Nadanie statutu Urzędowi Lotnictwa Cywilnego.

ZARZĄDZENIE Nr 136
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 14 listopada 2002 r.
w sprawie nadania statutu Urzędowi Lotnictwa Cywilnego

Na podstawie art. 22 ust. 2 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2023 r. poz. 2110, z 2024 r. poz. 731 i 1222 oraz z 2025 r. poz. 31 i 179) zarządza się, co następuje:
§  1.
 Urzędowi Lotnictwa Cywilnego nadaje się statut, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2.
 Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 17 listopada 2002 r.

ZAŁĄCZNIK

STATUT URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

§  1.
 Urząd Lotnictwa Cywilnego, zwany dalej "Urzędem", zapewnia obsługę Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego, zwanego dalej "Prezesem", i działa zgodnie z jego zarządzeniami, decyzjami i wytycznymi oraz pod jego bezpośrednim kierownictwem.
§  2.
1.
 Prezes kieruje Urzędem przy pomocy wiceprezesów, dyrektora generalnego Urzędu i osób kierujących komórkami organizacyjnymi wymienionymi w § 4 ust. 1.
2.
 Podział zadań między Prezesa, wiceprezesów i dyrektora generalnego Urzędu ustala Prezes.
3.
 Prezes może upoważnić osoby, o których mowa w ust. 1, a także innych pracowników Urzędu, do podejmowania, w jego imieniu, decyzji w określonych przez niego sprawach, a także do występowania w jego imieniu przed innymi organami.
4.
 Prezes może udzielać pełnomocnictw osobom prawnym lub fizycznym do dokonywania określonych czynności cywilnoprawnych i faktycznych w zakresie jego właściwości.
§  3.
 Prezes może tworzyć i znosić komitety, komisje, rady i zespoły jako organy opiniodawcze i doradcze o charakterze stałym lub doraźnym, określając cel ich utworzenia, nazwę, skład, zakres zadań i tryb działania, a także sposób sprawowania nad nimi nadzoru.
§  4.
1.
 W skład Urzędu wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1)
Biuro Prezesa;
2)
Departament Operacyjno-Lotniczy;
3)
Departament Personelu Lotniczego;
4)
Departament Techniki Lotniczej;
5)
Departament Lotnisk;
6)
Departament Prawno-Legislacyjny;
7)
Departament Rynku Transportu Lotniczego;
7a)
Departament Spraw Międzynarodowych;
8)
Departament Żeglugi Powietrznej;
9)
Departament Ochrony w Lotnictwie Cywilnym;
9a)
Departament Bezzałogowych Statków Powietrznych;
10)
Komisja Ochrony Praw Pasażerów;
10a)
Departament Zarządzania Bezpieczeństwem w Lotnictwie Cywilnym;
11)
(uchylony);
12)
(uchylony);
13)
Biuro Dyrektora Generalnego;
14)
Biuro Informatyki;
15)
Biuro Rzecznika Praw Pasażerów.
2.
 W ramach Departamentu Techniki Lotniczej działają następujące delegatury i jednostki terenowe:
1)
Delegatura Północno-Zachodnia z siedzibą w Gdańsku z jednostką terenową w Poznaniu;
2)
Delegatura Południowo-Zachodnia z siedzibą we Wrocławiu z jednostkami terenowymi w Krakowie i Bielsku-Białej;
3)
Delegatura Południowo-Wschodnia z siedzibą w Rzeszowie z jednostką terenową w Świdniku.
2a.
 W ramach Departamentu Personelu Lotniczego działa jednostka terenowa w Chełmie.
3.
 Organizację wewnętrzną, szczegółowy zakres zadań i tryb pracy komórek organizacyjnych Urzędu, o których mowa w ust. 1, oraz stanowisk, o których mowa w § 4a, określa regulamin organizacyjny nadany przez Prezesa, na wniosek dyrektora generalnego Urzędu.
§  4a.
 W skład Urzędu wchodzą samodzielne stanowiska, do realizacji zadań wynikających z odrębnych przepisów.
§  5.
 Prezes, w uzgodnieniu z dyrektorem generalnym, może tworzyć w Urzędzie, na czas określony, zespoły zadaniowe do wykonywania zadań wykraczających poza zakres poszczególnych komórek organizacyjnych, o których mowa w § 4 ust. 1.
§  6.
 Do właściwości delegatur i jednostek terenowych, o których mowa w § 4 ust. 2, należy wykonywanie zadań pozostających we właściwości Departamentu Techniki Lotniczej.
§  7.
 Do właściwości jednostki terenowej w Chełmie, o której mowa w § 4 ust. 2a, należy wykonywanie zadań pozostających we właściwości Departamentu Personelu Lotniczego.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2025.221 t.j.

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Nadanie statutu Urzędowi Lotnictwa Cywilnego.
Data aktu: 14/11/2002
Data ogłoszenia: 05/03/2025
Data wejścia w życie: 17/11/2002