Zmiany taryfy osobowej i bagażowej, obowiązującej na polskich kolejach państwowych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOLEI ŻELAZNYCH
z dnia 18 sierpnia 1923 r.
o zmianach taryfy osobowej i bagażowej, obowiązujących na polskich kolejach państwowych.

Na mocy dekretu z dnia 7 lutego 1919 r. o tymczasowem przekazaniu Ministrowi Komunikacji prawa wydawania przepisów o przewozie pasażerów, bagażu i towarów oraz ustalania taryf przewozowych na kolejach polskich (Dz. P. P. P. № 14, poz. 152) i w porozumieniu z Ministrami Skarbu oraz Przemysłu i Handlu zarządza się co następuje:
§  1.
Do obowiązującej od dnia 1 kwietnia r. b. "Taryfy polskich normalnotorowych kolei państwowych na przewóz osób, psów, bagażu i przesyłek nadzwyczajnych" (Dz. U. R. P. № 31, poz. 193; № 55, poz. 396 i 398; Na 63, poz. 490 i 494; № 73, poz. 576) wprowadza się następujące zmiany;

CZĘŚĆ  I.

I.

Przepisy przewozowe wraz z Postanowieniami wykonawczemi.

1.
W art. 16 "Kontrola biletów dopłaty do cen 2a przejazd":
a)
dopłata 20.000 mk., przewidziana w ust. 2 i 3, zmienia się na 40.000 mk.;
b)
dopłata 3.000 mk., przewidziana w Postan. Wyk. III do ust. 3, zmienia się na 6.000 mk.;
c)
dopłata 10.000 mk., przewidziana w ust. 6, zmienia się na 20.000 mk.
2.
W art. 24 "Postoje" opłata 200.000 mk., przewidziana w ust. 3 i w Post. Wyk. do tegoż ustępu, zmienia się na 400.000 mk.
3.
W art. 30 "Określenie" dopłata 5.000 mk., przewidziana w ust. 3, zmienia się na 10.000 mk.
4.
W art. 36 "Odpowiedzialność kolei za zaginięcie, brak lub uszkodzenie bagażu" norma odszkodowania 30.000 mk., przewidziana w Post. Wyk. 1 do ust. 1, zmienia się na 60.000 mk.
5.
W art. 37 "Przekroczenie terminu dostawy" norma 500 mk. przewidziana w ust. 2-a, zmienia się na 1.000 mk., norma 200 mk. przewidziana w ust. 3-a, zmienia się na 400 mk., a norma 300 mk. przewidziana w ust. 3-b zmienia się na 600 mk.

CZĘŚĆ  II.

II.

Postanowienia taryfowe.

6.
W rozdziale I "Przewóz osób", w dziale A "Zasady obliczania" punkty 3-a i 3-b otrzymują brzmienie następujące:

"a) w klasie IV (na kolejach obszaru województw: pomorskiego i poznańskiego) za km. od 1 do 200 po 266 mk.; za km. od 201 do 300 po 212 mk., doliczanych do ceny biletu 53.200 mk. przypadającej za pierwsze 200 km.; za każdy dalszy km. po 160 mk., doliczanych do ceny biletu 74.400 mk., przypadającej za pierwsze 300 km.;

b) w klasie III za km. od 1 do 200 po 400 mk.; za km. od 201 do 300 po 320 mk., doliczanych do ceny biletu 80.000 mk. za pierwsze 200 km.; za każdy dalszy km. po 240 mk., doliczanych do ceny biletu 112.000 mk., przypadającej za pierwsze 300 km."

7.
W tymże rozdziale I j w tymże dziale H punkt 8 otrzymuje brzmienie następujące:

"8. Ceny biletów dodatkowych na miejsca numerowane do siedzenia w wagonach osobowych (miejscówki) bez względu na rodzaj pociągu i odległość przejazdu wynoszą: w klasie III - 10.000 mk., w klasie II - 20.000 mk. i w klasie I - 30.000 mk.".

8.
W tymże rozdziale f, w dziale B "Dopłaty za przejście do klasy wyższej lub do pociągu droższego" opłata 3.000 mk., przewidziana w ust. 3 i 9 zmienia się na 6.000 mk.
9.
W rozdziale III "Przewóz psów" opłata 500 mk., przewidziana w ust. 2, zmienia się na 1.000 mk.
10.
W rozdziale IV "Przewóz bagażu" punkt 3 a otrzymuje brzmienie następujące:

"a) W pociągach osobowych i mieszanych za km. od 1.200 po 40 mk.; za km. 201 do 300 po 32 mk., doliczanych do stawki przewozowej 8.000 mk. za pierwsze 200 km.; za każdy dalszy km. po 24 mk., doliczanych do stawki przewozowej 11.200 mk. za pierwsze 300 km.".

11.
W tymże rozdziale IV, opłata 1.000 mk., przewidziana, w ust. 7, zmienia się na 2.000 mk.
12.
W rozdziale VI "Przewóz czasopism, broszur i książek" punkt 5 otrzymuje brzmienie następujące:

"5. Opłata za przewóz powinna być uiszczona przy nadaniu; oblicza się ją według zasad, ustalonych dla przewozu bagażu (p. 1 i 2 rozdziału IV) w wysokości następującej od każdych zaczętych 10 kg. i każdego km.: za km. od 1 do 200 po 24 mk., za km. od 201 do 300 po 20 mk., doliczanych do stawki przewozowej 4.800 mk., przypadającej za pierwsze 200 km.; za każdy dalszy km. po 16 mk., doliczanych do stawki przewozowej 6.800 mk., przypadającej za pierwsze 300 km. Przypadającą do pobrania należność zaokrągla się w ten sposób, że każde zaczęte 100 mk. liczy się za 100 mk.".

13.
W rozdziale VII "Pociągi nadzwyczajne, wagony osobowe, dla chorych i bagażowe" w dziale A "Pociągi nadzwyczajne" zmienia się:

w ust. 1 (1) a opłatę 16.000 mk. na 30.000 mk.,

w ust. 1 (1) b opłatę 5.300 mk. na 10.000 mk.,

w ust. 1 (1) c opłatę 2.600 mk. na 5.000 mk.,

opłaty najniższe 53.000 mk. i 2.600.000 mk., wskazane w końcu ustępu I (1) odpowiednio na 100.000 mk. i 5.000.000 mk.

w ust. II (1) opłatę 800 mk. na 2.000 mk.,

w ust. III opłatę 2.600.000 mk. na 5.000.000 mk.,

w ust. IV (2) opłatę 800.000 mk. na 1.500.000 mk.

14.
W tymże rozdziale VII, w dziale B "Wagony osobowe, dla chorych, bagażowe i towarowe" zmienia się w ust. II (1) opłatę 5.300 mk. na 10.000 mk. i w ust. IV (1) opłatę 800 mk. na 2.000 mk.
§  2.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem 1 września 1923 r.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1923.84.663

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zmiany taryfy osobowej i bagażowej, obowiązującej na polskich kolejach państwowych.
Data aktu: 18/08/1923
Data ogłoszenia: 25/08/1923
Data wejścia w życie: 01/09/1923