prawo bezzwłocznego sprzedania zalegającego towaru możliwie najkorzystniej bez żadnych dalszych formalności.

Z otrzymanej ze sprzedaży sumy Dyrekcja Budowy potrąca przypadającą jej opłatę, za cały czas zajęcia pod towar terenów kolejowych i opłatę za uskutecznienie sprzedaży towaru w wysokości 10% od sumy sprzedażnej, a resztę, o ile takowa się okaże, pozostawia, do rozporządzenia właściciela towaru.

§  2.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem 15 lutego 1924 r. Jednocześnie tracą moc obowiązującą: 1) rozporządzenie Ministra Kolei Żelaznych z dnia 15 grudnia 1921 r. w sprawie taryfy na przewóz towarów w ruchu tymczasowym na budującej się linji Kutno-Płock (Dz. U. R. P. z 1921 r. № 108, poz. 791), 2) rozporządzenie Ministra Kolei Żelaznych z dnia 23 grudnia 1922 r. w sprawie taryfy na przewóz towarów w ruchu tymczasowym na budującej się linji Kutno-Zgierz (Dz. U. R. P. z 1922 r. № 116, poz. 1065) i 3) rozporządzenie Ministra Kolei Żelaznych z dnia 28 grudnia 1923 r. o zmianie opłat przewozowych i postojowych na budujących się linjach Kutno-Płock i Kutno-Zgierz (Dz. U. R. P. z 1923 r. № 137, poz. 1158).
1 § 1 ust. 6 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 11 marca 1924 r. (Dz.U.24.23.252) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 marca 1924 r.
2 Z dniem 16 marca 1924 r. § 1 ust. 9 nin. rozporządzenia zmieniony przez rozporządzenia z dnia 11 marca 1924 r. (Dz.U.24.23.252) w ten sposób że wszystkie opłaty za przetrzymanie wagonu, wyrażone w jednostkach taryfowych, podwyższa siej o 100%, czyli dwukrotnie. z dniem 16 marca 1924 r.
3 § 1 ust. 12 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 11 marca 1924 r. (Dz.U.24.23.252) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 marca 1924 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obwiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024