Wydanie regulaminu Najwyższego Trybunału Administracyjnego.

ROZPORZĄDZENIE
PREZYDENTA RZECZYPOSPOLITEJ
z dnia 31 lipca 1923 r.
w przedmiocie wydania regulaminu Najwyższego Trybunału Administracyjnego.

Na zasadzie art. 32 ustawy z dnia 3 sierpnia 1922 r. o Najwyższym Trybunale Administracyjnym (Dz. U. R. P. № 67, poz. 600) zarządzam co następuje:
§  1.
Na wniosek Rady Ministrów wydaję dołączony regulamin Najwyższego Trybunału Administracyjnego, uchwalony przez Zgromadzenie Ogólne tegoż Trybunału.
§  2.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

REGULAMIN

NAJWYŻSZEGO TRYBUNAŁU ADMINISTRACYJNEGO.

Siedziba.

§  1.
Siedzibą Najwyższego Trybunału Administracyjnego jest m. st. Warszawa.

Wewnętrzna Organizacja.

§  2.
Najwyższy Trybunał Administracyjny dzieli się na izby wedle rodzaju spraw. Czynnościami poszczególnych izb kierują prezesi, a w skład izb wchodzą sędziowie wyznaczeni przez Zgromadzenie Ogólne (§ 4 lit. b) regulaminu). Pierwszy Prezes obejmuje również kierownictwo jednej z izb.

Pierwszego Prezesa w czynnościach wynikających z ustawy o Najwyższym Trybunale Administracyjnym zastępuje w razie potrzeby najstarszy służbą prezes względnie sędzia, prezesów w izbach inny prezes lub sędzia najstarszy służbą w danej izbie.

Posiedzenie niejawne.

A.

Zgromadzenie Ogólne.

§  3.
Zgromadzenie Ogólne zwołuje Pierwszy Prezes z własnej inicjatywy lub na pisemny wniosek V« części urzędujących sędziów i prezesów najdalej w ciągu 6 tygodni, licząc od dnia wręczenia wniosku. Porządek dzienny Zgromadzenia Ogólnego ustala Pierwszy Prezes jako przewodniczący. O rozpatrywaniu wniosków zgłoszonych poza porządkiem dziennym rozstrzyga Zgromadzenie Ogólne.
§  4.
Do właściwości Zgromadzenia Ogólnego należą:
a)
rozstrzyganie kwestji prawnych przekazanych przez komplet orzekający lub wzmocniony (art. 18 ustawy i § 14 regulaminu),
b)
ustalanie podziału czynności między izby i przydział prezesów i sędziów do poszczególnych izb (§ 2 regulaminu),
c)
dokonywanie wyborów sędziów Trybunału (art. 6 ustawy i § 10 regulaminu),
d)
sprawy, dotyczące prezesów i sędziów (art. 8 ustawy),
e)
uchwalanie zmian w postanowieniach niniejszego regulaminu (art. 32 ustawy),
f)
rozważanie innych spraw, co do których Zgromadzenie Ogólne uzna swą właściwość.
§  5.
W Zgromadzeniu Ogólnem winni uczestniczyć wszyscy urzędujący prezesi i sędziowie. Do ważności uchwał potrzebne jest obecności 2/3 łącznej ilości urzędujących prezesów i sędziów (art. 18 ustęp b ustawy).
§  6.
Dla spraw wymienionych w § 4 a) regulaminu wyznaczy Pierwszy Prezes referenta i korreferenta, którzy złożą swoje wnioski z motywami na piśmie najpóźniej na dni 10 przed terminem Zgromadzenia Ogólnego. Kancelaria dostarczy odpisy tych wniosków wszystkim sędziom najpóźniej na 5 dni przed Zgromadzeniem Ogólnem.

Wnioski swoje winien referent i korreferent sformułować w ten sposób, by umożliwić głosowanie na Zgromadzeniu Ogólnem przez "tak" albo "nie".

§  7.
Na posiedzeniu Zgromadzenia Ogólnego przedstawi - o ile to jeszcze potrzeba - sprawę i swój wniosek naprzód referent, potem korreferent, poczem następuje narada a po niej głosowania nad pytaniami w porządku, jaki przewodniczący uzna za właściwy. Głosowanie odbywa się ustnie przez "tak" albo "nie" w porządku starszeństwa służbowego od najstarszego do najmłodszego. Przewodniczący oddaje swój głos na końcu.
§  8.
Uchwały Zgromadzenia Ogólnego, zapadłe w myśl § 4 a) regulaminu wiążą komplety orzekające w kwestjach, które były przedmiotem uchwały Zgromadzenia Ogólnego. Odmienne rozstrzygnięcie takich kwestji może zapaść dopiero po ponownej odpowiedniej uchwale Zgromadzenia Ogólnego,
§  9.
Uchwały zapadają zwyczajną większością głosów, w razie równości rozstrzyga głos przewodniczącego.
§  10.
Wykaz osób, które zgłosiły swą kandydaturę, na stanowisko sędziego Najwyższego Trybunału Administracyjnego prowadzi biuro prezydjalne (§ 43 regulaminu). Sędziowie tego Trybunału mają prawo wykaz ten przeglądać.

Wybór sędziów (§ 4 c) regulaminu) po trzech na każde obsadzić się mające miejsce (tamo), odbywa się tajnie kartkami, przyczem wybór na każde miejsce w ternie odbywa się osobno.

Każde wybory stanowią odrębną całość i umieszczenie kandydata wśród wybranych nie nadaje mu żadnego prawa pierwszeństwa przy następnych wyborach.

§  11.
Z posiedzeń Zgromadzenia Ogólnego winien protokulant sporządzić protokuł, w którym mają być uwidocznione nazwiska obecnych, tudzież przedstawiony obraz narad i głosowania, jakoteż jego wynik, bez wymienienia jednak, kto za jakim wnioskiem się. wypowiadał, i jak głosował. Każdemu głosującemu wolno dołączyć do protokułu pisemnie wypracowane motywy, dla których za danym wnioskiem głosował. Protokuł, który winien być sporządzony w ciągu 8 dni, sprawdza przewodniczący i podpisuje go wraz z protokulantem.

Każdemu sędziemu, biorącemu udział w posiedzeniu, wolno w ciągu 3 dni po sporządzeniu protokułu zgłosić uwagi na protokuł, o przyjęciu których decyduje najbliższe Zgromadzenie Ogólne.

B.

Komplety wzmocnione.

§  12.
Posiedzenie kompletów wzmocnionych zwołuje prezes izby, w skład której wchodził dany komplet orzekający. W skład kompletu wzmocnionego wchodzą wszyscy członkowie danej izby i potrzebna ilość zastępców. O ile w skład kompletu orzekającego wchodzili wyjątkowo członkowie innej izby, winni oni również wejść do danego kompletu wzmocnionego, a gdyby ich liczba łącznie z wszystkimi członkami izby przekraczała liczbę 9-ciu, należy odpowiednią ilość członków wylosować; wylosowani nie biorą udziału w posiedzeniu kompletu wzmocnionego.
§  13.
Komplet wzmocniony rozstrzyga:
a)
w kwestiach prawnych, przekazanych mu przez komplet orzekający,
b)
jeżeli choćby jeden z członków zmniejszonego kompletu orzekającego lub dwóch członków zwykłego kompletu orzekającego uzna, że zapatrywanie tego kompletu w pewnej kwestji prawnej jest sprzeczne z zapatrywaniem prawnem wypowiedzianem ostatnio przez Trybunał."
§  14.
Sposób postępowania w kompletach wzmocnionych jest taki sam, jak w Zgromadzeniu Ogólnem z tą różnica, ii. nie jest konieczne formułowanie wniosków i motywów na piśmie.

Uchwała wzmocnionego kompletu wiąże komplet orzekając w kwestji prawnej, która była przedmiotem jego uchwały.

Komplet wzmocniony może przekazaną sobie kwestje, prawną oddać pod rozstrzygnienie Zgromadzenia Ogólnego.

C.

Inne posiedzenia niejawne.

§  15.
Inne posiedzenia niejawne odbywają się na zarządzenie prezesa danej izby dla powzięcia uchwał poza rozprawą główną.

Czynności z art. 15 ustęp 1) ustawy (wdrożenie postępowania wstępnego) mogą być załatwiane w zmniejszonym komplecie a także na drodze pisemnej, o ile prezes danej izby i prócz sędziego referenta drugi sędzia tejże izby na projektowane załatwienie się zgadzają. W razie sprzeczności w zapatrywaniach, należy sprawę skierować na posiedzenie niejawne.

Język urzędowy.

§  16.
Językiem urzędowym Najwyższego Trybunału Administracyjnego jest język polski.

Sposób postępowania.

§  17.
Skargę wniesioną do Trybunału po przejściu jej przez dziennik podawczy i zapisaniu w rejestrze Pierwszy Prezes względnie jego zastępca przydziela prezesowi izby, do której wedle podziału czynności dana sprawa należy. Prezes izby przydziela ją jednemu z sędziów należących do tejże izby jako referentowi.
§  18.
Jeżeli skarga z przyczyn wymienionych w art. 14 ustęp 1 ustawy nie nadaje się do dalszego postępowania lub jeżeli zachodzi potrzeba usunięcia braków formalnych (art. 12, 13, 14 ust. 2 ustawy) skieruje ją referent na posiedzenie niejawne (§ 15 ustęp 1 regulaminu) i przedstawi swój wniosek.

To samo odnosi się do skarg nadających się do postępowania wstępnego (art. 15 ust. 1 ustawy) o ile nie zastosowano przepisu § 15 ustęp 2 regulaminu.

§  19.
Po nadejściu aktów i ewentualnej odpowiedzi na skargę, względnie po bezskutecznym upływie wyznaczonego terminu (art. 15 ust. 2 ustawy) wypracuje sędzia-referent o ile uważa, że sprawa nadaje się do rozprawy głównej-stan sprawy tudzież swój wniosek z motywami na piśmie poczem zgłosi sprawę na posiedzenie niejawne. (§ 15 regulaminu) celem przekazania jej do rozprawy głównej.

W przypadkach przewidzianych art. 18 ustęp 3 (zgoda stron na rozpoznanie sprawy na posiedzeniu niejawnem) i art. 19 ustawy, należy zgłosić sprawę na posiedzenie niejawne, na którem referent przedstawi swój pisemnie opracowany wniosek z motywami.

§  20.
Po uchwale przekazującej sprawę do rozprawy głównej, prezes izby wyznacza po porozumieniu się z Pierwszym Prezesem termin tejże rozprawy. Wezwania do rozprawy należy wystosować w ten sposób, by je interesowani otrzymali o ile możności na 14 dni przed terminem rozprawy.
§  21.
Sędzia referent winien swój wniosek pisemnie opracowany wraz z pełnem umotywowaniem w formie projektu orzeczenia przedłożyć prezesowi izby najpóźniej na 3 dni przed rozprawą.

Rozprawa główna.

§  22.
Członkowie Trybunału używają przy rozprawie głównej togi jako stroju urzędowego. Bliższe przepisy w tym względzie wyda Rada Ministrów, aż do czasu wprowadzenia togi członkowie Trybunału używają odznak przepisanych dla członków Sądu Najwyższego.
§  23.
Rozprawa główna odbywa się w sposób przewidziany w art. 22 i 23 ustawy.

Po wywołaniu sprawy sprawdza Trybunał uprawnienia do zastępstwa osób występujących w imieniu stron.

Po przedstawieniu sprawy przez sędziego referenta udziela przewodniczący głosu stronom, względnie ich zastępcom stosownie do przepisów art. 22 ust. 1) ustawy, a to skarżącemu, zastępcy pozwanej władzy i zainteresowanej osobie trzeciej (art. 11 ustawy).

Sędziowie mogą zadawać stronom lub ich zastępcom pytania, zmierzające do wyjaśnienia faktycznego stanu sprawy.

§  24.
Skoro sprawa jest dostatecznie omówiona, przewodniczący zamyka rozprawę, poczem Trybunał udaje się na naradę.
§  25.
Przy naradzie odczyta sędzia referent swój wniosek z motywami i zapozna komplet orzekający z dotychczasową judykaturą, poczem odbywa się dyskusja, którą kieruje przewodniczący.

Po wyczerpaniu dyskusji następuje głosowanie zarówno co do sentencji, jak i co do motywów.

Uchwały zapadają zwykłą większością głosów, oddanych w porządku, przewidzianym w § 7 regulaminu. Sędziowie przegłosowani w pewnym punkcie obowiązani są mimo to do udziału w naradzie i głosowaniu nad dalszemi punktami, podporządkowując się zapadłym już uchwałom (głosowanie stante concluso). Jeżeli w toku, narady okaże się potrzeba ustalenia okoliczności faktycznych nieujawnionych przy rozprawie, należy rozprawę otworzyć na nowo i ustalenia te przeprowadzić.

§  26.
Z narady ma być spisany protokuł odpowiednio do przepisów § 11 ust. 1 regulaminu.
§  27.
Wyrok winien być ogłoszony ustni(e w sposób przewidziany w art. 25 ustawy. Wyroku należy wysłuchać stojąco.
§  28.
W wyrokach należy wymienić skład kompletu orzekającego.

Wyroki podpisuje cały komplet orzekający. uchwały podpisuje prócz referenta przewodniczący.

Wypisy wyroków i uchwał przeznaczone dla stron podpisuje jeden z prezesów i członek sekretarjatu.

Wszystkie wypisy i odpisy przeznaczone dla stron mają być zaopatrzone pieczęcią urzędową.

§  29.
Jeżeli wyrok lub uchwała opiera się na zasadzie prawnej, która już w innym wyroku lub uchwale została szczegółowo uzasadniona, można zamiast powtórzenia tego uzasadnienia przytoczyć jego streszczenie z powołaniem się na motywa poprzedniego wyroku lub uchwały.
§  30.
Jeżeli uchwała, wyrok lub jego uzasadnienie zapadną wbrew wnioskowi referenta, opracuje je wnioskodawca, względnie ci sędziowie, którzy za tym wnioskiem głosowali, o ile referent opracowania się nie podejmie.
§  31.
Wszystkie pisemne wnioski pozostają w aktach, choćby nie zostały przez odnośny komplet przyjęte.

Cofnięcie skargi.

§  32.
Cofnięcie skargi może. nastąpić aż do chwili zamknięcia rozprawy (§ 24 regulaminu) i powoduje umorzenia postępowania. Jeżeli władza pozwana przed rozprawą główną cofnie zaskarżone orzeczenia i zawiadomi o tem Trybunał i skarżącego, może Trybunał zażądać od skarżącego oświadczenia w wyznaczonym terminie, czy wobec tego stanu sprawy cofa swoją skargę. Brak odpowiedzi w tym terminie, uważany będzie za popieranie skargi.

Sprostowania.

§  33.
Jeżeli w wyrokach i uchwałach, ich wypisach lub odpisach okaże się błąd pisarski albo omyłka rachunkowa, należy je na żądanie strony lub wedle uznania Trybunału z 'urzędu sprostować. Sprostowanie winno nastąpić we wszystkich egzemplarzach przez Najwyższy Trybunał Administracyjny wydanych. Jeżeli która ze stron egzemplarza swojego do sprostowania nie przedłoży, należy doręczyć jej inny egzemplarz odpowiednio sprostowany.

Ewidencja orzeczeń.

§  34.
W celu zapewnienia jednostajności w orzecznictwie, należy wszystkie odnośne uchwały Zgromadzenia Ogólnego i kompletów wzmocnionych utrzymywać w należytej ewidencji, tak, by one dla każdego sędziego Trybunału były dostępne. Każda taka uchwała winna zawierać tezę prawną, którą układa referent, a komplet uchwala na ten samem posiedzeniu.

W ten sam sposób należy utrzymywać w ewidencji wszystkie zasadnicze kwestje prawne, które były przedmiotem uchwał lub wyroków kompletów orzekających.

Szczegółowe zarządzenia dla utrzymania należytej ewidencji wyda Pierwszy Prezes.

Doręczenia.

§  35.
Doręczenia wyroków, uchwał i wezwań Najwyższego Trybunału Administracyjnego uskutecznia się z reguły przez pocztę. Władzom w siedzibie Trybunału doręcza się z reguły bezpośrednio za potwierdzeniem w księdze doręczeń. O ile występuje zastępca stron lub władzy, z mocy prawa lub upoważnienia, wystarcza doręczenie do rąk zastępcy. W razie wniesienia wspólnej skargi lub innych pism procesowych przez więcej osób, które nie ustanowiły wspólnego pełnomocnika, Trybunał może zarządzić doręczenie tylko jednej z tych osób.

Poza przepisami zawartemi w ustępie pierwszym mają do doręczeń zastosowanie przepisy zawarte w ustawach o postępowaniu cywilnem, obowiązujących w miejscu doręczenia.

Zagranicą doręcza się za pośrednictwem Ministerstwa Spraw Zagranicznych.

Prawo ubogich.

§  36.
W celu uzyskania zwolnienia od opłat (art. 20 ustawy), o które należy wystąpić równocześnie z wniesieniem skargi-winna strona przedłożyć świadectwo ubóstwa wystawione przez powołane do tego organy.

Przydanie zastępcy z urzędu (art. 20 ustawy), może nastąpić w każdem stadjum postępowania na prośbę strony popartą świadectwem ubóstwa.

Sekretarjat Prawniczy.

§  37.
Sekretarjat prawniczy Trybunału składa się z mianowanych przez Pierwszego Prezesa osób, posiadających pełne wykształcenie prawnicze, które do tej służby wykażą szczególne uzdolnienie.

Prócz tego mogą być do tej służby użyci czasowo urzędnicy poszczególnych Ministerstw, delegowani za zgodą dotyczącego Ministra i Pierwszego Prezesa Trybunału.

Nadzór bezpośredni nad sekretarjatem prawniczym, bibljoteką, kancelarją, oddziałem rachunkowym i funkcjonarjuszami niższymi Najwyższego Trybunału Administracyjnego sprawuje naczelnik sekretarjatu prawniczego, który jest zarazem naczelnikiem biura prezydjalnego przy Pierwszym Prezesie.

§  38.
Przy każdem posiedzeniu i naradzie Trybunału musi być obecny jako protokulant jeden z członków sekretarjatu prawniczego.

Obowiązkiem protokulanta jest prowadzenie protokułu rozprawy i narady, i przygotowanie potrzebnego na posiedzenia materjału (aktów, ustaw i t. p.).

Protokuł rozprawy ma obejmować oznaczenie sprawy, skład kompletu wedle nazwisk sędziów i protokulanta, nazwiska obecnych przy rozprawie stron względnie ich zastępców i krótki przebieg rozprawy.

Protokuł narady spisany być winien stosownie do przepisu § 11 ustęp 1 niniejszego regulaminu.

Do obowiązku protokulanta należy też zbadać, czy w powołanych referatach, datach ustaw, rozporządzeń, wyroków i t, p. niema omyłki.

§  39.
Członkom sekretarjatu mogą być w miarę potrzeby przydzielane do załatwienia także sprawy administracyjne i gospodarcze dotyczące Najwyższego Trybunału Administracyjnego.

Prezesi izb w porozumieniu z naczelnikiem sekretarjatu prawniczego mogą im też poruczać przygotowanie wniosków w poszczególnych sprawach procesowych.

§  40.
Członkowie sekretarjatu podlegają jako urzędnicy państwowi przepisom ustawy o służbie państwowo-cywilnej.

Bibljoteka.

§  41.
Bibljoteką zarządza urzędnik kancelaryjny przeznaczony przez naczelnika sekretarjatu prawniczego.

Komplet sędziów, wybrany przez Zgromadzenie Ogólne, przedstawia Pierwszemu Prezesowi corocznie wykazy dzieł, które dla bibljoteki zakupić należy i dla zakupna których w budżecie potrzebne kredyty mają być uzyskane.

Kancelarje.

§  42.
Kancelarją Najwyższego Trybunału Administracyjnego dzieli się na biuro prezydjalne przy Pierwszym Prezesie, oddział rachunkowy i kancelarją sądową.

A.

Biuro Prezydjalne.

§  43.
Do biura prezydjalnego należy przygotowywanie spraw personalnych, administracyjnych i gospodarczych Trybunału.

B.

Oddział rachunkowy.

§  44.
Oddział rachunkowy załatwia właściwe sobie czynności w myśl obowiązujących go przepisów i instrukcji.

C.

Kancelarja sądu.

§  45.
Kancelarja sądowa dzieli się na dziennik podawczy, registraturę i ekspedyturę.

Instrukcja dla kancelarji.

§  46.
Zakres działania, podział czynności i sposobu urzędowania poszczególnych działów kancelarji (biura prezydjalnego, oddziału rachunkowego i kancelarji sądowej) określi instrukcja, którą wyda Pierwszy Prezes.

Komisja Dyscyplinarna.

§  47.
Przy Najwyższym Trybunale Administracyjnym powołana będzie przez Pierwszego Prezesa Wyższa Komisja Dyscyplinarna, dla orzekania w sprawach dyscyplinarnych członków sekretarjatu prawniczego, urzędników kancelarji i funkcjonarjuszów niższych.

Ferje.

§  48.
Ferje Najwyższego Trybunału Administracyjnego trwają od 15 czerwca do 15 września. W tym czasie w miejsce izb czynne będą dla spraw niecierpiących zwłoki komplety ferjalne wedle uchwały Zgromadzenia Ogólnego.

Postanowienia końcowe.

§  49.
Wszelkie zmiany niniejszego regulaminu mogą być dokonane tylko w sposób określony w art. 32 ustawy.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024