Ulgi w podatkach gruntowych i budynkowych z powodu szkód, poniesionych wskutek działań wojennych i klęsk żywiołowych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SKARBU
z dnia 29 września 1923 r.
o ulgach w podatkach gruntowych i budynkowych z powodu szkód, poniesionych wskutek działań wojennych i klęsk żywiołowych. *

Na podstawie art. 12 i 19 ustawy z dnia 15 czerwca 1923 r. (Dz. U. R. P. № 65 poz. 505) w przedmiocie wyrównania podatków gruntowych, tudzież niektórych podatków budynkowych, zarządza się co następuje:

CZĘŚĆ  I.

ULGI Z POWODU SZKÓD PONIESIONYCH WSKUTEK DZIAŁAŃ WOJENNYCH I ICH SKUTKÓW

§  1.
Z powodu szkód i strat poniesionych wskutek działań lub wydarzeń wojennych będą przyznawane ulgi w państwowych podatkach gruntowych i w oddzielnych dodatkach, tudzież podatkach budynkowych:
1)
w b. zaborze rosyjskim - na obszarach położonych na prawym brzegu rzeki Wisły, oraz w miejscowościach położonych w pasie b. frontu armji rosyjsko-niemiecko-austriackich w latach 1914-1915, na odcinku rzek: Nidy - Rawki - Bzury.
2)
w b. zaborze austrjackim - na obszarze województw: stanisławowskiego i tarnopolskiego oraz lwowskiego z wyjątkiem powiatów: brzozowskiego, kolbuszowskiego, krośnieńskiego, łańcuckiego, niskiego, przeworskiego, rzeszowskiego, stryjowskiego i tarnobrzeskiego.
§  2.
Prawo do korzystania z ulg w postaci zniżenia podatków gruntowych i budynkowych, tudzież oddzielnego dodatku do podatku gruntowego mają ci płatnicy tych podatków, którym szkody poniesione wskutek działań wojennych podczas wojny światowej i późniejszych najazdów uniemożliwiają osiągnięcie z ich gospodarstw przychodu naturalnego w wysokości przedwojennej.

W szczególności należy przyznawać ulgi:

a)
jeżeli z gruntów nie usunięto jeszcze urządzeń fortyfikacyjnych, rowów strzeleckich, lub podobnych urządzeń wojennych;
b)
jeżeli stan budynków lub inwentarza żywego i martwego jest gorszy niż by! przed 1 sierpnia 1914 r.
§  3.
Miarę dla zniżenia podatku w myśl § 2 niniejszego rozp. oznacza się przez porównanie obecnego przychodu z gospodarstwa, z przychodem normalnym w latach przedwojennych t. j. 1911, 1912 i 1913 - z uwzględnieniem stosunków walutowych. Porównanie ilości jakości i stanu budynków gospodarczych, tudzież inwentarza żywego i martwego z czasu przed 1 sierpnia 1914 r. dokonuje się z ilością, jakością i stanem budynków i inwentarzy w dniu 1 stycznia 1923 r. Rozmiarów budynków mieszkalnych, o ile przed 1 sierpnia 1914 x., przekraczały rozmiar konieczny do prowadzenia gospodarstwa, nie zalicza się. do porównania. Przy oznaczeniu zniżki należy porównać obszar gospodarstwa z przed 1 sierpnia 1914 r. z jego obszarem w dniu 1 stycznia 1923 r. Jeżeli zatem budynki i inwentarze są wystarczające dla gospodarstwa na obszarze z dn. 1 stycznia 1923 r. obniżenie podatku z powodu ubytków w budynkach i inwentarzach nie nastąpi.

Ulgi podatkowe będą przyznawane tylko na lata podatkowe 1923, 1924 i 1925, a to najwyżej za rok pierwszy w wysokości 45%, za rok drugi w wysokości 30% i za rok trzeci w wysokości 15% rocznej należności podatkowej.

§  4.
Ulg przewidzianych w § 2 nin. rozp. nie przyznaje się. posiadaczom gruntów, którzy:
a)
nabyli je odpłatnie, a grunta te lub budynki już przed ich nabyciem uległy zniszczeniu lub uszkodzeniu,
b)
zapomóg i pożyczek otrzymanych z funduszów publicznych na odbudowę w całości na ten cel nie użyli.
§  5.
W celu uzyskania zniżek w podatkach gruntowych lub budynkowych mogą płatnicy wnosić w czasie do 1 grudnia 1923 r. do właściwego urzędu skarbowego podania wolne od stempla, wskazując okoliczności uzasadniające obniżenie podatku.

Gromady wiejskie lub zarządy gminne mogą wnosić wspomniane wyżej podania w imieniu płatników zbiorowo dla całej wsi, osady lub kolonji.

Podania wniesione po wskazanym terminie, jak również takie w których nie przytoczono okoliczności uzasadniających zniżenia podatku, urzędy skarbowe zwracają bez uwzględnienia.

Przeciw decyzjom odmawiającym żądaniu przysługuje płatnikom w ciągu miesiąca po doręczeniu prawo odwołania do izby skarbowej za pośrednictwem urzędu skarbowego.

Orzeczenia izby skarbowej są ostateczne.

§  6.
Urząd skarbowy po otrzymaniu podania w terminie wniesionego zbiera potrzebne dane za pośrednictwem powiatowych i gminnych władz administracyjnych, oraz miejscowych oddziałów Kółek rolniczych i związków ziemian, a także przez badania świadków i rzeczoznawców, oraz sprawdzania rzeczywistego stanu rzeczy, którego w ważniejszych wypadkach dokonywa na gruncie naczelnik urzędu lub delegowany urzędnik urzędu skarbowego lub geometra ewidencyjny, i przesyła sprawą wraz z odpowiednim wnioskiem izbie skarbowej.
§  7.
Izba skarbowa wydaje orzeczenie na podstawie dochodzeń, wskazanych w § 6, po zasiągnięciu zdania rzeczoznawców wybranych z pośród wskazanych przez towarzystwa gospodarskie, Izby rolnicze, lub związki ziemian.

Orzeczenia izby skarbowej są ostateczne.

§  8.
Niezależnie od ulg, określonych w paragrafach poprzednich mogą być przyznane na prośbę płatników ulgi w postaci odroczenia lub rozłożenia na raty spłaty należności podatkowej według przepisów wskazanych w § 11 niniejszego rozporządzenia.

CZĘŚĆ  II.

O UMORZENIU PODATKÓW GRUNTOWYCH 3 DODATKÓW PAŃSTWOWYCH ORAZ PODATKÓW BUDYNKOWYCH Z POWODU SZKÓD PONIESIONYCH WSKUTEK KLĘSK ŻYWIOŁOWYCH.

§  9.
Osoby obowiązane do płacenia podatków gruntowych względnie państwowych dodatków do tych podatków oraz podatków budynkowych (podymnego, domowo-klasowego i budynkowego), które poniosły szkody i straty z powodu klęsk żywiołowych i nie mają możności uiścić we właściwym terminie przypadających od nich należności, mogą zwracać się do miejscowego urzędu skarbowego podatków i opłat skarbowych z podaniem o umorzenie, odroczenie lub rozłożenie na raty spłat z tytułu należności bieżących lub zaległości.

Przedewszystkiem jednak poszkodowani płatnicy winni o każdem uszkodzeniu ziemiopłodów lub lasów zawiadomić miejscowy urząd skarbowy w ciągu dni 14 po klęsce żywiołowej. Po otrzymaniu takiego zawiadomienia urzędy skarbowe mu ją natychmiast zbadać bliższe okoliczności kieski i jej rozmiary. Dochodzenie takie urząd skarbowy przeprowadza za pośrednictwem organów gminnych lub policyjnych lub też funkcjonarjusyów straży skarbowej, a w wyjątkowych wypadkach przez urzędników urzędu skarbowego.

Powyższy przepis ma zastosowanie do obszarów b. zaborów rosyjskiego i pruskiego. Na obszarze b, zaboru austrjacko-węgierskiego pozostają w mocy obowiązujące w tym przedmiocie przepisy dotychczasowe.

§  10.
Dane niezbędne do rozstrzygnięcia podań płatników, żądających z tytułu klęsk żywiołowych ulg podatkowych wzmiankowanych w § 9 niniejszego rozporządzenia zbiera urząd skarbowy za pośrednictwem powiatowych i gminnych władz administracyjnych, oraz miejscowych oddziałów kółek rolniczych względnie związków ziemian, a także przez badanie w razie potrzeby świadków i rzeczoznawców lub w drodze sprawdzenia na gruncie istotnego stanu rzeczy przez naczelnika urzędu lub delegowanego przezeń urzędnika skarbowego, a rozpatrzywszy je, rozważa konieczność zastosowania ulg, o które petenci proszą i bądź zarządza sam odroczenie lub rozłożenie na raty spłaty należności, bądź też występuje w tym przedmiocie z wnioskiem do właściwej izby skarbowej, kierując się przepisami zawartemi w § 12-15 niniejszego rozporządzenia.

CZĘŚĆ  III.

O ODROCZENIACH I ROZKŁADACH NA RATY PODATKÓW GRUNTOWYCH I ODDZIELNEGO DODATKU DO PODATKU GRUNTOWEGO, TUDZIEŻ PODATKÓW BUDYNKOWYCH Z POWODU SZKÓD WSKUTEK DZIAŁAŃ WOJENNYCH LUB KLĘSK ŻYWIOŁOWYCH.

§  11.
Płatnicy podatków gruntowych i budynkowych oraz państwowych dodatków do nich, tudzież oddzielnego dodatku do podatku gruntowego, nie będący w stanie wskutek szkód wojennych lub klęsk żywiołowych oraz ich następstw, uiścić w terminie przypadających od nich należności podatkowych, mogą zwracać się do właściwych miejscowych urzędów skarbowych z podaniem o odroczenie lub rozłożenie na raty należnych podatków lub zaległości.

Do wszystkich takich podań urząd skarbowy zbiera potrzebne dane za pośrednictwem władz administracyjnych, zarządów gminnych (magistratów), organizacji społecznych lub policji, a rozpatrzywszy je, rozważa konieczność zastosowania tych ulg, o które petenci proszą i bądź zarządza sam odroczenie lub rozłożenie na raty spłaty należności, bądź też występuje w tym przedmiocie z wnioskiem do właściwej izby skarbowej, kierując się przepisami zawartemi w §§ 12-15 nin. rozp.

§  12.
Urząd skarbowy podatków i opłat skarbowych może decydować sam:
1)
o odroczeniach w płaceniu bieżących należności podatkowych, tudzież zaległości, oraz o wstrzymaniu kroków egzekucyjnych na czas nie dłuższy niż pół roku;
2) 1
O rozłożeniu na raty na czas nie dłuższy, niż jeden rok takich należności skarbowych, które wynoszą jednorazowo najwyżej 500 złotych od jednostki podatkowej.
§  13. 2
Gdy prośba dotyczy odroczenia lub rozłożenia na raty sumy powyżej 500 złotych lub na czas dłuższy niż wskazano w poprzednim paragrafie, Urząd skarbowy występuje z odpowiednim wnioskiem do Izby skarbowej i załącza zebrane przez siebie dane, dotyczące sprawy wraz z opinją własną izba skarbowa może decydować:
1)
o odroczeniu uiszczenia należności podatkowych, tudzież zaległości, oraz o wstrzymaniu kroków egzekucyjnych na czas nie dłuższy niż jeden rok;
2)
o rozłożeniu na raty na czas nie dłuższy niż dwa lata takich należności, które wynoszą jednorazowo najwyżej 1.000 złotych od właścicieli majątków; lub gromady wiejskie), przy dostatecznem zabezpieczeniu tych rat;
3)
o umorzeniu z tytułu strat wojennych wzgl. klęsk żywiołowych podatków gruntowych względnie dodatków państwowych do tych podatków oraz zaległości, które nie przewyższają 500 złotych od właściciela majątku lub gromady wiejskiej
§  14.
Na odroczenie podatku lub rozłożenie' na raty w kwotach wyższych i na czas dłuższy, niż wskazane w § 13 nin. rozp. izba skarbowa powinna wyjednać decyzją Ministerstwa Skarbu, któremu przedstawia podanie płatnika lub płatników wraz z zebranemi danemi oraz swoim wnioskiem.
§  15.
Przy odroczeniu lub rozłożeniu na raty, płatnicy posiadający powyżej 43 ha gruntu opłacają procenty w wysokości 5 w stosunku rocznym od sumy zaległości za cały czas aż do jej uiszczenia, natomiast od płatników, posiadających mniejsze obszary, nie pobiera się procentu.

Bez względu na obszar gruntów płatnika nie pobiera się procentów za czas odroczenia lub rozłożenia na raty, od kwot prolongowanych z tytułu powodzi, gradobicia lub pożaru.

§  16.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
* Z dniem 10 czerwca 1924 r. oznaczony w § 5 nin. rozporządzenia termin wnoszenia podań o uzyskanie zniżek w podatkach gruntowych lub budynkowych-dotyczy tylko ulg podatkowych za rok 1923.. W celu uzyskania zniżek w podatkach gruntowych na lata 1924 i 1925, płatnicy mogą wnosić podania do właściwego urzędu skarbowego do dnia 31 lipca 1924 r., zgodnie z § 1 rozporządzenia z dnia 31 maja 1924 r. (Dz.U.24.48.490).
1 § 12 pkt 2 zmieniony przez § 2 rozporządzenia z dnia 31 maja 1924 r. (Dz.U.24.48.490) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 czerwca 1924 r.
2 § 13 zmieniony przez § 3 rozporządzenia z dnia 31 maja 1924 r. (Dz.U.24.48.490) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 czerwca 1924 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024