Rozciągnięcie na przewozy kolejami wąskotorowemi zmian i uzupełnień Taryfy Ogólnej na przewóz towarów, zwłok i zwierząt (Dz. Ust. 1920 r. Nr 40, poz. 243).

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOLEI ŻELAZNYCH
z dnia 12 maja 1921 r.
w przedmiocie rozciągnięcia na przewozy kolejami wąskotorowemi zmian i uzupełnień Taryfy Ogólnej na przewóz towarów, zwłok i zwierząt (Dz.Ust. 1920 r. № 40, poz. 243). 1 *

Na rnocy dekretu z dnia 7 lutego 1919 r. o przekazaniu Ministrowi Komunikacji prawa wydawania przepisów o przewozie pasażerów, bagażu i towarów oraz ustalania taryf przewozowych na kolejach polskich (Dzień. Praw N; 14, poz. 152) i w porozumieniu z Ministrami Skarbu oraz Przemysłu i Handlu, zarządzam rozciągniecie z dn. 1 czerwca r. b. na przewozy niżej wymienionemi kolejami wąskotorowemi Taryfy Ogólnej na przewóz towarów, zwłok i zwierząt kolejami normainotorowemi, ogłoszonej w Dz. Ust. 1920 r. N° 40, poz. 243 wraz z zmianami i uzupełnieniami, ogłoszonemi w Dzień. Ust. N» 43 z dnia 31 maja 1921 r. poz. 265 oraz z następującemi odstępstwami i wyjątkami:
Wstęp otrzymuje brzmienie następujące:

"Taryfa Ogólna na przewóz towarów, zwłok i zwierząt obowiązuje przy przewozie przesyłek pośpiesznych i zwyczajnych w komunikacji miejscowej następujących kolei wąskotorowych, otwartych dla ruchu prawidłowego:

I. W obrębie Dyrekcji kolejowej Warszawskiej:

A) Koleje wąskotorowe państwowe: B) Koleje wąskotorowe prywatne:

1. Bialska podlaska, 1. Grójecka,

2. Gosławicka, 2. Jabłonna-Wawer-Karczew,

3. Kujawskie, 3. Kalisko-Turecka,

4. Mława-Przasnysz, 4. Łódzkie koleje elektryczne,

5. Nasielsk Lubicz, 5. Marecka,

6. Ostrołęcka, 6. Piotrkowsko-Sulejowska,

7. Rogów-Rawa-Biała, 7. Wilanowska.

8. Wieluńska.

II. W obrębie Dyrekcji kolejowej Radomskiej:

A) Koleje wąskotorowe państwowe:

1. Bełżec-Budy Dzierażeńskie,

2. Jędrzejów-Bogorja-Iwaniska-Staszów,

3. Łęczna-Bystrzyca,

4. Miechów-Działoszyce,

5. Uściług-Uhnów,

6. Wąwolnica-Opole-Rybaki,

7. Zwierzyniec-Biłgoraj.

III. W obrębie Dyrekcji kolejowej Wileńskiej:

A) Kolej wąskotorowa państwowa: Nowojelnia-Nowogródek Lubcza.

B) Koleje wąskotorowe prywatni, pozostające pod zarządem państwowym: Święciańskie.

IV. W obrąbie Dyrekcji kolejowej Lwowskiej: Koleje wąskotorowe prywatne, pozostające pod zarządem państwowym:

1. Lupków-Cisna,

2. Przeworsk-Dynów.

W Części I "Przepisy Przewozowe".

Art. 1. otrzymuje brzmienie następujące:

"Niniejsze Przepisy Przewozowe obowiązują na kolejach wąskotorowych wymienionych we Wstępie".

Art. 3 uzupełnia się Postanowieniem Wykonawczem:

"Brak odpowiedniego taboru uprawnia kolej do odmówienia przewozu".

W art. 45 Postanowienie Wykonawcze uzupełnia się ustępem:

"W razie braku wagonów krytych przewóz zwłok, za zgodą nadawcy oraz miejscowej władzy administracyjnej, może być dokonany w wagonie niekrytym".

Art. 53 uzupełnia się ustępem:

"Wykaz kolei wąskotorowych, dokonywujących przewozu w komunikacji bezpośredniej z kolejami normalnemi winien być podany w taryfie".

Do art. 53 wprowadza się Postanowienie Wykonawcze:

"Czasowo przewóz towarów kolejami wąskotorowemi dokonywany jest tylko w komunikacji wewnętrznej każdej kolei". W art. 54 p. II-C) Postanowienia Wykonawcze uzupełnia się słowami:

"względnie odnośny zarząd kolejowy".

Art. 55 uzupełnia się Postanowieniem Wykonawczem:

"Na kolejach, nie włączonych do komunikacji bezpośredniej, mogą pozostać w użyciu listy przewozowe dawniejsze, odmienne od wzoru podanego w załączniku C".

W art. 56 ust. 2 uzupełnia się zdaniem:

"W komunikacji bezpośredniej z kolejami normalnotorowemi na ładunki wagonowe do 15,000 kgr. wagi sporządza się jeden list przewozowy".

W art. 72 ust. 1 zamienia się następującym:

"Przy przewozach w komunikacji bezpośredniej z kolejami nor-ma1riotorowerni nadawca przesyłki może na kolejach, wyszczególnionych w taryfie, obciążyć ją zaliczeniem do wysokości wartości przesyłki".

Do art. 72 dodaje się Postanowienie Wykonawcze:

"Czasowo, do chwili ustalenia komunikacji bezpośredniej pomiędzy normalno a wąskotorowemi kolejami, zaliczenia nie są dopuszczalne".

W art. 75 p. 1 zamienia się następującym:

"Termin dostawy przesyłki nie może przekraczać następujących norm maksymelnych:

1) na przyjęcie przesyłki do przewozu-2 doby,

2) na czynności zdawczo odbiorcze przy przejściu z kolei wąskotorowych na normalne i odwrotnie-2 doby;

3) na przewóz:

a) dla przesyłek pospiesznych - na każde rozpoczęte 100 kim.

odległości taryfowej-1 doba,

b) dla przesyłek zwyczajnych na każde rozpoczęte 50 kim. odległości taryfowej-1 doba.

Post. Wyk. Czasowo, na okres wojny, normy powyższe zmniejszają się do połowy, t. j. dla przesyłek pospiesznych - jedna doba na każde rozpoczęte 50 kim., a dla przesyłek zwyczajnych - jedna doba na każde rozpoczęte 25 kim.".

Art. 92 i 93 zawieszają się.

Art. 94 otrzymuje brzmienie następujące:

"1. W razie przekroczenia terminu dostawy kolej winna jest uiścić odszkodowanie za udowodnioną stratę, do wysokości przewoźnego.

2. Jeżeli wskutek przekroczenia terminu dostawy szkoda nie powstała lub też nie została udowodnioną, kolej winna uiścić za każdy dzień przekroczenia terminu dostawy 5% przewoźnego, nie wyżej jednak nad 50% sumy przewoźnego".

W ustąpię 3-m skreśla się zdanie drugie.

W części II "Postanowienia Taryfowe".

Punkt 2 zmienia się w sposób następujący:

"W zależności od wagi przesyłki w komunikacji miejscowej kolei wąskotorowych dzielą się na przesyłki drobne - o wadze mniej niż 2500 kgr., półwagonowe - o wadze 2500 kgr. i więcej, oraz całowagonowe-o wadze 5000 i więcej kilogramów".

W punktach 14, 15, 17, 18, 22 i 54-ym minimalna norma wagi-5000 kgr. zastępuje się normą 2500 kgr" a 10000 kgr.-5000 kgr.

W punkcie 21 ustęp a) zmieniu sit;, jak następuje:

"Przesyłki zawierające przedmioty dłuższe niż 4 mtr. lub też przedmioty, ważące w jedne; sztuce więcej niż 100 kgr.".

Tytuł rozdziału XIII zmienia sit w sposób następujący:

"XIII Przedmioty długości ponad 4m2.

Odpowiednio w pp. 55, 56 i 57 wskazaną długość "ponad 7 m.", zmienia się na "ponad 4 m.".

W punkcie 68 ustęp pierwszy otrzymuje brzmienie następujące:

"Przewoźne za towary, przewożone luzem, t. j. bez opakowania lub bez wskazania ilości sztuk i bez należytego cechowania i numerowania każdej sztuki, oblicza się przy wszelkiej wadze, najmniej za 5000 kgr., a przy przewozie w wagonach o mniejszej ładowności niż 5000 kgr. za całkowitą ładowność wagonu".

W punkcie 75 ustęp b) ma brzmieć jak następuje:

"b) Za ciecze (płyny): Za wagę rzeczywistą załadowanego towaru najmniej jednak za 5000 kgr. od wagonu według odpowiedniej dla załadowanego towaru taryfy. Przy przewozie w wagonach o mniejszej ładowności niż 5000 kgr. przewoźne oblicza się za ładowność wagonu".

W punkcie 76 wskazana norma 100.000 kgr. zmienia się na 50.000 kgr.

W "Wykazie opłat dodatkowych".

W punkcie 7 "Opłaty za przetrzymanie wagonu i za zajęcie torów" wysokość opłat zmienia się w sposób następujący:

w ust. I - za każdą godziną pierwszej doby 6 mk.
" " " drugiej " " " 10 "
" " " Trzeciej i następnych 15 "
w ust. 1I - za każdą godzinę pierwszej doby 10 "
" " " drugiej " " " 15 "
" " " Trzeciej i następnych 20 "

W części IIII Nomenklatura i klasyfikacja towarów.

W nomenklaturze i klasyfikacji tytuły rubryk, przeznaczonych do oznaczenia klas taryfowych, zamienia się poniższemi:

Klasa taryfy dla przesyłek
drobnych półwagonowych wagonowych
wagę rzeczywista przesyłki. za wagę rzeczywistą nie mniej jednak niż
za 2500 kg 5000 kg- wzgl. za ładowność wagonu.

W części IV "Schematy taryfowe i tablice opłat przewozowych".

Dział A otrzymuje redakcję następującą:

Schematy - opłat taryfowych.

Przewoźne la każde 100 kg. i każdy kilometr oblicza się wedle stawek następujących:

w klasie przesyłek pospiesznych po 200 fenigów
" " " " zwyczajnych klasy I i II. 150 "
" " " " zwyczajnych klasy III, IV i V. 80 "
" " " " zwyczajnych klasy VI i VII 30 "

Oprócz opłat powyższych pobiera się przy przewozie stalą opłatę stacyjną w wysokości 2 mk. od każdych 100 kg.

Dział B zmienia się w sposób następujący:

DZIAŁ B.

TABLICE OPŁAT PRZEWOZOWYCH.

Za odległość kilometrów OPŁATY W FENIGACH ZA 100 KILOGRAMÓW
Klasa przesyłek pośpiesznych Klasy przesyłek zwyczajnych
I II III IV V VI VII
1-10 2200 1700 1000 500
11 2400 1850 1080 530
12 2600 2000 1160 560
13 2800 2150 1240 590
14 3000 2300 1320 620
15 3200 2450 1400 650
16 3400 2600 1480 680
17 3600 2750 1560 710
18 3800 29C0 1640 740
19 4000 3050 1720 770
20 4200 3200 1800 800
21 4400 3350 1880 830
22 4600 3500 1960 860
23 4800 3650 2040 890
24 5000 3800 2120 920
25 5200 3950 2200 950
26 5400 4100 2280 980
27 5600 4250 2360 1010
28 5800 4400 2440 1040
29 6000 4550 2520 1070
30 62Ü0 4700 2600 1100
31 6400 4850 2680 1130
32 6600 5000 2760 1160
33 6800 5150 2840 1190
34 7000 5300 2920 1220
35 7200 5450 3000 1250
36 7400 5600 3080 1280
37 7600 5750 3160 1310
38 7800 5900 3240 1340
39 8000 6050 3320 1370
40 8200 6200 3400 1400
41 8400 6350 3480 1430
42 8600 6500 3560 1460
43 8800 6650 3640 1490
44 9000 6800 3720 1520
45 9200 6950 3800 1550
46 9400 7100 3880 1580
47 9600 7250 3960 1610
48 9800 7400 4040 1640
49 10000 7550 4120 1670
50 10200 7700 4200 1700
51 10400 7850 4280 1730
52 10600 8000 4360 1760
53 10800 8150 4440 1790
54 11000 8300 4520 1820
55 11200 8450 4600 1850

DZAŁ B.

TABLICE OPŁAT PRZEWOZOWYCH.

Za odległość kilometrów OPŁATY W FENIGACH ZA 100 KILOGRAMÓW
Klasy przesyłek zwyczajnych Klasy przesyłek zwyczajnych
I II I II VI VII
1-10 2200 1700 1000 500
11 2400 1850 1080 530
12 2600 2000 1160 560
13 2800 2150 1240 590
14 3000 2300 1320 620
15 3200 2450 1400 650
16 3400 2600 1480 680
17 3600 2750 1560 710
18 3800 2900 1640 740
19 4000 3050 1720 770
20 4200 3200 1800 800
21 4400 3350 1880 830
22 4600 3500 1960 860
23 4800 3650 2040 890
24 5000 3800 2120 920
25 5200 3950 2200 950
26 5400 4100 2280 980
27 5600 4250 2360 1010
28 5800 4400 2440 1040
29 6000 4550 2520 1070
30 6200 4700 2600 1100
31 C400 4850 2680 1130
32 6600 5000 2760 1160
33 6800 5150 2840 1190
34 7000 5300 2920 1220
35 7200 5450 3000 1250
36 7400 5600 3080 1280
37 7600 5750 3160 1310
38 7800 5900 3240 1340
39 8000 6050 3320 1370
40 8200 6200 3400 1400
41 8400 6350 3480 1430
42 8600 6500 3560 1460
43 8800 6650 3640 1490
44 9000 6800 3720 1520
45 9200 6950 3800 1550
46 9400 7100 3880 1580
47 9600 7250 3960 1610
48 9800 7400 4040 1640
49 10C00 7550 4120 1670
50 10200 7700 4200 1700
51 10400 7850 4280 1730
52 10600 8000 4360 1760
53 10800 8150 4440 1790
54 11000 8300 4520 1820
55 11200 8450 4600 1850
56 11400 8600 4680 1880
57 11600 8750 4760 1910
58 11800 8800 4840 1940
59 12000 9050 4920 1970
60 12200 9200 5000 2000
61 12400 9350 5080 2030
62 12600 9500 5160 2060
63 12800 9650 5240 2090
64 12800 9800 5320 2120
65 13200 9950 5400 2150
66 13400 10100 5480 2180
67 13600 10250 5560 2210
68 13800 10400 5640 2240
69 14000 10550 5720 2270
70 14200 10700 5800 2300
71 14400 10850 5880 2330
72 14600 11000 5960 2360
73 14800 11150 6040 2390
74 15000 11300 6120 2420
75 15200 11450 6200 2450
76 15400 11600 6280 2480
77 15600 11750 6360 2510
78 15800 11900 6440 2540
79 16000 12050 6520 2570
80 16200 12200 6600 2600
81 16400 12350 6680 2630
82 16600 12500 6760 2660
83 16800 12650 6840 2690
84 17000 12800 6920 2720
85 17200 12850 7000 2750
86 17400 13100 7080 2780
87 17600 13250 7160 2810
88 17800 13400 7240 2840
89 18000 13550 7320 2870
90 18200 13700 7400 2900
91 18400 13850 7480 2930
92 18600 14000 7560 2960
93 18800 14150 7640 2990
94 19000 14300 7720 3020
95 19200 14450 7800 3050
96 19400 14600 7880 3080
97 18600 14760 7960 3110
98 18800 14900 8040 3140
99 20000 15050 8120 3170
100 20200 15200 8200 3200

Z chwilą wprowadzenia w życie niniejszego rozporządzenia traci moc obowiązującą rozporządzenie Ministra Kolei Żelaznych z d. 16 października 1920 r. ogłoszone w Dzienniku Ustaw z 1920 r. № 100, poz. 664.

1 Rozporządzenie:

- zmienione przez § 1 rozporządzenia z dnia 11 czerwca 1921 r. (Dz.U.21.52.330) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 1921 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst ze względu na swoją bezprzedmiotowość.

- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 16 lipca 1921 r. w przedmiocie podwyższenia opłat przewozowych za przebieg koleją wąskotorową Nowojelnia-Nowogródek (Dz.U.21.64.412) z dniem 1 sierpnia 1921 r. Zmiany częściowo nie zostały naniesione na tekst ze względu na swoją bezprzedmiotowość.

* Z dniem 1 października 1921 r. rozciąga się na przewozy kolejami wąskotorowemi, stosującemi taryfę ogólną na przewóz towarów z odstępstwami i wyjątkami przewidzianymi w § 1 rozporządzenia zmieniającego, zgodnie z § 1 rozporządzenia z dnia 6 września 1921 r. w przedmiocie rozciągnięcia na przewozy kolejami wąskotorowemi zmian i uzupełnień taryfy ogólnej na przewóz towarów, zwłok i zwierząt (Dz.U.21.78.537).

Z dniem 1 listopada 1921 r. na przewozy kolejami wąskotorowemi, stosującemi taryfę ogólną na przewóz towarów rozciąga się, rozporządzenie Ministra Kolei Żelaznych z dnia 15 października 1921 r. w przedmiocie zmian i uzupełnień taryfy ogólnej na przewóz towarów, zwłok i zwierząt (Dz.U.21.85.624) z odstępstwami i wyjątkami przewidzianymi w § 1 rozporządzenia zmieniającego, zgodnie z § 1 rozporządzenia z dnia 22 października 1921 r. o rozciągnięciu na przewozy kolejami wąskotorowemi zmian i uzupełnień taryfy ogólnej na przewóz towarów, zwłok i zwierząt (Dz.U.21.86.631).

Zmiany w prawie

Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024