Włączenie kwalifikacji rynkowej "Kształtowanie polityki niezawodności i cyberbezpieczeństwa w przemyśle w zakresie zasobów ludzkich i technicznych" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.

OBWIESZCZENIE
MINISTRA CYFRYZACJI 1
z dnia 14 grudnia 2020 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej "Kształtowanie polityki niezawodności i cyberbezpieczeństwa w przemyśle w zakresie zasobów ludzkich i technicznych" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji

Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 226) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji rynkowej "Kształtowanie polityki niezawodności i cyberbezpieczeństwa w przemyśle w zakresie zasobów ludzkich i technicznych" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.

ZAŁĄCZNIK 2  

INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI RYNKOWEJ "KSZTAŁTOWANIE POLITYKI NIEZAWODNOŚCI I CYBERBEZPIECZEŃSTWA W PRZEMYŚLE W ZAKRESIE ZASOBÓW LUDZKICH I TECHNICZNYCH" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI

1.
Nazwa kwalifikacji rynkowej
Kształtowanie polityki niezawodności i cyberbezpieczeństwa w przemyśle w zakresie zasobów ludzkich i technicznych
2.
Nazwa dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej
Certyfikat
3.
Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej
Certyfikat jest ważny 3 lata. Przedłużenie certyfikatu następuje na podstawie dokumentów potwierdzających udział w min. jednym szkoleniu lub konferencji wskazanych przez IC w każdym roku w okresie ostatnich 3 lat. Dokumenty należy przedstawić przed upływem ważności certyfikatu
4.
Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji rynkowej
6 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji
5.
Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji rynkowej
Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się

Osoba posiadająca kwalifikacje "Kształtowanie polityki niezawodności i cyberbezpieczeństwa w przemyśle w zakresie zasobów ludzkich i technicznych" opracowuje plan zapobiegania zagrożeniom w organizacji. Posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą niezawodności i cyberbezpieczeństwa oraz krajowych i europejskich regulacji prawnych w tych obszarach (m.in. zjawiska z obszaru wojny informacyjnej jak np. "fake news" oraz deepfake"). Posługuje się technikami analizy zagrożeń i analizy ryzyka. Wykorzystuje systemy IT i OT w procesach biznesowych i operacyjnych organizacji. Wyznacza obszary zagrożeń w organizacji, w tym prawdopodobieństwo wystąpienia "efektu domino". Uzasadnia wybór poziomu zagrożenia, jak również ocenia i weryfikuje szacunki nakładów na cyberbezpieczeństwo i niezawodność. Zarządza zespołem analiz incydentów IT/OT. Prowadzi politykę organizacji po skutecznym cyberataku. Tworzy scenariusze działań biznesowych i strategię upubliczniania informacji po skutecznym cyberataku. Analizuje skutki strat fizycznych lub wizerunkowych oraz przygotowuje scenariusze minimalizacji strat. Analizuje politykę bezpieczeństwa zasobów ludzkich w kontekście najnowszych osiągnięć dotyczących powyższego obszaru.

Zestaw 1. Posługiwanie się wiedzą z zakresu niezawodności i cyberbezpieczeństwa w zakresie zasobów ludzkich i technicznych
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
01. Posługuje się pojęciami normatywnymi z obszaru niezawodności i cyberbezpieczeństwa - omawia pojęcia niezawodności i cyberbezpieczeństwa;

- omawia pojęcie cyklu życia (projekt, realizacja, eksploatacja, utylizacja) obiektu w kontekście sprzętu i oprogramowania;

- określa typowe zagrożenia pochodzące z cyberprzestrzeni np. ransomware, trojany, wirusy, robaki, bots, DDoS (Distributed Denial of Service).

02. Charakteryzuje normatywne techniki analityczne - omawia techniki analityczne (np. wstępna analiza zagrożeń (PHA), badania zagrożeń i zdolności do działania (HAZOP), procedura analizy rodzajów i skutków uszkodzeń (FMEA));

- omawia definicję "efektu domino";

- podaje przykład "efektu domino" w przedsiębiorstwie;

- omawia zasady tworzenia i zastosowanie matrycy ryzyk.

03. Charakteryzuje zagadnienia związane z kształtowaniem polityki bezpieczeństwa zasobów ludzkich - analizuje politykę bezpieczeństwa zasobów ludzkich w kontekście najnowszych osiągnięć dotyczących powyższego obszaru;

- omawia elementy planu walki z "fake news" i "deep news";

- podaje przykłady zastosowania planu walki z "fake news" i "deep news";

- omawia sposoby postępowania w przypadku ujawnienia cybermolestowania i cyberstalkingu;

- omawia sposoby postępowania w przypadku wystąpienia cyberprzemocy, np. wobec kobiet.

04. Charakteryzuje zagadnienia prawne związane z niezawodnością i cyberbezpieczeństwem - wymienia nazwy regulacji odnoszące się do krajowego systemu cyberbezpieczeństwa;

- omawia przepisy regulujące krajowy system cyberbezpieczeństwa;

- omawia europejskie normy dotyczące systemów zarządzania ciągłością działania i bezpieczeństwa;

- omawia zasady tworzenia strategii i polityki niezawodności i cyberbezpieczeństwa;

- omawia zasady pracy zespołu ds. analiz incydentów IT/OT.

Zestaw 2. Opracowanie planu zapobiegania zagrożeniom w zakresie zasobów ludzkich i technicznych w organizacji
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
01. Analizuje zagrożenia i ryzyka pod kątem niezawodności i cyberbezpieczeństwa - identyfikuje strefy zagrożeń newralgiczne dla niezawodności i ciągłości działania na określonym obszarze/obiekcie;

- ocenia ryzyko na określonym obszarze, posługując się matrycą ryzyka;

- identyfikuje potencjalne społeczne cyberzagrożenia w miejscu pracy (np. cyberstalking, cybermolestowanie);

- podaje przykłady rozwiązań i środków zapobiegawczych w obszarze społecznych cyberzagrożeń w miejscu pracy.

02. Przygotowuje plan zapobiegania zagrożeniom w zakresie zasobów ludzkich i technicznych w organizacji - formułuje wnioski i zalecenia dla organizacji na podstawie analizy zapisów w rejestrze incydentów;

- sporządza plan zapobiegania zagrożeniom (uwzględniający m.in. opis sytuacji, możliwe rozwiązania i scenariusze działania z uwzględnieniem obowiązujących przepisów prawa).

03. Zarządza pracą zespołu IT/OT - określa zadania członków zespołu;

- określa czas i kolejność realizacji zadań;

- wskazuje kompetencje członków zespołu niezbędne do realizacji zadań;

- określa sposoby monitorowania realizacji zadań;

- wskazuje działy, z którymi musi podjąć współpracę w celu realizacji zadań.

Zestaw 3. Postępowanie po skutecznym cyberataku w zakresie zasobów ludzkich i technicznych w organizacji
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
01. Wykonuje czynności wstępne po skutecznym cyberataku - analizuje dostępne źródła informacji o cyberataku (w tym prasę i media społecznościowe);

- sporządza wstępną informację dotyczącą szacunkowych strat i skutków wewnętrznych i zewnętrznych, jakie mogą wystąpić po cyberataku.

02. Prowadzi działania osłabiające skutki cyberataku - tworzy scenariusze działań biznesowych na podstawie pozyskanych informacji (np. z prasy, od dostawców i odbiorców, partnerów biznesowych);

- tworzy scenariusze upublicznienia informacji o skutecznym cyberataku;

- wskazuje optymalny scenariusz dla danej sytuacji.

03. Analizuje koszty możliwych strat - rozróżnia rodzaje strat;

- sporządza wykaz strat fizycznych lub wizerunkowych oraz omawia ich skutki;

- tworzy scenariusze minimalizacji strat.

6.
Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację
1. Weryfikacja.

Weryfikacja efektów uczenia się składa się z dwóch części: teoretycznej i praktycznej. 1.1. Metody.

Na etapie weryfikacji stosowane są wyłącznie następujące metody: Część pierwsza: test teoretyczny, Część druga: analiza dowodów i deklaracji, obserwacja w warunkach symulowanych połączona z rozmową z komisją. W części pierwszej do zestawu efektów uczenia się 01 stosuje się wyłącznie test teoretyczny. W części drugiej do zestawu efektów uczenia się 02 i 03 stosuje się wyłącznie: analizę dowodów i deklaracji w postaci portfolio oraz obserwację w warunkach symulowanych połączoną z rozmową z komisją. Metodą analizy dowodów i deklaracji weryfikowana jest umiejętność "Analizuje opracowany plan monitorowania i zapobiegania w zakresie zasobów ludzkich" z zestawu efektów uczenia się 02.
1.2. Zasoby kadrowe.

Komisja walidacyjna składa się z co najmniej trzech członków w tym przewodniczącego.

Przewodniczący komisji walidacyjnej musi posiadać:

- certyfikat CRP (Certified Reliability Professional) bądź inny z listy rozporządzenia Ministra Cyfryzacji z dnia 12 października 2018 r. w sprawie wykazu certyfikatów uprawniających do przeprowadzenia audytu;

- stopień naukowy (8 PRK);

- min. 3 lata udokumentowanego doświadczenia w przeprowadzaniu egzaminów zdobytego w okresie ostatnich 5 lat.

Każdy z pozostałych członków komisji walidacyjnej musi spełniać następujące warunki:

- kwalifikacja pełna z 7 PRK;

- min. rok doświadczenia w przeprowadzaniu egzaminów. Ponadto co najmniej jeden z członków komisji walidacyjnej musi posiadać certyfikat szkolenia międzynarodowego w ośrodku zajmującym się cyberbezpieczeństwem przemysłowym.

1.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne.

Potwierdzenie efektów uczenia się w części pierwszej pozwala na dopuszczenie do części drugiej weryfikacji. Pozytywny wynik części pierwszej jest ważny przez 3 miesiące od daty jej zaliczenia. Instytucja certyfikująca musi zapewnić: laboratorium symulujące sieć przemysłową (min. 20 komputerów połączonych w sieć imitującą instalację przemysłową klasy SCADA lub DCS); narzędzia programistyczne do obliczeń niezawodnościowych 2 lub 3 parametrycznych.

2. Identyfikowanie i dokumentowanie.

Nie określa się wymogów dla etapu identyfikowania i dokumentowania efektów uczenia się.

6a.
Warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
Osoba przystępująca do walidacji musi legitymować się kwalifikacją pełną z 6 poziomem PRK.
7.
Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji
Nie rzadziej niż raz na 10 lat
1 Minister Cyfryzacji kiemje działem administracji rządowej - informatyzacja, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Cyfryzacji (Dz. U. poz. 1716).
2 Załącznik zmieniony przez obwieszczenie z dnia 15 lutego 2021 r. (M.P.2021.202) zmieniającego nin. obwieszczenie z dniem 22 lutego 2021 r.

Zmiany w prawie

Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2020.1208

Rodzaj: Obwieszczenie
Tytuł: Włączenie kwalifikacji rynkowej "Kształtowanie polityki niezawodności i cyberbezpieczeństwa w przemyśle w zakresie zasobów ludzkich i technicznych" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
Data aktu: 14/12/2020
Data ogłoszenia: 28/12/2020
Data wejścia w życie: 28/12/2020