W tej sytuacji, reagując także na apele osób poszkodowanych przez Spółkę, temat ten podjął specjalny Senacki Zespół do spraw Spółki GETBACK S.A., który na podstawie ustaleń Najwyższej Izby Kontroli, wyjaśnień składanych przez przedstawicieli właściwych ministerstw i instytucji rynku finansowego oraz informacji pozyskanych od osób poszkodowanych ustalił, co następuje:
1) nadzór Komisji Nadzoru Finansowego w omawianej sprawie był zdecydowanie niedostateczny; Komisja m.in. nie przeprowadziła w GETBACK S.A. kontroli w ciągu pięciu lat od wydania licencji;
2) Ministerstwo Finansów zwlekało z wdrożeniem dyrektywy MiFID II, co opóźniło wejście w życie przepisów podnoszących zakres ochrony uczestników rynku finansowego;
3) państwo (rząd i instytucje rządowe) nie zapewniło pomocy instytucjonalnej poszkodowanym w dochodzeniu swoich praw po ujawnieniu afery; wielokrotnie działania państwa w istotny sposób utrudniały poszkodowanym dochodzenie późniejszych roszczeń odszkodowawczych;
4) w celu niedopuszczenia do ponownych nadużyć na szkodę tysięcy obywateli, dokonywanych przez oszukańcze podmioty rynku finansowego, konieczne jest wprowadzenie licznych zmian legislacyjnych; Senacki Zespół do spraw Spółki GETBACK S.A. wskazał główne obszary i kierunki tych zmian.
Senat Rzeczypospolitej Polskiej zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o ustalenie, kto jest personalnie odpowiedzialny za wymienione wyżej zaniechania lub działania na szkodę obywateli, a także o pilne opracowanie niezbędnych zmian legislacyjnych we wskazanym zakresie.
Biorąc także pod uwagę ograniczone prawnie możliwości Senatu Rzeczypospolitej Polskiej (w sprawie GETBACK S.A. występowały kwestie objęte tajemnicą, zapraszane przez Zespół osoby nie miały obowiązku stawić się na posiedzeniu), Senat Rzeczypospolitej Polskiej uważa, że tak rozległa afera finansowa powinna zostać wyjaśniona przez komisję śledczą, o powołanie której Senat Rzeczypospolitej Polskiej zwraca się do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej.
Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski".
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | M.P.2022.669 |
| Rodzaj: | Uchwała |
| Tytuł: | Ustalenia poczynione przez Senacki Zespół do spraw Spółki GETBACK S.A. |
| Data aktu: | 30/06/2022 |
| Data ogłoszenia: | 07/07/2022 |