Bułgaria-Polska. Umowa o współpracy wojskowej. Sofia.2015.08.28.

UMOWA
między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Bułgarii o współpracy wojskowej,
podpisana w Sofii dnia 28 sierpnia 2015 r.

Rząd Rzeczypospolitej Polskiej i Rząd Republiki Bułgarii, zwane dalej razem "Umawiającymi się Stronami" i osobno "Umawiającą się Stroną";

Uznając współpracę wojskową za kluczowy element bezpieczeństwa i stabilizacji o szczególnym znaczeniu dla współpracy w przekształcaniu i ulepszaniu systemu światowego bezpieczeństwa;

Dążąc do pogłębienia swoich dobrych i serdecznych relacji oraz pragnąc uzupełnić i wzmocnić współpracę w tematach wspólnego zainteresowania;

Biorąc pod uwagę Traktat Północnoatlantycki, sporządzony w Waszyngtonie dnia 4 kwietnia 1949 r.;

Mając na względzie postanowienia Umowy między Państwami-Stronami Traktatu Północnoatlantyckiego dotyczącej statusu ich sił zbrojnych, sporządzonej w Londynie dnia 19 czerwca 1951 r., zwanej dalej "Umową NATO SOFA";

Uwzględniając postanowienia Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Bułgarii w sprawie wzajemnej ochrony i wymiany informacji niejawnych, podpisanej w Warszawie dnia 7 kwietnia 2005 r.;

Uzgodniły, co następuje:

ARTYKUŁ  1

PRZEDMIOT UMOWY

1. 
Niniejsza Umowa określa ogólne zasady dotyczące współpracy wojskowej między Umawiającymi się Stronami, opartej na zasadach równości, partnerstwa i wzajemnych korzyści.
2. 
Współpraca wojskowa między Umawiającymi się Stronami w ramach niniejszej Umowy będzie prowadzona zgodnie z ich prawem wewnętrznym, uznanymi ogólnymi zasadami i postanowieniami prawa międzynarodowego oraz międzynarodowymi zobowiązaniami Rzeczypospolitej Polskiej i Republiki Bułgarii.
ARTYKUŁ  2

DEFINICJE

Dla celów niniejszej Umowy wyrażenie:

1)
"personel wojskowy" oznacza członków Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej i Republiki Bułgarii;
2)
"personel cywilny" oznacza pracowników cywilnych Sił Zbrojnych i ministerstw właściwych do spraw obrony Rzeczypospolitej Polskiej i Republiki Bułgarii;
3)
"Strona wysyłająca" oznacza Umawiającą się Stronę wysyłającą swój personel wojskowy i cywilny na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej albo Republiki Bułgarii zgodnie z postanowieniami niniejszej Umowy;
4)
"Strona przyjmująca" oznacza Umawiającą się Stronę przyjmującą personel wojskowy i cywilny Rzeczypospolitej Polskiej albo Republiki Bułgarii zgodnie z postanowieniami niniejszej Umowy.
ARTYKUŁ  3

OBSZARY WSPÓŁPRACY WOJSKOWEJ

Współpraca wojskowa między Umawiającymi się Stronami będzie obejmować następujące obszary:

1)
planowanie obronne;
2)
funkcjonowanie sił zbrojnych w nowoczesnych społeczeństwach demokratycznych, łącznie z wykonywaniem postanowień międzynarodowych traktatów w obszarach obronności, bezpieczeństwa i kontroli zbrojeń;
3)
misje pokojowe i humanitarne oraz inne przedsięwzięcia organizacji międzynarodowych dotyczące wspierania pokoju i zwalczania terroryzmu;
4)
organizacja sił zbrojnych, łącznie ze strukturą jednostek wojskowych i polityką zarządzania personelem;
5)
wsparcie logistyczne na potrzeby sił zbrojnych;
6)
szkolnictwo wojskowe;
7)
szkolenie personelu wojskowego i cywilnego;
8)
bojowe poszukiwanie i ratownictwo;
9)
technologie obronne;
10)
obsługa, remont, modernizacja i konwersja uzbrojenia i sprzętu wojskowego;
11)
wojskowe systemy informatyczne, technologie informatyczne i telekomunikacyjne;
12)
wojskowa normalizacja, kontrola jakości i kodyfikacja;
13)
medycyna wojskowa;
14)
prawo i ekonomia w dziedzinie obronności;
15)
historia wojskowości i muzea wojskowe, łącznie z wymianą eksponatów muzealnych;
16)
przedsięwzięcia kulturalne, sportowe i turystyczne personelu wojskowego i cywilnego.
ARTYKUŁ  4

FORMY WSPÓŁPRACY WOJSKOWEJ

Współpraca wojskowa między Umawiającymi się Stronami będzie realizowana w następujących formach:

1)
spotkania ministrów właściwych do spraw obrony, w razie potrzeby ministrów właściwych do spraw gospodarki, ich przedstawicieli oraz innych przedstawicieli Umawiających się Stron;
2)
konsultacje polityczno-wojskowe, konferencje i seminaria;
3)
studia i szkolenia praktyczne na wyższych uczelniach wojskowych i w wojskowych jednostkach badawczo-rozwojowych, łącznie z wymianą wykładowców i stażystów;
4)
doradztwo fachowe w obsłudze, remoncie, modernizacji i konwersji uzbrojenia i sprzętu wojskowego;
5)
udział w ćwiczeniach wojskowych;
6)
udział w przedsięwzięciach, o których mowa w artykule 3 punkt 3;
7)
wymiana informacji, dokumentacji i materiałów szkoleniowych;
8)
organizacja przedsięwzięć kulturalnych, sportowych i turystycznych i udział w nich.
ARTYKUŁ  5

OCHRONA WYMIENIANYCH INFORMACJI NIEJAWNYCH

Ochrona informacji niejawnych wymienianych między Umawiającymi się Stronami dla potrzeb wykonywania postanowień niniejszej Umowy jest regulowana postanowieniami Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Bułgarii w sprawie wzajemnej ochrony i wymiany informacji niejawnych, podpisanej w Warszawie dnia 7 kwietnia 2005 r., a także właściwymi przepisami Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego i Unii Europejskiej.

ARTYKUŁ  6

STATUS PRAWNY PERSONELU WOJSKOWEGO I CYWILNEGO

1. 
W czasie pobytu na terytorium Strony przyjmującej personel wojskowy i cywilny Strony wysyłającej będzie przestrzegał prawa Strony przyjmującej i powstrzymywał się od uczestniczenia w jakiejkolwiek działalności politycznej na tym terytorium.
2. 
Status prawny personelu wojskowego i cywilnego Strony wysyłającej podczas jego pobytu na terytorium Strony przyjmującej będzie regulowany postanowieniami Umowy NATO SOFA.
ARTYKUŁ  7

ROCZNE PLANY WSPÓŁPRACY WOJSKOWEJ

1. 
Podstawą współpracy wojskowej na dany rok będzie roczny plan współpracy określający szczegółowe przedsięwzięcia, ich formy, daty, miejsca i liczbę uczestników.
2. 
Wnioski i propozycje do każdego rocznego planu współpracy zgłasza się pisemnie do dnia 1 października każdego roku.
3. 
Każdy roczny plan współpracy będzie podpisywany przez upoważnionych przedstawicieli ministrów właściwych do spraw obrony do dnia 1 listopada każdego roku.
4. 
Uzgodniony i podpisany roczny plan współpracy może być pisemnie zmieniony w każdym czasie za wzajemną zgodą przez upoważnionych przedstawicieli ministrów właściwych do spraw obrony.
ARTYKUŁ  8

SPRAWY FINANSOWE

1. 
Strona wysyłająca pokrywa wszelkie wydatki związane z pobytem członków jej personelu wojskowego i cywilnego na terytorium Strony przyjmującej na mocy niniejszej Umowy.
2. 
Uzgodnienia finansowe dotyczące przedsięwzięć, o których mowa w artykule 3 punkty 3, 6 - 8 i 16, będą określane w odrębnych umowach i porozumieniach.
ARTYKUŁ  9

ROZSTRZYGANIE SPORÓW

Spory między Umawiającymi się Stronami dotyczące interpretacji lub zastosowania niniejszej Umowy będą rozstrzygane przez Umawiające się Strony wyłącznie w drodze dyplomatycznej i nie będą wnoszone do żadnego krajowego czy międzynarodowego sądu, trybunału lub stronie trzeciej w celu rozstrzygnięcia.

ARTYKUŁ  10

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

1. 
Niniejsza Umowa wejdzie w życie po upływie trzydziestu dni od otrzymania drogiej z dwóch notyfikacji, w których Umawiające się Strony wzajemnie informują się o zakończeniu wewnętrznych procedur prawnych niezbędnych do wejścia niniejszej Umowy w życie.
2. 
Niniejszą Umowę zawiera się na czas nieokreślony.
3. 
Niniejsza Umowa może być wypowiedziana w każdym czasie przez każdą Umawiającą się Stronę w drodze pisemnej notyfikacji. W takim przypadku Umowa utraci moc sto osiemdziesiąt dni po otrzymaniu takiej notyfikacji.
4. 
Niniejsza Umowa może być zmieniona w każdym czasie za pisemną zgodą Umawiających się Stron. W takim przypadku ustęp 1 niniejszego artykułu stosuje się odpowiednio.
5. 
W dniu wejścia w życie niniejszej Umowy traci moc Porozumienie między Ministerstwem Obrony Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej a Ministerstwem Obrony Republiki Bułgarii o współpracy wojskowej, sporządzone w Warszawie dnia 31 sierpnia 1994 r.

Sporządzono w Sofii dnia 28 sierpnia 2015 r. w dwóch oryginalnych egzemplarzach, każdy w językach polskim, bułgarskim i angielskim, przy czym wszystkie teksty są jednakowo autentyczne. W razie jakiejkolwiek rozbieżności w ich interpretacji, tekst sporządzony w języku angielskim będzie uważany za rozstrzygający.

Zmiany w prawie

Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2018.1066

Rodzaj: Umowa międzynarodowa
Tytuł: Bułgaria-Polska. Umowa o współpracy wojskowej. Sofia.2015.08.28.
Data aktu: 28/08/2015
Data ogłoszenia: 02/11/2018
Data wejścia w życie: 19/12/2015