Nadanie statutu Ministerstwu Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

ZARZĄDZENIE Nr 180
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 23 listopada 2017 r.
w sprawie nadania statutu Ministerstwu Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej

Na podstawie art. 39 ust. 5 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2019 r. poz. 1171) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Ministerstwu Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nadaje się statut, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2. 
Traci moc zarządzenie nr 153 Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 grudnia 2015 r. w sprawie nadania statutu Ministerstwu Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej (M.P. z 2017 r. poz. 866).
§  3. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

STATUT MINISTERSTWA RODZINY, PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ

§  1.  1
 Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, zwane dalej "Ministerstwem", zapewnia obsługę Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, zwanego dalej "Ministrem", właściwego, na podstawie rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej (Dz. U. poz. 2267), do spraw objętych działami:
1)
praca;
2)
zabezpieczenie społeczne;
3)
rodzina.
§  2. 
W skład Ministerstwa wchodzą Gabinet Polityczny Ministra oraz następujące komórki organizacyjne:
1)
Departament Analiz Ekonomicznych i Prognoz;
2)
Departament Dialogu i Partnerstwa Społecznego;
3)
Departament Ekonomii Społecznej i Solidarnej;
4)
Departament Funduszy;
5)
Departament Informatyki;
6)
Departament Koordynacji Systemów Zabezpieczenia Społecznego;
7)
Departament Polityki Rodzinnej;
8)
Departament Polityki Senioralnej;
9)
Departament Pomocy i Integracji Społecznej;
10)
Departament Prawa Pracy;
11)
Departament Prawny;
12)
Departament Rynku Pracy;
13)
Departament Ubezpieczeń Społecznych;
14)
Departament Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego;
15)
Departament Współpracy Międzynarodowej;
16)
Biuro Administracyjne;
17)
Biuro Budżetu i Finansów;
18)
Biuro Dyrektora Generalnego;
19)
Biuro Kontroli i Audytu;
20)
Biuro Ministra;
21)
Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych;
21a) 2
 Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Polityki Demograficznej;
21b) 3
 Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Równego Traktowania;
22)
Biuro Promocji
§  3. 
Obsługę zadań Ministra w zakresie działu praca zapewniają w szczególności:
1)
Departament Dialogu i Partnerstwa Społecznego;
2)
Departament Funduszy;
3)
Departament Prawa Pracy;
4)
Departament Rynku Pracy;
5)
Departament Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego.
§  4. 
Obsługę zadań Ministra w zakresie działu zabezpieczenie społeczne zapewniają w szczególności:
1)
Departament Ekonomii Społecznej i Solidarnej;
2)
Departament Koordynacji Systemów Zabezpieczenia Społecznego;
3)
Departament Polityki Senioralnej;
4)
Departament Pomocy i Integracji Społecznej;
5)
Departament Ubezpieczeń Społecznych;
6)
Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych.
§  5.  4
 Obsługę zadań Ministra w zakresie działu rodzina zapewniają w szczególności:
1)
Departament Polityki Rodzinnej;
2)
Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Polityki Demograficznej;
3)
Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Równego Traktowania.
§  6. 
Bezpośredni nadzór nad Gabinetem Politycznym Ministra sprawuje Minister.
1 Załącznik § 1 zdanie wstępne zmienione przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 3 z dnia 9 stycznia 2020 r. (M.P.2020.32) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 11 stycznia 2020 r.
2 Załącznik § 2 pkt 21a dodany przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 3 z dnia 9 stycznia 2020 r. (M.P.2020.32) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 11 stycznia 2020 r.
3 Załącznik § 2 pkt 21b dodany przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 39 z dnia 24 marca 2020 r. (M.P.2020.323) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 25 marca 2020 r.
4 Załącznik § 5 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 39 z dnia 24 marca 2020 r. (M.P.2020.323) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 25 marca 2020 r.

Zmiany w prawie

Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2019.762 t.j.

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Nadanie statutu Ministerstwu Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.
Data aktu: 23/11/2017
Data ogłoszenia: 22/08/2019
Data wejścia w życie: 30/11/2017