Nadanie statutu Ministerstwu Inwestycji i Rozwoju.

ZARZĄDZENIE Nr 18
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 14 lutego 2018 r.
w sprawie nadania statutu Ministerstwu Inwestycji i Rozwoju

Na podstawie art. 39 ust. 5 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2019 r. poz. 1171) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Ministerstwu Inwestycji i Rozwoju nadaje się statut, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

STATUT MINISTERSTWA INWESTYCJI I ROZWOJU

§  1. 
Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju, zwane dalej "Ministerstwem", zapewnia obsługę Ministra Inwestycji i Rozwoju, zwanego dalej "Ministrem", właściwego, na podstawie rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 10 stycznia 2018 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Inwestycji i Rozwoju (Dz. U. poz. 94 i 175), do spraw objętych działami:
1)
budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo;
2)
rozwój regionalny.
§  2. 
W skład Ministerstwa wchodzą Gabinet Polityczny Ministra oraz następujące komórki organizacyjne:
1)
Departament Architektury, Budownictwa i Geodezji;
2)
Departament Budżetu Rozwoju;
3)
Departament Certyfikacji i Desygnacji;
4)
Departament Europejskiego Funduszu Społecznego;
4a)
Departament Gospodarki Nieruchomościami;
5)
Departament Informatyki;
6)
Departament Kontroli;
7)
Departament Koordynacji Wdrażania Funduszy Unii Europejskiej;
8)
Departament Lokalizacji Inwestycji;
9)
Departament Mieszkalnictwa;
10)
Departament Orzecznictwa;
11)
Departament Partnerstwa Publiczno-Prywatnego;
12)
Departament Polityki Przestrzennej;
13)
Departament Prawny;
14)
Departament Programów Infrastrukturalnych;
15)
Departament Programów Pomocowych;
16)
Departament Programów Ponadregionalnych;
17)
Departament Programów Wsparcia Innowacji i Rozwoju;
18)
Departament Promocji Funduszy Europejskich;
19)
Departament Regionalnych Programów Operacyjnych;
20)
Departament Rozwoju Cyfrowego;
21)
Departament Spraw Europejskich i Współpracy Międzynarodowej;
22)
Departament Strategii Rozwoju;
23)
Departament Współpracy Terytorialnej;
24)
(uchylony);
25)
Biuro Administracyjne;
26)
Biuro Dyrektora Generalnego;
27)
Biuro Komunikacji;
28)
Biuro Ministra;
28a)
Biuro Obsługi Pełnomocnika Rządu do spraw Małych i Średnich Przedsiębiorstw;
29)
Biuro Obsługi Pełnomocnika Rządu do spraw Strategicznej Infrastruktury Energetycznej;
30)
Biuro Polityki Bezpieczeństwa;
31)
Biuro Rzecznika Funduszy Europejskich;
32)
Biuro Zarządzania Zasobami Ludzkimi.
§  3. 
Obsługę zadań Ministra zapewniają w szczególności:
1)
w zakresie działu budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo:
a)
Departament Architektury, Budownictwa i Geodezji,
aa)
Departament Gospodarki Nieruchomościami,
b)
Departament Lokalizacji Inwestycji,
c)
Departament Mieszkalnictwa,
d)
Departament Orzecznictwa,
e)
Departament Polityki Przestrzennej;
2)
w zakresie działu rozwój regionalny:
a)
Departament Certyfikacji i Desygnacji,
b)
Departament Europejskiego Funduszu Społecznego,
c)
Departament Koordynacji Wdrażania Funduszy Unii Europejskiej,
d)
Departament Partnerstwa Publiczno-Prywatnego,
e)
Departament Programów Infrastrukturalnych,
f)
Departament Programów Pomocowych,
g)
Departament Programów Ponadregionalnych,
h)
Departament Programów Wsparcia Innowacji i Rozwoju,
i)
Departament Promocji Funduszy Europejskich,
j)
Departament Regionalnych Programów Operacyjnych,
k)
Departament Rozwoju Cyfrowego,
l)
Departament Strategii Rozwoju,
m)
Departament Współpracy Terytorialnej,
n)
(uchylona).
§  4. 
Bezpośredni nadzór nad Gabinetem Politycznym Ministra sprawuje Minister.

Zmiany w prawie

Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2019.618 t.j.

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Nadanie statutu Ministerstwu Inwestycji i Rozwoju.
Data aktu: 14/02/2018
Data ogłoszenia: 03/07/2019
Data wejścia w życie: 22/02/2018