Komisje kwalifikacyjne.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 23 lipca 1923 r.
o komisjach kwalifikacyjnych.

Na mocy art. 20 ustawy z dnia 17 lutego 1922 r. o państwowej służbie cywilnej (Dz. U. R. P. № 21, poz. 164) zarządza się co następuje:
§  1.
Zarządza się utworzenia komisji kwalifikacyjnych przy władzach naczelnych i władzach podlegających bezpośrednio władzom naczelnym.
§  2.
Komisje kwalifikacyjne są następujące:
1)
Komisje kwalifikacyjne czynne przy władzach naczelnych, dla wszystkich urzędników należących do personelu władzy naczelnej od XII do VI stopnia służbowego włącznie.
2)
Komisje kwalifikacyjne czynne przy władzach, podlegających bezpośrednio władzy naczelnej, dla wszystkich urzędników odnośnej władzy od XII do VI stopnia służbowego włącznie oraz dla wszystkich urzędników od XII do Vi stopnia służbowego włącznie, pełniących służbą przy władzach lub urzędach jej podległych.
§  3.
Jeżeli przy władzy podlegającej bezpośrednio władzy naczelnej nie da się utworzyć komisji kwalifikacyjnej, szef władzy naczelnej poruczy innej komisji kwalifikacyjnej wydanie opinji co do kwalifikacji urzędników pełniących służbę w okręgu służbowym tej władzy.

W razie potrzeby może naczelnik władzy, przy której ma być utworzona komisja kwalifikacyjna, utworzyć kilka komisji

§  4.
Komisje kwalifikacyjne są powołane do wydawania opinji o kwalifikacjach urzędników od XII do VI stopnia służbowego włącznie, praktykantów oraz osób ubiegających się o stanowiska urzędnicze.
§  5.
Komisja kwalifikacyjna składa się z pięciu członków.

Członków komisji, jako też potrzebną ilość zastępców, ustanawia na okres dwuletni szef właściwej władzy naczelnej, przyczem, o ile chodzi o komisje kwalifikacyjne czynne przy władzach podlegających bezpośrednio władzom naczelnym, ustanowienie następuje na wniosek szefa tej władzy.

W komisji przewodniczy najstarszy służbowo (art. 18 ustawy z dnia 17 lutego 1922 r. - Dz. U. R. P. №21, poz. 164) członek.

Ochwaty komisji zapadają bezwzględną większością głosów.

Jeżeli chodzi o wydanie opinji o urzędniku fachowym, wówczas, o ile dla urzędników jego gałęzi służby nie utworzono osobnej komisji kwalifikacyjnej wstępuje do komisji w miejsce najmłodszego służbowo członka referent fachowy albo inny wyższy urzędnik fachowy, jako członek nadzwyczajny.

W wypadku przewidzianym w ustępie pierwszym § 3 niniejszego rozporządzenia może szef władzy naczelnej zarządzić, aby jeden urzędnik tej władzy, przy której nie utworzono komisji kwalifikacyjnej, wszedł w skład komisji, jako nadzwyczajny członek, w miejsce najmłodszego służbowo członka z prawem głosu przy wydawaniu opinji co do kwalifikacji urzędników jego władzy.

Członkami komisji należy ustanawiać urzędników starszych służbowo od tych urzędników, którzy mają być kwalifikowani.

§  8.
Do obrad komisji należy z reguły powoływać z głosem doradczym referenta spraw personalnych, jako też ewentualnie urzędnika, któremu poruczono regularne przeprowadzanie inspekcji urzędowych, o ile oni nie należą już do komisji.

Jeżeli komisja uzna potrzebę uzupełniających wyjaśnień, wówczas można powołać także innego urzędnika w celu udzielenia informacji,

§  7.
Komisja kwalifikacyjna wydaje opinję o kwalifikacjach urzędnika na podstawie danych zawartych w opisaniu, kwalifikacyjnem oraz danych znanych jej osobiście lub udzielonych przez osoby wymienione w § 6.
§  8.
Opisanie kwalifikacyjne ma sporządzić osobiście-według dołączonego wzoru (załącznik № 1) - przełożony urzędnika, sprawujący nad nim bezpośredni nadzór służbowy.

We władzach, których ustrój służbowy jest tego rodzaju, że, oprócz bezpośrednio przełożonego, powołany jest jeszcze kto inny do wykonywania pośredniego nadzoru nad urzędnikiem, ma powołany do tego nadzoru oświadczyć się co do opisania kwalifikacyjnego, sporządzonego przez bezpośredniego przełożonego.

O ile oświadczenie to nie zgadza się z opisaniem, ma być uzasadnione.

Oświadczenie ma być zanotowane w odpowiedniej rubryce opisania kwalifikacyjnego.

Opisanie należy przedłożyć komisji kwalifikacyjnej poufnie w drodze służbowej.

§  9.
Jeżeli zajdzie zmiana w osobie bezpośrednio przełożonego powołanego do sporządzenia opisania kwalifikacyjnego, wówczas ma dotychczasowy przełożony podać do wiadomości nowego przełożonego wszystkie okoliczności mające znaczenie dla kwalifikacji za ubiegłą część czasu. Gdyby to już było niemożliwe, ma nowy przełożony postarać się o potrzebne informacje w odpowiedniej drodze i w razie potrzeby przy sporządzaniu opisania kwalifikacyjnego zaznaczyć wyraźnie, że nie ocenia na podstawie własnego spostrzeżenia i doświadczenia.
§  10.
Komisja kwalifikacyjna wpisuje swoją opinję do tabeli kwalifikacyjnej, sporządzonej według dołączonego wzoru (załącznik № 2), wypełniając wszystkie jej rubryki.

Ogólna ocena kwalifikacji ma opiewać: "znakomicie", "bardzo dobrze", "dobrze", "dostatecznie" lub "nieodpowiednio".

Wypełnioną tabelę kwalifikacyjną przesyła komisja kwalifikacyjna władzy służbowej urzędnika poufnie w drodze służbowej.

§  11.
Władza służbowa przechowuje tabele. kwalifikacyjne przy wykazie stanu służby, jako jego załączniki.
§  12.
Urzędnika należy zawiadomić o ogólnej ocenie jego kwalifikacji.

Jeżeli ogólna ocena opiewa "nieodpowiednio", może urzędnik w ciągu dwóch tygodni po zawiadomieniu go o niej prosić władzę służbową o poddanie jego kwalifikacji ponownemu rozpatrzeniu przez tę samą komisję kwalifikacyjną.

Urzędnik ma prawo domagać się okazania mu jego tabeli kwalifikacyjnej.

§  13.
Wszyscy urzędnicy powołani do współ" działania przy ocenianiu kwalifikacji mają przestrzegać ściśle sumienności i bezstronności oraz zachować tajemnicę odnośnie do przebiegu obrad i co do źródeł, na których opartą została kwalifikacja.
§  14.
Oceniania kwalifikacji urzędnika ma mieć miejsce z początkiem każdego drugiego roku za ubiegły dwuletni okres kalendarzowy.

Poza tem normalnem ocenianiem kwalifikacji może nastąpić skwalifikowanie urzędnika w razie potrzeby według uznania władzy naczelnej lub władzy bezpośrednio jej podległej.

§  15.
Pierwszego skwalifikowania urzędników według niniejszego rozporządzenia należy dokonać możliwie bezzwłocznie najpóźniej do 30 września 1923 r.
§  16.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  1

Wzór № 1.

OPISANIE KWALIFIKACYJNE

Imię I nazwisko ..............................................

Tytuł i stopień służbowy .....................................

Użycie w służbie (kierownik władzy, urzędu, naczelnik

wydziału, oddziału, przydzielony do służby I t. d.) ..........

..............................................................

Władza (urząd) i miejsce urzędowania .........................

..............................................................

za lata 19.......... i 19 .......

L. p. Poszczególne punkty OPISANIE KWALIFIKACYJNE (z uzasadnieniem) Oświadczenie powołanego do pośredniego nadzoru nad urzędnikiem, ewent. z uzasadnieniem (§ 8 ustęp 2 i 3 rozporządzenia Rady Ministrów o komisjach kwalifikac.)
1 Zawodowe wykształcenia (znajomość przepisów potrzebnych do sprawowania urzędu)
2 Zdolność, pojętość i bystrość. Inicjatywa
3 Pilność, sumienność i dokładność, możność polegania na urzędniku v* wykonywaniu służby.
4 Uzdatnienie do obcowania ze stronami i do służby zewnętrznej
5 Znajomość języków
6 Wynik użycia w służbie
7 Zachowanie się
8 Co do urzędników, którzy zajmują kierownicze stanowiska służbowe lub z których powołaniem na takie stanowisko należy się liczyć, uzdatnienie do tego
9 Ważniejsze sprawy lub akcje, które urzędnik prowadził w ubiegłych dwóch latach;

inne okoliczności, mające znaczenie dla kwalifikacji

10 Czy jest uzdatniony do pełnienia służby przy Ministerstwach i Władzach centralnych
Podpis przełożonego, który sporządził opisanie kwalifikacyjne: Podpis organu nadzorującego:

ZAŁĄCZNIK  2

Wzór № 2

(Strona 2).

Tabela kwalifikacyjna ...............

Ustalanie kwalifikacji za lata Zawodowe wykształcenie, znajomość przepisów potrzebnych do sprawowania urzędu Zdolności, pojętność i bystrość. Inicjatywa Pilność, sumienność i dokładność; możność polegania na urzędniku w wykonywaniu służby Uzdatnienie do obcowania ze stronami i do służby zewnętrznej Znajomość języków
1 2 3 4 5

(Strona 3).

....................

Wynik użycia w służbie Zachowanie się Co do urzędników" którzy zajmują kierownicze stanowiska służbowe lub z których powołaniem na takie stanowisko należy się liczyć; uzdatnienie do tego Ważniejsze sprawy lub akcje, które urzędnik prowadził w ubiegłych dwóch. latach; inne okoliczności, mające znaczenie dla kwalifikacji Czy jest uzdatniony do pełnienia służby przy Ministerstwach i Władzach centralnych Ogólna ocena
6 7 8 9 10 11

Przewodniczący Komisji Kwalifikacyjnej (podpis):

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024