Włączenie kwalifikacji rynkowej "Facylitowanie - prowadzenie spotkań grupowych" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.

OBWIESZCZENIE
MINISTRA ROZWOJU I TECHNOLOGII 1
z dnia 25 września 2023 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej "Facylitowanie - prowadzenie spotkań grupowych" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji

Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 226) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji rynkowej "Facylitowanie - prowadzenie spotkań grupowych" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.

ZAŁĄCZNIK

INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI RYNKOWEJ "FACYLITOWANIE - PROWADZENIE SPOTKAŃ GRUPOWYCH" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI

1. Nazwa kwalifikacji rynkowej
Facylitowanie - prowadzenie spotkań grupowych

2. Nazwa dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej

Certyfikat

3. Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej i warunki przedłużenia jego ważności

Certyfikat jest ważny 7 lat. W celu przedłużenia ważności certyfikatu należy przedstawić dokumenty potwierdzające prowadzenie co najmniej 2 sesji facylitowanych w trakcie 2 lat poprzedzających datę wygaśnięcia ważności certyfikatu.

4. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji rynkowej oraz odniesienie do poziomu Sektorowej Ramy Kwalifikacji

6 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji, 6 poziom Sektorowej Ramy Kwalifikacji w sektorze usługi rozwojowe

5. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji rynkowej

Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się

Osoba posiadająca kwalifikację rynkową "Facylitowanie - prowadzenie spotkań grupowych" jest gotowa do samodzielnego przygotowania i prowadzenia procesu pracy grupy tak, aby ułatwić osiągnięcie założonego celu, ustalonego uprzednio z interesariuszami. Podczas prowadzenia spotkań grupowych jest skoncentrowana zarówno na osiągnięciu celu grupy, jak i na potrzebach członków grupy. W swojej pracy wykorzystuje specjalistyczną wiedzę z zakresu współpracy grupowej, modeli, metod i technik facylitacji. Świadomie używa narzędzi komunikacyjnych, aby ułatwiać pracę grupy i zapewniać partycypacyjny charakter sesji facylitowanej. Osoba posiadająca kwalifikację rynkową "Facylitowanie - prowadzenie spotkań grupowych" jest świadoma swojej odpowiedzialności za powierzone zadanie, która obejmuje wyłącznie zaprojektowanie i prowadzenie procesu pracy grupy. Nie daje ona swojego wkładu w zakresie tematu, nad którym pracuje grupa, ani nie ocenia pojawiających się treści.

Zestaw 1. Zarządzanie relacją z interesariuszami
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Rozróżnia interesariuszy i ich role - wskazuje interesariuszy i ich związek z facylitacją,

- uzgadnia odpowiedzialność poszczególnych osób w procesie pracy grupy.

Identyfikuje potrzeby klienta - charakteryzuje sposoby analizowania potrzeb klienta,

- zadaje klientowi pytania diagnozujące,

- sprawdza kontekst organizacyjny lub społeczny,

- doprecyzowuje cele procesu facylitacji,

- dowiaduje się, w jaki sposób będą lub mogą być wdrażane rezultaty pracy grupy.

Precyzuje wymagania względem sesji facylitowanej, którą ma poprowadzić - ustala z klientem oczekiwane rezultaty,

- sprawdza warunki i możliwości po stronie klienta,

- ustala warunki procesu facylitacji (w szczególności czas trwania, wielkość grupy) ułatwiające maksymalne osiągnięcie oczekiwanych rezultatów,

- uzgadnia z klientem kolejne etapy sesji facylitowanej.

Monitoruje poziom satysfakcji wybranych interesariuszy - pozyskuje informację zwrotną od uczestników sesji facylitowanej oraz zamawiającego, - inicjuje podsumowanie osiągniętych rezultatów na zakończenie procesu facylitacji.
Zestaw 2. Planowanie procesu pracy grupy
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Planuje proces facylitacji w oparciu o wiedzę metodyczną - omawia procesy pracy grupowej (m.in. podejmowanie decyzji, rozwiązywanie problemów, planowanie strategiczne, myślenie twórcze),

- charakteryzuje wybraną metodę facylitacji,

- omawia procesy dynamiki grupowej,

- opisuje różnice w preferencjach w zakresie stylów myślenia i działania oraz typów osobowości.

Przygotowuje plan sesji facylitowanej, dobierając metody pracy adekwatne do celów i jej uczestników - przygotowuje scenariusz sesji facylitowanej z uwzględnieniem aktywności jej uczestników, używanych technik i narzędzi facylitacji oraz przewidywanego czasu przeznaczonego na poszczególne aktywności,

- wyjaśnia, jak zaplanowane aktywności przełożą się na osiągnięcie założonego celu,

- umieszcza w planie sesji facylitowanej różnorodne formy pracy grupowej lub aktywności sprzyjające osiągnięciu partycypacyjnego charakteru sesji facylitowanej,

- uwzględnia w planie sesji facylitowanej różnorodność grupy, w tym różne potrzeby osób o odmiennych stylach myślenia i działania lub typach osobowości.

Zapewnia warunki sprzyjające pracy grupowej (online, offline, hybrydowej) - uzgadnia z klientem przestrzeń umożliwiającą zastosowanie różnorodnych form pracy,

- przygotowuje adekwatne do planu sesji facylitowanej i liczby jej uczestników materiały oraz wyposażenie lub dostęp do aplikacji do prowadzenia sesji online,

- udostępnia uczestnikom sesji facylitowanej efekty lub wyniki ich pracy.

Zestaw 3. Prowadzenie pracy grupy podczas sesji facylitowanej
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Stosuje komunikację wspierającą partycypację uczestników sesji facylitowanej - zachęca do uwzględniania perspektywy myślenia innych uczestników sesji facylitowanej,

- wykorzystuje techniki aktywnego słuchania,

- zadaje pytania pomocnicze i parafrazuje wypowiedzi uczestników sesji facylitowanej adekwatnie do sytuacji,

- umożliwia wypowiadanie się wszystkim uczestnikom sesji facylitowanej,

- uzasadnia proponowane przez siebie sposoby pracy uczestników sesji facylitowanej i kolejne działania.

Reaguje na zachowania w grupie i postępy w pracy grupy - na bieżąco monitoruje stopień realizacji celu oraz sposób współpracy,

- w razie potrzeby modyfikuje proces (np. zmienia formę pracy, technikę),

- dostosowuje swój styl pracy do potrzeb i możliwości grupy,

- uzasadnia proponowany sposób pracy,

- słucha propozycji grupy i się do nich odnosi,

- informuje grupę o postępach w pracy,

- interweniuje w sytuacji niezrozumienia lub odchodzenia od celu.

Charakteryzuje sposoby zarządzania sytuacjami konfliktowymi, które pojawiają się w procesie facylitacji - charakteryzuje konflikt i jego rolę w procesie pracy grupy podczas sesji facylitowanej,

- dostrzega ukryte konflikty w grupie,

- omawia sposoby ujawniania i rozwiązywania konfliktów podczas sesji facylitowanej.

Zachowuje neutralność - zachowuje neutralność wobec uczestników sesji facylitowanej, w szczególności w zakresie ich preferencji, pochodzenia, wiedzy, stanowiska.

- prowadzi proces facylitacji niezależnie od własnej wiedzy i stanowiska dotyczącego tematu sesji facylitowanej,

- używa sformułowań bez ocen.

Stymuluje różne sposoby myślenia w grupie - wykorzystuje artefakty, cytaty lub inne inspiracje w pracy z uczestnikami sesji facylitowanej,

- stosuje techniki facylitacji sprzyjające kreatywności,

- aktywizuje uczestników sesji facylitowanej o różnych potrzebach odnośnie do sposobu pracy, biorąc pod uwagę ich preferencje,

- docenia generowanie pomysłów bez odnoszenia się do ich treści.

Zestaw 4. Tworzenie ścieżki samorozwoju w roli facylitatora
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Doskonali warsztat facylitatora - tworzy plan działań doskonalących swój warsztat zawodowy,

- bierze udział w działaniach doskonalących swój warsztat zawodowy, np. konferencje, szkolenia, kursy.

Pogłębia samoświadomość - poddaje refleksji własne zachowania, emocje i rezultaty pracy,

- modyfikuje swoje zachowania w efekcie autoobserwacji,

- omawia potencjalny wpływ swoich wartości i przekonań na pracę facylitatora,

- pozyskuje informację zwrotną dotyczącą swojej pracy od zamawiającego lub uczestników sesji facylitowanych,

- opisuje wpływ własnych zachowań na grupę i zachowań grupy na siebie.

6. Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację

1. Metody weryfikacji efektów uczenia się

Do weryfikacji efektów uczenia się stosuje się poniższe metody:

- test teoretyczny (w tym studium przypadku),

- obserwację w warunkach symulowanych lub rzeczywistych,

- analizę dowodów i deklaracji (w tym portfolio),

- wywiad swobodny lub ustrukturyzowany (rozmowę z komisją walidacyjną).

2. Zasoby kadrowe

W skład komisji walidacyjnej wchodzą co najmniej 2 osoby, z których jedna pełni funkcję przewodniczącego komisji. Każdy członek komisji walidacyjnej musi posiadać certyfikat kwalifikacji rynkowej "Facylitowanie - prowadzenie spotkań grupowych" lub imienne zaświadczenie o ukończeniu szkolenia z przynajmniej jednej metodyki facylitacji wymienionej poniżej:

- Process Iceberg,

- Technology of Participation,

- Clean Language,

- Result Based Conversation,

- Drama Stosowana,

- metodyka facylitacji stosowana przez International Association of Facilitators.

Ponadto każdy członek komisji walidacyjnej musi spełniać przynajmniej jedno z poniższych kryteriów:

- mieć udokumentowane wykształcenie wyższe z zakresu psychologii, pedagogiki, nauk socjologicznych lub nauk o zarządzaniu i jakości,

- mieć udokumentowane przeprowadzenie co najmniej 10 sesji o charakterze superwizji, certyfikacji lub dawania informacji zwrotnej,

- mieć udokumentowane przeprowadzenie co najmniej 30 sesji facylitowanych.

Członkowie komisji walidacyjnej muszą łącznie spełniać wszystkie powyższe kryteria, przy czym nie każdy członek komisji walidacyjnej musi je spełniać jednocześnie.

3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne

Instytucja certyfikująca zapewnia warunki organizacyjne i techniczne niezbędne do przeprowadzenia walidacji. Instytucja certyfikująca zapewnia:

- dostęp do aplikacji umożliwiającej przeprowadzenie testu teoretycznego, która posiada funkcję ograniczenia czasu trwania testu oraz liczenia udzielonych odpowiedzi,

- dostęp do sali warsztatowej wyposażonej w stoły, krzesła oraz ściany lub tablicy umożliwiającej przyklejanie papieru,

- dostęp do platformy online umożliwiającej zorganizowanie wideokonferencji i posiadającej funkcję przydzielenia osób uczestniczących do wirtualnych pokoi,

- dostęp do wirtualnej tablicy umożliwiającej użytkownikom zamieszczanie treści tekstowych (np. na kolorowych karteczkach),

- komputer z możliwością odczytywania plików tekstowych, arkuszy kalkulacyjnych, prezentacji oraz plików PDF.

Instytucja certyfikująca zapewnia wsparcie doradcy walidacyjnego, który posiada wiedzę na temat efektów uczenia się opisanych w kwalifikacji rynkowej oraz sposobów ich weryfikacji. Rolą doradcy walidacyjnego jest wspieranie osób przystępujących do walidacji w przygotowaniu niezbędnej dokumentacji oraz odpowiadanie na pojawiające się pytania i wątpliwości dotyczące procesu walidacji oraz gotowości do przystąpienia do tego procesu.

7. Warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji

1. Wykształcenie średnie lub średnie branżowe.

2. Złożenie portfolio z opisami 10 przeprowadzonych procesów facylitacji, w tym jednego uwzględniającego szczegółowy scenariusz sesji facylitowanej.

8. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji rynkowej

Nie rzadziej niż raz na 10 lat
1 Minister Rozwoju i Technologii kieruje działem administracji rządowej - gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 kwietnia 2022 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rozwoju i Technologii (Dz. U. poz. 838).

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2023.1175

Rodzaj: Obwieszczenie
Tytuł: Włączenie kwalifikacji rynkowej "Facylitowanie - prowadzenie spotkań grupowych" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
Data aktu: 25/09/2023
Data ogłoszenia: 31/10/2023
Data wejścia w życie: 31/10/2023