Prawo do równego traktowania oraz prawo do swobodnego przemieszczania się i pobytu na terytorium Unii Europejskiej to jedne z najważniejszych praw obywateli. Jednak nadal istnieją bariery stojące na przeszkodzie pełnemu stosowaniu tych praw. Są to wszelkie wymogi biurokratyczne, niejednolite procedury administracyjne i brak skutecznej wymiany informacji między państwami członkowskimi.
W tym zakresie państwa członkowskie powinny zmierzać do likwidowania wszelkich barier biurokratycznych i ujednolicania podstawowych procedur administracyjnych. Z myślą o tej idei należy rozważyć wdrożenie rozwiązań, które ułatwią współpracę organów administracji państw członkowskich w sprawach z zakresu rejestracji stanu cywilnego.
Dokumenty stanu cywilnego należą do jednych z najważniejszych, identyfikują każdą osobę w przestrzeni prawno--administracyjnej. Mają także znaczenie dla sprawnego zarządzania każdym państwem członkowskim oraz Unią Europejską w całości. Służą do opracowywania prognoz i planów gospodarczych, społecznych, finansowych. Wymagane są w sprawach zatrudnienia, świadczeń socjalnych, nauki, zdrowia, postępowań sądowych, a zatem pełnią podstawową i zasadniczą rolę w kontakcie obywatela z administracją.
Obecnie każde państwo członkowskie posiada swoje odrębne regulacje prawne, organizacyjne i informatyczne w zakresie rejestracji stanu cywilnego. Powoduje to, że jest 27 systemów rejestracji stanu cywilnego. Taki stan rzeczy nie sprzyja realizacji idei swobodnego przepływu obywateli oraz równemu ich traktowaniu.
Wobec powyższego Senat Rzeczypospolitej Polskiej, dążąc do uproszczenia podstawowych spraw urzędowych w Unii Europejskiej, wnosi o realizację rozwiązań, które stworzą unijny system rejestracji stanu cywilnego obejmujący następujące obszary:
Senat Rzeczypospolitej Polskiej stoi na stanowisku, że powyższe rozwiązania w znaczący sposób przyczynią się do zwiększenia swobody przepływu obywateli między państwami członkowskimi oraz do zapewnienia równego ich traktowania. Ponadto Unia Europejska i jej obywatele osiągną korzyści poprzez:
Przedstawiona koncepcja w pełni wpisuje się w założenia programu cyfrowej dekady Europy.
Niniejszą uchwałą Senat Rzeczypospolitej Polskiej pragnie przyczynić się do tworzenia lepszej, bardziej przyjaznej dla obywateli administracji, a tym samym do większej integracji państw członkowskich Unii Europejskiej.
W celu realizacji proponowanego rozwiązania Senat Rzeczypospolitej Polskiej kieruje także do Prezesa Rady Ministrów wniosek o zaangażowanie się i reprezentowanie Państwa Polskiego w pracach nad opracowaniem rozwiązań wskazanych w niniejszej uchwale.
Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski".
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | M.P.2023.765 |
| Rodzaj: | Uchwała |
| Tytuł: | Standaryzacja procesów rejestracji stanu cywilnego w Unii Europejskiej i usprawnienie wymiany informacji z zakresu stanu cywilnego między państwami członkowskimi. |
| Data aktu: | 14/07/2023 |
| Data ogłoszenia: | 27/07/2023 |