Zmiana niektórych zarządzeń Prezesa Rady Ministrów w sprawie organów pomocniczych Rady Ministrów i Prezesa Rady Ministrów w zakresie obowiązków sprawozdawczych tych organów.

ZARZĄDZENIE Nr 147
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 19 września 2019 r.
zmieniające niektóre zarządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie organów pomocniczych Rady Ministrów i Prezesa Rady Ministrów w zakresie obowiązków sprawozdawczych tych organów 1

Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 3 i ust. 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2019 r. poz. 1171) zarządza się, co następuje:
§  1. 
W zarządzeniu nr 51 Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 maja 2004 r. w sprawie powołania Zespołu do Spraw Międzynarodowego Prawa Humanitarnego (M.P. poz. 402 oraz z 2009 r. poz. 918) w § 7 dodaje się ust. 4 i 5 w brzmieniu:

"4. Przewodniczący przedstawia Prezesowi Rady Ministrów półroczne sprawozdanie z realizacji zadań Komisji, w terminie do dnia 31 lipca za pierwsze półrocze oraz do dnia 31 stycznia roku następnego za drugie półrocze.

5. Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 4, zawiera informacje o:

1) liczbie posiedzeń, a w przypadku braku posiedzeń o przyczynach takiego stanu;

2) zadaniach zrealizowanych przez Komisję w okresie sprawozdawczym;

3) problemach lub zagrożeniach, które wystąpiły podczas realizacji zadań Komisji;

4) zadaniach przewidzianych na kolejny okres sprawozdawczy ze wskazaniem wstępnego harmonogramu ich realizacji;

5) dodatkowych wnioskach, rekomendacjach, spostrzeżeniach i potencjalnych zagrożeniach istotnych z punktu widzenia obszaru działalności Komisji;

6) zasadności dalszego funkcjonowania Komisji.".

§  2. 
W zarządzeniu nr 35 Prezesa Rady Ministrów z dnia 4 maja 2015 r. w sprawie Międzyresortowego Zespołu do spraw Europejskich Funduszy Spraw Wewnętrznych (M.P. poz. 388) wprowadza się następujące zmiany:
1)
§ 13 otrzymuje brzmienie:

"§ 13. 1. Przewodniczący Zespołu przedstawia Prezesowi Rady Ministrów półroczne sprawozdanie z realizacji zadań Zespołu, w terminie do dnia 31 lipca za pierwsze półrocze oraz do dnia 31 stycznia roku następnego za drugie półrocze.

2. Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 1, zawiera informacje o:

1) liczbie posiedzeń, a w przypadku braku posiedzeń o przyczynach takiego stanu;

2) zadaniach zrealizowanych przez Zespół w okresie sprawozdawczym;

3) problemach lub zagrożeniach, które wystąpiły podczas realizacji zadań Zespołu;

4) zadaniach przewidzianych na kolejny okres sprawozdawczy ze wskazaniem wstępnego harmonogramu ich realizacji;

5) dodatkowych wnioskach, rekomendacjach, spostrzeżeniach i potencjalnych zagrożeniach istotnych z punktu widzenia obszaru działalności Zespołu;

6) zasadności dalszego funkcjonowania Zespołu.

3. Końcowe sprawozdanie z realizacji zadań Zespołu przewodniczący Zespołu przedstawi Prezesowi Rady Ministrów w terminie 30 dni od dnia zakończenia prac Zespołu.

4. Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 3, zawiera:

1) dane osoby sporządzającej oraz osoby zatwierdzającej dokument, podstawę prawną utworzenia Zespołu oraz informację o okresie objętym sprawozdaniem;

2) informację o zadaniach zrealizowanych przez Zespół;

3) informację o zadaniach niezrealizowanych przez Zespół wraz z uzasadnieniem;

4) wnioski i rekomendacje wynikające z prac Zespołu;

5) podsumowanie prac Zespołu.

5. Do sprawozdań, o których mowa w ust. 1 i 3, dołącza się kopie niezbędnych dokumentów.";

2)
w § 14 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Zespół ulega rozwiązaniu po akceptacji przez Prezesa Rady Ministrów sprawozdania, o którym mowa w § 13 ust. 3.".

§  3. 
W zarządzeniu nr 4 Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2016 r. w sprawie utworzenia Rady do spraw Innowacyjności (M.P. poz. 63 i 624 oraz z 2019 r. poz. 131) po § 5 dodaje się § 5a w brzmieniu:

"§ 5a. 1. Przewodniczący przedstawia Prezesowi Rady Ministrów półroczne sprawozdanie z realizacji zadań Rady, w terminie do dnia 31 lipca za pierwsze półrocze oraz do dnia 31 stycznia roku następnego za drugie półrocze.

2. Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 1, zawiera informacje o:

1) liczbie posiedzeń, a w przypadku braku posiedzeń o przyczynach takiego stanu;

2) zadaniach zrealizowanych przez Radę w okresie sprawozdawczym;

3) problemach lub zagrożeniach, które wystąpiły podczas realizacji zadań Rady;

4) zadaniach przewidzianych na kolejny okres sprawozdawczy ze wskazaniem wstępnego harmonogramu ich realizacji;

5) dodatkowych wnioskach, rekomendacjach, spostrzeżeniach i potencjalnych zagrożeniach istotnych z punktu widzenia obszaru działalności Rady;

6) zasadności dalszego funkcjonowania Rady.".

§  4. 
W zarządzeniu nr 5 Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2016 r. w sprawie utworzenia Międzyresortowego Zespołu do spraw Innowacyjności (M.P. poz. 64 oraz z 2019 r. poz. 132) po § 6 dodaje się § 6a w brzmieniu:

"§ 6a. 1. Przewodniczący przedstawia Prezesowi Rady Ministrów półroczne sprawozdanie z realizacji zadań Zespołu, w terminie do dnia 31 lipca za pierwsze półrocze oraz do dnia 31 stycznia roku następnego za drugie półrocze.

2. Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 1, zawiera informacje o:

1) liczbie posiedzeń, a w przypadku braku posiedzeń o przyczynach takiego stanu;

2) zadaniach zrealizowanych przez Zespół w okresie sprawozdawczym;

3) problemach lub zagrożeniach, które wystąpiły podczas realizacji zadań Zespołu;

4) zadaniach przewidzianych na kolejny okres sprawozdawczy ze wskazaniem wstępnego harmonogramu ich realizacji;

5) dodatkowych wnioskach, rekomendacjach, spostrzeżeniach i potencjalnych zagrożeniach istotnych z punktu widzenia obszaru działalności Zespołu;

6) zasadności dalszego funkcjonowania Zespołu.".

§  5. 
W zarządzeniu nr 21 Prezesa Rady Ministrów z dnia 25 lutego 2016 r. w sprawie Międzyresortowego Zespołu do spraw zapewnienia bezpieczeństwa w procesie przesiedleń i relokacji cudzoziemców (M.P. poz. 192) § 11 otrzymuje brzmienie:

"§ 11. 1. Przewodniczący przedstawia Prezesowi Rady Ministrów półroczne sprawozdanie z realizacji zadań Zespołu, w terminie do dnia 31 lipca za pierwsze półrocze oraz do dnia 31 stycznia roku następnego za drugie półrocze.

2. Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 1, zawiera informacje o:

1) liczbie posiedzeń, a w przypadku braku posiedzeń o przyczynach takiego stanu;

2) zadaniach zrealizowanych przez Zespół w okresie sprawozdawczym;

3) problemach lub zagrożeniach, które wystąpiły podczas realizacji zadań Zespołu;

4) zadaniach przewidzianych na kolejny okres sprawozdawczy ze wskazaniem wstępnego harmonogramu ich realizacji;

5) dodatkowych wnioskach, rekomendacjach, spostrzeżeniach i potencjalnych zagrożeniach istotnych z punktu widzenia obszaru działalności Zespołu;

6) zasadności dalszego funkcjonowania Zespołu.

3. Końcowe sprawozdanie z realizacji zadań Zespołu przewodniczący przedstawi Prezesowi Rady Ministrów w terminie 60 dni od dnia zakończenia prac Zespołu.

4. Końcowe sprawozdanie, o którym mowa w ust. 3, zawiera:

1) dane osoby sporządzającej oraz osoby zatwierdzającej dokument, podstawę prawną utworzenia Zespołu oraz informację o okresie objętym sprawozdaniem;

2) informację o zadaniach zrealizowanych przez Zespół;

3) informację o zadaniach niezrealizowanych przez Zespół wraz z uzasadnieniem;

4) wnioski i rekomendacje wynikające z prac Zespołu;

5) podsumowanie prac Zespołu.".

§  6. 
W zarządzeniu nr 32 Prezesa Rady Ministrów z dnia 7 marca 2018 r. w sprawie Międzyresortowego Zespołu do spraw "Programu ograniczania przestępczości i aspołecznych zachowań Razem bezpieczniej im. Władysława Stasiaka na lata 2018-2020" (M.P. poz. 282) w § 9 uchyla się ust. 1.
§  7. 
W zarządzeniu nr 55 Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 kwietnia 2018 r. w sprawie Zespołu do spraw Programu GovTech Polska (M.P. z 2019 r. poz. 263) § 15 otrzymuje brzmienie:

"§ 15. 1. Przewodniczący Komitetu Sterującego przedstawia Prezesowi Rady Ministrów roczne sprawozdanie z realizacji zadań Zespołu do dnia 31 stycznia roku następnego za poprzedni rok.

2. Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 1, zawiera informacje o:

1) liczbie posiedzeń Komitetu Sterującego;

2) stanie realizacji przez Zespół zadań przewidzianych do wykonania w okresie objętym sprawozdaniem;

3) zadaniach przewidzianych do realizacji przez Zespół na kolejny okres sprawozdawczy;

4) zmianach w składzie Zespołu;

5) kosztach funkcjonowania Zespołu;

6) potencjalnych zagrożeniach zidentyfikowanych przez Zespół w obszarze należącym do zakresu jego działalności oraz wskazanie środków, które pozwolą ograniczyć te zagrożenia lub ich uniknąć;

7) wnioskach i rekomendacjach wynikających z prac Zespołu.".

§  8. 
W zarządzeniu nr 56 Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 maja 2019 r. w sprawie Międzyresortowego Zespołu do spraw szkód powodowanych przez ptaki i ssaki w rybołówstwie morskim i gospodarce rybackiej (M.P. poz. 472) § 9 otrzymuje brzmienie:

"§ 9. 1. Współprzewodniczący Zespołu przedstawiają Prezesowi Rady Ministrów roczne sprawozdanie z realizacji zadań Zespołu, w terminie do dnia 31 stycznia roku następnego za poprzedni rok.

2. Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 1, zawiera informacje o:

1) liczbie posiedzeń Zespołu;

2) stanie realizacji przez Zespół zadań przewidzianych do wykonania w okresie objętym sprawozdaniem;

3) zadaniach przewidzianych do realizacji przez Zespół na kolejny okres sprawozdawczy;

4) zmianach w składzie Zespołu;

5) kosztach funkcjonowania Zespołu;

6) potencjalnych zagrożeniach zidentyfikowanych przez Zespół w obszarze należącym do zakresu jego działalności oraz wskazanie środków, które pozwolą te zagrożenia ograniczyć lub ich uniknąć;

7) wnioskach i rekomendacjach wynikających z prac Zespołu.".

§  9. 
1. 
Z realizacji zadań Międzyresortowego Zespołu do spraw zapewnienia bezpieczeństwa w procesie przesiedleń i relokacji cudzoziemców, o którym mowa w zarządzeniu zmienianym w § 5, za rok 2019 składa się roczne sprawozdanie do dnia 31 stycznia 2020 r.
2. 
Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 1, zawiera informacje określone w przepisach zarządzenia zmienianego w § 5, w brzmieniu nadanym niniejszym zarządzeniem.
§  10. 
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.
1 Niniejszym zarządzeniem zmienia się zarządzenia Prezesa Rady Ministrów: zarządzenie nr 51 Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 maja 2004 r. w sprawie powołania Zespołu do Spraw Międzynarodowego Prawa Humanitarnego, zarządzenie nr 35 Prezesa Rady Ministrów z dnia 4 maja 2015 r. w sprawie Międzyresortowego Zespołu do spraw Europejskich Funduszy Spraw Wewnętrznych, zarządzenie nr 4 Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2016 r. w sprawie utworzenia Rady do spraw Innowacyjności, zarządzenie nr 5 Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2016 r. w sprawie utworzenia Międzyresortowego Zespołu do spraw Innowacyjności, zarządzenie nr 21 Prezesa Rady Ministrów z dnia 25 lutego 2016 r. w sprawie Międzyresortowego Zespołu do spraw zapewnienia bezpieczeństwa w procesie przesiedleń i relokacji cudzoziemców, zarządzenie nr 32 Prezesa Rady Ministrów z dnia 7 marca 2018 r. w sprawie Międzyresortowego Zespołu do spraw "Programu ograniczania przestępczości i aspołecznych zachowań Razem bezpieczniej im. Władysława Stasiaka na lata 2018-2020", zarządzenie nr 55 Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 kwietnia 2018 r. w sprawie Zespołu do spraw Programu GovTech Polska oraz zarządzenie nr 56 Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 maja 2019 r. w sprawie Międzyresortowego Zespołu do spraw szkód powodowanych przez ptaki i ssaki w rybołówstwie morskim i gospodarce rybackiej.

Zmiany w prawie

Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2019.906

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Zmiana niektórych zarządzeń Prezesa Rady Ministrów w sprawie organów pomocniczych Rady Ministrów i Prezesa Rady Ministrów w zakresie obowiązków sprawozdawczych tych organów.
Data aktu: 19/09/2019
Data ogłoszenia: 01/10/2019
Data wejścia w życie: 09/10/2019