Nadanie statutu Ministerstwu Finansów.

ZARZĄDZENIE Nr 420
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 29 grudnia 2022 r.
w sprawie nadania statutu Ministerstwu Finansów

Na podstawie art. 39 ust. 5 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2022 r. poz. 1188) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Ministerstwu Finansów nadaje się statut, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2. 
Traci moc zarządzenie nr 337 Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 grudnia 2021 r. w sprawie nadania statutu Ministerstwu Finansów (M.P. poz. 1183).
§  3. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2023 r.

ZAŁĄCZNIK

STATUT MINISTERSTWA FINANSÓW

§  1. 
Ministerstwo Finansów, zwane dalej "Ministerstwem", zapewnia obsługę Ministra Finansów, zwanego dalej "Ministrem", właściwego, na podstawie rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 kwietnia 2022 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. poz. 939), do spraw objętych działami administracji rządowej:
1)
budżet;
2)
finanse publiczne;
3)
instytucje finansowe.
§  2. 
W skład Ministerstwa wchodzą Gabinet Polityczny Ministra oraz następujące komórki organizacyjne:
1)
Departament Analiz Krajowej Administracji Skarbowej;
2)
Departament Analiz Podatkowych;
3)
Departament Audytu Środków Publicznych;
4)
Departament Bezpieczeństwa i Ochrony Informacji;
5)
Departament Budżetu, Majątku i Kadr Krajowej Administracji Skarbowej;
6)
Departament Budżetu Państwa;
7)
Departament Ceł;
8)
Departament Długu Publicznego;
9)
Departament Efektywności Wydatków Publicznych i Rachunkowości;
10)
Departament Finansowania Sfery Budżetowej;
11)
Departament Finansowania Sfery Gospodarczej;
12)
Departament Finansów i Księgowości;
13)
Departament Finansów Samorządu Terytorialnego;
14)
Departament Gwarancji i Poręczeń;
15)
Departament Informacji Finansowej;
16)
Departament Instytucji Płatniczej;
17)
Departament Kluczowych Podmiotów;
18)
Departament Nadzoru nad Kontrolami;
19)
Departament Organizacji Krajowej Administracji Skarbowej;
20)
Departament Orzecznictwa Podatkowego;
21)
Departament Poboru Opłat Drogowych;
22)
Departament Poboru Podatków;
23)
Departament Podatków Dochodowych;
24)
Departament Podatku Akcyzowego i Podatku od Gier;
25)
Departament Podatku od Towarów i Usług;
26)
Departament Polityki Makroekonomicznej;
27)
Departament Polityki Podatkowej;
28)
Departament Prawny;
29)
Departament Relacji z Klientami;
30)
Departament Rozwoju Rynku Finansowego;
31)
Departament Strategii;
32)
Departament Wspierania Polityk Gospodarczych;
33)
Departament Współpracy Międzynarodowej;
34)
Departament Współpracy Międzynarodowej Krajowej Administracji Skarbowej;
35)
Departament Zarządzania Informatyzacją;
36)
Departament Zwalczania Przestępczości Ekonomicznej;
37)
Biuro Administracyjne;
38)
Biuro Dyrektora Generalnego;
39)
Biuro Dyscypliny Finansów Publicznych;
40)
Biuro Inspekcji Wewnętrznej;
41)
Biuro Komunikacji i Promocji;
42)
Biuro Kontroli i Audytu Wewnętrznego;
43)
Biuro Ministra.
§  3. 
Obsługę zadań Ministra zapewniają w szczególności:
1)
w zakresie działu administracji rządowej - budżet:
a)
Departament Budżetu Państwa,
b)
Departament Długu Publicznego,
c)
Departament Finansowania Sfery Budżetowej,
d)
Departament Finansowania Sfery Gospodarczej,
e)
Departament Finansów Samorządu Terytorialnego,
f)
Departament Gwarancji i Poręczeń;
2)
w zakresie działu administracji rządowej - finanse publiczne:
a)
Departament Analiz Krajowej Administracji Skarbowej,
b)
Departament Analiz Podatkowych,
c)
Departament Audytu Środków Publicznych,
d)
Departament Budżetu, Majątku i Kadr Krajowej Administracji Skarbowej,
e)
Departament Ceł,
f)
Departament Efektywności Wydatków Publicznych i Rachunkowości,
g)
Departament Informacji Finansowej,
h)
Departament Instytucji Płatniczej,
i)
Departament Kluczowych Podmiotów,
j)
Departament Nadzoru nad Kontrolami,
k)
Departament Organizacji Krajowej Administracji Skarbowej,
l)
Departament Orzecznictwa Podatkowego,
m)
Departament Poboru Opłat Drogowych,
n)
Departament Poboru Podatków,
o)
Departament Podatków Dochodowych,
p)
Departament Podatku Akcyzowego i Podatku od Gier,
q)
Departament Podatku od Towarów i Usług,
r)
Departament Polityki Makroekonomicznej,
s)
Departament Polityki Podatkowej,
t)
Departament Relacji z Klientami,
u)
Departament Strategii,
v)
Departament Wspierania Polityk Gospodarczych,
w)
Departament Współpracy Międzynarodowej,
x)
Departament Współpracy Międzynarodowej Krajowej Administracji Skarbowej,
y)
Departament Zwalczania Przestępczości Ekonomicznej,
z)
Biuro Dyscypliny Finansów Publicznych;
3)
w zakresie działu administracji rządowej - instytucje finansowe Departament Rozwoju Rynku Finansowego.
§  4. 
Minister sprawuje bezpośredni nadzór nad Gabinetem Politycznym Ministra.

Zmiany w prawie

Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2022.1283

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Nadanie statutu Ministerstwu Finansów.
Data aktu: 29/12/2022
Data ogłoszenia: 29/12/2022
Data wejścia w życie: 01/01/2023