Przepisy o komunalnem pośrednictwie pracy na terenie górnośląskiej części województwa śląskiego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA PRACY I OPIEKI I SPOŁECZNEJ
z dnia 4 grudnia 1923 r.
w przedmiocie przepisów o komunalnem pośrednictwie pracy na terenie górnośląskiej części województwa śląskiego.

Na podstawie § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dn. 29 marca 1923 r. w przedmiocie przekazania Ministrowi Pracy i Opieki Społecznej kompetencji b. ministrów pruskich w zakresie pośrednictwa pracy na terenie górnośląskiej części województwa śląskiego (Dz. U. R. P. № 38, poz. 255) zarządza się co następuje:
§  1.
Przepisy wykonawcze do rozporządzenia b. pruskich ministrów przemyski i handlu, spraw wewnętrznych, rolnictwa i dóbr państwowych z dnia 12 września 1919 r. w przedmiocie pośrednictwa pracy (Ausführungen zu der Verordnung über Arbeitsnachweise - Min. Bl. f. Landwirtschaft, Domänen u. Forsten № 10) w przekładzie na język polski oraz po wprowadzeniu do nich zmian, wymaganych przez polski ustrój administracyjny, - obowiązują, z dniem ogłoszenia niniejszego rozporządzenia, na terenie górnośląskiej części województwa śląskiego w brzmieniu podanem w załączniku do niniejszego rozporządzenia.

ZAŁĄCZNIK 

§ 1.
Każdy powiat, zarówno miejski, jak wiejski, jest obowiązany zgodnie z przepisami §§ 2 i 3 niniejszego rozporządzenia utrzymywać komunalny urząd pośrednictwa pracy. O ile tego rodzaju urząd dotąd nie istnieje, winien być w ciągu trzech miesięcy utworzony i uruchomiony.
§  2.
Większe gminy powiatu wiejskiego są uprawnione do utworzenia i utrzymywania samodzielnych komunalnych urzędów pośrednictwa pracy za zgodą wojewody.
§  3.
Miejskie i wiejskie powiaty oraz aminy mogą się łączyć za zgodą wojewody w celu utworzenia wspólnego komunalnego urzędu pośrednictwa pracy. Granice obwodów poszczególnych urzędów pośrednictwa pracy winny być określone z punktu widzenia potrzeb gospodarczych.

W poszczególnych okręgach gospodarczych, w których istnieje kilka komunalnych urzędów pośrednictwa pracy, mogą powstawać na tej samej zasadzie okręgowe urzędy pośrednictwa pracy, mające na celu skoordynowanie i uzupełnienie działalności lokalnych urzędów pośrednictwa pracy.

§  4.
Utworzenie urzędu pośrednictwa pracy następuje na mocy uchwały przedstawicielstwa gminy lub związku komunalnego, zaś w stosunku do urzędów pośrednictwa pracy, których obwód przekracza granice gminy lub związku komunalnego - na mocy jednobrzmiących uchwał ciał przedstawicielskich zainteresowanych gmin lub związków komunalnych.

Powyższe uchwały oraz ich zmiany winny być publikowane w organach prasy, przeznaczonych na publikacje odnośnych gmin i związków komunalnych.

Skład i działalność komunalnego urzędu pośrednictwa pracy reguluje statut, który jest zatwierdzany przez przedstawicielstwo gminy lub związku komunalnego lub w jego zastępstwie przez zarząd gminy lub związku komunalnego.

§  5.
O ile wbrew wezwaniu wojewody, skierowanemu do odnośnej gminy lub związku komunalnego, w ciągu określonego terminu nie zostanie utworzony komunalny urząd pośrednictwa pracy w sposób, przewidziany w powyższych §§ 1 - 4, wówczas wojewoda może nakazać utworzenie komunalnego urzędu pośrednictwa pracy.

W powyższym wypadku również w drodze zarządzenia wojewody następują wszelkie postanowienia, które zgodnie z niniejszem rozporządzeniem należą do kompetencji dal samorządowych, utrzymujących urzędy pośrednictwa pracy, lub też stanowią część składowej statutu tychże urzędów.

§  6.
Wojewoda jest władny znosić sprzeczne z prawem lub niewłaściwe postanowienia statutu lub uchwał ciał urzędowych, utrzymujących urzędy pośredniej: w a pracy.

Jeżeli powyższe za postanowienia w terminie, wskazanym przez wojewodę, nie zostaną zastąpione przez postanowienia właściwe i zgodne z prawem, wojewoda może wydać te ostatnie w drodze własnych zarządzeń.

§  7.
Koszty utworzenia i utrzymywania komunalnego urzędu pośrednictwa pracy, o ile nie są pokryte przez opłaty klijentów, ponoszone są przez te gminy lub związki komunalne, które obejmuje obwód danego urzędu pośrednictwa pracy.

W razie, gdy obwód urzędu pośrednictwa pracy obejmuje kilka gmin lub związków komunalnych lub ich części, w uchwałach, przewidzianych w powyższym § 4, należy określić, jakie części kosztów pokrywają poszczególne gminy lub związki komunalne.

§  8.
Komunalnym urzędem pośrednictwa pracy zarządza komisja zarządzająca, która się składa z przewodniczącego, jego zastępcy i conajmniej ogółem 4 członków. Do komisji zarządzającej wchodzą w równej liczbie pracodawcy i pracownicy.
§  9.
Sposób powołania przewodniczącego, jego zastępcy i członków komisji zarządzającej reguluje statut komunalnego urzędu pośrednictwa pracy (§ 4 ust. 3). Wśród pracodawców i pracowników - członków komisji zarządzającej winni być przedstawiciele zawodów, przeważnie uprawianych w danym obwodzie komunalnego urzędu pośrednictwa pracy.
§  10.
Kierownik i fcnkcjonarjusze komunalnego urzędu pośrednictwa pracy są powoływani przez terytorialnie właściwy zarząd gminy, względnie-przewodniczącego wydziału powiatowego, o ile statut nieustanawia innego sposobu powołania. Organ powołujący winien przed wydaniem decyzji zasięgnąć opinji przedstawicieli zainteresowanych pracodawców i pracowników.

W większych komunalnych urzędach pośrednictwa pracy kierownikami urzędu i pośrednikami pracy winni być stali urzędnicy, wykonywujący czynności te jako swe główne zajęcie. Do pomocy tego rodzaju urzędnikom mogą być przyjmowani pośrednicy, którzy czynności te wykonywać będą honorowo, lub jako poboczne zajęcie, zwłaszcza zaś osoby, pochodzące z kół pracodawców i pracowników.

O zaliczaniu komunalnych urzędów pośrednictwa pracy do kategorji urzędów większych, w myśl ustępu 2 nin. § decyduje wojewoda.

§  11.
W razie potrzeby, komunalny urząd pośrednictwa pracy może posiadać oddziały zawodowe, któremi zarządzają komisje zawodowe, złożone parytetowo z przedstawicieli pracodawców i pracowników odnośnych zawodów. Przed powołaniem komisji zawodowych należy dać zainteresowanym kołom pracodawców i pracowników sposobność przedstawienia swych kandydatów. Ma posiedzenia komisji zawodowych winien być zapraszany przewodniczący komisji zarządzającej.
§  12.
O ile w obwodzie komunalnego urzędu pośrednictwa pracy lub okręgowego urzędu pośrednictwa pracy istnieją jeszcze inne niezarobkowe biura pośrednictwa pracy, winny na żądanie wojewody wszystkie niezarobkowe biura pośrednictwa pracy utworzyć związek niezarobkowych biur pośrednictwa pracy.
§  13.
Jeżeli jakiekolwiek niezarobkowe biuro pośrednictwa pracy nie uczyni w ciągu jednego miesiąca zadość żądaniu wojewody, wymienionemu w powyższym § 12, wojewoda władny jest zamknąć wzmiankowane biuro pośrednictwa pracy.
§  14.
W kierownictwie związku niezarobkowych biur pośrednictwa pracy poszczególne biura pośrednictwa pracy winny mieć udział stosownie do swego znaczenia. Zarząd gminy lub związku komunalnego, w którego siedzibie znajdujduje się związek niezarobkowych biur pośrednictwa pracy, powołuje, po wysłuchaniu złączonych w związki biur pośrednictwa pracy, przewodniczącego i asesorów, wśród których pracodawcy i pracownicy winni być w równej liczbie.
§  15.
Do zadań związku niezarobkowych biur pośrednictwa pracy należy:
1)
lokalne wyrównywanie popytu i podaży pracy (clearing pracy);
2)
ustalanie zasad współdziałania poszczególnych biur pośrednictwa pracy pomiędzy sobą oraz nadzór nad przestrzeganiem powyższych zasad;
3)
przeprowadzanie przymusu zgłaszania się do urzędów lub biur pośrednictwa pracy i korzystania z ich usług;
4)
stałe czuwanie nad lokalnym rynkiem pracy.

Wojewoda może nadać związkowi niezarobkowych biur pośrednictwa pracy dalsze kompetencje z zakresu pośrednictwa pracy. W sprawach skarg na zarządzenie! związku niezarobkowych biur pośrednictwa pracy rozstrzyga wojewoda.

§  16.
Zakres kompetencji oraz sposób pokrycia kosztów utrzymania związku niezarobkowych biur pośrednictwa pracy ustanawia się na zasadzie porozumienia pomiędzy zainteresowanemi biurami pośrednictwa pracy; w razie zaś, ody porozumienie nie może być osiągnięte - na mocy rozporządzenia zarządu gminy lub związku komunalnego, w którego siedzibie znajduje się kierownictwo związku niezarobkowych biur pośrednictwa pracy.
§  17.
Działalność komunalnych urzędów pośrednictwa pracy w górnośląskiej części województwa śląskiego koordynuje, nadzoruje i normuje urząd wojewódzki z ramienia wojewody.

W szczególności do zadań urzędu wojewódzkiego należy:

1)
rozwijanie pośrednictwa pracy oraz dążenie do stworzenia zwartej sieci wydajnie obsługujących rynek pracy biur i urzędów pośrednictwa pracy;
2)
wyrównywanie pomiędzy poszczególnemi miejscowościami popytu i podaży pracy na terenie województwa śląskiego, czyli wyrównywanie na terenie województwa pracy (wojewódzki clearing pracy);
3)
wyrównywanie popytu i podaży pracy pomiędzy województwem śląskiem, a resztą ziem Rzeczypospolitej, czyli udział w wyrównywaniu popytu i podaży pracy na terenie Rzeczypospolitej (w ogólnopaństwowym clearing pracy).

W pewnych wypadkach urząd wojewódzki z upoważnienia wojewody może bezpośrednio wykonywać akcję pośrednictwa pracy.

§  18.
W związku z powyższemi zadaniami (§ 17) wojewodzie przysługuje prawo:
1)
wymagania od urzędów i biur pośrednictwa pracy, istniejących na terenie województwa, wszelkiego rodzaju informacji, między innemi również dla celów statycznych;
2)
wglądanie w czynności wspomnianych urzędów i biur;
3)
przedsiębrania, w ramach przepisów niniejszych, środków, zmierzających do wzmożenia i ulepszenia działalności urzędów i biur pośrednictwa pracy.
§  19.
Zgodnie z art. 137 krajowej ustawy administracyjnej (Landesverwaltungsgesetz) z dnia 30 lipca 1883 r., wojewoda władny jest wydawać w drodze własnych rozporządzeń przepisy w zakresie pośrednictwa pracy.

W szczególności w drodze powyższej może być zarządzone, że:

1)
pracodawcy obowiązani są zgłaszać wolne miejsca w określonych terminach do wyznaczonych urzędów lub biur pośrednictwa pracy;
2)
bezrobotni lub pracownicy, którym wymówiono pracę, obowiązani są zgłaszać się w określonych terminach do wyznaczonych urzędów lub biur pośrednictwa pracy;
3)
należy powiadamiać w określonych terminach wyznaczone urzędy lub biura pośrednictwa pracy o każdej zmianie miejsca pracy lub o każdem obsadzeniu miejsca pracy;
4)
uprawianie pośrednictwa pracy przez ogłoszenia w gazetach i czasopismach jest dozwolone jedynie w razie zadośćuczynienia specjalnym warunkom.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024