Nadanie statutu Ministerstwu Przedsiębiorczości i Technologii.

ZARZĄDZENIE Nr 25
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 26 lutego 2018 r.
w sprawie nadania statutu Ministerstwu Przedsiębiorczości i Technologii

Na podstawie art. 39 ust. 5 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2012 r. poz. 392 oraz z 2015 r. poz. 1064) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Ministerstwu Przedsiębiorczości i Technologii nadaje się statut, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

STATUT MINISTERSTWA PRZEDSIĘBIORCZOŚCI I TECHNOLOGII

§  1. 
Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii, zwane dalej "Ministerstwem", zapewnia obsługę Ministra Przedsiębiorczości i Technologii, zwanego dalej "Ministrem", właściwego, na podstawie rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 10 stycznia 2018 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Przedsiębiorczości i Technologii (Dz. U. poz. 93), do spraw objętych działem gospodarka.
§  2. 
W skład Ministerstwa wchodzą Gabinet Polityczny Ministra oraz następujące komórki organizacyjne:
1)
Departament Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego;
2)
Departament Budżetu Gospodarki;
3)
Departament Doskonalenia Regulacji Gospodarczych;
4)
Departament Gospodarki Elektronicznej;
4a) 1
 Departament Gospodarki Niskoemisyjnej;
5)
Departament Handlu i Współpracy Międzynarodowej;
6)
Departament Innowacji;
7)
Departament Jednostek Nadzorowanych i Podległych;
8)
Departament Komunikacji;
8a) 2
 Departament Kontroli;
9)
Departament Małych i Średnich Przedsiębiorstw;
10)
Departament Obrotu Towarami Wrażliwymi i Bezpieczeństwa Technicznego;
11)
Departament Prawny;
12)
Departament Rozwoju Inwestycji;
13)
Departament Spraw Europejskich;
13a) 3
 Departament Analiz Gospodarczych;
14)
Departament Zobowiązań i Analiz;
15)
Biuro Administracyjne;
16)
Biuro Dyrektora Generalnego;
17) 4
 (uchylony);
18)
Biuro Ministra.
§  3. 
Obsługę zadań Ministra w zakresie działu gospodarka zapewniają w szczególności:
1)
Departament Budżetu Gospodarki;
2)
Departament Doskonalenia Regulacji Gospodarczych;
3)
Departament Gospodarki Elektronicznej;
3a) 5
 Departament Gospodarki Niskoemisyjnej;
4)
Departament Handlu i Współpracy Międzynarodowej;
5)
Departament Innowacji;
6)
Departament Jednostek Nadzorowanych i Podległych;
7)
Departament Małych i Średnich Przedsiębiorstw;
8)
Departament Obrotu Towarami Wrażliwymi i Bezpieczeństwa Technicznego;
9)
Departament Rozwoju Inwestycji;
10)
Departament Zobowiązań i Analiz.
§  4. 
Bezpośredni nadzór nad Gabinetem Politycznym Ministra sprawuje Minister.
1 Załącznik § 2 pkt 4a dodany przez § 1 pkt 1 lit. a zarządzenia nr 62 z dnia 7 maja 2018 r. (M.P.2018.456) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 10 maja 2018 r.
2 Załącznik § 2 pkt 8a dodany przez § 1 pkt 1 lit. b zarządzenia nr 62 z dnia 7 maja 2018 r. (M.P.2018.456) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 10 maja 2018 r.
3 Załącznik § 2 pkt 13a dodany przez § 1 pkt 1 lit. c zarządzenia nr 62 z dnia 7 maja 2018 r. (M.P.2018.456) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 10 maja 2018 r.
4 Załącznik § 2 pkt 17 uchylony przez § 1 pkt 1 lit. d zarządzenia nr 62 z dnia 7 maja 2018 r. (M.P.2018.456) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 10 maja 2018 r.
5 Załącznik § 3 pkt 3a dodany przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 62 z dnia 7 maja 2018 r. (M.P.2018.456) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 10 maja 2018 r.

Zmiany w prawie

Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2018.242

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Nadanie statutu Ministerstwu Przedsiębiorczości i Technologii.
Data aktu: 26/02/2018
Data ogłoszenia: 28/02/2018
Data wejścia w życie: 01/03/2018