Ustanowienie programu wieloletniego "Zabezpieczenie transportu powietrznego najważniejszych osób w państwie (VIP)".

UCHWAŁA Nr 73
RADY MINISTRÓW
z dnia 30 czerwca 2016 r.
w sprawie ustanowienia programu wieloletniego "Zabezpieczenie transportu powietrznego najważniejszych osób w państwie (VIP)"

Na podstawie art. 136 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 305, z późn. zm.) Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1. 
Ustanawia się program wieloletni pod nazwą "Zabezpieczenie transportu powietrznego najważniejszych osób w państwie (VIP)", zwany dalej "Programem", który jest określony w załączniku do uchwały.
§  2. 
Wykonawcą Programu jest Minister Obrony Narodowej.
§  3. 
1. 
Program jest finansowany z budżetu państwa z wydatków obronnych, z uwzględnieniem zwiększenia limitu tych wydatków ponad minimalny poziom określony w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 25 maja 2001 r. o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2022 r. poz. 161) 1  w roku 2017.
2. 
Łączna wartość Programu w latach 2016-2021 wyniesie nie więcej niż 3 052,04 mln zł.
§  4. 
Na etapie opracowania projektu budżetu Minister Finansów, na podstawie informacji Ministra Obrony Narodowej, dokona adekwatnego zwiększenia limitu wydatków obronnych na dany rok.
§  5. 
Program jest finansowany z budżetu państwa.
§  6. 
Program stanowi podstawę do zawierania wieloletnich zobowiązań na realizację ujętych w nim zadań.
§  7. 
Minister Obrony Narodowej przedstawi Radzie Ministrów, w terminie do dnia 30 kwietnia danego roku, informację o realizacji Programu za rok poprzedni.
§  8. 
Uchwała wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

PROGRAM WIELOLETNI "ZABEZPIECZENIE TRANSPORTU POWIETRZNEGO NAJWAŻNIEJSZYCH OSÓB W PAŃSTWIE (VIP)"

Program wieloletni "Zabezpieczenie transportu powietrznego najważniejszych osób w państwie (VIP)" będzie realizowany stosownie do postanowień ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 305, z późn. zm.). Ponadto w dokumencie wskazano, w szczególności, określenie jednostki organizacyjnej realizującej Program lub koordynującej jego wykonanie, cel Programu, okres jego realizacji, łączne nakłady (z budżetu państwa), wysokość wydatków w roku budżetowym oraz w dwóch kolejnych latach, a także miernik określający stopień realizacji celu.

I. 

Ogólne przyczyny wprowadzenia programu wieloletniego

Celem Programu jest realizacja zabezpieczenia transportu powietrznego najważniejszych osób w państwie, w szczególności lotów oznaczonych statusem HEAD, w ramach zadań Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.

Program zapewnia elastyczne finansowanie, w tym umożliwia zaciąganie zobowiązań w poszczególnych latach jego realizacji do wysokości łącznej kwoty wydatków określonych dla całego Programu, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, w szczególności z art. 136, oraz z aktami wykonawczymi do tej ustawy.

Wydatki na realizację tego Programu zaplanowano w horyzoncie 6 lat.

Wprowadzenie na wyposażenie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej samolotów "małych" oraz samolotów "średnich" pozwoli osiągnąć zdolność do zabezpieczenia transportu powietrznego najważniejszych osób w państwie. Zdolność ta umożliwi realizację zadań lotniczych na rzecz dysponentów w obszarze europejskim i międzykontynentalnym (w tym loty transatlantyckie).

II. 

Diagnoza sytuacji w zakresie transportu powietrznego najważniejszych osób w państwie (VIP)

Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej nie posiadają zdolności do realizacji zadania zabezpieczenia transportu powietrznego najważniejszych osób w państwie (w tym o statusie HEAD) z wykorzystaniem samolotów pasażerskich. Obecnie transport powietrzny jest realizowany przez:
-
czarter dwóch samolotów Embraer ERJ 170-200 LR - umowa zawarta z PLL LOT,
-
śmigłowce W-3WA VIP, będące na wyposażeniu 1. Bazy Lotnictwa Transportowego,
-
samoloty CASA C-295M, będące na wyposażeniu 8. Bazy Lotnictwa Transportowego, w przypadku konieczności transportu HEAD "na teatrze" 2 .

Transport samolotowy VIP (w tym o statusie HEAD) jest realizowany głównie przy użyciu samolotów Embraer ERJ 170-200 LR wyczarterowanych od PLL LOT S.A. Samoloty te zostały dostosowane do przewozu VIP, między innymi przez przebudowę ich wnętrza, malowanie reprezentujące barwy Rzeczypospolitej Polskiej oraz wyposażenie w łączność satelitarną.

Wykorzystywane obecnie środki transportu powietrznego nie zabezpieczają wymaganego bezpośredniego przelotu transatlantyckiego z kraju (bez międzylądowania).

III. 

Cel programu wieloletniego

Zaplanowane zamierzenia odpowiadają potrzebie operacyjnej i uwzględniają nowe struktury organizacyjne Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, wynikające z przyjętych programów rozwoju, w konsekwencji czego zakłada się wzrost zdolności do realizacji zadań transportu lotniczego w obszarze europejskim i międzykontynentalnym (w tym lotów transatlantyckich).

IV. 

Założenia programu wieloletniego

W ramach nakładów na modernizację techniczną w latach 2016-2021 na realizację Programu wydzielono kwotę 3 052,04 mln zł, w tym:
-
w roku 2016 - kwotę 673,87 mln zł, w ramach części budżetowej 29 - Obrona narodowa,
-
w roku 2017 - kwotę 727,11 mln zł, w tym: kwotę 527,11 mln zł w ramach części budżetowej 29 - Obrona narodowa oraz 200 mln zł w ramach środków z rezerwy celowej budżetu państwa,
-
w roku 2018 - kwotę 682,93 mln zł, w ramach części budżetowej 29 - Obrona narodowa,
-
w roku 2019 - kwotę 285,18 mln zł, w tym: kwotę 252,17 mln zł w ramach części budżetowej 29 - Obrona narodowa oraz 33,01 mln zł w ramach budżetu dysponenta części 3 ,
-
w roku 2020 - do kwoty 126,65 mln zł, w ramach części budżetowej 29 - Obrona narodowa,
-
w roku 2021 - do kwoty 556,30 mln zł, w ramach części budżetowej 29 - Obrona narodowa.

Mając na uwadze konieczność utrzymania przez Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej ciągłej zdolności operacyjnej przez zapewnienie dostępności samolotów do przewozu najważniejszych osób w państwie na korzyść wszystkich dysponentów (Kancelarie: Prezydenta RP, Sejmu RP, Senatu RP i Prezesa Rady Ministrów) oraz biorąc pod uwagę konieczność prowadzenia równoległego i ciągłego szkolenia lotniczego załóg lotniczych przy realizacji zadań na rzecz dysponentów, a także uwzględniając czynniki eksploatacyjne, ograniczające dostępność samolotów (wynikające z konieczności realizacji obsług technicznych wyższego rzędu, usuwania niesprawności, pozyskiwania części zamiennych), zakłada się pozyskanie w ramach programu 2 samolotów "małych" i 3 samolotów "średnich".

V. 

Ujęcie programu wieloletniego w katalogu budżetu zadaniowego

Program wieloletni będzie realizowany w ramach:
-
funkcji "11. Bezpieczeństwo zewnętrzne i nienaruszalność granic",
-
zadania "11.1. Utrzymanie i rozwój zdolności operacyjnych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej".

Celem Programu jest realizacja zabezpieczenia transportu powietrznego najważniejszych osób w państwie, w szczególności lotów oznaczonych statusem HEAD, w ramach zadań Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.

Cel ma zostać osiągnięty przez realizację zadań rzeczowych (w obszarze modernizacji technicznej Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej). W celu monitorowania stopnia realizacji Programu będzie używany następujący miernik: liczba pozyskanych w ramach Programu statków powietrznych do transportu najważniejszych osób w państwie.

Osobą funkcyjną w Ministerstwie Obrony Narodowej, odpowiedzialną (współodpowiedzialną) za: planowanie zadań/podzadań/działań, określenie celu zadań/podzadań/działań, zdefiniowanie miernika i wskazanie jego wartości bazowej/docelowej, monitorowanie ich realizacji oraz za ocenę wykonania, będzie Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego.

VI. 

System realizacji programu wieloletniego

1.
Zakres realizacji programu wieloletniego "Zabezpieczenie transportu powietrznego najważniejszych osób w państwie (VIP)" zostanie uwzględniony w procesie planowania i programowania rozwoju Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.
2.
Wykonawcą Programu będzie Minister Obrony Narodowej.
3.
Minister Obrony Narodowej przedstawi Radzie Ministrów, w terminie do dnia 30 kwietnia danego roku, informację o realizacji Programu za rok poprzedni.
1 Ustawa utraciła moc na podstawie art. 823 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. poz. 655), która weszła w życie z dniem 23 kwietnia 2022 r.
2 "Teatr działań" - rejon działań Polskich Kontyngentów Wojskowych (PKW) oraz Polskich Jednostek Wojskowych (PJW).
3 Kwota wydatkowana w związku z potrzebą przyspieszenia przeszkolenia części personelu latającego i technicznego oraz sfinansowania pakietu szkoleniowego i części dostaw pakietu logistycznego (dla pierwszego samolotu "średniego").

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2022.572 t.j.

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Ustanowienie programu wieloletniego "Zabezpieczenie transportu powietrznego najważniejszych osób w państwie (VIP)".
Data aktu: 30/06/2016
Data ogłoszenia: 07/06/2022
Data wejścia w życie: 06/07/2016