Włączenie kwalifikacji rynkowej "Nauczanie narciarstwa alpejskiego na poziomie rekreacyjnym ze szczególnym uwzględnieniem dzieci" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.

OBWIESZCZENIE
MINISTRA SPORTU I TURYSTYKI 1
z dnia 6 lipca 2022 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej "Nauczanie narciarstwa alpejskiego na poziomie rekreacyjnym ze szczególnym uwzględnieniem dzieci" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji

Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 226) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji rynkowej "Nauczanie narciarstwa alpejskiego na poziomie rekreacyjnym ze szczególnym uwzględnieniem dzieci" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.

ZAŁĄCZNIK

INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI RYNKOWEJ "NAUCZANIE NARCIARSTWA ALPEJSKIEGO NA POZIOMIE REKREACYJNYM ZE SZCZEGÓLNYM UWZGLĘDNIENIEM DZIECI" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI

1. Nazwa kwalifikacji rynkowej
Nauczanie narciarstwa alpejskiego na poziomie rekreacyjnym ze szczególnym uwzględnieniem dzieci

2. Nazwa dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej

Certyfikat

3. Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej i warunki przedłużenia jego ważności

Certyfikat jest ważny przez 3 lata. Warunkiem przedłużenia jest odbycie doszkolenia unifikującego w wymiarze minimum 15 godzin zajęć na śniegu i 5 godzin wykładów, prowadzonego przez Instytucje Certyfikujące kwalifikację "Nauczanie narciarstwa alpejskiego na poziomie rekreacyjnym ze szczególnym uwzględnieniem dzieci" lub podmioty przez nie wskazane.

4. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji rynkowej oraz odniesienie do poziomu Sektorowej Ramy Kwalifikacji

4 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji. 4 poziom Sektorowej Ramy Kwalifikacji w sektorze sport

5. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji rynkowej

Osoba posiadająca kwalifikację planuje i prowadzi zajęcia, których celem jest przygotowanie uczestników zajęć, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci, do bezpiecznego korzystania z infrastruktury narciarskiej i czerpania radości z uprawiania rekreacyjnego narciarstwa. Doskonali poziom ich sprawności fizycznej, narciarskich umiejętności ruchowych i przekazuje wiedzę na temat sposobów bezpiecznego korzystania ze sprzętu, urządzeń wyciągowych i terenów narciarskich oraz kształtuje postawy etyczne. Posiadacz kwalifikacji na podstawie zdiagnozowanych potrzeb i możliwości uczestników zajęć, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci, przygotowuje plan szkolenia i konspekt zajęć. Organizuje, planuje, prowadzi i nadzoruje zajęcia. Wspomaga uczestników. m.in. udzielając wskazówek i korygując błędy. Zapewnia bezpieczną organizację zajęć, będąc świadomym odpowiedzialności za bezpieczeństwo uczestników zajęć, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci. Posiada umiejętności swobodnej jazdy na nartach i demonstracji nauczanych technik narciarskich. Podejmowane czynności wykonuje z wykorzystaniem wiedzy dotyczącej bezpieczeństwa w górach, założeń metodyki nauczania oraz podstaw ontogenezy człowieka.
Zestaw 1. Charakteryzowanie podstaw prowadzenia zajęć rekreacyjnych z narciarstwa
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Tłumaczy podstawy teorii i metodyki w procesie nauczania narciarstwa alpejskiego ze szczególnym uwzględnieniem dzieci - omawia środki dydaktyczne stosowane w procesie nauczania narciarstwa, np. dobór i przygotowanie sprzętu, miejsce zajęć, ćwiczenia, gry i zabawy oraz pomoce dydaktyczne.

- omawia strukturę i specyfikę zajęć narciarskich.

- omawia dydaktyczne zasady nauczania.

- opisuje metody nauczania ruchu i formy organizacyjne prowadzenia zajęć stosowane w procesie nauczania narciarstwa.

Tłumaczy biologiczne podstawy wysiłku fizycznego podczas zajęć narciarskich ze szczególnym uwzględnieniem dzieci - wymienia ruchy w stawach oraz ciała w trzech płaszczyznach,

- omawia krzywą intensywności wysiłku fizycznego zajęć narciarskich,

- opisuje specyficzne cechy rozwoju psychicznego, fizycznego lub motorycznego w różnych etapach ontogenezy.

Wyjaśnia zasady diagnozowania, korekty i oceny w procesie nauczania/uczenia się narciarstwa ze szczególnym uwzględnieniem dzieci - opisuje sposoby diagnozy, w tym uzyskiwania informacji na temat stanu psychofizycznego, potrzeb oraz oceny przebiegu procesu nauczania, - opisuje zasady udzielania informacji zwrotnej nt. przebiegu ruchu, w tym korygowania błędów,

- wskazuje okoliczności, w których należy dokonać modyfikacji celów, metod lub środków w procesie nauczania.

Wyjaśnia zasady bezpieczeństwa i ochrony zdrowia podczas rekreacyjnego uprawiania narciarstwa ze szczególnym uwzględnieniem dzieci - omawia zasady dekalogu Międzynarodowej Federacji Narciarskiej (FIS),

- opisuje obiektywne lub subiektywne zagrożenia wynikające z uprawiania narciarstwa,

- opisuje zagrożenia dla zdrowia i życia uczestnika zajęć wynikające z niewłaściwego prowadzenia zajęć, m.in. nieodpowiedniego wykorzystania przestrzeni i sprzętu, stosowania zbyt dużej intensywności i trudności ćwiczeń, a także niestosowania się do poleceń instruktora,

- opisuje zasady bezpiecznego korzystania z urządzeń wyciągowych,

- wymienia najczęściej występujące urazy specyficzne dla narciarstwa,

- opisuje zasady postępowania w razie wypadku na stoku,

- wyjaśnia zasady doboru sprzętu lub ekwipunku narciarskiego,

- opisuje zakres odpowiedzialności prawnej instruktora narciarstwa.

Opisuje zagadnienia psychospołeczne dotyczące procesu nauczania/uczenia się w narciarstwie rekreacyjnym ze szczególnym uwzględnieniem dzieci - opisuje sposoby budowania pozytywnych relacji z uczestnikami zajęć lub w obrębie grupy,

- opisuje techniki motywacji w procesie nauczania,

- opisuje sposoby zarządzania stresem, redukcji lęku i strachu u ucznia,

- opisuje style prowadzenia zajęć, np. autokratyczny, demokratyczny, liberalny.

Zestaw 2. Wykonywanie technik narciarstwa alpejskiego
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Demonstruje techniki narciarskie - demonstruje wybraną technikę z obszaru ewolucji kątowych.

- demonstruje wybraną technikę z obszaru skrętów równoległych ślizgowych, - demonstruje wybraną technikę skrętów równoległych ciętych.

Demonstruje umiejętności sportowe - przejeżdża trasę slalomu giganta (GS) zgodnie z limitem czasowym, - przejeżdża trasę slalomu (SL) zgodnie z limitem czasowym.
Zestaw 3. Planowanie rekreacyjnych zajęć narciarskich
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Rozpoznaje potrzeby i możliwości uczestnika ze szczególnym uwzględnieniem dzieci - gromadzi informacje uzyskane na podstawie obserwacji lub wywiadu niezbędne do planowania przebiegu zajęć,

- obserwuje stan przygotowania psychofizycznego uczestników zajęć i poziom posiadanych przez nich umiejętności narciarskich.

Przygotowuje plan zajęć narciarskich - ustala cele dydaktyczne,

- planuje proces dydaktyczny dobiera formy, metody i środki dydaktyczne do ustalonych celów w oparciu o wiek, możliwości psychofizyczne oraz posiadane umiejętności uczestnika,

- przygotowuje konspekt zajęć uwzględniający: cel zajęć, czas ich trwania, metody nauczania, środki dydaktyczne, formy organizacyjne, wiek uczestników i liczebność grupy z zachowaniem obowiązującej w narciarstwie terminologii.

Zestaw 4. Realizowanie rekreacyjnych zajęć narciarskich
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Organizuje proces nauczania/uczenia się jazdy na nartach ze szczególnym uwzględnieniem dzieci - sprawdza przygotowanie uczestnika do zajęć, m.in. obserwuje stan psychofizyczny, kontroluje sprzęt i ubiór uczestników,

- przygotowuje miejsce, sprzęt i pomoce dydaktyczne do realizacji zajęć.

Realizuje zajęcia na stoku - wyjaśnia cele i zadania zajęć,

- prowadzi rozgrzewkę,

- utrzymuje kontakt z grupą, np. reaguje na sygnały zmęczenia, na sygnały braku zrozumienia instrukcji, komunikuje się werbalnie i niewerbalnie z uczestnikami.

- egzekwuje zgodne z kodeksem narciarskim ustawienie grupy uczestników podczas zajęć,

- ustawia się względem grupy, umożliwiając wszystkim uczestnikom obserwację prezentowanych ćwiczeń i słyszalność komunikatów,

- stosuje metody nauczania, formy organizacyjne i środki dydaktyczne, dostosowane do celu zajęć i możliwości uczestnika,

- dobiera, opisuje i demonstruje ćwiczenia dostosowane do wieku, możliwości psychofizycznych oraz umiejętności uczestników,

- nadzoruje, asekuruje i kontroluje wykonywanie ćwiczeń przez uczestników,

- koryguje postawę ciała i błędne wykonywanie ruchów uczestników,

- mobilizuje do wysiłku fizycznego, w tym stosuje zachęty słowne, pochwały,

- demonstruje zgodną z kodeksem narciarskim postawę i zachowanie na stoku,

- podsumowuje zajęcia i poziom realizacji zadania.

6. Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację

1. Etap weryfikacji

1.1. Metody

Na etapie weryfikacji dopuszczalne są następujące metody walidacji: test teoretyczny, obserwacja w warunkach symulowanych lub rzeczywistych, rozmowa z komisją, analiza dowodów i deklaracji.

Część lub całość walidacji może być sprawdzona metodą analizy dowodów i deklaracji.

Dowodem potwierdzającym zestaw 2. efektów uczenia się "Wykonywanie technik narciarstwa alpejskiego" jest:

- posiadanie minimum drugiej klasy sportowej w narciarstwie alpejskim, której okres ważności upłynął nie później niż w ciągu ostatnich 3 lat.

Dowodem potwierdzającym wszystkie efekty uczenia się są:

- ważna legitymacja Instruktora Stowarzyszenia Instruktorów i Trenerów Narciarskich PZN (SITN), wydana nie później niż w ciągu 2 lat kalendarzowych następujących po uzyskaniu przez kwalifikację o nazwie "Nauczanie narciarstwa alpejskiego na poziomie rekreacyjnym ze szczególnym uwzględnieniem dzieci" statusu włączonej do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (ZSK),

- dyplom instruktora sportu w narciarstwie alpejskim wy dany przed wejściem w życie ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów,

- dyplom instruktora rekreacji w narciarstwie zjazdowym wydany przed wejściem w życie ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów.

1.2. Zasoby kadrowe

Komisja weryfikacyjna składa się z minimum 3 osób.

Przewodniczący Komisji musi spełniać następujące warunki:

- posiada co najmniej kwalifikację pełną Polskiej Ramy Kwalifikacji (PRK) 7,

- posiada ważny stopień Instruktora Wykładowcy SITN PZN narciarstwa zjazdowego,

- posiada poświadczone doświadczenie w zakresie kształcenia i egzaminowania instruktorów narciarstwa zdobyte w ciągu ostatnich 5 lat,

- posiada doświadczenie w zakresie nauczania narciarstwa, w tym w zakresie pracy z dziećmi, minimum 200 dni zdobytych w ciągu ostatnich 5 lat.

Każdy z pozostałych członków komisji musi spełniać następujące wymagania:

- posiada kwalifikację pełną PRK 7,

- posiada współczynnik obliczeniowy dla ustalenia czasu wzorcowego w slalomie i slalomie gigancie równy lub większy niż 0.87,

- posiada doświadczenie w zakresie nauczania narciarstwa, w tym w zakresie pracy z dziećmi, min. 200 dni zdobytych w ciągu ostatnich 5 lat.

1.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki przeprowadzenia weryfikacji

Weryfikacja składa się z 3 części.

Część 1. Teoretyczna - test teoretyczny. Dotyczy zestawu 1. efektów uczenia się "Charakteryzowanie podstaw prowadzenia zajęć rekreacyjnych z narciarstwa" i zestawu 3. "Planowanie rekreacyjnych zajęć narciarskich" - umiejętność "Przygotowuje plan zajęć narciarskich".

Część 2. Praktyczna - obserwacja w warunkach rzeczywistych (zimowych, na stoku) połączona z rozmową z komisją (rozmowa ma każdorazowo charakter uzupełniający). Dotyczy 2. zestawu efektów uczenia się "Wykonywanie technik narciarstwa alpejskiego". Dopuszczalne jest zastosowanie metody dowodów i deklaracji. Część praktyczna składa się z: demonstracji technik narciarskich oraz sprawdzianu sportowego. W ramach demonstracji technik narciarskich oceniane są: wybrana przez Komisję Walidującą a) jedna z technik z obszaru ewolucji kątowych, b) jedna z technik z obszaru skrętów równoległych ślizgowych, c) jedna z technik skrętów równoległych ciętych. Jazda techniczna oceniana jest w skali 1-10 pkt. Jazdę techniczną zalicza uzyskanie łącznie minimum 24 pkt. Przyjmuje się następujące kryteria oceny: 0-3,5 pkt - pokaz uniemożliwiający zidentyfikowanie demonstrowanej techniki, 4-5,5 pkt - demonstracja ewolucji obarczona wieloma błędami, np. niewłaściwa pozycja narciarska, złe ustawienie nart, niewłaściwy impuls skrętny. zaburzona sekwencja ruchów, niewłaściwy ślad itp., 6-6,5 pkt - prawidłowa demonstracja ewolucji, poprawna pozycja narciarska, dopuszczalne pojedyncze błędy asymetrii śladu i skrętu, 7-7,5 pkt - jak wyżej, jednakże obok poprawności technicznej swoboda demonstracji uwzględniająca świadomość czasu i przestrzeni, 8-8,5 pkt - jak wyżej, lecz z uwzględnieniem symetrii techniki skrętów (skręty w lewo i prawo równie swobodne i poprawne), pełna kontrola prędkości, pojedyncze skręty dynamiczne (dotyczy: śmigu. skrętu NW i skrętu równoległego), 9-9,5 pkt - dynamiczna jazda w optymalnym tempie, charakteryzująca się dużą powtarzalnością ruchów, pełna kontrola toru przejazdu, dozwolone małe błędy (asymetria rąk, pojedyncze odchylenie czy oderwanie nart od podłoża itp.), 10 pkt - bezbłędna, swobodna i dynamiczna demonstracja, skręty o dużej powtarzalności. Warunkiem zaliczenia sprawdzianu sportowego jest uzyskanie łącznie w GS i SL minimum 12 pkt z 20 możliwych (ale nie mniej niż 5 pkt w każdej konkurencji). W każdej konkurencji możliwe jest uzyskanie maksymalnie 10 pkt. Utrata do 4% czasu wzorcowego w GS i do 5% w SL nie skutkuje stratą punktów. Utrata do 6% w GS i do 7,5% w SL skutkuje obniżeniem wyniku końcowego o 0,5 pkt, do 8% w GS i do 10% w SL skutkuje obniżeniem wyniku końcowego o kolejny 0,5 pkt i tak dalej. Czas wzorcowy dla mężczyzn osobno dla każdego z dwóch przejazdów w konkurencjach GS i SL jest średnią z dwóch najlepszych czasów przejazdów osób (minimum 2 osoby) ustalających czas wzorcowy pomnożonych przez ich aktualne współczynniki korygujące i stanowi równoważnik 10 pkt. Czas wzorcowy dla kobiet wynosi 105% czasu wzorcowego dla mężczyzn. Ustalający czas musi przejechać trasę co najmniej 2 razy, w tym raz przed i raz po wszystkich uczestnikach walidacji. Aktualne współczynniki korygujące (przypisane na podstawie wyników uzyskanych w ogólnopolskim teście kalibracyjnym organizowanym w porozumieniu z Polskim Związkiem Narciarskim) osób ustalających czasy przejazdów, którymi mogą być członkowie komisji lub inne osoby posiadające aktualne współczynniki korygujące (nie niższe niż 0,87) w SL i GS, będą podawane przed rozpoczęciem tej części weryfikacji. Dopuszcza się możliwość zaliczenia sprawdzianu sportowego w przypadku uzyskania przez uczestnika walidacji wyniku w przedziale 10-11,5 pkt w jeździe sportowej przez nadrobienie brakujących punktów jazdą techniczną w stosunku 1:2 (0,5 brakującego pkt w jeździe sportowej należy nadrobić 1 pkt w jeździe technicznej). Dla uczestników walidacji w wieku 45 lat (kalendarzowo) lub starszych minimalna liczba punktów zaliczająca jazdę sportową (GS + SL) wynosi 10 (ale nie mniej niż 4 pkt w każdej konkurencji). W przypadku uzyskania przez uczestnika w jeździe sportowej wyniku w przedziale 8-9,5 pkt, dopuszcza się możliwość zaliczenia sprawdzianu sportowego przez nadrobienie brakujących punktów jazdą techniczną w stosunku 1:2 (0,5 brakującego pkt w jeździe sportowej należy nadrobić 1 pkt w jeździe technicznej). Informacja o czasach wzorcowych podawana jest kandydatom po zakończeniu przejazdów wszystkich uczestników i ustalających czasy (może być umieszczona na ogólnodostępnej tablicy). Asesorzy podają maksymalne czasy odpowiadające konkretnym punktom, osobno dla kobiet i mężczyzn. Bezpośrednio po przejeździć uczestnik poznaje swój rzeczywisty czas przejazdu.

Część 3. Praktyczna - obserwacja w warunkach symulowanych lub rzeczywistych połączona z rozmową z komisją (rozmowa ma każdorazowo charakter uzupełniający). W trakcie części 3. walidacji weryfikowane są efekty uczenia się zawarte w zestawach: 3 "Planowanie rekreacyjnych zajęć narciarskich" - umiejętność "Rozpoznaje potrzeby i możliwości uczestnika ze szczególnym uwzględnieniem dzieci" i 4 "Realizowanie rekreacyjnych zajęć narciarskich". Instytucja Certyfikująca musi zapewnić:

- grupę dzieci umożliwiającą przeprowadzenie zajęć.

- dostęp do zorganizowanego stoku narciarskiego o długości min. 500 m (przygotowanego i zabezpieczonego zgodnie z ustawą z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie i ratownictwie w górach na zorganizowanych terenach narciarskich), zapewniającego możliwość przeprowadzenia zawodów w slalomie (SL) i slalomie gigancie (GS),

- dostęp do wyciągu narciarskiego,

- 50 tyczek slalomowych,

- wiertarkę,

- klucz do tyczek,

- 2 radiotelefony,

- elektroniczny pomiar czasu,

- komputer,

- kamerę,

- fladry do grodzenia trasy,

- apteczkę pierwszej pomocy,

- salę zapewniającą możliwość przeprowadzenia egzaminu teoretycznego.

7. Warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji

Warunkiem przystąpienia do walidacji jest przedstawienie dokumentów poświadczających:

- ukończenie kursu udzielania pierwszej pomocy w wymiarze nie mniejszym niż 8 godzin, nie wcześniej niż na 3 lata przed przystąpieniem do walidacji, zawierającego następujące treści: ocena sytuacji i zabezpieczenie miejsca wypadku; ocena stanu poszkodowanego; kontrola czynności życiowych; postępowanie z poszkodowanym nieprzytomnym; podstawowe czynności podtrzymujące życie; postępowanie w przypadku zachorowań i stanów nagłych: bólu w klatce piersiowej, drgawek; postępowanie w przypadku krwotoków, poważnych ran, oparzeń oraz odmrożeń; postępowanie w przypadku urazów kostno-stawowych oraz urazów głowy i kręgosłupa. Warunek ten spełniają: lekarze systemu, ratownicy medyczni, pielęgniarki systemu,

- zaświadczenie od lekarza o braku przeciwwskazań zdrowotnych do prowadzenia szkolenia narciarskiego,

- ukończone 18 lat,

- oświadczenie o niekaralności związanej z wykonywaniem działalności zawodowej w obszarze objętym kwalifikacją,

- posiadanie ważnego ubezpieczenia OC instruktora lub wychowawcy,

- odbycie 14-dniowej praktyki w szkole narciarskiej, w tym min. 50 godzin w zakresie szkolenia dzieci.

Ponadto wymagany jest dyplom ukończenia szkoły średniej.

Osoba przystępująca do walidacji musi posiadać sprawny sprzęt narciarski (narty, buty i kije), kask narciarski i gogle, ochraniacze slalomowe oraz ubiór narciarski.

8. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji

Nie rzadziej niż raz na 10 lat
1 Minister Sportu i Turystyki kieruje działem administracji rządowej - kultura fizyczna, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 października 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Sportu i Turystyki (Dz. U. poz. 1946).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024