Komitet Sterujący do spraw Projektu e-Dowód.

ZARZĄDZENIE Nr 20
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 26 lutego 2018 r.
w sprawie Komitetu Sterującego do spraw Projektu e-Dowód

Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 3 i ust. 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2012 r. poz. 392 oraz z 2015 r. poz. 1064) zarządza się, co następuje:
§  1. 
1.  1
 Tworzy się Komitet Sterujący do spraw Projektu e-Dowód, zwany dalej "Komitetem", którego celem jest:
1)
koordynacja działań mających na celu wdrożenie dowodów osobistych z warstwą elektroniczną na podstawie dokumentu "Koncepcja e-Dowód - kontynuacja projektu pl.ID i realizacja projektów powiązanych";
2)
wypracowanie wskazówek ukierunkowanych na rozwój i doskonalenie wdrażanych rozwiązań;
3)
koordynacja wdrożenia przyjętych rozwiązań z zakresu, o którym mowa w pkt 1, wynikających z prawa Unii Europejskiej.
2. 
Komitet jest organem pomocniczym Rady Ministrów.
§  2. 
Do zadań Komitetu należy:
1)
określanie kierunku prowadzonych prac w celu realizacji zadań wskazanych w dokumencie "Koncepcja e-Dowód - kontynuacja projektu pl.ID i realizacja projektów powiązanych";
2)
koordynowanie i monitorowanie prac projektowych realizowanych w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Ministerstwie Cyfryzacji w ramach Projektu e-Dowód zgodnie z zakresem określonym w dokumencie "Koncepcja e-Dowód - kontynuacja projektu pl.ID i realizacja projektów powiązanych";
2a) 2
 opracowanie koncepcji wdrożenia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1157 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie poprawy zabezpieczeń dowodów osobistych obywateli Unii i dokumentów pobytowych wydawanych obywatelom Unii i członkom ich rodzin korzystającym z prawa do swobodnego przemieszczania się (Dz. Urz. UE L 188 z 12.07.2019, str. 67) w zakresie dowodu osobistego;
3) 3
 opracowywanie propozycji działań w zakresie wdrażania produktów Projektu e-Dowód oraz utrzymania, rozwoju i doskonalenia wdrażanych rozwiązań;
4) 4
 wydawanie wytycznych i przedstawianie założeń niezbędnych dla realizacji Projektu e-Dowód oraz rozwoju i doskonalenia wdrażanych rozwiązań;
5)
monitorowanie postępów w realizacji Projektu e-Dowód;
6) 5
 monitorowanie prac nad przygotowaniem projektów rozwiązań prawnych i organizacyjnych w celu uruchomienia wydawania dowodu osobistego:
a)
z warstwą elektroniczną (e-Dowodu),
b)
z warstwą elektroniczną (e-Dowodu) zawierającą dwie dane biometryczne (wizerunek twarzy i dwa odciski palców);
7)
monitorowanie:
a)
postępu wydawania e-Dowodów,
b)
satysfakcji osób używających e-Dowodu,
c)
jakości oprogramowania oraz obsługi obywatela.
8) 6
 koordynowanie prac rozwojowych w zakresie dowodów osobistych z warstwą elektroniczną, obejmujących w szczególności wdrożenie dowodu osobistego z warstwą elektroniczną zawierającą dwie dane biometryczne (wizerunek twarzy i dwa odciski palców);
9) 7
 uzgadnianie z członkami Komitetu działań w zakresie komunikacji i promocji dowodów osobistych, o których mowa w pkt 6.
§  3. 
1. 
W skład Komitetu wchodzą:
1) 8
 przewodniczący Komitetu - Minister Cyfryzacji lub jego przedstawiciel w randze sekretarza stanu albo podsekretarza stanu;
2)
zastępca przewodniczącego Komitetu - przedstawiciel Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w randze sekretarza stanu albo podsekretarza stanu;
3)
pozostali członkowie Komitetu:
a)
przedstawiciel Ministra Zdrowia w randze sekretarza stanu albo podsekretarza stanu,
b)
Szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego albo jego zastępca.
2. 
W trakcie nieobecności przewodniczącego Komitetu jego zadania wykonuje zastępca przewodniczącego Komitetu.
3. 
Do zadań przewodniczącego Komitetu należy:
1)
powoływanie Kierownika Projektu e-Dowód oraz sekretarza Komitetu, a także przewodniczących grup roboczych, o ile takie zostaną powołane;
2)
zwoływanie posiedzeń Komitetu;
3)
kierowanie pracami Komitetu;
4)
przedstawianie Ministrowi Cyfryzacji informacji o stanie realizacji Projektu e-Dowód;
5)
przedstawianie, wraz z zastępcą przewodniczącego Komitetu, Radzie Ministrów sprawozdania z prac Komitetu.
4. 
Posiedzenia Komitetu odbywają się nie rzadziej niż raz na miesiąc.
§  4. 
1. 
Obsługę organizacyjno-techniczną prac Komitetu zapewnia Ministerstwo Cyfryzacji.
2. 
Posiedzenia Komitetu przygotowuje i obsługuje sekretarz Komitetu będący pracownikiem Ministerstwa Cyfryzacji.
3. 
Do zadań sekretarza Komitetu należy:
1)
zapewnianie właściwego przygotowania i sprawnej obsługi posiedzeń Komitetu, w tym:
a)
przygotowanie projektu porządku posiedzenia oraz koordynacja przygotowania oraz dostarczenia materiałów i projektów dokumentów przeznaczonych do rozpatrzenia, w szczególności projektów uchwał,
b)
sporządzenie listy obecności na posiedzeniu Komitetu,
c)
sporządzenie protokołu z posiedzenia Komitetu, zawierającego w szczególności:
porządek posiedzenia,
imiona i nazwiska osób biorących udział w posiedzeniu,
wnioski osób biorących udział w posiedzeniu,
odpisy uchwał Komitetu podjętych podczas posiedzenia,
inne ustalenia Komitetu i przewodniczącego Komitetu;
2)
uczestniczenie w posiedzeniach Komitetu;
3)
gromadzenie i przechowywanie dokumentacji dotyczącej prac Komitetu, w szczególności uchwał i protokołów z posiedzeń;
4)
wykonywanie innych zadań zleconych przez przewodniczącego Komitetu.
§  5. 
1. 
Przewodniczący Komitetu może z własnej inicjatywy lub na wniosek członka Komitetu powoływać grupy robocze oraz korzystać z pomocy doradców i ekspertów, których wiedza i doświadczenie mogą być przydatne do realizacji Projektu e-Dowód.
2. 
Do udziału w pracach Komitetu mogą być zapraszane, z inicjatywy przewodniczącego Komitetu, również inne osoby.
3. 
Osoby, o których mowa w ust. 1 i 2, są zapraszane na posiedzenia Komitetu przez przewodniczącego Komitetu.
4. 
W posiedzeniach Komitetu uczestniczy, bez prawa głosu, Kierownik Projektu w Ministerstwie Cyfryzacji, koordynujący bieżące prace nad Projektem e-Dowód oraz współpracujący z wyznaczonymi przedstawicielami ministerstw oraz innych podmiotów zaangażowanych w realizację tego projektu.
§  6. 
1. 
Komitet podejmuje rozstrzygnięcia w formie uchwał na posiedzeniu w drodze uzgodnienia stanowiska. W przypadku braku uzgodnienia stanowiska rozstrzygają wspólnie przewodniczący Komitetu i zastępca przewodniczącego Komitetu.
2. 
Sekretarzowi Komitetu oraz osobom zaproszonym do udziału w pracach Komitetu, o których mowa w § 5 ust. 1 i 2, nie przysługuje prawo głosu przy podejmowaniu uchwał.
§  7. 
Wydatki związane z obsługą organizacyjno-techniczną Komitetu pokrywane są z budżetu państwa z części, której dysponentem jest Minister Cyfryzacji.
§  8. 
Udział w pracach Komitetu jest nieodpłatny.
§  9. 
1.  9
 Sprawozdanie z realizacji zadań Komitetu przedstawia się Radzie Ministrów raz na 6 miesięcy.
2. 
Sprawozdania, o których mowa w ust. 1, w szczególności powinny zawierać:
1)
dane identyfikacyjne (osoba sporządzająca i zatwierdzająca dokument, podstawa prawna utworzenia Komitetu, okres objęty sprawozdaniem);
2)
wskazanie liczby i terminów odbytych posiedzeń Komitetu;
3)
określenie postępów w pracach Komitetu w odniesieniu do zadań wynikających z zarządzenia;
4)
wnioski i rekomendacje wynikające z prac Komitetu;
5)
informacje dotyczące celowości dalszego działania Komitetu;
6)
inne niezbędne informacje o funkcjonowaniu Komitetu.
§  10. 
Pierwsze sprawozdanie Komitet przedkłada Radzie Ministrów do dnia 31 marca 2018 r.
§  11. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
1 § 1 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 31 z dnia 5 marca 2020 r. (M.P.2020.265) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 14 marca 2020 r.
2 § 2 pkt 2a dodany przez § 1 pkt 2 lit. a zarządzenia nr 31 z dnia 5 marca 2020 r. (M.P.2020.265) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 14 marca 2020 r.
3 § 2 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. b zarządzenia nr 31 z dnia 5 marca 2020 r. (M.P.2020.265) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 14 marca 2020 r.
4 § 2 pkt 4 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. b zarządzenia nr 31 z dnia 5 marca 2020 r. (M.P.2020.265) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 14 marca 2020 r.
5 § 2 pkt 6 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. c zarządzenia nr 31 z dnia 5 marca 2020 r. (M.P.2020.265) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 14 marca 2020 r.
6 § 2 pkt 8 dodany przez § 1 pkt 2 lit. d zarządzenia nr 31 z dnia 5 marca 2020 r. (M.P.2020.265) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 14 marca 2020 r.
7 § 2 pkt 9 dodany przez § 1 pkt 2 lit. d zarządzenia nr 31 z dnia 5 marca 2020 r. (M.P.2020.265) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 14 marca 2020 r.
8 § 3 ust. 1 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia nr 31 z dnia 5 marca 2020 r. (M.P.2020.265) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 14 marca 2020 r.
9 § 9 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 4 zarządzenia nr 31 z dnia 5 marca 2020 r. (M.P.2020.265) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 14 marca 2020 r.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2018.253

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Komitet Sterujący do spraw Projektu e-Dowód.
Data aktu: 26/02/2018
Data ogłoszenia: 02/03/2018
Data wejścia w życie: 03/03/2018