Rada monitorowania portfela projektów strategicznych.

ZARZĄDZENIE Nr 58
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 20 kwietnia 2018 r.
w sprawie Rady monitorowania portfela projektów strategicznych

Na podstawie art. 12 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2021 r. poz. 178) zarządza się, co następuje:
§  1. 
1. 
Tworzy się Radę monitorowania portfela projektów strategicznych, zwaną dalej "Radą".
2. 
Rada jest organem pomocniczym Prezesa Rady Ministrów.
§  2. 
1. 
Zadaniem Rady jest monitorowanie i koordynowanie wybranych przez Radę lub wskazanych przez Prezesa Rady Ministrów programów i projektów wynikających ze strategicznych dokumentów Rady Ministrów, w tym w szczególności ze Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju do roku 2020 (z perspektywą do 2030 r.), przyjętej uchwałą nr 8 Rady Ministrów z dnia 14 lutego 2017 r. (M.P. poz. 260), zwanych dalej "portfelem projektów strategicznych".
2. 
Do zadań Rady należy w szczególności:
1)
ocena, czy portfel projektów strategicznych wspiera realizację celów strategicznych Rady Ministrów oraz pozostaje zgodny ze strategicznymi dokumentami Rady Ministrów;
2)
analiza stanu realizacji portfela projektów strategicznych pod kątem zagrożeń związanych z prawidłowym postępem prac oraz opracowywanie rekomendacji dotyczących wprowadzenia odpowiednich zmian w strategicznych dokumentach Rady Ministrów;
3)
ustalanie priorytetów dla portfela projektów strategicznych;
4)
inicjowanie i wspieranie działań mających na celu nawiązanie i określenie zasad współpracy między podmiotami odpowiedzialnymi za realizację portfela projektów strategicznych;
5)
stymulowanie podnoszenia poziomu zarządzania i ujednolicania metod zarządzania portfelem projektów strategicznych w centralnych organach administracji rządowej, w szczególności przez określanie wytycznych w zakresie podejścia projektowego oraz metodyk zarządzania portfelem projektów strategicznych.
§  3. 
1. 
W skład Rady wchodzą:
1) 1
 przewodniczący Rady - Szef Rządowego Centrum Analiz;
2)
zastępcy przewodniczącego Rady:
a)
minister właściwy do spraw finansów publicznych,
b)
minister właściwy do spraw gospodarki,
c)
minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego,
d)
Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów;
3)
pozostali członkowie Rady:
a)
Minister Obrony Narodowej,
b)
Minister Sprawiedliwości,
c)
minister właściwy do spraw aktywów państwowych,
d)
minister właściwy do spraw członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej,
e)
minister właściwy do spraw gospodarki morskiej,
f)
minister właściwy do spraw informatyzacji,
g)
minister właściwy do spraw klimatu,
h)
minister właściwy do spraw kultury fizycznej,
i)
minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego,
j)
minister właściwy do spraw oświaty i wychowania,
k)
minister właściwy do spraw pracy,
l)
minister właściwy do spraw rodziny,
m)
minister właściwy do spraw rolnictwa,
n)
minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego i nauki,
o)
minister właściwy do spraw środowiska,
p)
minister właściwy do spraw transportu,
q)
minister właściwy do spraw wewnętrznych,
r)
minister właściwy do spraw zagranicznych,
s)
minister właściwy do spraw zdrowia;
4)
sekretarz Rady - osoba zatrudniona w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów i wyznaczona przez Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
2.  2
 Członkowie Rady, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i pkt 3 lit. a-c, e-s, mogą być zastępowani w pracach Rady przez upoważnionego przedstawiciela w randze sekretarza stanu, podsekretarza stanu albo dyrektora generalnego w urzędzie, którym kierują.
2a. 
Członek Rady, o którym mowa w ust. 1 pkt 3 lit. d, może być zastępowany w pracach Rady przez upoważnionego przedstawiciela w randze sekretarza stanu, podsekretarza stanu, dyrektora albo zastępcy dyrektora w urzędzie obsługującym ministra właściwego do spraw członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej.
2b.  3
 (uchylony).
3. 
Przewodniczący Rady może, z własnej inicjatywy lub na wniosek członka Rady, zapraszać do udziału w pracach Rady, z głosem doradczym, inne osoby niż wymienione w ust. 1, jeżeli udział tych osób jest uzasadniony zakresem tematycznym prac Rady.
§  4. 
1. 
Przewodniczący Rady w szczególności:
1)
kieruje pracami Rady;
2)
zwołuje posiedzenia Rady, nie rzadziej niż trzy razy w ciągu roku kalendarzowego, i im przewodniczy.
2. 
Przewodniczący Rady, w przypadku swojej nieobecności, przekazuje kompetencje do zwołania i prowadzenia posiedzenia Rady wskazanemu zastępcy przewodniczącego Rady.
§  5. 
1. 
Rada podejmuje rozstrzygnięcia w formie uchwał na posiedzeniach.
1a. 
Przewodniczący Rady, w uzasadnionych przypadkach, z własnej inicjatywy lub na wniosek członka Rady, może zarządzić odbycie posiedzenia przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, zawiadamiając o tym właściwe osoby.
1b. 
Odbycie posiedzenia przy użyciu środków komunikacji elektronicznej obejmuje w szczególności:
1)
transmisję posiedzenia w czasie rzeczywistym między uczestnikami posiedzenia,
2)
wielostronną komunikację w czasie rzeczywistym, w ramach której uczestnicy posiedzenia mogą wypowiadać się w toku posiedzenia,
3)
możliwość prowadzenia głosowań dotyczących procedowanych uchwał

- z zachowaniem niezbędnych zasad bezpieczeństwa.

2. 
Przewodniczący Rady, w uzasadnionych przypadkach, może zarządzić podjęcie uchwały przez Radę w drodze korespondencyjnego uzgodnienia stanowisk (tryb obiegowy).
3. 
Uchwały są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy liczby członków Rady. Każdemu z członków Rady przysługuje jeden głos. W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego Rady.
4. 
Członkowi Rady, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 4, oraz osobom zaproszonym do udziału w pracach Rady, o których mowa w § 3 ust. 3, nie przysługuje prawo głosu.
5. 
Protokoły z posiedzeń Rady oraz sprawozdania z działalności Rady sporządza sekretarz Rady. Protokół, po zatwierdzeniu przez przewodniczącego Rady, jest przekazywany członkom Rady.
§  6. 
Szczegółowy tryb funkcjonowania Rady określa regulamin przyjęty przez Radę w drodze uchwały.
§  7. 
1. 
W celu zapewnienia efektywnej realizacji zadań Rady przewodniczący Rady może, z inicjatywy własnej lub na wniosek członka Rady, powoływać grupy robocze i zespoły doradcze złożone z członków Rady lub osób zaproszonych do udziału w pracach Rady.
2. 
Członkowie Rady mogą wyznaczać do udziału w grupach roboczych i zespołach doradczych pracowników urzędów i instytucji, które reprezentują, lub innych upoważnionych przedstawicieli.
§  8. 
1. 
Udział w pracach Rady jest nieodpłatny.
2. 
Wydatki związane z działalnością Rady, a także powołanych grup roboczych i zespołów doradczych, są pokrywane z budżetu państwa z części 16, której dysponentem jest Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
§  9.  4
 Obsługęorganizacyjnąorazkancelaryjno-biurowąpracRadyzapewniaKancelariaPrezesa Rady Ministrów.
§  10. 
1. 
Przewodniczący Rady przedstawia Prezesowi Rady Ministrów sprawozdanie roczne z działalności Rady w terminie do dnia 31 marca roku następującego po roku, za który jest ono składane.
2. 
Końcowe sprawozdanie z realizacji zadań Rady przewodniczący Rady przedstawi Prezesowi Rady Ministrów w terminie 30 dni po zakończeniu prac Rady.
§  11. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia 5 .
1 § 3 ust. 1 pkt 1 zmieniony przez § 1 zarządzenia nr 166 z dnia 10 września 2021 r. (M.P.2021.841) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 16 września 2021 r.
2 § 3 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a zarządzenia nr 160 z dnia 26 maja 2023 r. (M.P.2023.539) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 czerwca 2023 r.
3 § 3 ust. 2b uchylony przez § 1 pkt 1 lit. b zarządzenia nr 160 z dnia 26 maja 2023 r. (M.P.2023.539) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 czerwca 2023 r.
4 § 9 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 160 z dnia 26 maja 2023 r. (M.P.2023.539) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 czerwca 2023 r.
5 Zarządzenie zostało ogłoszone w dniu 24 kwietnia 2018 r.

Zmiany w prawie

Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2021.247 t.j.

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Rada monitorowania portfela projektów strategicznych.
Data aktu: 20/04/2018
Data ogłoszenia: 08/03/2021
Data wejścia w życie: 25/04/2018