Zmiana zarządzenia w sprawie nadania statutu Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

ZARZĄDZENIE
PREZYDENTA RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia 27 kwietnia 2018 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie nadania statutu Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej

Na podstawie art. 143 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. zarządza się, co następuje:
§  1. 
W statucie Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, stanowiącym załącznik do zarządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 7 sierpnia 2015 r. w sprawie nadania statutu Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej (M.P. poz. 762 oraz z 2017 r. poz. 438 i 611) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 1 ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Kancelaria zapewnia obsługę merytoryczną, organizacyjną, prawną i techniczną Prezydenta, Szefa Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, zwanego dalej "Szefem Kancelarii", Zastępcy Szefa Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, zwanego dalej "Zastępcą Szefa Kancelarii", Sekretarza Stanu - Szefa Gabinetu Prezydenta oraz sekretarzy i podsekretarzy stanu";

2)
w § 2 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Zastępca Szefa Kancelarii, Sekretarz Stanu - Szef Gabinetu Prezydenta, sekretarze i podsekretarze stanu oraz Dyrektor Generalny kierują pracami Kancelarii w zakresie powierzonym przez Szefa Kancelarii.";

3)
w § 3:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Prezydent powołuje i odwołuje Szefa Kancelarii, Zastępcę Szefa Kancelarii, Sekretarza Stanu - Szefa Gabinetu Prezydenta oraz sekretarzy i podsekretarzy stanu.",

b)
ust. 2 i 3 otrzymują brzmienie:

"2. Szefa Kancelarii zastępuje w czasie nieobecności Zastępca Szefa Kancelarii, a w przypadku nieobecności Zastępcy Szefa Kancelarii, wskazany przez Szefa Kancelarii sekretarz lub podsekretarz stanu.

3. Szef Kancelarii, za zgodą Prezydenta, określa szczegółowy zakres zadań Zastępcy Szefa Kancelarii, Sekretarza Stanu - Szefa Gabinetu Prezydenta, sekretarzy i podsekretarzy stanu oraz Dyrektora Generalnego w Kancelarii, w tym zakres nadzoru merytorycznego nad komórkami organizacyjnymi Kancelarii";

4)
§ 5 otrzymuje brzmienie:

"§ 5. W skład Kancelarii wchodzą następujące komórki organizacyjne:

1) Biuro Szefa Kancelarii;

2) Biuro Gabinetu Prezydenta;

3) Biuro Dialogu i Korespondencji;

4) Biuro Interwencyjnej Pomocy Prawnej;

5) Biuro Kultury i Dziedzictwa Narodowego;

6) Biuro Narodowej Rady Rozwoju, Samorządu i Inicjatyw Obywatelskich;

7) Biuro Obsługi Organizacyjnej Prezydenta;

8) Biuro Obywatelstw i Prawa Łaski;

9) Biuro Odznaczeń i Nominacji;

10) Biuro Prasowe;

11) Biuro Prawa i Ustroju;

12) Biuro Spraw Zagranicznych;

13) Biuro Współpracy z Polonią i Polakami za Granicą;

14) Biuro Wydarzeń Krajowych;

15) Biuro Wystąpień i Patronatów Prezydenta;

16) Biuro Administracyjne;

17) Biuro Finansowe;

18) Archiwum Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej

5)
§ 6 otrzymuje brzmienie:

"§ 6. 1. Organizację wewnętrzną Kancelarii, zakres zadań oraz tryb pracy komórek organizacyjnych określa regulamin organizacyjny Kancelarii nadany przez Szefa Kancelarii.

2. Kierujący komórką organizacyjną określa, w wewnętrznym regulaminie komórki organizacyjnej, strukturę oraz podział zadań wewnątrz komórki organizacyjnej.

3. Wewnętrzny regulamin komórki organizacyjnej zatwierdza Szef Kancelarii po zaopiniowaniu przez Dyrektora Generalnego oraz zaakceptowaniu przez osobę sprawującą nadzór merytoryczny nad komórką organizacyjną.".

§  2. 
Szef Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej przeprowadzi reorganizację Kancelarii związaną z nową strukturą jej komórek organizacyjnych.
§  3. 
Kierujący komórkami organizacyjnymi Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej opracują wewnętrzne regulaminy kierowanych przez siebie komórek organizacyjnych i przedłożą do zaopiniowania Dyrektorowi Generalnemu w terminie 21 dni od dnia wejścia w życie zarządzenia.
§  4. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

Zmiany w prawie

Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2018.452

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Zmiana zarządzenia w sprawie nadania statutu Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.
Data aktu: 27/04/2018
Data ogłoszenia: 08/05/2018
Data wejścia w życie: 27/04/2018