Zmiana uchwały w sprawie ustanowienia programu inwestycyjnego pod nazwą "Utworzenie interdyscyplinarnego centrum leczenia i diagnostyki Instytutu Matki i Dziecka"

UCHWAŁA Nr 38
RADY MINISTRÓW
z dnia 13 marca 2025 r.
zmieniająca uchwałę w sprawie ustanowienia programu inwestycyjnego pod nazwą "Utworzenie interdyscyplinarnego centrum leczenia i diagnostyki Instytutu Matki i Dziecka"

Na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 7 października 2020 r. o Funduszu Medycznym (Dz. U. z 2024 r. poz. 889) Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
 W uchwale nr 126 Rady Ministrów z dnia 5 lipca 2023 r. w sprawie ustanowienia programu inwestycyjnego pod nazwą "Utworzenie interdyscyplinarnego centrum leczenia i diagnostyki Instytutu Matki i Dziecka" (M.P. poz. 766) w załączniku do uchwały:
1)
spis treści otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 1 do niniejszej uchwały;
2)
rozdział VIII "Zakres rzeczowo-finansowy inwestycji" i rozdział IX "Miernik planowanej inwestycji" otrzymują brzmienie określone w załączniku nr 2 do niniejszej uchwały;
3)
w rozdziale XI "Ocena efektywności inwestycji" wyrazy "Tabela nr 13" zastępuje się wyrazami "Tabela nr 17".
§  2.
 Uchwała wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK Nr  1

SPIS TREŚCI

I. DANE INWESTORA

II. DANE OGÓLNE

2.1. Nazwa inwestycji

2.2. Lokalizacja inwestycji adres i nr ew. działek

III. INFORMACJE O INWESTORZE

3.1. Ogólne informacje o działalności Instytutu Matki i Dziecka

3.2. Zasięg oddziaływania świadczeń

3.3. Potencjał Naukowy Instytutu

3.4. Potencjał zespołu projektowego Instytutu (techniczny, prawny, finansowy i administracyjny)

3.4.1. Potencjał techniczny oraz administracyjny

3.4.2. Potencjał prawny

3.4.3. Potencjał finansowy

IV. SYTUACJA DEMOGRAFICZNA I EPIDEMIOLOGICZNA W REGIONIE

4.1. Sytuacja demograficzna w odniesieniu do planowanej inwestycji

4.1.1. Rozwój Kliniki Położnictwa i Ginekologii

4.1.2. Rozwój Kliniki Neonatologii i Intensywnej Terapii Noworodka

4.1.3. Rozwój Zakładu Badań Przesiewowych

4.2. Sytuacja epidemiologiczna w odniesieniu do planowanej inwestycji

V. DIAGNOZA USŁUG MEDYCZNYCH

5.1. Usługi w zakresie ochrony zdrowia w regionie

5.2. Dane o udzielanych świadczeniach zdrowotnych

VI. STRATEGIE I KIERUNKI ROZWOJU OPIEKI MEDYCZNEJ

6.1. Strategie rozwoju w jakie wpisuje się Program inwestycyjny

6.1.1. Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju do roku 2020 (z perspektywą do 2030 r.)

6.1.2. Strategia rozwoju województwa mazowieckiego 2030+

6.1.3. ZDROWA PRZYSZŁOŚĆ. Ramy strategiczne rozwoju systemu ochrony zdrowia na lata 2021-2027 z perspektywą do 2030 r.

VII. OPIS INWESTYCJI.

7.1. Cel ogólny Programu inwestycyjnego oraz cele szczegółowe służące realizacji celu głównego wraz z uzasadnieniem konieczności podjęcia działań inwestycyjnych

7.2. Aktualny stan techniczny infrastruktury

VIII. ZAKRES RZECZOWO-FINANSOWY INWESTYCJI

8.1. Zakres rzeczowy inwestycji

8.2. Prognozowany harmonogram rzeczowy inwestycji

8.3. Zestawienie źródeł finansowania inwestycji

IX. MIERNIK PLANOWANEJ INWESTYCJI

9.1. Prognozowane mierniki stopnia realizacji inwestycji

X. PLANOWANE EFEKTY MEDYCZNE I RZECZOWE

10.1. Planowane efekty dla pacjenta uzyskane w wyniku realizacji inwestycji

10.2. Planowane efekty medyczne uzyskane w wyniku inwestycji

XI. OCENA EFEKTYWNOŚCI INWESTYCJI XII. ANALIZA CELOWOŚCI I MOŻLIWOŚCI WYKONANIA INWESTYCJI ETAPAMI

XIII. DANE O PLANOWANYM OKRESIE ZAGOSPODAROWANIA OBIEKTÓW BUDOWLANYCH I INNYCH SKŁADNIKÓW MAJĄTKOWYCH PO ZAKOŃCZENIU REALIZACJI INWESTYCJI

XIV. PRAWO DO DYSPONOWANIA NIERUCHOMOŚCIĄ NA CELE BUDOWLANE

ZAŁĄCZNIK Nr  2

VIII. ZAKRES RZECZOWO-FINANSOWY INWESTYCJI

Ogólny zakres Inwestycji:

1) prace projektowe:

a) opracowanie dokumentacji projektowej budowlanej dla całego zakresu Inwestycji wraz z uzyskaniem wszelkich niezbędnych zgód i pozwoleń,

b) opracowanie dokumentacji wykonawczej;

2) roboty budowlane i instalacyjne:

a) budowa nowego budynku D,

b) przebudowa istniejącego budynku B;

3) przebudowa części powierzchni poradni specjalistycznych w budynku A.

8.1. Zakres rzeczowy inwestycji

Tabela nr 13 - Planowany zakres rzeczowy inwestycji
Lp. KOMÓRKI ORGANIZACYJNE OBJĘTE INWESTYCJĄ Powierzchnia całkowita w m 2 Liczba łóżek
przed inwestycją po inwestycji przed inwestycją po inwestycji
0 1 2 3 4 5
Zadanie nr 1 - Budowa nowego budynku D
ISTNIEJĄCE KOMÓRKI ORGANIZACYJNE
1.1. Medyczne laboratorium diagnostyczne (Zakład Badań Przesiewowych) 637 730 0 0
1.2. Zakład Patomorfologii 204 350 0 0
1.3. Izba przyjęć szpitala dla dzieci 138 900 0 0
1.4. Klinika Hospitalizacji Jednego Dnia 493 940 4 12
1.5. Strefa Bloku Operacyjnego 524 1060 0 0
1.6. Klinika Anestezjologii i Oddział Intensywnej Terapii 423 720 7 7
1.7. Centralna Sterylizatornia 72 180 0 0
1.8. Zaplecze administracyjno-techniczne z częścią wspólną dla rodzin 0 5758 0 0
Zadanie nr 2 - Przebudowa budynku B
ISTNIEJĄCE KOMÓRKI ORGANIZACYJNE
2.1. Klinika Neonatologii i Intensywnej Terapii 465 720 43 45
2.2. Klinika Onkologii i Chirurgii Onkologicznej Dzieci i Młodzieży 367 1030 21 21
2.3. Klinika Chirurgii i Ortopedii Dzieci i Młodzieży 1019 1810 38 38
2.4. Klinika Położnictwa i Ginekologii z Izbą Przyjęć 2126 2530 48 50
2.5. Zaplecze administracyjno-techniczne z częścią wspólną dla rodzin 2400 2472 0 0
Zadanie nr 3 - Przebudowa części powierzchni w budynku A
ISTNIEJĄCE KOMÓRKI ORGANIZACYJNE
3.1. Poradnia Położniczo-Ginekologiczna 104 240 0 0
3.2. Poradnia Chirurgiczna Dzieci i Młodzieży 59 92 0 0
3.3. Poradnia Neonatologiczna 13 39 0 0
3.4. Poradnia Onkologiczna 88 133 0 0
RAZEM 9 132 19 704 161 173

8.2. Prognozowany harmonogram rzeczowy inwestycji

Tabela nr 14. Prognozowany harmonogram realizacji inwestycji w ujęciu rocznym

Lp. Etapy inwestycji Prognozowany harmonogram rzeczowy:
2024 2025 2026 2027
1 2 3 4 5 6
1 Pozyskanie działki budowlanej
2 Przygotowanie terenu i przyłączenia obiektów do sieci
3 Budowa obiektów podstawowych
4 Instalacje
5 Zagospodarowanie terenu i budowa obiektów pomocniczych
6 Wyposażenie
7 Prace przygotowawcze, projektowe, obsługa inwestorska, nadzory autorskie oraz ewentualnie szkolenia i rozruch technologiczny

W ramach Programu inwestycyjnego nie przewiduje się finansowania wydatków związanych z grupą pierwszą Wartości Kosztorysowej Inwestycji, tj. pozyskanie działki budowlanej. Posiadanie prawa do dysponowania nieruchomością na cele budowlane było jednym z warunków udziału w konkursie na wybór projektów strategicznych FM-SIS.01.PED.2021.

Minister Zdrowia będzie nadzorować realizację Programu inwestycyjnego oraz wydatkowanie udzielonej dotacji celowej zgodnie z przyjętym Programem inwestycyjnym oraz harmonogramem rzeczowo-finansowym określonym umową na udzielenie dotacji celowej, uwzględniającym Prognozowany harmonogram rzeczowy inwestycji - w celu zapewnienia osiągnięcia zaplanowanego w Programie inwestycyjnym końcowego efektu rzeczowego oraz założonych do realizacji mierników.

8.3. Zestawienie źródeł finansowania inwestycji

Tabela nr 15 - Harmonogram finansowy z podziałem na źródła finansowania inwestycji
Lp. Źródła finansowania inwestycji Wartość

Kosztorysowa

Inwestycji

Nakłady poniesione do końca 2022 r. Planowane nakłady w poszczególnych latach:
2023 2024 2025 2026 2027
0 1 2 3 4 5 6 7 8
1 Środki własne Inwestora 18 617 580 36 900 0 39 050 1 500 000 7 000 000 10 041 630
2 Środki z Subfunduszu Infrastruktury Strategicznej

- Fundusz Medyczny

281 182 420 0 2 600 000 250 000 22 000 000 101 430 119 154 902 301
OGÓŁEM 299 800 000 36 900 2 600 000 289 050 23 500 000 108 430 119 164 943 931

IX. MIERNIK PLANOWANEJ INWESTYCJI

9.1. Prognozowane mierniki stopnia realizacji inwestycji

Tabela nr 16 - Prognozowane mierniki stopnia realizacji inwestycji
Lp. Rok realizacji Zakres rzeczowy realizowanego celu Wartość wg

WKI

w złotych

Mierniki - udział realizowanego zakresu rzeczowego
rocznie

%

narastająco

%

0 1 2 3 4 5
1 2023 Wyposażenie 299 800 000 1 1
2 2024 Przygotowanie terenu i przyłączenia obiektów do sieci 0 1
Budowa obiektów podstawowych
Instalacje
Zagospodarowanie terenu i budowa obiektów pomocniczych
Wyposażenie
Prace przygotowawcze, projektowe, obsługa inwestorska, nadzory autorskie
3 2025 Przygotowanie terenu i przyłączenia obiektów do sieci 8 9
Budowa obiektów podstawowych
Instalacje
Zagospodarowanie terenu i budowa obiektów pomocniczych
Wyposażenie
Prace przygotowawcze, projektowe, obsługa inwestorska, nadzory autorskie
4 2026 Przygotowanie terenu i przyłączenia obiektów do sieci 36 45
Budowa obiektów podstawowych
Instalacje
Zagospodarowanie terenu i budowa obiektów pomocniczych
Wyposażenie
Prace przygotowawcze, projektowe, obsługa inwestorska, nadzory autorskie
5 2027 Budowa obiektów podstawowych 55 100
Instalacje
Zagospodarowanie terenu i budowa obiektów pomocniczych
Wyposażenie
Prace przygotowawcze, projektowe, obsługa inwestorska, nadzory autorskie

Zmiany w prawie

Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Orzeczenie sądu po latach nie usunie skutków decyzji PIP

Resort pracy opublikował trzecią już wersję projektu zmian w ustawie o PIP. Chce, żeby nawet wtedy, gdy decyzja inspektora pracy, stwierdzająca istnienie stosunku pracy, zostanie uchylona przez Głównego Inspektora Pracy albo decyzja GIP - uchylona przez sąd, to stwierdzony w niej stosunek pracy będzie trwał - od dnia doręczenia pracodawcy decyzji okręgowego inspektora pracy do dnia jej uchylenia przez GIP albo do dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu albo do rozwiązania stosunku pracy, jeśli rozwiązanie to nastąpiło przed wydaniem prawomocnego orzeczenia. Utrzymano największe kontrowersje i pogłębiono wątpliwości - wskazują prawnicy.

Grażyna J. Leśniak 15.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2025.242

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Zmiana uchwały w sprawie ustanowienia programu inwestycyjnego pod nazwą "Utworzenie interdyscyplinarnego centrum leczenia i diagnostyki Instytutu Matki i Dziecka"
Data aktu: 13/03/2025
Data ogłoszenia: 14/03/2025
Data wejścia w życie: 15/03/2025