Nadanie statutu Instytutowi Europy Środkowej.

ZARZĄDZENIE Nr 250
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 27 grudnia 2018 r.
w sprawie nadania statutu Instytutowi Europy Środkowej

Na podstawie art. 2 ust. 3 ustawy z dnia 9 listopada 2018 r. o Instytucie Europy Środkowej (Dz. U. poz. 2270) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Instytutowi Europy Środkowej nadaje się statut, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

STATUT INSTYTUTU EUROPY ŚRODKOWEJ

§  1. 
Instytut Europy Środkowej, zwany dalej "Instytutem", jest państwową osobą prawną działającą na podstawie ustawy z dnia 9 listopada 2018 r. o Instytucie Europy Środkowej (Dz. U. poz. 2270), zwanej dalej "ustawą", oraz niniejszego statutu.
§  2. 
1. 
Dyrektor Instytutu działa przy pomocy:
1)
zastępców Dyrektora Instytutu;
2)
głównego księgowego Instytutu;
3)
kierowników komórek organizacyjnych Instytutu;
4)
pracowników zatrudnionych na samodzielnych stanowiskach pracy.
2. 
Dyrektor Instytutu powołuje i odwołuje zastępców Dyrektora Instytutu w liczbie nie więcej niż trzech, wyznaczając zakres ich zadań, oraz wskazuje zastępcę Dyrektora Instytutu, który kieruje pracami Instytutu i reprezentuje Instytut na zewnątrz w czasie nieobecności Dyrektora Instytutu lub czasowej niemożności wykonywania przez niego obowiązków.
3. 
Zastępcy Dyrektora Instytutu sprawują nadzór nad wyznaczonymi przez Dyrektora Instytutu obszarami działalności Instytutu.
§  3. 
1. 
Dyrektor Instytutu może upoważnić zastępców Dyrektora Instytutu do reprezentowania Instytutu na zewnątrz w sprawach określonego rodzaju. Zastępcy Dyrektora działają w granicach określonych upoważnień.
2. 
Dyrektor Instytutu udziela zastępcom Dyrektora Instytutu upoważnień do wykonywania czynności określonego rodzaju, w tym zarządzania sprawami Instytutu.
3. 
Dyrektor Instytutu może udzielać upoważnień, o których mowa w ust. 1 i 2, także innym pracownikom Instytutu.
§  4. 
1. 
Dyrektor Instytutu może powoływać zespoły opiniodawcze lub doradcze w sprawach należących do zadań i kompetencji Instytutu.
2. 
W skład zespołów, o których mowa w ust. 1, mogą wchodzić również osoby niebędące pracownikami Instytutu.
3. 
Dyrektor Instytutu, powołując zespoły, o których mowa w ust. 1, określa cel ich powołania, skład osobowy, zakres zadań oraz tryb działania.
§  5. 
1. 
Rada Instytutu obraduje na posiedzeniach, które odbywają się nie rzadziej niż raz na kwartał.
2. 
Posiedzenia Rady Instytutu zwołuje przewodniczący.
3. 
Do czasu wyboru przewodniczącego, posiedzenia Rady Instytutu zwołuje Dyrektor Instytutu.
4. 
W posiedzeniach Rady Instytutu mogą brać udział, bez prawa głosu, osoby zaproszone przez przewodniczącego.
5. 
Rada Instytutu wybiera przewodniczącego, wiceprzewodniczącego oraz sekretarza spośród swoich członków w głosowaniu tajnym zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy członków Rady Instytutu.
6. 
Rada Instytutu dokonuje zmiany przewodniczącego, wiceprzewodniczącego oraz sekretarza w trybie przewidzianym dla wybierania tych osób.
7. 
Rada Instytutu wyraża swoje stanowisko w formie uchwał podejmowanych zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej czterech członków Rady Instytutu. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego.
8. 
Głosowania są jawne, z zastrzeżeniem ust. 5 i 6, chyba że Rada Instytutu postanowi inaczej.
9. 
Rada Instytutu, na wniosek Dyrektora Instytutu, uchwala regulamin określający szczegółowy tryb pracy Rady Instytutu.
§  6. 
1. 
Dopuszcza się przeprowadzenie głosowania Rady Instytutu poza posiedzeniem w drodze głosowania korespondencyjnego.
2. 
Głosowanie korespondencyjne może zostać przeprowadzone z wykorzystaniem środków umożliwiających bezpośrednią komunikację na odległość przez użycie urządzeń, które w formie głosowej, wizyjnej, pisemnej lub graficznej umożliwiają przedstawienie stanowiska w sprawie.
3. 
Głosowanie korespondencyjne może zostać przeprowadzone w szczególności podczas telekonferencji (z użyciem telefonu, wideofonu, komunikatora internetowego) jak i z użyciem innej formy komunikacji (poczta elektroniczna, faks). O sposobie przeprowadzenia głosowania korespondencyjnego Rada Instytutu decyduje każdorazowo przed podjęciem decyzji o skorzystaniu z tej formy głosowania.
§  7. 
Obsługę organizacyjną i administracyjną Rady Instytutu zapewnia Instytut.
§  8. 
1. 
W skład Instytutu wchodzą komórki organizacyjne i samodzielne stanowiska pracy podległe bezpośrednio Dyrektorowi Instytutu.
2. 
Zakres zadań i tryb działania komórek organizacyjnych oraz samodzielnych stanowisk pracy Instytutu, a w razie ich utworzenia, także zakres zadań i tryb działania komórek organizacyjnych oraz samodzielnych stanowisk pracy oddziałów zamiejscowych Instytutu określa regulamin organizacyjny Instytutu nadawany przez Dyrektora Instytutu, w drodze zarządzenia.
3. 
Dyrektor Instytutu określa, w drodze zarządzenia, regulamin dysponowania funduszami Instytutu.
§  9. 
1. 
Dyrektor Instytutu może, w drodze zarządzenia, tworzyć, przekształcać lub likwidować oddziały zamiejscowe Instytutu.
2. 
Dyrektor Instytutu powołuje i odwołuje dyrektora oddziału zamiejscowego Instytutu.
3. 
Dyrektor oddziału zamiejscowego Instytutu podlega bezpośrednio Dyrektorowi Instytutu.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024