Ustanowienie programu rządowego pod nazwą "Promocja Sportu Osób z Niepełnosprawnościami w 2025 r."

UCHWAŁA Nr 97
RADY MINISTRÓW
z dnia 16 lipca 2025 r.
w sprawie ustanowienia programu rządowego pod nazwą "Promocja Sportu Osób z Niepełnosprawnościami w 2025 r."

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o Funduszu Solidarnościowym (Dz. U. z 2024 r. poz. 1848) Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
 Ustanawia się program rządowy pod nazwą "Promocja Sportu Osób z Niepełnosprawnościami w 2025 r.", który stanowi załącznik do uchwały.
§  2.
 Realizatorem programu, o którym mowa w § 1, jest minister właściwy do spraw kultury fizycznej.
§  3.
 Uchwała wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

PROGRAM RZĄDOWY "PROMOCJA SPORTU OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI W 2025 r."

SPIS TREŚCI

WSTĘP 2
I. DIAGNOZA SYTUACJI 2
II. PODSTAWA PRAWNA PROGRAMU 4
III. REALIZATOR PROGRAMU 4
IV. RODZAJE ZADAŃ OBJĘTYCH DOFINANSOWANIEM 4
V. WNIOSKODAWCY UPRAWNIENI DO UZYSKANIA DOFINANSOWANIA 4
VI. FINANSOWANIE PROGRAMU 4
VII. WARUNKI UDZIELANIA DOFINANSOWANIA 6
VIII. TERMINY I WARUNKI REALIZACJI ZADAŃ 6
IX. ZASADY REALIZACJI I ROZLICZENIA UMOWY 8

WSTĘP

Program rządowy pod nazwą "Promocja Sportu Osób z Niepełnosprawnościami w 2025 r.", zwany dalej "Programem", jest adresowany do ogółu obywateli Rzeczypospolitej Polskiej, ze szczególnym uwzględnieniem osób z niepełnosprawnościami mogących uprawiać sport.

Głównym celem Programu jest popularyzacja sportu i aktywności fizycznej, jako formy włączenia społecznego osób z niepełnosprawnościami oraz podnoszenie świadomości społeczeństwa w zakresie sportu osób z niepełnosprawnościami.

Celami szczegółowymi są:

1) podniesienie poziomu wiedzy i świadomości osób z niepełnosprawnościami na temat możliwości aktywnego życia oraz rozwoju psychofizycznego, w tym dostępu do usług i infrastruktury sportowej;

2) promocja konkretnych dyscyplin, wydarzeń, klubów sportowych, drużyn, zespołów oraz zawodników z niepełnosprawnościami uprawiających sport;

3) promocja sportu jako jednej z form włączenia społecznego i rozwoju zawodowego osób z niepełnosprawnościami, w tym możliwości doskonalenia oraz edukacji trenerów i instruktorów sportowych w zakresie prowadzenia zajęć z osobami z niepełnosprawnościami;

4) kreowanie pozytywnych postaw wobec uprawiania sportu osób z niepełnosprawnościami;

5) popularyzowanie sportu jako czynnika wpływającego na poprawę zdrowia osób z niepełnosprawnościami;

6) zwiększenie świadomości społeczeństwa na temat sportu osób z niepełnosprawnościami;

7) promocja zdrowego stylu życia i aktywności osób z niepełnosprawnościami.

I. 

DIAGNOZA SYTUACJI

Dotychczas promocja sportu osób z niepełnosprawnościami stanowiła jedno z czterech zadań objętych dofinansowaniem ze środków Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej, zwanego dalej "FRKF", w ramach Programu Upowszechniania Sportu Osób Niepełnosprawnych.

Na znaczenie promocji w procesie rozwoju sportu osób z niepełnosprawnościami w Polsce zwrócono uwagę w ramach kontroli nr P/16/023 "Rozwój sportu osób niepełnosprawnych" przeprowadzonej przez Najwyższą Izbę Kontroli. Jednym ze zgłoszonych wniosków pokontrolnych było zintensyfikowanie działań promujących sport oraz aktywność fizyczną osób z niepełnosprawnościami, w szczególności realizowanych przy wykorzystaniu publicznej telewizji i radia, Internetu oraz reklamy outdoor (m.in. kampanie i filmy promocyjne, kampanie billboardowe).

W związku z powyższym zwiększono nakłady na promocję sportu osób z niepełnosprawnościami i wspieranie szeroko zakrojonych kampanii społecznych, co pozwoliło rozszerzyć krąg odbiorców z 237 674 osób w 2016 r. do rekordowej liczby 32 164 389 osób w 2021 r., za sprawą dwóch szeroko zakrojonych ogólnopolskich kampanii - Stowarzyszenia Olimpiady Specjalne Polska pod nazwą "Grajmy Razem" oraz Stowarzyszenia Piłki Nożnej Osób Niepełnosprawnych "Amp Futbol" pod nazwą "Jedną Nogą w Finale".

Wsparciem ze środków FRKF objęto projekty w zakresie organizacji wydarzeń promujących sport osób z niepełnosprawnościami - eventów, pikników, wystaw, pokazów, koncertów i kampanii społecznych z wykorzystaniem mediów. Dofinansowywane są również różnego rodzaju publikacje oraz wydawnictwa, w tym krótkie filmy i spoty promocyjne.

Realizując zalecenia Najwyższej Izby Kontroli, sukcesywnie zwiększano nakłady na promocję sportu osób z niepełnosprawnościami z 309 000 zł w 2015 r. do 1 479 000 zł w 2024 r.

Jednak potrzeby zgłaszane przez organizacje pozarządowe działające na rzecz promocji sportu osób z niepełnosprawnościami znacznie przekraczają możliwości wsparcia ze strony FRKF. Wysokość wnioskowanego dofinansowania działań promujących ten rodzaj sportu wzrosła na przestrzeni ostatnich lat z kilkuset tysięcy do 12 383 tys. zł w 2025 r.

Działania promujące sport osób niepełnosprawnych wsparto również ze środków Funduszu Solidarnościowego, w ramach Programów Promocji Sportu Osób z Niepełnosprawnościami w latach 2021, 2023 i 2024.

Głównym celem powyższych Programów była popularyzacja sportu i aktywności fizycznej wśród osób niepełnosprawnych oraz podnoszenie świadomości społeczeństwa w zakresie sportu osób niepełnosprawnych. Podstawę prawną powyższych Programów stanowił art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o Funduszu Solidarnościowym (Dz. U. z 2024 r. poz. 1848).

Łączna kwota środków z Funduszu Solidarnościowego przeznaczona na realizację powyższych Programów wynosiła 9 225 000 zł, w tym 9 000 000 zł na realizację zadania oraz 225 000 zł na jego obsługę.

Wysokość środków przeznaczonych na realizację Programu PSOzN 2025 określono na podstawie faktycznych kosztów trzeciej edycji programu rządowego pod nazwą "Promocja Sportu Osób z Niepełnosprawnościami w 2024 r.", zwanego dalej "Programem PSOzN 2024", na realizację którego zaplanowano łącznie 5 125 000,00 zł. W 2024 r. środki Funduszu Solidarnościowego w wysokości 2 007 975,00 zł nie zostały wykorzystane z uwagi na zbyt krótki okres czasu na ogłoszenie dodatkowego naboru wniosków i realizację zadania.

Decyzją ówczesnego Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu z dnia 18 października 2021 r. dofinansowaniem objęto łącznie 6 podmiotów prowadzących działania w zakresie promocji sportu osób z niepełnosprawnościami, które trafiły łącznie do 1 038 000 odbiorców.

Decyzją Ministra Sportu i Turystyki z dnia 19 października 2023 r. dofinansowaniem objęto łącznie 8 podmiotów prowadzących działania w zakresie promocji sportu osób z niepełnosprawnościami, które trafiły łącznie do 1 768 550 odbiorców.

Decyzją Ministra Sportu i Turystyki z dnia 8 listopada 2024 r. dofinansowaniem objęto łącznie

11 podmiotów prowadzących działania w zakresie promocji sportu osób z niepełnosprawnościami, które trafiły do ponad 15 198 561 odbiorców. Powodem tak dużego społecznego zainteresowania problematyką sportu osób z niepełnosprawnościami było dofinansowanie trzech projektów o zasięgu ogólnopolskim zgłoszonych przez Polski Komitet Paralimpijski, Olimpiady Specjalne Polska oraz PZSN "Start".

W oparciu o efekty realizacji Programu PSOzN 2024 przewiduje się w 2025 r. dofinansowanie maksymalnie 10-15 Beneficjentów Programu w zakresie realizacji projektów o zasięgu regionalnym i ogólnopolskim.

Należy oczekiwać, że dysponując budżetem zbliżonym do roku ubiegłego, projekty promujące sport osób z niepełnosprawnościami powinny trafić do około 15 mln odbiorców.

II. 

PODSTAWA PRAWNA PROGRAMU

Podstawę prawną Programu stanowi art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o Funduszu Solidarnościowym.

III. 

REALIZATOR PROGRAMU

Realizatorem Programu jest Minister Sportu i Turystyki.

IV. 

RODZAJE ZADAŃ OBJĘTYCH DOFINANSOWANIEM

Wsparciem zostaną objęte następujące projekty promujące sport osób z niepełnosprawnościami:

1) festyny integracyjne, eventy, wystawy i pokazy;

2) kampanie outdoorowe, w tym wystawy plenerowe;

3) kampanie społeczne z wykorzystaniem prasy, radia, telewizji i mediów społecznościowych;

4) różnego rodzaju publikacje oraz wydawnictwa;

5) filmy i spoty promocyjne;

6) transmisje telewizyjne i live streaming;

7) szkolenia i wizyty studyjne.

Powyższe projekty muszą spełniać kryteria dostępności cyfrowej, informacyjno-komunikacyjnej, architektonicznej i organizacyjnej.

V. 

WNIOSKODAWCY UPRAWNIENI DO UZYSKANIA DOFINANSOWANIA

O przyznanie dofinansowania zadań, o których mowa w rozdziale IV, mogą ubiegać się organizacje pozarządowe, których celem statutowym jest prowadzenie działalności w zakresie kultury fizycznej i sportu osób z niepełnosprawnościami.

VI. 

FINANSOWANIE PROGRAMU

1. Źródłem finansowania Programu oraz kosztów jego obsługi są środki Funduszu Solidarnościowego odpowiednio w pozycji programy rządowe oraz koszty obsługi zadań.

Program został ujęty w Planie wsparcia, o którym mowa w art. 11 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o Funduszu Solidarnościowym, na 2025 r. Kwota środków z Funduszu Solidarnościowego przeznaczona na realizację Programu w 2025 r. wynosi 3 075 000 zł, w tym 3 000 000 zł na realizację zadania oraz 75 000 zł na jego obsługę.

2. Dysponentem środków Funduszu Solidarnościowego jest Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

3. Podstawą przekazania środków z Funduszu Solidarnościowego jest umowa zawarta między Ministrem Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej a Ministrem Sportu i Turystyki, która określa w szczególności wysokość przekazanych środków, tryb przekazania środków, a także sposób i termin ich rozliczenia i zwrotu niewykorzystanej części.

4. Środki z Funduszu Solidarnościowego zostaną przekazane na wyodrębniony rachunek Ministerstwa Sportu i Turystyki.

5. Realizacja Programu następuje w trybie naboru wniosków, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 23 października 2018 r. o Funduszu Solidarnościowym.

6. Wykonawca Programu jest obowiązany do posiadania wyodrębnionego rachunku bankowego dla środków z Programu, prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej otrzymanych środków i dokonywanych z tych środków wydatków, zgodnie z art. 17 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o Funduszu Solidarnościowym.

7. Wydatki będą kwalifikowalne, jeżeli zostaną poniesione w okresie realizacji Programu,

tj. od dnia wejścia w życie do 31 grudnia 2025 r.

8. Wydatki kwalifikowalne w zakresie realizacji zadania obejmują:

1) zakup trofeów sportowych i dyplomów;

2) wynajem obiektów, urządzeń i sprzętu sportowego, w miarę potrzeb dostosowanych dla osób z niepełnosprawnościami;

3) usługi wydawnicze;

4) koszty obsługi technicznej;

5) honoraria autorskie;

6) wyżywienie;

7) zakwaterowanie, w miarę potrzeb dostosowane dla osób z niepełnosprawnościami;

8) ubezpieczenie;

9) transport, w miarę potrzeb dostosowany dla osób z niepełnosprawnościami.

9. W ramach kosztów realizacji zadania (własnych i z dofinansowania) nie można uwzględniać nagród pieniężnych dla zawodników.

10. W ramach kosztów realizacji zadania można wykazać również inne koszty realizacji zadania, nieujęte w powyższym katalogu kosztów realizacji zadania. Inne koszty realizacji zadania mogą być finansowane wyłącznie ze środków własnych. W ramach innych kosztów bezpośrednich można uwzględnić wartość pracy wolontariuszy.

11. Wydatki kwalifikowalne w zakresie obsługi realizacji zadania obejmują:

1) koszty związane z wynajmem lokalu biurowego i opłatami eksploatacyjnymi;

2) zakup niezbędnego sprzętu, materiałów i urządzeń biurowych;

3) koszty związane z prowadzeniem korespondencji i utrzymaniem łączności;

4) opłaty za nośniki energii;

5) koszty niezbędnych podróży służbowych, związanych bezpośrednio z realizacją zadania;

6) wynagrodzenia osób obsługujących zadanie;

7) inne koszty (do akceptacji Ministra Sportu i Turystyki).

12. Ze środków Funduszu Solidarnościowego w zakresie obsługi realizacji zadania nie można dofinansować następujących kosztów:

1) remontu biura;

2) wyposażenia biura w meble;

3) badań i ubezpieczeń pracowniczych;

4) doszkalania pracowników;

5) odpraw, dodatkowych wynagrodzeń rocznych, nagród, premii;

6) funduszu socjalnego.

VII. 

WARUNKI UDZIELANIA DOFINANSOWANIA

1. Wnioskodawca musi przewidywać w ramach realizacji zadania udział środków własnych w wysokości nie mniejszej niż 5 % całości kosztów zadania (w tym zadań jednostkowych).

2. W ramach środków własnych można wykazać środki jednostek samorządu terytorialnego dowolnego szczebla, Unii Europejskiej, sponsorów lub własne (w tym w postaci pracy wolontariuszy - na podstawie stosownej umowy z wyceną świadczenia oraz wyceny udostępnionej infrastruktury - na podstawie stosownej umowy). Udziału własnego nie można finansować ze środków przekazanych przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, w tym środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych oraz przez Ministerstwo Sportu i Turystyki (np. otrzymanych w ramach innych konkursów lub naborów wniosków).

3. Zadania realizowane w ramach Programu muszą mieć charakter niekomercyjny - nie mogą zakładać osiągnięcia dochodu.

4. Ze środków dofinansowania można pokryć koszty obsługi realizacji zadania, w wysokości faktycznie poniesionej, nie większej niż 2,5 % środków przekazanych na realizację zadania.

5. Źródłem finansowania kosztów obsługi, o których mowa wyżej, są środki ujęte w planie finansowym Funduszu Solidarnościowego w pozycji koszty obsługi zadań.

VIII. 

TERMINY I WARUNKI REALIZACJI ZADAŃ

1. Wnioskodawca może ubiegać się o dofinansowanie ze środków Funduszu

Solidarnościowego wyłącznie zadań realizowanych na terenie Rzeczypospolitej Polskiej w terminie od dnia wejścia w życie Programu do 31 grudnia 2025 r.

2. Zadania powinny być realizowane w sposób i w terminach określonych w umowie zawartej między Ministrem Sportu i Turystyki a wnioskodawcą, którego wniosek zostanie zakwalifikowany do realizacji zadań i który otrzyma dofinansowanie, zwanym dalej "Beneficjentem Programu" oraz zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Przyznana kwota dofinansowania powinna być wykorzystana zgodnie z przeznaczeniem szczegółowo określonym w umowie i załącznikach. Sprawozdania finansowe i merytoryczne powinny być sporządzane w sposób prawidłowy, rzetelny i terminowy.

3. Szczegółowe warunki realizacji, finansowania i rozliczania zadania reguluje umowa zawarta między Ministrem Sportu i Turystyki a Beneficjentem Programu.

4. Beneficjent Programu zobowiązuje się do informowania w wydawanych przez siebie, w ramach zadania, publikacjach, swoich materiałach informacyjnych, przez media, jak również stosownie do charakteru zadania - przez widoczną w miejscu jego realizacji tablicę, o fakcie dofinansowania realizacji zadania z Funduszu Solidarnościowego.

5. Termin, miejsce i forma składania wniosków oraz termin ich rozpatrzenia zostaną określone w ogłoszeniu o naborze wniosków, umieszczonym na stronie podmiotowej w Biuletynie Informacji Publicznej Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz Ministra Sportu i Turystyki.

6. Wniosek podlega ocenie pod względem formalnym i merytorycznym. Warunkiem rozpatrywania wniosku pod względem merytorycznym jest pozytywna ocena wniosku pod względem formalnym. Ocena wniosków jest dokonywana przez członków zespołu powołanego przez Ministra Sportu i Turystyki.

Przy ocenie merytorycznej wniosków bierze się pod uwagę w szczególności następujące kryteria:

1) adekwatność wniosku w odniesieniu do celów Programu;

2) potencjalny wpływ zadań na Beneficjentów Programu, w tym także trwałość rezultatów zadań zawartych we wniosku;

3) zasadność wysokości wnioskowanych środków w stosunku do celu, rezultatów i zakresu zadań, które obejmuje wniosek;

4) zdolność organizacyjną wnioskodawcy oraz przygotowanie instytucjonalne do realizacji zadań;

5) liczbę uczestników/odbiorców zadania;

6) zasięg oddziaływania zadania (lokalny, regionalny, krajowy);

7) udział środków własnych;

8) udział środków jednostek samorządu terytorialnego, w ramach środków własnych;

9) udział wolontariuszy.

7. Decyzję o udzieleniu dofinansowania podejmuje Minister Sportu i Turystyki w formie pisemnej, po zapoznaniu się z wynikami prac zespołu oceniającego wnioski. Decyzja o przyznaniu dofinansowania nie jest decyzją administracyjną w rozumieniu ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2024 r. poz. 572 oraz z 2025 r. poz. 769) i nie służy od niej odwołanie.

8. Wyniki oceny wniosków są publikowane na stronie podmiotowej w Biuletynie Informacji Publicznej Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz Ministra Sportu i Turystyki.

9. Beneficjenci Programu są zobowiązani wykonywać powierzone im zadania z zakresu promocji sportu osób z niepełnosprawnościami w oparciu o umowę zawartą z Ministrem Sportu i Turystyki i postanowieniami Programu, a także zgodnie z obowiązującym prawem, w szczególności zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1530, 1572, 1717, 1756 i 1907 oraz z 2025 r. poz. 39) i ustawy z dnia 23 października 2018 r. o Funduszu Solidarnościowym.

IX. 

ZASADY REALIZACJI I ROZLICZENIA UMOWY

1. Przekazanie Beneficjentowi Programu dofinansowania następuje na podstawie umowy o dofinansowanie realizacji zadania. W przypadku przyznania dofinansowania w kwocie mniejszej niż wnioskowana Beneficjent Programu jest zobowiązany do przedstawienia korekty kalkulacji przewidywanych kosztów realizacji zadania, z uwzględnieniem różnicy między wnioskowaną a przyznaną kwotą dofinansowania oraz stanowiskiem w tej kwestii Ministerstwa Sportu i Turystyki.

2. Środki na realizację zadań mogą być przeznaczone wyłącznie na dofinansowanie kosztów określonych w Programie, umowie i załącznikach do umowy.

3. Przekazywanie środków finansowych przez Ministra Sportu i Turystyki będzie się odbywać transzami, zgodnie z zawartym w umowie harmonogramem ich przekazywania.

4. Beneficjent Programu realizujący zadanie jest zobowiązany do poddania się kontroli zarówno w trakcie, jak i po jego realizacji, w zakresie objętym umową oraz udostępnienia na wniosek Ministerstwa Sportu i Turystyki wszystkich niezbędnych dokumentów dotyczących realizowanego zadania.

5. Beneficjent Programu realizujący zadanie jest zobowiązany do sporządzenia i przekazania Ministrowi Sportu i Turystyki sprawozdania i rozliczenia środków z Funduszu w zakresie rzeczowym i finansowym, w terminie 30 dni od dnia zakończenia realizacji zadania.

6. Sprawdzenie prawidłowości sprawozdania i rozliczenia, o którym mowa w ust. 5, i jego akceptacja następuje przez Ministra Sportu i Turystyki, w terminie 30 dni od daty złożenia przez Beneficjenta Programu sprawozdania, nie później niż do dnia 28 lutego roku następnego po roku sprawozdawczym.

7. Minister Sportu i Turystyki sporządza zbiorcze sprawozdanie roczne z realizacji Programu i przekazuje je do Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w terminie do dnia 31 marca roku następnego po roku sprawozdawczym.

8. W ramach realizacji Programu nie przewiduje się gromadzenia i przetwarzania danych osobowych uczestników dofinansowanych zadań. Natomiast Beneficjenci Programu, w przypadku gromadzenia i przetwarzania danych osobowych, są zobowiązani wykonywać powierzone im zadania zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami, w szczególności zgodnie z przepisami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1, z późn. zm.).

Zmiany w prawie

Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Orzeczenie sądu po latach nie usunie skutków decyzji PIP

Resort pracy opublikował trzecią już wersję projektu zmian w ustawie o PIP. Chce, żeby nawet wtedy, gdy decyzja inspektora pracy, stwierdzająca istnienie stosunku pracy, zostanie uchylona przez Głównego Inspektora Pracy albo decyzja GIP - uchylona przez sąd, to stwierdzony w niej stosunek pracy będzie trwał - od dnia doręczenia pracodawcy decyzji okręgowego inspektora pracy do dnia jej uchylenia przez GIP albo do dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu albo do rozwiązania stosunku pracy, jeśli rozwiązanie to nastąpiło przed wydaniem prawomocnego orzeczenia. Utrzymano największe kontrowersje i pogłębiono wątpliwości - wskazują prawnicy.

Grażyna J. Leśniak 15.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2025.676

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Ustanowienie programu rządowego pod nazwą "Promocja Sportu Osób z Niepełnosprawnościami w 2025 r."
Data aktu: 16/07/2025
Data ogłoszenia: 23/07/2025
Data wejścia w życie: 24/07/2025