Regulamin Zarządu Narodowego Banku Polskiego.

UCHWAŁA Nr 2/2023
ZARZĄDU NARODOWEGO BANKU POLSKIEGO
z dnia 18 stycznia 2023 r.
w sprawie regulaminu Zarządu Narodowego Banku Polskiego

Na podstawie art. 20 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o Narodowym Banku Polskim (Dz. U. z 2022 r. poz. 2025) uchwala się, co następuje:
§  1.
 Ustala się regulamin Zarządu Narodowego Banku Polskiego, stanowiący załącznik do uchwały.
§  2.
 Traci moc uchwała Zarządu Narodowego Banku Polskiego z dnia 24 września 2013 r. w sprawie regulaminu Zarządu Narodowego Banku Polskiego (M.P. z 2022 r. poz. 234, 383 i 1242).
§  3.
 Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

REGULAMIN ZARZĄDU NARODOWEGO BANKU POLSKIEGO

§  1.
 Regulamin określa szczegółowy tryb działania Zarządu Narodowego Banku Polskiego, zwanego dalej "Zarządem".
§  2.
1.
 Członek Zarządu realizuje politykę ustaloną przez Zarząd.
2.
 Członek Zarządu reprezentuje w swoich wystąpieniach stanowisko zgodne z ustaleniami przyjętymi przez Zarząd.
3.
 Członkowie Zarządu otrzymują z właściwych departamentów i jednostek organizacyjnych wszystkie istotne materiały, opracowania i informacje.
§  3.
1.
 Posiedzenia Zarządu odbywają się nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie, zgodnie z przyjętym przez Zarząd harmonogramem posiedzeń.
2.
 Harmonogram posiedzeń Zarządu jest ustalany z uwzględnieniem terminów posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej.
§  4.
1.
 Posiedzenia Zarządu zwołuje i prowadzi Przewodniczący Zarządu zgodnie z przyjętym harmonogramem.
2.
 W przypadku nieobecności Przewodniczącego Zarządu zastępuje go wiceprezes NBP - pierwszy zastępca Prezesa NBP, a w razie ich nieobecności - wiceprezes NBP. W przypadku nieobecności także wiceprezesa NBP Przewodniczącego Zarządu zastępuje członek Zarządu wyznaczony wcześniej decyzją Przewodniczącego Zarządu.
3.
 Posiedzenia Zarządu są zwoływane także w trybie nadzwyczajnym:
1)
z inicjatywy Przewodniczącego Zarządu;
2)
na pisemny wniosek co najmniej trzech członków Zarządu, przekazany Przewodniczącemu Zarządu. Wniosek określa przedmiot posiedzenia Zarządu.
4.
 Przewodniczący Zarządu zwołuje posiedzenia w trybie określonym w ust. 3 pkt 2, nie później niż w ciągu trzech dni od dnia otrzymania wniosku.
5.
 Do posiedzeń zwołanych w trybie określonym w ust. 3:
1)
stosuje się, w miarę możliwości, § 13 ust. 1;
2)
nie stosuje się terminów, o których mowa w § 14 i § 15 ust. 1.
§  5.
1.
 Posiedzenia Zarządu odbywają się w obecności co najmniej połowy składu Zarządu.
2.
 Członkowie Zarządu przy głosowaniu za przyjęciem uchwały mogą głosować "za" albo "przeciw".
§  6.
1.
 W posiedzeniach Zarządu uczestniczą:
1)
dyrektor Departamentu Generalnego;
2)
dyrektor departamentu lub dyrektor jednostki organizacyjnej, który opracował materiał rozpatrywany na posiedzeniu;
3)
dyrektor departamentu lub dyrektor jednostki organizacyjnej, który zgłosił w toku uzgodnienia rozbieżne stanowisko do materiału rozpatrywanego na posiedzeniu;
4)
dyrektor Departamentu Prawnego;
5)
dyrektor Departamentu Komunikacji;
6)
dyrektor Departamentu Audytu Wewnętrznego.
2.
 W posiedzeniach Zarządu mogą uczestniczyć inne osoby zaproszone przez Zarząd lub Przewodniczącego Zarządu.
§  7.
 Za zgodą Przewodniczącego Zarządu udział w posiedzeniu Zarządu może odbywać się przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumienia się na odległość, na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
§  8.
1.
 Obrady Zarządu są prowadzone w trybie jawnym.
2.
 Przewodniczący Zarządu zarządza prowadzenie obrad nad poszczególnymi punktami porządku lub całością obrad w trybie niejawnym, jeżeli prowadzenie obrad w tym trybie wynika z przepisów ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. z 2024 r. poz. 632 i 1222), zwanej dalej "ustawą o ochronie informacji niejawnych".
3.
 W posiedzeniach lub części posiedzeń Zarządu, o których mowa w ust. 2, mogą uczestniczyć wyłącznie osoby uprawnione do dostępu do informacji niejawnych, zgodnie z przepisami ustawy o ochronie informacji niejawnych.
4.
 Przewodniczący Zarządu może zarządzić prowadzenie obrad Zarządu przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumienia się na odległość, na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
§  9.
1.
 Zarząd rozpoczyna posiedzenie od przyjęcia porządku obrad zaproponowanego przez Przewodniczącego Zarządu.
2.
 Przewodniczący Zarządu może w trakcie posiedzenia wprowadzić do porządku obrad sprawy nieprzewidziane w porządku obrad.
§  10.
1.
 Z posiedzenia Zarządu Departament Generalny sporządza projekt protokołu w terminie umożliwiającym jego przyjęcie na następnym posiedzeniu.
2.
 W uzasadnionych przypadkach termin wskazany w ust. 1 może być przedłużony za zgodą Przewodniczącego Zarządu.
3.
 Departament Generalny przedstawia Przewodniczącemu Zarządu protokół do podpisania niezwłocznie po przyjęciu go przez Zarząd.
4.
 Sporządzanie, przyjmowanie i podpisywanie protokołów oznaczonych klauzulami tajności jest dokonywane z zachowaniem zasad określonych odrębnymi przepisami.
§  11.
 Protokół zawiera w szczególności:
1)
datę posiedzenia;
2)
imiona i nazwiska osób biorących udział w posiedzeniu oraz dyskusji;
3)
porządek obrad;
4)
informacje o sprawach będących przedmiotem posiedzenia;
5)
podjęte przez Zarząd:
a)
uchwały normatywne i nienormatywne, jako załączniki do protokołu,
b)
nienormatywne uchwały zarządcze

- wraz z wynikami głosowań;

6)
zgłoszone do uchwał i sporządzone przez zgłaszającego zdanie odrębne, zgodne z treścią tego zdania przedstawioną w trakcie posiedzenia, jako załącznik do protokołu;
7)
informacje o uchwałach Zarządu podjętych w trybie obiegowym do daty posiedzenia, z którego sporządzono protokół;
8)
informacje o prowadzeniu obrad Zarządu w sposób, o którym mowa w § 8 ust. 4;
9)
imiona i nazwiska osób biorących udział w posiedzeniu Zarządu prowadzonym w sposób, o którym mowa w § 7.
§  12.
1.
 Oryginały protokołów przechowuje Departament Generalny, z wyjątkiem oznaczonych klauzulami "poufne", "tajne" lub "ściśle tajne", przechowywanych w kancelarii tajnej oraz udostępnianych z zachowaniem zasad określonych w odrębnych przepisach.
2.
 Protokoły jawne lub oznaczone klauzulą "zastrzeżone" otrzymują:
1)
Przewodniczący Zarządu,
2)
członkowie Zarządu,
3)
członkowie Rady Polityki Pieniężnej, w zakresie dotyczącym projektów uchwał i innych materiałów, o których mowa w § 16 ust. 1,
4)
dyrektorzy departamentów,
5)
dyrektorzy jednostek organizacyjnych

- z zachowaniem zasad określonych w odrębnych przepisach w odniesieniu do protokołów oznaczonych klauzulą "zastrzeżone".

3.
 Protokoły jawne są udostępniane w sposób określony przez Departament Generalny.
§  13.
1.
 Materiały przygotowane do rozpatrzenia przez Zarząd przed złożeniem w Departamencie Generalnym wymagają uzgodnienia z zainteresowanymi departamentami i jednostkami organizacyjnymi. Istotne rozbieżności stanowisk zgłoszonych w toku uzgodnienia należy przedstawić w notatce dołączonej do materiałów.
2.
 Projekt porządku obrad oraz materiały na posiedzenie Zarządu Departament Generalny przedkłada do akceptacji Przewodniczącemu Zarządu.
3.
 Materiały na posiedzenie Zarządu są przygotowywane w trybie niejawnym, jeżeli wynika to z przepisów ustawy o ochronie informacji niejawnych, zgodnie z zasadami określonymi w odrębnych przepisach.
4.
 Materiały przygotowane do rozpatrzenia przez Zarząd wymagają zatwierdzenia stosownie do sprawowanego nadzoru przez Prezesa NBP, wiceprezesa NBP albo upoważnionego przez Prezesa NBP członka Zarządu.
§  14.
 Materiały przygotowane do rozpatrzenia przez Zarząd, sporządzone na nośniku papierowym w liczbie egzemplarzy ustalonej w porozumieniu z Departamentem Generalnym, powinny być złożone najpóźniej na cztery dni przed terminem posiedzenia:
1)
w Departamencie Generalnym:
a)
jawne wraz z wersją elektroniczną przekazaną za pośrednictwem wewnętrznej poczty elektronicznej,
b)
oznaczone klauzulą "zastrzeżone", z zachowaniem zasad określonych w odrębnych przepisach;
2)
w kancelarii tajnej oznaczone klauzulami "poufne", "tajne" lub "ściśle tajne", z zachowaniem zasad określonych w odrębnych przepisach.
§  15.
1.
 Zawiadomienie o posiedzeniu Zarządu wraz z porządkiem obrad i pisemnymi materiałami w sprawach przewidzianych do rozpatrzenia powinno być doręczone przez Departament Generalny, z zastrzeżeniem ust. 2, członkom Zarządu oraz podmiotom wskazanym w § 6, najpóźniej na trzy dni przed jego terminem.
2.
 Materiały, o których mowa w ust. 1, oraz projekty protokołu, oznaczone klauzulami "poufne", "tajne" lub "ściśle tajne", dostarcza kancelaria tajna, zgodnie z zasadami określonymi w odrębnych przepisach.
§  16.
1.
 Projekty uchwał i innych materiałów na posiedzenie Rady Polityki Pieniężnej są rozpatrywane uprzednio przez Zarząd.
2.
 Opinię Zarządu, w sprawach wymienionych w ust. 1, przedstawia na posiedzeniu Rady Polityki Pieniężnej Przewodniczący Zarządu lub każdorazowo wskazany przez niego członek Zarządu.
§  17.
1.
 Przewodniczący Zarządu może podjąć decyzję o rozpatrzeniu przez Zarząd projektu uchwały w drodze korespondencyjnego uzgodnienia (tryb obiegowy), określając termin zajęcia stanowiska, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.
2.
 Projekt uchwały może być rozpatrzony w trybie obiegowym, jeżeli został uzgodniony ze wszystkimi opiniującymi departamentami.
3.
 Do rozpatrywania projektów uchwał w szczególnie uzasadnionych przypadkach wynikających z obiektywnych okoliczności zewnętrznych przepisu ust. 2 nie stosuje się.
§  18.
1.
 Dyrektor Departamentu Generalnego niezwłocznie, po podjęciu decyzji o zastosowaniu trybu obiegowego, przedstawia członkom Zarządu projekt uchwały w celu zajęcia stanowiska na piśmie (głosowanie).
2.
 Każdy z członków Zarządu uczestniczących w głosowaniu w trybie obiegowym otrzymuje własną kartę do głosowania. Karty do głosowania są sporządzane w formie tabeli opatrzonej datą oraz oznaczonej tytułem projektu uchwały podlegającego głosowaniu. Do głosowania za przyjęciem uchwały w trybie obiegowym przepis § 5 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
3.
 Rozpatrzenie uchwały w trybie obiegowym jest skuteczne, jeżeli w terminie wyznaczonym dla zajęcia stanowiska głos oddała co najmniej połowa członków Zarządu.
§  19.
 Ustalone przez Radę Polityki Pieniężnej zadania dla NBP Zarząd przekazuje do wykonania właściwym departamentom i jednostkom organizacyjnym.
§  20.
 Zadania departamentów i jednostek organizacyjnych wynikające z uchwał Zarządu podlegają wykonaniu bez odrębnego powiadamiania o ich treści.
§  21.
1.
 Przy Zarządzie mogą działać organy opiniodawczo-doradcze.
2.
 Organy opiniodawczo-doradcze powołuje Zarząd w drodze uchwały, która określa skład oraz zadania organu.
§  22.
1.
 Zarząd może powoływać zespoły robocze dla przygotowania koncepcji ważnych działań lub prac, wymagających podjęcia w NBP.
2.
 W skład zespołów mogą wchodzić pracownicy NBP oraz eksperci zewnętrzni.
§  23.
1.
 Departament Generalny sprawuje kontrolę terminowości realizacji przez departamenty i jednostki organizacyjne zadań wynikających z uchwał Zarządu.
2.
 Departamenty i jednostki organizacyjne, które realizują zadania wynikające z uchwał Zarządu, zawiadamiają Departament Generalny o sposobie ich wykonania niezwłocznie po zrealizowaniu.
3.
 Departament Generalny przedstawia Zarządowi roczne sprawozdanie z wykonania zadań wynikających z uchwał Zarządu.
§  24.
 Obsługę kancelaryjno-organizacyjną Zarządu sprawuje Departament Generalny.

Zmiany w prawie

Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Orzeczenie sądu po latach nie usunie skutków decyzji PIP

Resort pracy opublikował trzecią już wersję projektu zmian w ustawie o PIP. Chce, żeby nawet wtedy, gdy decyzja inspektora pracy, stwierdzająca istnienie stosunku pracy, zostanie uchylona przez Głównego Inspektora Pracy albo decyzja GIP - uchylona przez sąd, to stwierdzony w niej stosunek pracy będzie trwał - od dnia doręczenia pracodawcy decyzji okręgowego inspektora pracy do dnia jej uchylenia przez GIP albo do dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu albo do rozwiązania stosunku pracy, jeśli rozwiązanie to nastąpiło przed wydaniem prawomocnego orzeczenia. Utrzymano największe kontrowersje i pogłębiono wątpliwości - wskazują prawnicy.

Grażyna J. Leśniak 15.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2025.323 t.j.

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Regulamin Zarządu Narodowego Banku Polskiego.
Data aktu: 18/01/2023
Data ogłoszenia: 16/04/2025
Data wejścia w życie: 08/02/2023