Organizacja oraz zakres działania Biura Bezpieczeństwa Narodowego

ZARZĄDZENIE
PREZYDENTA RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia 15 września 2025 r.
w sprawie organizacji oraz zakresu działania Biura Bezpieczeństwa Narodowego

Na podstawie art. 26 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. z 2025 r. poz. 825, 1014 i 1080) zarządza się, co następuje:
§  1.
 Organizację i zakres działania Biura Bezpieczeństwa Narodowego określa Regulamin Biura Bezpieczeństwa Narodowego, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2.
 Szef Biura Bezpieczeństwa Narodowego przeprowadzi reorganizację Biura Bezpieczeństwa Narodowego związaną z nową strukturą jego komórek organizacyjnych.
§  3.
 Traci moc zarządzenie Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 1 września 2023 r. w sprawie organizacji oraz zakresu działania Biura Bezpieczeństwa Narodowego (M.P. poz. 1016 oraz z 2025 r. poz. 112 i 742).
§  4.
 Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania, z mocą obowiązującą od dnia 1 września 2025 r.

ZAŁĄCZNIK

REGULAMIN BIURA BEZPIECZEŃSTWA NARODOWEGO

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.
 Regulamin Biura Bezpieczeństwa Narodowego, zwanego dalej "Biurem", określa:
1)
zakres działania Biura;
2)
organizację obejmującą strukturę oraz sposób kierowania Biurem.
§  2.
1.
 Biuro - zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. z 2025 r. poz. 825, 1014 i 1080) - jest urzędem, przy pomocy którego Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej wykonuje swoje zadania w zakresie bezpieczeństwa i obronności.
2.
 Do zakresu działania Biura należy:
1)
realizowanie powierzonych przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej zadań w zakresie bezpieczeństwa i obronności, w tym inicjowanie i udział w przygotowaniu koncepcji oraz planów organizacji i funkcjonowania zintegrowanego systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym, a także nadzór nad ich realizacją w imieniu Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej;
2)
monitorowanie i analizowanie kształtowania się strategicznych warunków bezpieczeństwa narodowego (wewnętrznych i zewnętrznych) oraz przygotowywanie ocen i wynikających z nich wniosków dla Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej;
3)
opracowywanie i opiniowanie dokumentów o charakterze strategicznym (koncepcji, dyrektyw, planów, programów) w zakresie bezpieczeństwa narodowego, w odniesieniu do których kompetencje posiada Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej oraz nadzór nad realizacją zawartych w nich zadań określonych przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej;
4)
monitorowanie, ocena i opiniowanie bieżącej działalności Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, perspektywicznych programów rozwojowych oraz planów operacyjnych ich użycia - w ramach zwierzchnictwa nad nimi Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej;
5)
współpraca z organami władzy publicznej i organizacjami społecznymi w sprawach dotyczących bezpieczeństwa narodowego;
6)
monitorowanie, ocena i opiniowanie bieżącej działalności organów władzy publicznej i innych państwowych jednostek organizacyjnych w sferze bezpieczeństwa pozamilitarnego, w tym bezpieczeństwa publicznego i społeczno-gospodarczego oraz formułowanie opinii i wniosków w tym zakresie dla Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej;
7)
opracowywanie i opiniowanie z upoważnienia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej projektów aktów normatywnych i innych aktów prawnych w dziedzinie bezpieczeństwa narodowego;
8)
analiza i przedstawianie rekomendacji implementacji nowych technologii podwójnego zastosowania oraz technologii przełomowych;
9)
analiza i ocena strategii innowacyjnych tworzonych przez podmioty państwowe dla różnych składowych systemu obronnego;
10)
stałe monitorowanie i przekazywanie Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej informacji odnośnie krajowych i zagranicznych wydarzeń, zdarzeń i incydentów o istotnym znaczeniu dla bezpieczeństwa narodowego;
11)
merytoryczna i organizacyjna obsługa Rady Bezpieczeństwa Narodowego.
3.
 Biuro działa zgodnie z zakresem działania określonym w ust. 2 oraz z zarządzeniami, decyzjami i poleceniami Szefa Biura.
§  3.
1.
 W sprawach związanych z opracowywaniem projektów rozporządzeń, zarządzeń i postanowień Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Biuro współpracuje z Kancelarią Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.
2.
 Wstępnie opracowane w Biurze projekty rozporządzeń, zarządzeń i postanowień Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej wraz z uzasadnieniem Szef Biura przekazuje Szefowi Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w celu ich uzgodnienia pod względem formalnoprawnym oraz dalszego procedowania, w tym przedłożenia do podpisu Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej.
3.
 Kancelaria Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej prowadzi uzgodnienia projektów, o których mowa w ust. 2, przedkłada je do kontrasygnaty oraz przesyła do ogłoszenia w dzienniku urzędowym, o ile wynika to z przepisów odrębnych.
4.
 Przepis ust. 3 nie narusza uprawnień Biura do prowadzenia uzgodnień merytorycznych projektów, o których mowa w ust. 2.
5.
 Projekty, o których mowa w ust. 2, przekazuje się wraz z dokumentacją sprawy oraz wynikami przeprowadzonych uzgodnień i konsultacji, jeżeli zostały przeprowadzone w Biurze.
6.
 Uzgodnienia z właściwą w sprawie komórką organizacyjną Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej prowadzi dyrektor komórki organizacyjnej Biura wyznaczony przez Szefa Biura.
7.
 Na wniosek Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Szefa Biura albo Szefa Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, dokumenty stanowiące załączniki do projektów, o których mowa w ust. 2, w szczególności dokumenty o charakterze strategicznym, mogą zostać uzgodnione pod względem formalnoprawnym w Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, z zachowaniem przepisów ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. z 2025 r. poz. 1209).
8.
 Biuro niezwłocznie informuje właściwą komórkę organizacyjną Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej o:
1)
wnioskach lub sprawach skierowanych do Biura, pochodzących od Rady Ministrów, Prezesa Rady Ministrów, Ministra Obrony Narodowej albo innych organów administracji rządowej, których realizacja może wiązać się z wydaniem przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej rozporządzenia, zarządzenia albo postanowienia;
2)
projektach ustaw rozpatrywanych podczas posiedzeń Rady Ministrów, posiedzeń stałego komitetu lub komitetu Rady Ministrów, w których brał udział Szef Biura Bezpieczeństwa Narodowego, Zastępca Szefa Biura Bezpieczeństwa Narodowego lub upoważniony do reprezentowania Biura inny pracownik Biura, w przypadku gdy projekt ustawy został przekazany do Biura w celu przedstawienia opinii.

Rozdział  2

Struktura organizacyjna Biura

§  4.
1.
 Na czele Biura stoi Szef Biura w randze sekretarza stanu, wyznaczony przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, który kieruje pracami Biura.
2.
 Zastępców Szefa Biura powołuje i odwołuje Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej na wniosek Szefa Biura. Zastępcy Szefa Biura kierują pracami Biura w zakresie powierzonym przez Szefa Biura.
3.
 Szef Biura określa szczegółowy zakres zadań Zastępców Szefa Biura, w tym zakres nadzoru merytorycznego nad komórkami organizacyjnymi Biura.
4.
 Szef Biura, Zastępcy Szefa Biura oraz kierownicy komórek organizacyjnych Biura, zwani dalej "dyrektorami", stanowią Kierownictwo Biura. W posiedzeniach Kierownictwa Biura mogą także uczestniczyć inne osoby, zaproszone przez Szefa Biura.
§  5.
1.
 W skład Biura wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1)
Departament Analiz i Badań;
2)
Departament Strategii Bezpieczeństwa;
3)
Departament Technologii Przełomowych;
4)
Departament Zwierzchnictwa nad Siłami Zbrojnymi i Służb Mundurowych;
5)
Gabinet Szefa Biura;
6)
Pion Ochrony Informacji Niejawnych.
2.
 Szef Biura może powoływać, w drodze zarządzenia, zespoły o charakterze stałym lub doraźnym do realizacji określonych zadań, ustalając ich nazwę, zakres i tryb działania oraz skład osobowy.
3.
 Szef Biura określa, w drodze zarządzenia, szczegółowy zakres zadań komórek organizacyjnych Biura.
4.
 Szef Biura określa, w drodze zarządzenia, szczegółową organizację wewnętrzną i liczbę etatów w Biurze.

Rozdział  3

Sposób kierowania Biurem

§  6.
1.
 Szef Biura kieruje Biurem przy pomocy Zastępców Szefa Biura oraz dyrektorów.
2.
 Szef Biura wydaje zarządzenia, decyzje i polecenia. Zastępcy Szefa Biura mogą wydawać decyzje i polecenia w odniesieniu do pracowników nadzorowanych komórek organizacyjnych Biura.
3.
 Biuro reprezentuje Szef Biura lub upoważniony przez niego Zastępca Szefa Biura. Szef Biura może upoważnić do reprezentowania Biura innych pracowników Biura.
4.
 Szef Biura może upoważnić pracowników Biura do podejmowania w jego imieniu decyzji lub wykonywania czynności w określonych sprawach.
5.
 Szef Biura może powoływać na wyodrębnione stanowiska doradców powierzając im realizację określonych zadań.
§  7.
 Szef Biura ustala, w drodze zarządzenia, regulamin pracy w Biurze.
§  8.
1.
 W czasie nieobecności Szefa Biura zastępuje wyznaczony Zastępca Szefa Biura, a w razie jednoczesnej nieobecności Zastępców Szefa Biura - wyznaczony dyrektor, z zastrzeżeniem ust. 3.
2.
 Zakres zastępstwa, o którym mowa w ust. 1, obejmuje wykonywanie wszystkich zadań Szefa Biura, chyba że Szef Biura postanowi inaczej.
3.
 Szef Biura wyznacza, w drodze zarządzenia, Zastępcę Szefa Biura, który przejmuje kierowanie Biurem w razie niemożności wykonywania obowiązków przez Szefa Biura.
4.
 Wyznaczony Zastępca Szefa Biura wykonuje obowiązki, o których mowa w ust. 3, do czasu wyznaczenia przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej osoby kierującej Biurem.
§  9.
1.
 Kontakty medialne Zastępców Szefa Biura, związane z funkcjonowaniem Biura, wymagają każdorazowo zgody Szefa Biura. Kontakty medialne pozostałych pracowników Biura, wymagają każdorazowo zgody Szefa Biura lub osoby przez niego upoważnionej.
2.
 Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio w odniesieniu do publikacji oraz udziału w konferencjach i spotkaniach zakładających wypowiedzi publiczne.
3.
 Podjęcie przez pracowników Biura dodatkowego zatrudnienia poza Biurem wymaga uprzedniej zgody Szefa Biura.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2025.1021

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Organizacja oraz zakres działania Biura Bezpieczeństwa Narodowego
Data aktu: 15/09/2025
Data ogłoszenia: 29/09/2025
Data wejścia w życie: 01/09/2025, 15/09/2025