Nadanie statutu Instytutowi Współpracy Polsko-Węgierskiej im. Wacława Felczaka.

ZARZĄDZENIE Nr 128
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 3 sierpnia 2018 r.
w sprawie nadania statutu Instytutowi Współpracy Polsko-Węgierskiej im. Wacława Felczaka

Na podstawie art. 2 ust. 3 ustawy z dnia 8 lutego 2018 r. o Instytucie Współpracy Polsko-Węgierskiej im. Wacława Felczaka (Dz. U. poz. 538) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Instytutowi Współpracy Polsko-Węgierskiej im. Wacława Felczaka nadaje się statut, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

STATUT INSTYTUTU WSPÓŁPRACY POLSKO-WĘGIERSKIEJ IM. WACŁAWA FELCZAKA

§  1. 
Instytut Współpracy Polsko-Węgierskiej im. Wacława Felczaka, zwany dalej "Instytutem", jest państwową osobą prawną działającą na podstawie ustawy z dnia 8 lutego 2018 r. o Instytucie Współpracy Polsko-Węgierskiej im. Wacława Felczaka (Dz. U. poz. 538), zwanej dalej "ustawą", oraz niniejszego statutu.
§  2. 
Siedzibą Instytutu jest miasto stołeczne Warszawa, a terenem działania obszar Rzeczypospolitej Polskiej oraz zagranica.
§  3. 
1. 
Dyrektor Instytutu działa przy pomocy:
1)
nie więcej niż dwóch zastępców Dyrektora Instytutu;
2)
głównego księgowego Instytutu;
3)
kierowników komórek organizacyjnych Instytutu;
4)
pracowników zatrudnionych na samodzielnych stanowiskach pracy.
2. 
Dyrektor Instytutu powołuje zastępców Dyrektora Instytutu, którzy kierują działalnością Instytutu i reprezentują go na zewnątrz w czasie nieobecności Dyrektora Instytutu lub czasowej niemożności wykonywania przez niego obowiązków.
3. 
Zastępcy Dyrektora Instytutu sprawują nadzór nad wyznaczonymi przez Dyrektora Instytutu obszarami działalności Instytutu.
§  4. 
1. 
Dyrektor Instytutu może udzielić zastępcom Dyrektora Instytutu pełnomocnictw do reprezentowania Instytutu na zewnątrz w sprawach określonego rodzaju. Zastępcy Dyrektora Instytutu działają w granicach udzielonych pełnomocnictw.
2. 
Dyrektor Instytutu udziela zastępcom Dyrektora Instytutu upoważnień do wykonywania czynności określonego rodzaju, w tym zarządzania sprawami Instytutu. Zastępcy Dyrektora Instytutu działają w granicach udzielonych upoważnień.
3. 
Dyrektor Instytutu może udzielać pełnomocnictw i upoważnień, o których mowa w ust. 1 i 2, także innym pracownikom Instytutu.
4. 
Zastępcy Dyrektora Instytutu i inni pracownicy Instytutu nie mogą udzielać dalszych pełnomocnictw i upoważnień.
§  5. 
1. 
Członków Międzynarodowej Rady Instytutu powołuje i odwołuje Prezes Rady Ministrów, spośród kandydatów wyłonionych na podstawie przepisów ustawy.
2. 
Kadencja członka Międzynarodowej Rady Instytutu rozpoczyna się od chwili jego powołania i trwa przez okres określony w akcie powołania.
3. 
Międzynarodowa Rada Instytutu, po zasięgnięciu opinii Dyrektora Instytutu, uchwala regulamin określający szczegółowy tryb pracy Międzynarodowej Rady Instytutu.
§  6. 
1. 
Prezes Rady Ministrów powołuje i odwołuje członków Rady Instytutu.
2. 
Rada Instytutu danej kadencji wybiera przewodniczącego, wiceprzewodniczącego oraz sekretarza spośród swoich członków na pierwszym posiedzeniu danej kadencji w głosowaniu tajnym zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy członków Rady Instytutu.
3. 
Rada Instytutu dokonuje zmiany wiceprzewodniczącego i sekretarza w trybie przewidzianym dla wybierania tych osób.
4. 
Rada Instytutu, po zasięgnięciu opinii Dyrektora Instytutu, uchwala regulamin określający szczegółowy tryb pracy Rady Instytutu.
§  7. 
1. 
Obsługę organizacyjną i administracyjną Międzynarodowej Rady Instytutu oraz Rady Instytutu zapewnia Instytut.
2. 
Dyrektor Instytutu wyznacza pracownika lub pracowników do wykonywania zadań, o których mowa w ust. 1.
§  8. 
1. 
W skład Instytutu wchodzą komórki organizacyjne i samodzielne stanowiska pracy.
2. 
Liczbę, nazwę, zakres zadań i tryb działania komórek organizacyjnych oraz samodzielnych stanowisk pracy Instytutu, a w razie ich utworzenia, także zakres zadań i tryb działania komórek organizacyjnych oraz samodzielnych stanowisk pracy oddziałów zamiejscowych Instytutu określa regulamin organizacyjny Instytutu nadawany przez Dyrektora Instytutu.
3. 
Dyrektor Instytutu może tworzyć, przekształcać lub likwidować komórki organizacyjne odpowiedzialne za realizację ustawowych zadań Instytutu, komórki organizacyjne prowadzące obsługę administracyjną Instytutu oraz samodzielne stanowiska pracy w drodze zarządzenia.
4. 
Dyrektor Instytutu określa w drodze zarządzenia regulamin tworzenia i dysponowania funduszami Instytutu.

Zmiany w prawie

Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2018.758

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Nadanie statutu Instytutowi Współpracy Polsko-Węgierskiej im. Wacława Felczaka.
Data aktu: 03/08/2018
Data ogłoszenia: 08/08/2018
Data wejścia w życie: 09/08/2018