Włączenie kwalifikacji rynkowej "Obsługa platformy do nauczania zdalnego" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.

OBWIESZCZENIE
MINISTRA CYFRYZACJI 1
z dnia 25 czerwca 2021 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej "Obsługa platformy do nauczania zdalnego" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji

Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 226) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji rynkowej "Obsługa platformy do nauczania zdalnego" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.

ZAŁĄCZNIK

INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI RYNKOWEJ "OBSŁUGA PLATFORMY DO NAUCZANIA ZDALNEGO" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI

1. Nazwa kwalifikacji rynkowej
Obsługa platformy do nauczania zdalnego

2. Nazwa dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej

Certyfikat

3. Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej

Bezterminowo

4. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji rynkowej (ewentualnie odniesienie do poziomu Sektorowej Ramy Kwalifikacji)

4 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji

5. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji rynkowej

Osoba posiadająca kwalifikację "Obsługa platformy do nauczania zdalnego" pracuje na platformie e-leamingowej lub do nauczania zdalnego, np. Moodle, Google Classroom, Microsoft Teams. Zakłada kursy na platformie, ustawia ich parametry oraz umieszcza aktywności i zasoby. Ustawia właściwości narzędzi oraz ich składowych, zarządza ustawieniami kursów na platformie. Komunikuje się za pomocą różnych kanałów (komunikatorów internetowych, telefonicznie, e-mailowo oraz osobiście) z użytkownikami, diagnozuje i udziela im wsparcia w zakresie zgłaszanych problemów. Diagnozuje i rozwiązuje problemy techniczne kursu na platformie.
Zestaw 1. Tworzenie i porządkowanie kursów na platformie
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Tworzy kursy na platformie - zakłada kursy na platformie;

- uruchamia kurs na platformie zamówiony przez użytkownika;

- kopiuje gotowe kursy na platformie lub treści;

- importuje wybraną zawartość z jednego kursu na platformie do drugiego.

Opisuje kurs na platformie - nadaje nazwę spełniającą wybrane wymogi proceduralne, np. obowiązujące w danej organizacji/instytucji;

- przypisuje kurs na platformie do kategorii/koszyków grupujących kursy, np. rok i semestr akademicki, dział firmy, dziedzina wiedzy.

Wprowadza podstawowe ustawienia do kursu na platformie - dopisuje uczestników do kursu;

- przypisuje uczestnikom role w kursie;

- ustawia klucz dostępu do kursu;

- ustawia widoczność kursu dla uczestników;

- ustawia limit wielkości plików umieszczonych na platformie;

- ustawia uprawnienia dla uczestników kursu, np. czasowy dostęp tylko do odczytu.

Zestaw 2. Tworzenie narzędzi oraz składowych w kursach na platformie
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Dodaje zasoby do kursu na platformie - dodaje pliki w wybranych formatach tekstowych i graficznych;

- dodaje składową umożliwiającą umieszczenie na głównej stronie następujących elementów: ikony, tekstu, zdjęcia/grafiki, pliku audio, pliku wideo, np. zasób Etykieta;

- dodaje link do zasobów zewnętrznych;

- dodaje składową umożliwiającą załączenie wielu plików tekstowych w przejrzysty i uporządkowany sposób, np. Folder;

- kopiuje zasoby w ramach oraz pomiędzy kursami na platformie.

Zamieszcza aktywności w kursie na platformie - zamieszcza składową umożliwiającą zbieranie, ocenienie prac pisemnych uczestników kursu na platformie wraz z zamieszczeniem spersonalizowanej wiadomości zwrotnej, np. aktywność Zadanie;

- zamieszcza składową służącą do asynchronicznej komunikacji w kursie na platformie, np. aktywność Forum;

- zamieszcza składową służącą do synchronicznej komunikacji w kursie na platformie, np. aktywność Czat;

- zamieszcza składową umożliwiającą użycie co najmniej 3 rodzajów pytań do stworzenia ćwiczenia, np. aktywność Test;

- zamieszcza składową umożliwiającą przeprowadzenie głosowania na poziomie całej grupy, np. wybór godziny egzaminu, podzielenie studentów na grupy, np. aktywność Głosowanie;

- ustawia parametry składowych zamieszczonych w kursie: czas dostępu, liczbę podejść, punktację za wykonanie przez uczestników aktywności.

Zestaw 3. Rozwiązywanie problemów technicznych użytkowników platformy do nauczania zdalnego
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Diagnozuje i proponuje rozwiązania problemów użytkowników kursu na platformie Przygotowuje pytania do zgłoszonego przez użytkownika problemu obejmującego m.in.:

- grupowe klucze dostępu;

- udostępnianie kursu dla studentów;

- dostęp czasowy do zasobów;

- ustawienia kursów;

- logowanie do platformy;

- wyszukiwanie kursów;

- pracę na forum;

- oceny uczestników.

Wykorzystując różne formy komunikacji on-line (np. e-mail, czat, aplikację), przekazuje użytkownikowi propozycje rozwiązań zgłoszonego przez niego problemu obejmującego m.in.:

- grupowe klucze dostępu;

- udostępnianie kursu dla studentów;

- dostęp czasowy do zasobów;

- ustawienia kursów;

- logowanie do platformy;

- wyszukiwanie kursów;

- pracę na forum;

- oceny uczestników.

Diagnozuje i rozwiązuje problemy techniczne kursu na platformie Diagnozuje błędy techniczne dotyczące m.in.:

- grupowych kluczy dostępu;

- załączania plików;

- ustawień kursowych;

- dostępu czasowego do zasobów;

- ustawień aktywności kursowych;

- ocen uczestników.

Usuwa błędy techniczne dotyczące m.in.:

- grupowych kluczy dostępu;

- załączania plików;

- ustawień kursowych;

- dostępu czasowego do zasobów;

- ustawień aktywności kursowych;

- ocen uczestników.

6. Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację

1. Etap weryfikacji

1.1. Metody

Wszystkie zestawy efektów uczenia się są wyłącznie sprawdzane za pomocą następującej metody: obserwacji w warunkach symulowanych (symulacji), w trakcie której kandydat wykonuje zadania na platformie w czasie rzeczywistym, w obecności komisji.

1.2. Zasoby kadrowe

Weryfikację efektów uczenia się prowadzi komisja walidacyjna składająca się z dwóch członków. Każdy z członków komisji musi posiadać dyplom magistra oraz udokumentowane co najmniej 18-miesięczne doświadczenie w pracy polegającej na wykorzystaniu narzędzi on-line platformy e-leamingowej do nauczania zdalnego osób dorosłych lub 18-miesięczne doświadczenie w pracy przy obsłudze kursów e-leamingowych. Ponadto co najmniej jedna osoba wchodząca w skład komisji powinna posiadać udokumentowane doświadczenie w weryfikacji efektów uczenia się dorosłych (egzaminowaniu).

1.3. Warunki organizacyjne i materialne

Instytucja certyfikująca musi zapewnić komputer z aktualnym oprogramowaniem niezbędnym do przeprowadzenia egzaminu, dostępem do Internetu oraz aktualnej wersji platformy e-leamingowej / narzędzia on-line, np. Moodle, Google Classroom, Microsoft Teams. Minister właściwy może wyrazić zgodę na przeprowadzenie całości lub części procesu walidacji zdalnie (on-line). Warunkiem uzyskania zgody jest zapewnienie przez instytucję certyfikującą procedur umożliwiających pełną weryfikację wszystkich efektów uczenia się.

2. Etapy identyfikowania i dokumentowania

Nie określa się wymagań dotyczących etapów identyfikowania i dokumentowania efektów uczenia się.

7. Warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji

Nie dotyczy

8. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji

Nie rzadziej niż raz na 10 lat
1 Minister Cyfryzacji kieruje działem administracji rządowej - informatyzacja, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Cyfryzacji (Dz. U. poz. 1716).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024